Kuriton Kotikatsomo

Julkaistu maanantaina 12.10.2009 0 122

Minä uskon, että suomalainen tv-draama ja elokuva ovat murroksessa. Niiden on pakko ratkaista yleisösuhteensa uudella tavalla.

Missään maailmassa ei ole sellaista ohjelmapaikkaa kuin Kotikatsomo. Kotikatsomo nielee melkein mitä tahansa draamaa ja komediaa. Nuorten tekijöiden novellielokuvista mestariohjaajien teoksiin, näiden sekoituksia ja vielä neljä kotimaista elokuvaa.

Kotikatsomo on eri sukupolvien huipputekijöiden kohtaamispaikka. Sen brändi on monenkirjava suomalainen nykydraama.

TV1 ajaa kaiken draaman, paitsi Kotikadun, samassa ohjelmapaikassa. Katsojat törmäävät väistämättä 30 ensiesityksen joukossa sellaisiin draamoihin, jotka eivät vastaa heidän makuaan. Tosin ennakkotietojen lukukyky on aika hyvä ja pahimmat törmäykset vältetään.

Tänä syksynä tulee komediaa homoista, poliittista draamaa, neljä erilaista elokuvaa, Lapin hakkuualueille sijoittuva minisarja, kaksi suuren yleisön epookkia ja Joulukuusivarkaat sekä muutamia uusintoja.

Poliittista draamaa

Nykytelevisio on tiukasti kontrolloitu ja tutkittu media, jossa tuotteet matemaattisen tarkasti suunnataan tietyille käyttäjille – katsojille, yleisöille. Alkumetreiltä lähtien otetaan huomioon kuviteltu käyttäjä ja tuote rakennetaan kuviteltujen tarpeiden varaan.

”We love to entertain you”, kertoo eräs uudehko kanava itsestään. Jos nappaisi sen Kotikatsomolle? ”Haluamme viihdyttää sinua.” Miten se tuntuu draamalle niin vieraalta ajatukselta? Voiko nykydraama olla viihdyttävää?

Miljoonayleisön voi tänä päivänä tavoittaa, jos draama suunnataan koko perheelle ja se käsittelee mieluiten tuttuja, arkisia perhe-asioita. ”Harvoin tarjolla” muutama vuosi sitten napsahti tähän saumaan.

Novellielokuvilla ei tavoitella miljoonaa katsojaa, mutta tavoitellaan sellaisia, jotka ovat uudesta kerronnasta kiinnostuneita.

Uskon myös, että Pääministeri vetää suuren joukon katsojia, vaikkei perhedraamaa olekaan. Se on uusi päänavaus poliittisessa draamassa ja järkyttävän ajankohtainen.

Elokuva vetää Tanskassa

SVT:n draama on päivittäis- ja viikoittaisdraamaa. Minisarjat sijoitetaan tarkasti erityispaikkoihin. Yksittäisiä tv-elokuvia ei tehdä.

BBC:n draamavolyymi on aivan omaa luokkaansa – useita tunteja päivässä. Draama on BBC:n menestyksen salaisuus ja koko ohjelmiston kulmakivi. Se on myös sen kansainvälisen menestyksen salaisuus.

Tanskassa draama on elänyt kukoistuskautta kymmenisen vuotta. Tuotettujen elokuvien määrä on kasvanut – televisio keskittyy pitkiin sarjoihin.

Viime vuonna elokuvia tehtiin 26 kappaletta. Koulutus on elinvoimaista ja vetovoimaista. Tanskan filmikouluun haetaan kaikista Pohjoismaista.

Keskustelu draamasta on korkeatasoista. Ja yleisö on lähtenyt mukaan. Viime vuosi oli tanskalaisen elokuvan ennätysvuosi leffateattereissa. TV-kanavat lähtivät talkoisiin ja esittivät 170 tanskalaista elokuvaa!

Kuriton ja kiinnostava

Miksi kirjoitan niin paljon elokuvasta?

Erityisesti Kotikatsomon draama on ollut hyvin lähellä elokuvaa. Tv-draaman ja elokuvan traditiot alkavat vasta nyt erottua.

Yksi erottava tekijä on hinta. Kotikatsomon 30 ensiesitystä vastaa noin viittä kotimaista elokuvaa. Tv-draaman on löydettävä oma identiteettinsä. Toinen vahva sidos on ollut teatteriin päin.

Tanskassa draama on tullut kaupallisesti, poliittisesti ja yhteiskunnallisesti kiinnostavaksi. Ihmiset viihtyvät sen parissa.

Tätä myönteistä kehitystä ei yksin Kotikatsomo saa aikaan, mutta se voi ennakkoluulottomalla ja kurittomalla tarjonnallaan olla mukana tekemässä sitä.

Harri Virtanen
Ohjelmapäällikkö Fiktio
TV1

 

Suosittele122 Suosittelee

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä