A-talk: VR kohmeessa

Julkaistu torstaina 21.01.2010 4 178

Kovat pakkaset ovat hyydyttäneet junat.

TV1 torstaina 21.1. klo 21.05

Junamatkustajien pinnaa on koeteltu tänä talvena. Junat ovat myöhästelleet jopa tuntikausia ja matkustajat ovat kärvistelleet asemilla tietämättä, tuleeko juna ollenkaan.

Monia matkustajia harmittaa myös se, että junat eivät enää pysähdy pienillä lähiasemilla tai kulje yöllä.

Paranisiko palvelu, jos VR saisi kilpailijoita?

 

A-talkissa aiheesta keskustelevat:

Anu Vehviläinen on liikenneministeri ja kuuluu Keskusta-puolueeseen. Vehviläinen uskoo matkustajien ymmärtävän, etteivät junat aina pysy aikataulussa. Tiedotus myöhästymisistä on kuitenkin saatava kuntoon. Vehviläinen solmi VR:n kanssa joulukuussa sopimuksen, jolla VR sai yksinoikeuden henkilöliikenteeseen kymmeneksi vuodeksi. Kilpailijat sallitaan rataosuuksilla, joilla VR ei liikennöi lainkaan.

Petri Puikkonen on VR:n kilpailijaksi pyrkivän Proxionin johtaja. Hän toimii yrityksen hallituksen puheenjohtajana ja väliaikaisena toimitusjohtajana. Porvaripuolueen ministeri Anu Vehviläisen haluttomuus edistää kilpailun syntymistä on pettymys. VR taas ei ymmärrä, että se on olemassa asiakkaita varten. Siellä ajatellaan: ”Me ajamme raiteilla, tulkaa kyytiin, jos huvittaa”. VR tarvitsee kilpailijan.

Kalevi Kämäräinen on Suomen Rautatiematkustajien puheenjohtaja. Poliitikot suojelevat VR:ää ja kilpailun avaaminen muille VR:n hylkäämillä rataosuuksilla on näennäestoimintaa. Avoin kilpailu parantaisi palvelua. Junat pysähtyisivät ehkä taas lakkautetuilla asemilla ja yölläkin saattaisi päästä Itä-Suomeen. Nyt junamatkustajat ovat VR:n armoilla.

Mikael Aro on VR-Yhtymän toimitusjohtaja. VR:ssä pelätään, että kilpailu huonontaisi palvelua ja junamatkustaja kärsisi siitä. Suomen raideverkosto on yksisuuntaista ja ohituspaikkoja ei juuri ole. Raiteille mahtuu yksi juna kerrallaan. Aro ymmärtää matkustajien tyytymättömyyden tiedonkulkuun, sillä tiedotusjärjestelmä on kankea. Maaliskuussa VR saa uuden järjestelmän ja sen uskotaan parantavan tilannetta.

Lähetyksen juontaa Sari Huovinen.

A-tuubi

 

Suosittele178 Suosittelee

Kommentit

torstaina 21.01.2010

Miksi S Huovinen ONKO VR vain itä-Suomea ja itäsuomalaisia varten MIKSI sieltä VR keskustelusta puuttui vallan kokonaan Satakunta ja satakuntalaiset Meille tänne EI VR kohta kulje lainkaan Koetapa tulla junalla Poriin ja katso tarkkaan miNKÄTASOISELLA vaunulla pääset tänne ja miten suoraan.
Tässä TODELLINEN AITO AIHE kiäsitellä.junalla liikkumisesta.

ON se kumma kun A talk ja Aplus sun muutt teitien kanavan asiat käsittelee VAIN toisipuolisisa asioita YLESSÄ
tUNTUU ETTÄ ASIAOHJELMIINNE MAHTUU VAIN hELSINGIN SAVOLAISTEN JA KARJALAISTENASIAT
Mä ole tyystin suivaantunut teitin toimittajien asiattomuudesta Täällä Porissa ja Satakunnassa -(tiedättekko että tällainen ouooli on myös Suomessa yleensä olemassa) täällä ON muutakin kuin Jazzit
On aiihetta oikeasti syventyä muunkin suomen asiaoithin ko itäsuomen
Odotan oikeaa ohjelmaa vastaukseksi ja ääntä

torstaina 21.01.2010

Kunhan VR:johtajan ja liikenneministerin esimerkki ylimielisyydestä päättyy, niin silloin "ehkä" voisi ajatella asioiden hoituvan paremmin.

torstaina 21.01.2010

Mikael Aro väitti Joensuun yöjunan tuottaneen tappiota 43matkustajaa per 100€. Vuositasolla, huomioiden meno-paluuvuorot + lippujen hinnat,
tämän yhden junan kustannus olisi siis 43x100x2x350vrk + lippujen hinnat 60€+40€ samoilla kertoimilla yhteensä n. 6 milj.€.

Johan tuolla summalla ostaa pari uutta junaa vuodessa.

Tulikohan pååjohtajalta oikeaa tietoa? Tai sitten kustannustaso VR:llä on tosiaan radanvarren metsässä.

torstaina 21.01.2010

Kuulinko oikein? Ministeri Vehviläinen puolustautui ettei hän ole kerännyt tuki-ilmoituksia kepulle VR:lta. Siis joku muu on !
Mikäs se tämä juttu oikein on?

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä