Prisma Studio: Kun vain kuski ratkaisee

Julkaistu perjantaina 06.09.2013 4 37

Jari (kuvassa) ja Veini kilpailevat, kumpi voittaa kaasujalan keveydessä?

TV1 tiistaina 10.9.2013 klo 20.00 - 20.30, uusinta sunnuntaina 15.9. klo 13.35. Tarkemmat ajat ohjelmaoppaassa.

Yle Areenassa 30 päivää

Kaksi identtistä autoa, kaksi kuljettajaa ja molemmilla vain kymmenen litraa bensaa. Kumpi voittaa, milloin loppuu polttoaine? Prisma Studio testaa kaasujalan painoarvon.

 

Taloudellinen ajaja vastaan keskiraskas kaasuttaja

Polttoaineen kulutukseen vaikuttavat tietysti auton malli, koko, paino, moottorin koko, kyydissä olevien ihmisten määtä, lisälaitteet, reitti ja niin edelleen.

Mutta miten suuri vaikutus on pelkästään kuljettajan toiminnalla? Testasimme asian käytännössä.

Toista autoa ohjaa taloudellisen ajon osaaja, toista normaalin keskiraskaan kaasujalan omaava toimittaja. Miten paljon ajotapa oikeasti vaikuttaa bensan riittävyyteen, se nähdään nyt käytännössä.

 

Itse ajavat autot ovat jo koekäytössä

Autoilun tulevaisuus saattaa olla kuitenkin sellainen, että kuskia ei enää tarvita muuten kuin kyytiläiseksi.

Itse itseään ajavat autot ovat jo koekäytössä ja ne näyttävät olevan sekä turvallisempia että taitavampia ja taloudellisempia ajajia kuin ihminen.

Lisäksi materiaalitkin kehittyvät sitä vautia, että jossain vaiheessa ne ehkä osaavat korjata mahdolliset lommonsakin itse. Tällaisen mahdollistaa esimerkiksi Suomessa parhaillaan kehitettävä uudenlainen muistimetalli, joka saattaa hurjimmissa visioissa olla tulevaisuudessa Terminator-elokuvien tyylinen materiaali, joka osaa palauttaa itsensä aina uudelleen alkuperäiseen muotoonsa.

Lähetyksen juontaa Marjo Harju.

 

Suosittele37 Suosittelee

Kommentit

sunnuntaina 15.09.2013

Oliko molemmissa autoissa ilmastointi päällä? Veikkaanpa että Jarilla oli, mutta Veinillä ei.

Molempien kuljettajien olisi tasapuolisuuden ja tulosten vertailukelpoisuuden vuoksi pitänyt pyrkiä käyttämään tiekohtaisia maksiminopeuksia; tietysti liikennetilanteen niin salliessa. Nyt Jari ajoi ilmeisesti rajoitusten mukaan 120 km/h myös moottoritiellä, kun taas Veini hissuteli "tientukkona" 90 km/h.

Jarin suurempaa kuutusta mitenkään puolustelematta, hänen toimintansa auton ratissa vastasi enemmän normaalia autonkäyttöä.

keskiviikkona 18.09.2013

Morjensta ja kiitos kysymyksestä

Molemmilla oli ilmastointi päällä. Se toki lisää kulutusta, mutta Veinin mielestä se on kuumalla enemmän turvallisuusvaruste. Jos autossa taas pitää ikkunoita auki, menee aerodynamiikka sekaisin ja kulutus kasvaa. Virkeä kuski jaksaa keskittyä ajamiseen ja ennakoimiseen, mikä on sekä turvallisen että ekonomisen ajamisen kulmakivi.
On totta, että päästelin ihan reippaasti. En kuitenkaan voittanut merkittävästi etumatkaa kuin vasta moottoritiellä, koska muualla liikenne estää raskaamman kaasujalan hyödyntämisen. Veini ajoi melkolailla mittarin mukaan ottamatta sitä suht normaalia "mittarivirhettä" huomioon.
Itse yritän yleensä ajaa ikään kuin keskitietä, jos kielikuva tässä yhteydessä sallitaan. Huomioin muun liikenteen ja sovitan oman kulkemiseni sen rytmiin. Kyse on myös turvallisuudesta. Jos kerään taakseni jonoa, niin seurauksena on taatusti kaistapäisiä ohituksia.

Jari Vaara, toimittaja

tiistaina 17.09.2013

Miksei niitä ohjelman lopussa luvattuja yksityiskohtaisia kulutustietoja voi laittaa tänne ylen omille sivuille?

keskiviikkona 18.09.2013

Hei!
Tulokset ovat kyllä nähtävissä ihan Ylen sivuilla, vain linkki oli siellä FB:ssä. Täältä ne löytyvät:
http://blogit.yle.fi/tiedeprisma/fysiikan-lait-rankaisevat-kiivasta-kuljettajaa

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä