A-talk: Tämä ei ole mainos

Julkaistu torstaina 11.11.2010 1 178

Suoraa lähetystä torstaina juontavat Anna Sojunen (vas.) ja Melissa Heikkilä.

TV1 torstaina 11.11. klo 21.05

Mainostajille eivät perinteiset keinot enää riitä. Yleistynyt tuotesijoittelu sekä teksti- ja piilomainonta hämärtävät käsitystä mainonnasta.

Napapiirin sankarit -elokuvaa mainostetaan limonadipullon kyljessä ja samaan aikaan, kun eduskunnassa pohditaan alkoholilain tiukennusta, Lady Gagan musiikkivideossa komeilee punainen Campari-pullo. Naistenlehdissä mainoksia on joskus mahdotonta erottaa varsinaisista jutuista.

A-talkissa puhutaan mainonnasta.

 

Ovatko nuoret kriittisiä?

Erkko Mannila on mainostoimisto PHS:n luova johtaja. Mannila sanoo, että mainostoimistot pyrkivät kiertämään mainonnan lakeja. Nuoret alkavat olla jo niin kriittisiä ja kasvaneet mediamaailmaan, että mediakasvatus tulee lähes itsestään.

Eve Vaasmaa on toimitusjohtaja Forma Publishing Groupissa, joka kustantaa muun muassa Trendi-lehteä. Vaasmaa on ollut 25 vuotta aikakauslehtialalla. Hänen mielestään on erittäin tärkeää, että mainokset erottaa artikkeleista. Vaasmaa on huomannut ulkomaisissa sanomalehdissä kolumnin muotoon kirjoitettuja mainoksia, joista hänkään ei aina huomaa, että kyseessä on mainos. Hän ei kuitenkaan usko, että samanlainen mainos menisi Suomessa läpi, koska kuluttajat täällä ovat hyvin kriittisiä. Vaasmaan mielestä vastuu mediakasvatuksesta on ensisijaisesti kouluilla ja päiväkodeilla, mutta medialla itselläänkin on vastuuta.

Kimmo Jylhämö on Voima-lehden päätoimittaja vuodesta 2004. Voima-lehdessä esiintyy aina vastamainoksia, jotka ovat eräänlaisia mainoksia kritisoivia parodioita. Jylhämön mielestä saisi mainostaa esimerkiksi kirjoja ja elokuvia, mutta ei mitään materiaalista ja turhaa. Jylhämö väittää, että suomalaisilla on todella hyvä medialukutaito, sillä täällä luetaan monipuolisesti. Nuorilla on kuitenkin hänen mielestään huonompi medialukutaito kuin ennen, koska esimerkiksi internetissä ei osata enää tajuta kokonaisuutta.

Antti Pentikäinen on mediailmaisun opettaja Tikkurilan lukiossa. Hän on myös Mediakasvatuskeskus Metkan puheenjohtaja. Pentikäisen mielestä mainokset ovat hyödyllisiä ja informatiivisia. Hänen mielestään nuoret eivät kuitankaan aina tajua, että julkisuudesta maksetaan, esimerkiksi kun valitaan, mistä tehdään juttuja. Hän väittää, että medioissa ei puhuta mainonnasta, koska ne saavat itse pääasialliset tulonsa mainoksista.

 

A-talkin toimittaa Pääkaupunkiseudun Nuorten Ääni -toimitus. Toimitus on Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen media- ja demokratiakasvatushanke, jonka tavoitteena on tuoda nuorten näkökulmia esille mediassa.

 

Nuortenääni

 

Suosittele178 Suosittelee
Asiasanat:

Kommentit

lauantaina 13.11.2010

Oli kiva nähsä rohkeita nuoria ja haastamassa ammattilaisiam aikuisia. Harmi, että mainostoimiston edustaja suhtautui mielestäni ylimielisesti nuoriin toimittajiin. Lehtiyhtiö Forman naisedustaja ei oikein löytänyt rooliaan koko lähetyksen aikana - hän vain hymyili. Hyvät ja asenteeltaan avoinna olleet mediakasvatuksen opettaja ja Voima-lehden toimittaja. He osasivat ottaa nuoret toimittajat, kuten kenet tahansa toimittajat.
Asia on nuorelle mielestäni aika vaikea. Kaikkea mainontaa ei huomaa, merkkituotteet kiinnostavat.Yhtä on jo näin aika sattumanvaisista asiosta kiinni.
Touttakaa tälle ohjelmalla jatko aikuinen näkee, että näin nuori ajattelee ja tulkitsee asioita. Silloin nähdään, miten pihalla me aikuiset olemme nuorten arjesta.

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä