Prisma: Ajatteleva auto

Julkaistu torstaina 08.09.2011 3 140

Osaako tulevaisuuden auto välttää onnettomuudet?

TV1 maanantaina 19.9. klo 19.00 - 20.00

Maailman liikenneonnettomuuksissa kuolee ihminen keskimäärin 27 sekunnin välein. Vuodessa luku nousee yli miljoonaan. Samaan aikaan autoja ollaan kehittelemässä yhä tietokonemaisemmiksi ja itseohjautuvammiksi.

 

Kuljettajaa älykkäämpi auto?

Nykyään auto kertoo ajatko kaistalla vai et. Taskuparkkeerauksessakin auto tuntee rajansa. Voisivatko insinöörit siis kehittää auton, jolla ei tulisi liikenneonnettomuuksia niin paljoa? Toisin sanoen, voiko autosta tulla kuljettajaa älykkäämpi?

 

Kyse on reagoinnista

Ajattelevien autojen teknologia perustuu erilaisiin sensoreihin, lämpökameroihin ja kuskin liikkeiden tutkimiseen. Ajatteleva auto pystyy näkemään pimeällä, joka suuntaan ympärillään ja kulmien taakse. Ja mikä tärkeintä: se reagoi huomattavasti kuljettajaa nopeammin.

 

Tulevaisuuden auto

Potentiaalisissa kolaritilanteissa kyse on sekunnin kymmenyksistä, joiden aikana ihminen ei välttämättä ehdi reagoida edessä odottavaan vaaraan. Huppuunsa viritetyn ajosimulaattorin avulla tutkijat pyrkivät selvittämään mitä noiden kymmenysten aikana ihmisessä ja autossa tapahtuu. Onko ihmisen ja hänen rakkaimman kulkupelinsä keskinäinen suhde muuttumassa ikuisiksi ajoiksi?

 

 

Suosittele140 Suosittelee
Asiasanat:

Kommentit

maanantaina 19.09.2011

Venäjällä on ainakin ollut pakollinen merkki takaikkunassa, jos autossa on nastarenkaat. Ajatuksena ilmeisesti se, että nastaton osaa pitää pidempää väliä ja saa tarvittaessa pysähtymään ennen naapurin takaluukkua.

Ajatteleva auto tarvitsee vastaavan etumatkan ihmisen ohjaamaan verrattuna, ellei autolle säädetä ihmisen reaktioajan pituista viivettä ennen jarrun painamista.

Jos autosta voisi poistua kaupan ovella ja auto jatkaisi itsekseen parkkitaloon ja kutsuttaessa sieltä pois, niin tilan tarve olisi huomattavasti nykyistä pienempi, kun auton ovia ei tarvitsisi pystyä avaamaan pysäköinnin jälkeen. Barcelonalaisessa parkkihallissa ruudut olivat jo vuosia sitten mitoitettu näiden tulevaisuuden autojen mukaan.

maanantaina 19.09.2011

Liekö edes vaativa tehtävä rakentaa kuskia viisaampi auto, sen verran tolkuttomia tilanteita maanteillä ja kaduilla saa todistaa. Sää- ja keliolosuhteisiin, liikennevilkkauteen tai vaikkapa kuljettajan reaktioparametreihin perustuva keinoälykkyys ennakoivine ja hallittuine toimintamalleineen voisi olla jo iso askel kohti turvallisempaa liikennettä. Liian usein väsymys, agressiivisuus tai kyvyttömyys keskittyä ajamiseen saa aikaan hiuksianostattavia tilanteita ja sitä mukaa pahaa jälkeä.

Suostuisin auton neuvomaksi ja rajoittamaksi, kenties joskus vastahakoisesti ja harmitellen, mutta aina luultavasti omaksi ja muittenkin eduksi. Kunhan järjestelmä edelleenkin pitäisi minut valppaana, eikä tuudittaisi väärään turvallisuuteen.

tiistaina 20.09.2011

Ajattelevasta autosta tulee mieleeni kaksikin esimerkkiä: Ritari Ässän auto Knight Industries Two Thousand ja Pelle Pelottoman keksimä auto, joka taputtamalla käynnistyi ja viheltämällä tuli kuljettajan luo.

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä