Doctor Who: Megauusinnat ja kahdeksas kausi

Kakkonen kertoo

Doctor Who: Megauusinnat ja kahdeksas kausi

Julkaistu sunnuntaina 21.04.2013

YLE Kuvapalvelu

TV2 maanantaista perjantaihin 23.4. - 23.7.2013 n. klo 18. Tarkat lähetystiedot ohjelmaoppaassa. Ei esitystä 3.6. (Taistelulentäjät), 7.6. (Jalkapallon MM-karsinta Suomi - Valko-Venäjä), 12.6. (Yleisurheilua, nuorten eliittikisat), 17.6., 20.-21.6. ja 1.7. (Jalkapallon Confederations Cup), 8.7. (Suunnistuksen MM), 11.-12.7. (Yleisurheilun nuorten MM). Jaksot katsottavana Yle Areenassa kahden viikon ajan.

Päivitys 11.11.2013: Isossa-Britanniassa 23.11. ensi-iltansa saava, 75-minuuttinen 50-vuotisjakso The Day of the Doctor nähdään Kakkosella samana päivänä klo 21.50! Mukana on 75 maata kuudella eri mantereella.

Päivitys 24.11.2013: vuoden 2013 jouluspesiaali on saanut esityspäiväkseen 29.12. klo 19.05.

Päivitys 1.5.2014: Uuden Tohtorin tuotantokaudet 1-7 uusitaan Kakkosella kesäiltapäivien putkina arkisin 3.7. alkaen n. klo 15.10. Ei siis myöhäisilloissa kuten aiemmin suunniteltiin. Tarkka päivämäärä voi vielä muuttua urheilun vuoksi. Uusintalähetyksillä pyritään ennen kaikkea siihen, että sarja saadaan Yle Areenaan, jolloin jaksot voi katsoa milloin itse haluaa. Kahdeksas, aiemmin esittämätön kausi nähdään alkusyksyn ohjelmistossa.

Vuonna 1996 alkuperäinen Doctor Who sarja äänestettiin BBC:n kaikkien aikojen parhaaksi draamasarjaksi. Isossa-Britanniassa jo kuudella vuosikymmenellä esitettyä tieteistarinaa pidetäänkin kansallisaarteena.

Uusi, vuodesta 2005 lähtien tuotettu versio Doctor Who'sta on tehty isoilla resursseilla ja nimekkäin voimin. Sarja on ollut kotimaassaan varsinaisessa palkintosateessa voittaen mm. tärkeimpänä tv-pystinä pidettävän BAFTAn ja scifi-kansan arvostamia Hugoja. 

Kakkosella nähtiin viime kesänä uuden Doctor Who'n kolme ensimmäistä tuotantokautta. Nyt ovat vuorossa neljä seuraavaa, erikoisjaksoineen 61 osaa. Viimeisin kausi on niin tuore, että sitä on esitetty briteissäkin vasta tänä keväänä.

YLE Kuvapalvelu

Ajassa matkaava, maailmaa dalekeilta ja muilta vihulaisilta suojaava Tohtori vaihtuvine inkarnaatioineen ja kumppaneineen on saanut vankan kannattajakunnan myös Suomessa.  Mojovan Doctor Who -annoksen ja sarjan ystävien kunniaksi järjestimme huhti-toukokuussa nettikilpailun.

Osallistumislomakkeita palautettiin satoja. Oikein vastanneiden kesken arvottiin tyylikäs Doctor Who -kangaskassi (Juha Suojärvi), Doctor Who Magazinen numero 457 (Susanne Öberg) ja kolme Doctor Who Symhonic Spectacular -lehteä (Jarmo Ojakangas, Mari Saavalainen, Jonatan Shaya). Onnittelut voittajille.

Visan vastaukset: 1. Kuka Tohtorin esittäjistä kirjoitti jo alakouluaineessa, että hänen suurin haaveensa on näytellä Doctor Who'n pääosaa = David Tennant. 2. Ketä elokuvantekijää peräti neljä eri aikojen Tohtoria on houkutellut Doctor Who -ohjaajaksi = Peter Jacksonia 3. Nimeä pisimpään yhtäjaksoisesti Tohtorina toiminut näyttelijä = Tom Baker. 4. Luettele kaikki ne sarjan historian aikana Tohtorin roolissa olleet, jotka eivät ole syntyperältään englantilaisia = David Tennant ja Sylvester McCoy (skotteja) 5. Mistä syystä Christopher Eccleston on kertonut halunneensa Tohtoriksi = Eccleston on kertonut arvostaneensa ja ihailleensa Russell T. Daviesin käsikirjoittamistaitoja. Myös se vastaus, että Eccleston halusi näytellä lapsille sopivassa perhesarjassa mukavuusalueensa ulkopuolella, hyväksyttiin.

Asiasanat:

Kommentit

perjantaina 28.02.2014

Lord Valeyard: Selvä, sitä minä vähän epäilinkin, mutta piti tarkistaa, että onko minulta jäänyt jotakin väliin.

Amy: Veikkaisin muutamaa tuhatta, sillä eihän meitä fanejakaan niin hirveästi ole. Monte katsovat sitä paitsi netistä. Katsojaluvut ovat minusta ihan hyvät jos ottaa huomioon miten uusi asia DW on Suomessa ja miten vähän YLE on mainostanut. Mutta vielä on pitkä matka Putouksen puoleentoista miljoonaan, joten eihän ne luvut kovinkaan hääppöiset ole.

P.S. Uusia varmistuskysymyksiä! Millä pyöräilijä ajaa? Jaaa, pyöräilijät voivat ajaa monellakin asialla. Pyörällä, mopolla, moottoripyörällä, skootterilla, autolla...

lauantaina 01.03.2014

Minulle (kolmen koululaisen äitinä) tuo kesäaikainen putki sopii paljon paremmin kuin kevään illat. Tosin, taidamme olla vähemmistönä, tällaiset koko perheen (tai ainakin melkein koko perhe) yleisöt. Jälkijunassa muutenkin, vasta aloitin katsomaan Torchwoodia, saa nähdä, kehtaako yläasteikäinen poika niitä äiteen kanssa (eka kausihan on vielä aika kesyä kamaa...)

Doctor Who ei ole kovin helppo tv-sarja. Juonessa jää paljon katsojan oman mielikuvituksen kontolle (täytyy ihan itse hoksata tai ideoida, mitä kohtausten välissä on tapahtunut...) ja valitettavasti (meidän perheessä onneksi) se tukeutuu vahvasti brittiläiseen kulttuuriperimään. Jospa vielä olisin teekkari, niin löytyisi varmasti hieman enemmän kohtalotovereita ruotimaan lempisarjaa...

Olen jo tähän mennessä saanut oman yleveroni verran palvelua Yleltä (Sherlockin uudet jaksot viikon vai kahden viiveellä? pystyi olemaan spoilaamatta itseltään, kun pysytteli poissa brittisivuilta...), viime vuoden vero (ei edes se minimisumma) tuli kuitattua Doctor Whon 50-vuotisjakson yhteislähetyksellä, ja joulujakso joululoman aikana oli hienoa palvelua (etenkin kun sitä ei varmaan alunperin oltu suunniteltu siihen ohjelmapaikalle missä se sitten esitettiin!).

Ja Miikalle kiitos infoista :-)

lauantaina 01.03.2014

Doctor Who oli paljon helpompi sarja satunnaiskatsojille ennen kuin Moffat astui kehiin. Jotkut pitävät hänen tyylistään, mutta se, että hänen tekstejään pitää ruotia erikseen kuukausia ohjelman jälkeen (edelleenkään fanit eivät ole lähelläkään yhtä mieltä siitä, että tuhosiko Tohtori missään aikajanassa Gallifreyta, koska Moffat puhuu haastatteluissa ristiin sen kanssa, mitä kirjoittaa) ei juuri houkuttele uusia katsojia. Ennen sarjasta sai teorioida halutessaan mutta se ei ollut välttämätöntä, jotta juonissa olisi järkeä.

No juu.

--

YLE:lle/Miikalle vielä ISO kiitos tiedottamisesta ja ylipäänsä siitä, että sarja saatiin tänne, ja vielä (kohta) kahdesti! Toivotaan, että saadaan lisää faneja, jotta voidaan jatkaa sopimusta :) [p.s. onko mitenkään mahdollista saada jotain dataa noista katsojaluvuista, tai edes jonkunlaista viitettä, eli huomasitteko eroa esim. ensimmäisen ja toisen kauden välillä, tai oliko juhlajakson katsojaluvuilla mitään eroa "normi"jaksoihin?]

sunnuntaina 02.03.2014

Aion mennä kesäkuussa Lontoon Doctor Who Experienceen. Aion ottaa monta kuvaa siellä. En jaksa odottaa!

Tuossa on linki siihen sivuun.
http://www.doctorwhoexperience.com/

Thats all folks and until next time!

sunnuntaina 02.03.2014

The master, mie niin haluun tonne :33 Ota paaaljon kuvia! :D

maanantaina 03.03.2014

SPOILAUSVAROITUS!!

8-kausi- mitä me tiedetään tähän mennessä qhttp://www.doctorwhotv.co.uk/doctor-who-series-8-2014-what-we-know-update-60972.htm
Jos minä nyt suorastaan mahtavalla englannin kielen taidolla yritän suomentaa, niin Master on ehkä palaamassa (?).

maanantaina 03.03.2014

Reverse the polarity! (Tänään on 3.3.)

tiistaina 04.03.2014

Harmi että uusinnat viivästyvät, olin jo odottanut niin 11. Tohtorin kausia. Siitä on alle vuosi kun näin ne, mutta voisin jo katsoa ne uudestaan. Neljä ekaa kautta NewWhosta löytyy onneksi dvd:ltä. Valitteluista huolimatta kiitokset Miikalle ja ylelle tiedottamisesta tällä palstalla.

Doctor Whon yhteydessä mainitaan sen olevan hyvin brittiläinen sarja. Niinhän se onkin ainakin siinä mielessä, että niin kauan jatkuttuaan on osa monen sukupolven yhteisiä muistoja, nekin jotka eivät katso sitä tietävät sarjan. Mutta miten brittiläisyys näkyy sarjassa? Tapahtumapaikkana on usein Lontoo, se on ehdottomasti vihamielisten alienien suosikkikohde. Muuten en osaa erottaa, mikä DW:ssä on erityisen brittiläistä. Ne jotka tuntevat sitä kulttuuria paremmin löytävät varmasti enemmän viittauksia. Mutta mun tietämättömyys ei mitenkään estä nauttimasta sarjasta.

Myös minulta kiitokset Sherlockin jaksojen lähettämisestä niin nopesti. Nopea lähetys tekee lainkuuliaisuudesta paljonpaljon helpompaa. Mä katson telkkaria vain läppäriltä niin löhetyksen laadussa ei ole mitään eroa suoran ja Areenan välillä ja ilman areenaoikeuksia olevat ohjelmat jäävät useimmiten katsomatta, koska olen jo niin tottunut katsomaan ohjelmia silloin kuin huvittaa. Sherlockin lähetysaikaa ei ollut mitään vaikeutta muistaa. Istuin naulittuna ruudun ääressä heti suoran lähetyksen alkaessa. Ehkä mun pitäisi kirjoittaa tämä myös Uuden Sherlockin ketjuun?

tiistaina 04.03.2014

Tohtorihuvin neulojille, ette ole ainoita. :D Mä neuloin viime syksynä oman huivini. Väritys ei ole ihan oikea oppinen, mutta minulle se on tohtorihuivi. :D

tiistaina 04.03.2014

Haluan tänään kommentoida kaikkea. :) Samassa jutussa, jossa kerrottiin Doctor Whon suosiosta Suomessa, kerrottiin sarjan menestymisestä muuallakin. Eteläamerikkalaisen ostajan mukaan Doctor Who ei ole niin suosittu kuin aivan valtavirtaa olevat ohjelmat, mutta sen seuraajat suhtautuvat siihen intohimoisesti. Sama taitaa olla kaikkialla. :) Tohtori onnistuu valloittamaan sydämiä aivan erilaisissa maissa. Minun sydämeeni Tohtori asettui vasta viime kesänä. Tajuan ettei DW ole kaikkien juttu, mutta toivoisin että jokainen vähänkään fantasiasta pitävä kokeilisi muutaman jakson verran.

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-26326189

tiistaina 04.03.2014

Olen samaa mieltä kanssasi Täti että jokaisen jokainen joka pitää fantasiasta kokeilisi pari jaksoa Doctor Who sarjaa. Miten sen pystyy kertomaan ja selittämään sellaiselle ihmiselle, joka ei tiedä siitä mitään? Itse en ainakaan keksi helposti miten kertoisin sarjasta silleen muille että he alkaisivat katsomaan muutaman jakson. Jos he alkaisvat niin mitä jaksoja?
The Eleventh Hour ja Rose ovat vahvoja vaihtoehtoja. Niin monta kysymystä.

keskiviikkona 05.03.2014

Brittiläisyys ei varmaan suomalaiselle "keski-ikäiselle" katsojalle näykään mitenkään erityisesti, mehän olemme perinteisesti olleet brittiviihteen katsojia (ja yksi menestyneimmistä suomalaisen tv-viihteen tekijöistä on, yllätysyllätys, britti, Neil Hardwick). Nuoremmat ovat enemmän amerikkalaisen tv-viihteen kasvatteja, ja kyllä kun itse mietin, niin Doctor Who EI ole jenkkisarja.

keskiviikkona 05.03.2014

Tietääkö kukaan mistä löytyisi vanhoja jaksoja(Siis tohtorit 1-8) ilmaisena katsottavaksi? Haluaisin selata läpi koko sarjan 50 vuotta. Niitähän on vain mitä, joitakin satoja/tuhansia?

Tuli nyt vain mieleen, yksi hauskimmista yhdennentoistan(Kyllä, tiedetään, se on itseasiassa kolmastoista mutta kun sitä on kutsuttu yhdenneksitoista aina ennen tätä) lausahduksista on ehdottomasti tämä: "So, your secret plan is Apollo 13?" "No, that would be silly. It's Neil Armstrongs foot." "... What?"

torstaina 06.03.2014

Viimeinen Jäärä on täällä taas!

Anonyymi: Katsopa täältä http://www.dailymotion.com/greendude33. Siellä on lähestulkoo kaikki klassikkojaksot ihan ensimmäisestä ihan viimeiseen (lukuun ottamatta Kasin elokuvaa). Bideot ovat ilmaisia ja ihan hyvää laatuakin. Itse olen käyttänyt tätä sivua.

The Master: Itse suosittelisin aloittelijalle myös Blink-jaksoa. Jos hän ei pidä siitä, Doctor Who ei ole hänelle.

Onhan DW aika selvästi brittiläinen jos esimerkiksi vertaa amerikkalaisiin fantasia- ja scifi-sarjoihin. Budjetti on pienempi ja tatinankerrontaan ehkä panostetaan enemmän kuin hienoihin visuaaleihin. Lisäksi se sijoittuu usein Britanniaan ja sisältää lähestulkoon vain brittiläisiä näyttelijöitä. Oikeastaan sarja on amerikkalaistunut hiukan Moffatin aikana, kun siitä on yritetty tehdä jenkkikatsojille sopivaa ajanvietettä. Mutta niin kuin jo sanoittekin, sarjaa on mahdotonta kuvailla sanoin. Se on nähtävä, että teitää mistä on kyse!

Eilen koulussa ennen bilsantuntia odottelin opettajaa paikalle. Yksi luokan pojista ryhtyi ääneek lukemaan ylä-asteen graffititeoksia, joita oli laitettu näytille käytävään. Minun huomini siirtyi häneen kun kuulin hänen sanovan "Bad Wolf". Olin salaman paikalla ja kyllä, seinällä oli graffititeos jossa luki selvästi Bad Wolf. Onko tämä yhteensattuma, vai löytyykö läheisyydestäni DW-faneja joista en tiedä?

Eipä tässä muuta. SE ON GERONIMOOOOOOOOOOOOOOO!

torstaina 06.03.2014

The Last Doctor&The Master: Blink on kyllä aika huono jakso aloittelijalle. Siinä on todella vähän Tohtoria ja etenkin Marthaa. Rose on hyvä aloitusjakso koska se on sellaiseksi kirjoitettu (myös Father's Day tai Dalek ovat erinomaisia "esittely"jaksoja, vaikka ne ovatkin osittain tarinan keskeltä), tai jos haluaa aloittaa uudemmasta kannattaa katsoa The Eleventh Hour, joka on myös kirjoitettu uusia katsojia varten ja esittelee sekä uuden Tohtorin että uuden companionin.

torstaina 06.03.2014

The Master&muut: Samaa mieltä siitä,että Rose ja The Elevent Hour ovat parhaita jaksoja aloittaa Doctor Whon järjestelmällinen katsominen. Myös muut jaksot, joissa esitellään uusi Tohtori taikka seuralainen toimivat aloitusjaksoina: New Earth , se on Kympin eka varsinainen ja Smith and Jones, Marthan ensiesiintyminen. Blink on siinä mielessä hyvä esittelyjakso, että se on itsenäinen tarina, mutta se poikkeaa melkoisesti sarjan yleislinjasta. Jos "uhrin" saa katsomaan useamman jakson, niin silloin oivallinen valinta. Lisäksi tulee mieleen Silence in the Library/Forest of the Dead (4. kausi). Sen alussa vakituinenkin katsoja joutui odottamaan, kun tilannetta paljastetaan vähitellen. Ja Hide (7.kausi) uudemmista jaksoista.

Bad Wolf: Totta, brittiviihde on ollut iso osa telkkaria.

torstaina 06.03.2014

Tajusin just että oon ikionnellinen että oon alottanu 9.tohtorin jaksoista....koska mun kärsivällisyys ei riittäs siihen että alottasin keskeltä sarjaa...(okei onhan 9:ki keskeltä sarjaa mutta siitä alkaa new DW joten tietyllä tavalla alusta...) Ja mulla oli alussaki miljoona kyssää ni ihmettelen vaan niitä katsojia jotka on tullu 10 tai 11 aikaa että on siinä saanu olla suu ammollaan ainaki parin jakson ajan.....JA Dw on mun mielestä sellanen sarja että siihen on vaikea tulla kesken kaiken mukaan koska ennen tätä sarjaa minäki vierastin aika pahasti scifiä mutta jotenki tää sarja vaan nappas......ETTÄ ei mulla muuta tässä sitte ollu.....

torstaina 06.03.2014

joku, totta tosiaaan tuijotin ruutua suu auki parin, taikka useamminkin, jakson ajan. Mitä? Mitä ihmettä tässä on menossa?! Mutta se kiehtoi niin paljon, että jäin seuraamaan. :D

torstaina 06.03.2014

Mää tiesin, mihin olin lähtemässä (eli Doctor Who instituutiona oli tuttu, mulla on jopa kirjahyllyssä Autonien hyökkäys, vaikka yhtään kokonaista jaksoa en ollut katsonut aiemmin. Silti sarjan bongasi silloin 12vee (ja ilmeisesti juutuupin mainosten kautta).

perjantaina 07.03.2014

*mutainen ja luminen siili kierii paikalle* Ja taas vaihteeks mä oon melkein unohtanu tän paikan! Skarot! xD Paradoksikone vie liikaa aikaa. *tuijottaa Kahvaa joka vakaasti vannoi ettei voi erota tästä paikasta (vai oliko se Pallo....? Kuitenkin.)* Ei mulla mitään tärkeetä infoa ole.... XD Tulinpahan nyt vain kurkkaamaan. :3
Must dash!

perjantaina 07.03.2014

Sanoisin että minäkin tiesin mihin olin menossa, mulla oli pari kaveria jotka puhuivat siitä koko ajan ja minua rupesi kiehtomaan se idea tosi paljon. Eka jakso jonka katsoin taisi olla Fathers Day, yleltä katsottu, ja sen jälkeen katsoin aina kun ehdin, mutta sitten kun tuli kymppitohtori (yleen tietysti) aloin katsomaan ihan kunnolla, mutta joo, nyt olen täällä odottamassa uusintoja yhtä innokkaasti kuin muut, kuten näkyy :D

lauantaina 08.03.2014

Minä aloitin Doctor Who:n katsomalla jakson nimeltä "School Reunion". Sitten jäin koukuun koko sarjaan. Syy miksi aloin katsoa Doctor Who:ta oli se, että yksi minun kavereistani mainitsi jakson nimen vain kerran. Minusta Rose tai The Eleventh Hour olisivat hyvät jaksot aloittaa katsomaan Doctor Who:ta.

The Master: Pidä hauskaa siellä Doctor Who Experience:ssä. Minäkin haluaisin sinne, mutta äitini ei suostu lähtemään Lontooseen.

Ei tässä muuta! Se olis sitte moido!!

sunnuntaina 09.03.2014

Finsku: Aion pitää hauskaa ja ottaa paljon kuvia. Harmi että et voi mennä Lontooseen toivon että joskus pääset sinne =).

Thats all folks and until next time!

sunnuntaina 09.03.2014

The Master: Minäkin toivon pääseväni Lontooseen. Ja sinne myös aijon päästäkin!

Ei tässä muuta! Doctor Who:n alkamista odottelen! Allons-y!http://mythingsarebest.blogspot.fi/ Käykää sitte kattoo myös mun blogi!:) (jos ehditte/haluatte)

sunnuntaina 09.03.2014

Ojjoi, kannatti lukea tätäkin keskustelua. Täytyypä heti seuraavalla Lontoon visiitillä pyörähtää The Doctor Who Experiencessä :) Kiitsa!

maanantaina 10.03.2014

Viimeinen Jäärä on täällä taas!

Lontoo on kyllä ihana kaupunki. Jos minulla joskus on mahdollisuus, aion muuttaa sinne. Siellä olisi kyllä kiva käydä uudestaan. Joten pidä oikein hauskaa meidän muidenkin puolesta Master!

Eipä tässä muuta. SE ON GERONIMOOOOOOOOOOOOOOO!

maanantaina 10.03.2014

The Last Doctor: Se Bad Wolf grafiti oli mun tekemä. :)

keskiviikkona 12.03.2014

Finsku: Mitä minä jostain toivomisesta höpötin tietysti sinä pääset Lontooseen joskus sehän on selvä juttu =):

Last Doctor: Kiitti aion pitää hauskaa ja varmaan pääsen käymään tohtorini Tardiksessa jee =D.
Laitan tänne varmaan kuviani siitä paikasta sitten kesällä.

Thats all folks and until next time!

keskiviikkona 12.03.2014

The Master: Tietty mie sinne joskus pääsen.:) muista pitää hauskaa siellä TARDIKSESSA ja muutenkin Lontoossa!!!!:)

torstaina 13.03.2014

Uusintoja ja uutta kautta odotellessa Clara on pyörinyt mielessäni. Aika paljon Claran viimeisistä tapahtumista on jätetty näyttämättä. The name of the doctorissa Tohtori pelasti Claran aikalinjastaan, mutta siitä ei kerrottu tarkemmin. Muistaako Clara niitä tapahtumia?

The Day of the Doctorissa Clara on jättänyt paikan ystäväperheen lastenhoitajana ja on nyt opettajana. Claralla on siis omaakiin elämää Maassa, hän ei vain lentänyt Tohtorin mukana seikkailuhin. Kuinkahan kauan Tohtorin ja Claran edellisestä tapaamisestsa oli kulunut? Kumpikin näytti niin ilahtuneelta nähdessään etteivät varmaan edellispäivänä olleet tavanneet. Tällä kertaa Tohtori soitti Claralle. Jakson aikana selvisi myös, että Clara oli aikaisemminkin käynyt Mustassa Arkistosssa, vaikka ei sitä muistakkaan. Ilmeisesti tapahtuma Claran henkilökohtaisesta tulevaisuudesta.

The Time of the Doctorissa Clara puolestaan soitti Tohtorille. Edelleen Clara ja Tohtori ovat läheisiä, mutta eivät matkusta jatkuvasti yhdessä. Mulle tuli mieleen, että ennen TDOFTD:n tapahtumia Clara ja Tohtori olisivat olleet pitemmän aikaa erossa, mutta sen jälkeen pitäneet säännöllisesti yhteyttä. Osittain vaikutelma voi tulla jaksojen esitysaikojen perusteella, juhla- ja joulujakson välillä aikaa kului reaalimaailmassa vain kuukausi, mutta minusta kummankin reaktio TDOFTD:ssa viittaisi myös siihen.

P.S. Onko meillä ihan upouusi satsi varmistuskysymyksiä? :D

perjantaina 14.03.2014

Moffat on sanonut, että kaikkea ei tarvitse näyttää, katsojien pitää itsekin keksiä, mitä jaksojen välillä on tapahtunut. Kaikkea ei tarvitse selittää, katsojien pitää itse osata laskea 2+2=4.
Clara on seikkaillut Tohtorin kanssa vain yhtenä päivänä viikossa (oliko se keskiviikkoisin...?), koska Clara halusi elää myös omaa elämäänsä Tardisin ulkopuolella. Tämän tiesivät myös Claran hoitolapset.
Mustassa Arkistossa käyneiden muistit tyhjennetään (lukuunottamatta Katea itseään, ja ehkä muutamaa lutettua), siksi Clara ei voi muistaa käyneensä siellä - tätä ei tietenkään sanottu suoraan, vaikka Kate S. sen selvästi Calralle näyttikin (antoi Claran nähdä valokuvansa)

perjantaina 14.03.2014

Joo, mutta on tosi huonoa ja laiskaa tarinankerrontaa jättää juonen selkeys/järkevyys katsojien vastuulle. Mitä Zygoneille tapahtui TDOTD:ssa? Miten Clara ja Tohtori pääsivät pois hänen aikahaavastaan, vaikka juuri oli sanottu, että Clara kuolee heti sinne astuttuaan? Mitä muille Aikasodassa taistelleille lajeille kävi? Mistä lähtien Clara on halunnut olla opettaja? Mitä Maitlandeille kävi? Oliko heillä haikeat jäähyväiset? Näkevätkö he enää toisiaan? Mitä Tohtori puuhasi sillä välin? Millaista opiskelu oli Claralle? Onko hänellä edelleen Bells of St Johnissa "ladatut" tietotekniset taidot, vai ovatko ne hiipuneet? Ainakaan hän ei osannut iPlayeriä käyttää... Ai joo, ja milloin hän oli sitten käynyt Mustassa Arkistossa? Oliko Tohtori mukana?

Ylipäänsä koko Aikasota oli todella huonosti kuvattu, koska se oli TDOTD:ssa kuin tulevaisuuden ihmiset (mitä Ajanherrat eivät ole) vastaan ilkeät robotit. On se nyt kumma kun maailmankaikkeuden kehittyneimmällä sivilisaatiolla ei ole parempia turvajärjestelmiä, että yksi Dalek pääsee ne suojaukset murtamaan. On se kumma, että he olivat niinkin kehittyneen aseen luoneet, että sillä oli oikein omatunto ja ties mitä, mutta se ei silti pystynyt erottamaan Ajanherraa Dalekista. On kyllä kumma, että vielä siinävaiheessa sotaa oli niin paljon lapsia Gallifreyllä. Varsinainen Star Wars-sota, vaikka piti olla Meanwhileja, Neverwherejä, Would-have-been-kingejä, Nightmare Child, aika-aseita ja ties mitä... ihmettelen, että Moffatin mielikuvitus tykkäsi kyttyrää tuota aihetta kirjoittaessaan ja päätyi kliseiseen avaruussotaan.

--

Oliko täällä muuten uudesta companionista puhuttu? Vaikka eipä hänestä vielä pysty juuri mitään kertomaan.

--

Ai joo, ja oletteko nähneet fanien tekemää "50-vuotisjuhlajaksoa", El Mundo Imperfecto eli Epätäydellinen Maailma? Minusta aivan mahtava, näyttelijät olivat erittäin hyviä ja käsikirjoitus oli ihanan koskettava. Selvästi fanibudjetilla tehty, mutta innostuksella korvattu puuttuvat miljoonat ;)
He puhuvat espanjaa (henkilökohtaisesti nautin siitä♥), mutta videoon saa laitettua englanninkieliset tekstitykset, joilla ainakin osa varmasti pärjää. Mukana Ykkönen, Susan, Nelonen, Sarah Jane, Ysi, Kymppi, Yksitoista, Rose, Amy, Clara ja lyhyesti River: https://www.youtube.com/watch?v=ltRxJtp38QE
"Pelkää heitä, he ovat aseettomia"♥

perjantaina 14.03.2014

Viimeinen Jäärä on täällä taas!

Qui: Olen kanssasi samaa mieltä zygon-jutussa ja aikahaavasta poistumisesta. Siinä oli minulle 50-vuotisjakson suurimmat miinukset. Muita yksityiskohtia en niinkään jäänyt pohtimaan, mutta zygonien unohtaminen oli minusta aika paha miinus. Ne vain yhtäkkiä jätettiin pois kuin niitä ei olisi koskaan ollutkaan.

Sitten tuosta aikasodasta. TDOTD:ssa näytetyt kohtaukset olivat vain pieni osa koko sotaa, ja vain pieni osa yhtä taistelua. Aikaosta kesti satoja vuosia (Tohtorin vanhenemisesta päätellen) joten matkalle mahtuu varmasti monenmosisia taisteluita, vähemmän ja enemmän Star Warsin kaltaisia. Nightmare Child ja kaikki muutkin varmasti olivat siellä, mutta juhlajakson tarkoitus ei ollut keskittyä yksinomaan Aikasotaan. Siihen tarvittaisiin jo oma spin off-sarja. Ja ninhän se vain on, että jopa kehittyneimmillä roduilla on heikkoutensa, eikä mikään tekniikka ole voittamatonta.

Danny Pinkistä on kai ollut mainintaa, mutta ei mitään sen kummempaa. Uudesta konnasta taas ei ole puhuttu, siitä jonka nimeä en muista, mutta se on jokin Pokémon...

Olen muuten Bad Wolfin kanssa samoilla linjoilla, ettei kaikkea pidä tarjoilla katsojille tarjottimelta. Meidän pitää saada ajatella ja tehdä johtopäätöksiä itse. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö käsikirjoituksesta voisi jättää liikaakin pois, kuten Qui meille näytti.

Eipä tässä muuta. SE ON GERONIMOOOOOOOOOOOOOOO!

lauantaina 15.03.2014

Olen myös samaa mieltä bad wolfin kanssa. Odotan innolla 10 ja 11 jaksoja. Minusta hyvä jakso alottaa olisi the fires of pompej, aloitin siitä myös itse. Olin kipeä ja telkkarista ei tullut mitään niin katoinpa kakkosta ja kiinnostus heräsi heti. No sitten kiireesti areenaan kattomaan millon ohjelma tulee yms. Olen onnessani että olen tähän ohjelmaan ns. Tormännyt!

lauantaina 15.03.2014

Ja mitä yle tarkoittaa myöhäisilta putkina?

lauantaina 15.03.2014

Anonyymi: Tuskinpa Yle itsekään vielä tietää kuinka nuo myöhäisillan putket loppujen lopuksi tulevat ajoittumaan. Oma mielikuvani on, että vastaavat putket ovat muiden sarjojen kohdalla usein olleet noin karkeasti välillä 23.00 - 04.00. Kenties tuo voisi olla hyvä oletusarvo tässäkin tapauksessa, kunnes YLE toisin ilmoittaa.

lauantaina 15.03.2014

Aikasota levittäytyi ajan ja avaruuden halki. Se ei ollut mikään perinteinen taistelu, vaan (huom! Myös Dalekit osaavat matkata ajassa!) sota, joka oli yhtä aikaa joka paikassa eikä ollut. Se alkoi joka hetki uudelleen, taistelut aivät päättyneet, vaan niitä voitettiin ja hävittiin uudestaan ja uudestaan. Taistelussa kuolleet heräsivät aamulla taistelemaan uudestaan kuollakseen uudelleen.

Gallifreyllä oli sekä poliittinen että sotilaallinen johto. Ihmiset muistuttavat Ajan Herroja (samankaltaiset olosuhteet tuottavat samankaltaisia ratkaisuja; yksi evoluution perusteorioita). Gallifreylaiset olivat palanneet takaisin kotiplaneetalleen Aikasodan aikana (myös Tohtori kutsuttiin taisteluun ja Night of The Doctorissa hän vihdoin päätti, että hänen on osallistuttava sotaan, ei vain yksittäisiin taisteluihin).

Miten niin Momentti ei tunnistanut dalekeja ja Galligreyläisiä toisistaan? Momentin koko ideahan oli lopettaa sota, ja koska sodan molemmat pääosapuolet (dalekit ja Ajan Herrat) olivat seonneet (puhun nyt siis yleisesti, en jokaisesta yksilönä), rauhaa ei olisi ollut mahdollista saavuttaa pyyhkimällä vain toinen osapuoli pois todellisuudesta. Siksi näitä mahtavia aseita EI haluttu käyttää, koska ne aiheuttivat tuhoa sekä Gallifreyllä että dalekien keskuudessa. Dalekithan eivät "vain" taistelleet, kyllä heillä itsellään oli aivan yhtä suuruudenhullut suunnitelmat.
Osa Aikasodissa osallisina olleita rotuja tuhoutui kokonaan, osa pääsi pakenemaan, osa menetti kotiplaneettansa (zygonit jo heti Aikasodan alussa, jos ylipäätään sellaista pystyy tuollaisessa tilanteessa olemaan).

Zygonien kohtalo jäi avoimeksi. Siihen ehkä palataan vielä. Aikaahan on, tähän mennessä on käytetty 50v. Kaikkea ei voi saada heti nyt, onneksi. Maitlandin lapset olivat jo teini-ikäisiä, eivät he kai ikuisesti lapsenvahtia tarvitse - tai sitten tarvitaan jo psykiatriaa, äidin kuoleman aiheuttama tilapäinen hoivan tarvehan oli se syy, miksi Clara Maitlandeille jäi (hänhän oli lähdössä matkoille alunperin, mutta perui matkansa ja jäi Maitlandeille). Ainakin minä kuvittelin, että Matilandeilla asuminen oli vain tilapäinen järjestely.

Me emme näe kuin pienen osan Tohtorin elämästä (jos nyt kuvitellaan, että Tohtori on todellinen henkilö eikä osa televisiosarjaa). Loput jäävät näyttämättä, tai nähdään joskus toiste, kun se sopii sarjan aikajatkumoon. Claran tarinahan ei ole vielä päättynyt, vaan se jatkuu 12. Tohtorin kanssa.

(jos nykyaikainen viihde tuntuu liian mutkia oikovalta, kannattaa lukea esim. Pieni Talo Preerialla-kirjasarjaa tai Kalle Päätalon teoksia, niissä kyllä kerrrotaan aivan kaikki... ei tartte ite keksiä mittään). Miksi kuningatar Liz moitti Tohtoria "tuhmaksi" siinä avaruusvalasjaksossa? Koska Kymppitohtori oli aikoinaan nainut hänen esiäitinsä ja sitten häippässyt... Sekin näytettiin vasta Day of the Doctorissa, vaikka Kymppitohtori kyllä kertoi siitä Oodeille ennen regeneraatiotaan. Musta on kivaa bongata näitä täkyjä vanhoista jaksoista, ja jos olisin saanut käsiini Clasic Who:ta enemmän, niin sisäpiirin vitsejä löytyisi vielä enemmän...

Itse suosittelisin ihan ulkopuoliselle Tohtori Whosta (jos ei suostu katsomaan koko sarjaa 9.Tohtorista alkaen) seuraavia jaksoja: Dalek (näyttää Tohtorin raivoa), jaksot, jossa oli nää kaasunaamari-lapset (Are you my mummy? ja Kapteeni Jack) Blink (Tohtori on mukana vain pienessä osassa, mutta pelotteluelementtejä riittää), Kirjasto-jaksot (Riverin ensiesiintyminen), Midnight, 11th Hour (Yhdennentoista aloitusjakso). Ei ehkä mun lempijaksoja, mutta riittävän "erilaisia".

lauantaina 15.03.2014

Bad Wolf, missasit aika hyvin pointtini, mutta selvästi asiasta on turha jatkaa keskustelua.

lauantaina 15.03.2014

Oma käsitykseni Claran viimeisimmistä vaiheista. Clara oli jo opiskellut ennen Maitlandeille tuloa ja ilmeisesti valmistunutkin. (Kiitos Quille nimestä, en muistanut sitä) Maitlandien äidin kuoltua Clara muutti suunnitelmiaan ja jäi heille lastenhoitajaksi. Vähitellen perhe sai elämänsä taas järjestykseen eikä enää välttämättä tarvinnut talossa asuvaa lastenhoitajaa. Kuvittelen isän matkustaneen työssään taikka muuten työskennelleen hankalina aikoina, joten apu oli korvaamatonta. Clara voisi nyt lähteä kiertämään maailmaa, mutta tällä hetkellä Tohtorin kanssa seikkaileminen on kiinnostavampaa. Ei tarvitse rajoittua 2000-luvun maapallolle. :) Clara ei kuitenkaan halunnut heittää koko elämäänsä Tohtorin varaan vaan etsi itselleen asunnon ja työpaikan. Tässä luotetaan melkoisesti Tardiksen välillä temppuilevaan ohjaukseen, että paluu tapahtuu oikeaan aikaan. Amy ja Rorykin elivät jonkin aikaa samantapaista elämää. Muistelen, että Roryn, Amyn ja Tohtorin ensi tapaamisesta sanottiin kuluneen kymmenen vuotta vaikka muille aikaa oli kulunut paljon vähemmän. (jakso ??) Uskon Claran ja Maitlandien perheen tulleen niin läheisiksi, että tapaavat edelleen säännöllisesti. Miten teidän käsitykset eroavat tästä versiosta?

Totta, useimpien Mustassa arkistossa vierailijoiden muisti pyyhitään käynnin jälkeen, joten Clara ei muistaisi aikaisempaa käyntiään siellä.

lauantaina 15.03.2014

Täti: Se jakso, jossa puhuttiin kymmenestä vuodesta oli The Power of Three.

Thats all folks and until next time!

sunnuntaina 16.03.2014

Kiitos tosi paljon Quille huikeesta linkkivinkistä, kattelin meinaan just ton espanjalaisen fanivideon ja siinä oli kyllä hyvä meininki ja hienot hahmot, tykkäsin :)
Ihana nähdä whovianien tuotoksia eri puolilta maailmaa.

Fanni kuittaa.

sunnuntaina 16.03.2014

No koska Doctor Who jatkuu. Onko tietoa vielä Miika

sunnuntaina 16.03.2014

Todennäköisestihän DW alkaa kesä-heinäkuussa. Ylelle ja teille muutama kysymys: miksi dw esitetään vasta myöhäisilloin? Esitetäänkö sitä myös viikonloppuisin? Milloin tarkaöleen ottaen pääsemme tästä odotuksen jätti hyper piinasta eroon?

sunnuntaina 16.03.2014

Amelia Pond: Jos ihan maallikkonakin asiaa yhtään ajattelee, niin tuotantokaudet 1-7 käsittävät kai suunnilleen 104 episodia, jotka yhteensä kestänevät karkeasti noin 90 tuntia. Jos nuo tunnit jaetaan kuukauden arkipäiville, siitä tulee noin 4,5 tuntia per päivä. Jos oletetaan, että muitakin ohjelmia halutaan näyttää muiden katsojien mieliksi, niin eihän noita uusintoja voi muualle sijoittaa, kuin normaalin ohjelma-ajan ulkopuolelle. Varmaan Ylellä on asiassa jonkin verran säätämismahdollisuuksia, mutta niin paljoa, että uusinnat muualle kuin myöhaisiltaan mahtuvat.

perjantaina 21.03.2014

Mulla oli äsken joku varmistuskysymysbugi (joka kesti useamman päivän), että ei tullu sitä varmistuskysymystä. Oliko kenellää muulla tätä ongelmaa? c:

sunnuntaina 23.03.2014

Sarah-Jane, varmistuskysymyksistä pääsee kokonaan eroon rekisteröimällä oman Yle Passin.

Miika / TV2

sunnuntaina 23.03.2014

Viimeinen Jäärä on täällä taas!

Kaikille tiedoksi: hankin nyt sen Yle Passin, joten tästä lähtien nimeni on LastDoctor. Olen silti sama The Last Doctor kun aiemminkin.

Sain ystävältäni lahjaksi Doctor Who Magazinen uusimman numeron ja olen tutustunut siihen viikonlopun aikana. Uskomattoman hieno lehti. Rakastuin siihen heti. Huomenna lähtee tilaus. Minun on pakko saada lisää! Nyt seinällä koreilee hieno Gallifrey-juliste!

Ajattelinpa hiukan päivittää alku- ja loppurepliikkejäni näin uuden kauden ja uuden Tohtorin lähestyessä. Niinpä tulen lopettamaan jokaisen viestini huutamalla:

KIDNEYS!

tiistaina 25.03.2014

SPOILEREITA

Tuossa linkissä on video ja kuvia uudesta hirviöstä ja tohtorin äänimeisselistä.

http://www.doctorwhotv.co.uk/series-8-filming-capaldis-sonic-new-monster-62005.htm

Thats all folks and until next time!

tiistaina 25.03.2014

Hei Miika /tv 2
Viimeisen Jäärän esimerkin rohkaisema yritin tehdä Yle Passi -tunnusta. Yle Passi-säännöt eivät auenneet, 404 Not Found, kun yritin niitä lukea. En kokeillut olisikin hyväksyminen onnistunut, mutta halusin edes silmäillä säännöt ennen hyväksymistäni.

tiistaina 25.03.2014

Voi johtua cookie-asetuksista tai jostain muusta verkkoselaimeen liittyvästä. Kannattaa kokeilla jollain toisella selaimella.

Miika / TV2


Muualla Yle.fi:ssä