Ma 11.08.2008 @ 21:22admin

Hei hei Liisa, Ronja, Mary, Muumi, Hannu, Kerttu, Leo, Dick, Anne, Pauli, Tim, Nasu, Puh, Tintti, Milou, Tarzan, Jane...

Täytyy sanoa, että oli ihanaa löytää vanhat tuttavat 10 kirjaa lapsuudesta ohjelman myötä uudelleen. Osa kirjoista on kulkenut mukanani koko elämän, mutta jotkut teokset nousivat uudelleen pintaan ohjelman myötä.

Ohjelmasarjaa suunnitellessamme, pohdimme kuumeisesti tuottajan, ohjaajan, toimittajien ja koko tiimin kanssa mitkä kirjat tulevat mukaan. Lopulta ohjelmassa keskusteltiin niistä kirjoista, joista vieraat mieluiten halusivat puhua. 10 kirjaa on luonnollisesti todella vähän. Minäkin luin lapsuudessani varmasti satoja kirjoja.

Eräs ystäväni vaati pontevasti, että ohjelmassa pitäisi keskustella Ruohometsän kansasta. Toinen ihmetteli miksi puhuimme Salaisesta puutarhasta emmekä Pikku prinsessasta.

Onneksi voin todeta, ettei keskustelu todellakaan lopu tähän. Aion mennä ystäväni luo ja aloittaa puheen Ruohometsän kansasta. Ehkä istumme keittiön pöydän ääressä ja analysoimme teosta keskenämme. Ehkä menen toisen ystäväni luo ja kaivamme Pikku prinsessasta parhaat kohdat esiin. Myös Tiina-kirjat ansaitsevat oman illan. Rauha S. Virtasen Selja-kirjoista on jo alkanutkin keskustelu ystäväpiirissäni.

Toivottavasti 10 kirjaa lapsuudesta muistutti muillekin kuin minulle, että lapsuuden klassikoita voi lukea vielä aikuisenakin. Ja uutuuksiin kannattaa ehdottomasti tarttua! Nyt minä menen sohvalle ja avaan ensimmäisen sivun Emilian päiväkirjasta, Supermarsu ja lööppilehmän tapaus. Se on Paula Norosen tuore teos, jossa Hilda-lehmästä aiotaan tehdä julkkis.

Kiitos kaikille 10 kirjaa lapsuudesta -ohjelman ystäville! Ja kiitos tietysti mahtaville keskustelijoille sekä hienolle työryhmälle!

La 02.08.2008 @ 09:49admin

Ronja on sankarini!

Kun lemmikkikanini Siiri kuoli ollessani noin 10-vuotias, kirjoitin sille pitkän kirjeen ja toivotin hyvää matkaa kohti Nangialaan. Veljeni Leijonamieli –kirjasta tuttu paikka oli mielestäni paras, jonka saatoin kuvitella kanilleni sen poistuttua tästä maailmasta.

Myös Krokotiili Gena ja hänen ystävänsä ovat auttaneet minua pienestä pitäen. Pienikin lapsi ymmärtää, ettei ole mitään niin onnetonta kuin yksinäisyys, mutta Gena kumppaneineen kertoi, että sillekin asialle voi tehdä jotakin. Vaikkapa rakentamalla Ystävyyden talon!

Ronja on ollut loistava esikuva. Rohkea, urhea ja silti kovin herkkä ryövärintytär, joka voittaa pelkonsa menemällä niitä kohti. Ajattelen Ronjaa aina kun minua hirvittää jokin tai jännitän jotain uutta asiaa. Lapsena Ronja oli ihana esimerkki temperamenttisesta tytöstä. Sellaisia hahmoja ei ole Ronjan ja Peppi Pitkätossun lisäksi edelleenkään useita.

Ronja Ryövärintytär on yksi niistä lastenkirjoista, jotka ovat seuranneet minua koko elämäni. En ole aktiivisesti pitänyt teosta yöpöydälläni ja palannut siihen aina ennen nukkumaanmenoa, mutta kuten Krokotiili Gena ja hänen ystävänsä tai Veljeni Leijonamieli, Ronja toimii rohkaisevina muistikuvina.

Kun kävin Ruotsissa, silmiini sattui lehtiartikkeli Hanna Zetterbergistä, joka näytteli Ronja Ryövärintytärtä vuonna 1984 valmistuneessa ruotsalaisessa elokuvassa. En uskaltanut lukea juttua pitkään aikaan, koska minua pelotti, että hänestä, eräällä tavalla idolini ruumiillistumasta, on tullut ikävä ihminen. Täytyy myöntää, että Ronja-faniuteni vain kasvoi kun luin, että Hannakin on oikein hyvä ihminen.

La 02.08.2008 @ 09:49admin

Ronja on sankarini!

Kun lemmikkikanini Siiri kuoli ollessani noin 10-vuotias, kirjoitin sille pitkän kirjeen ja toivotin hyvää matkaa kohti Nangialaan. Veljeni Leijonamieli –kirjasta tuttu paikka oli mielestäni paras, jonka saatoin kuvitella kanilleni sen poistuttua tästä maailmasta.

Myös Krokotiili Gena ja hänen ystävänsä ovat auttaneet minua pienestä pitäen. Pienikin lapsi ymmärtää, ettei ole mitään niin onnetonta kuin yksinäisyys, mutta Gena kumppaneineen kertoi, että sillekin asialle voi tehdä jotakin. Vaikkapa rakentamalla Ystävyyden talon!

Ronja on ollut loistava esikuva. Rohkea, urhea ja silti kovin herkkä ryövärintytär, joka voittaa pelkonsa menemällä niitä kohti. Ajattelen Ronjaa aina kun minua hirvittää jokin tai jännitän jotain uutta asiaa. Lapsena Ronja oli ihana esimerkki temperamenttisesta tytöstä. Sellaisia hahmoja ei ole Ronjan ja Peppi Pitkätossun lisäksi edelleenkään useita.

Ronja Ryövärintytär on yksi niistä lastenkirjoista, jotka ovat seuranneet minua koko elämäni. En ole aktiivisesti pitänyt teosta yöpöydälläni ja palannut siihen aina ennen nukkumaanmenoa, mutta kuten Krokotiili Gena ja hänen ystävänsä tai Veljeni Leijonamieli, Ronja toimii rohkaisevina muistikuvina.

Kun kävin Ruotsissa, silmiini sattui lehtiartikkeli Hanna Zetterbergistä, joka näytteli Ronja Ryövärintytärtä vuonna 1984 valmistuneessa ruotsalaisessa elokuvassa. En uskaltanut lukea juttua pitkään aikaan, koska minua pelotti, että hänestä, eräällä tavalla idolini ruumiillistumasta, on tullut ikävä ihminen. Täytyy myöntää, että Ronja-faniuteni vain kasvoi kun luin, että Hannakin on oikein hyvä ihminen.

Ke 23.07.2008 @ 14:42admin

Salainen puutarha ärsyttää

Salainen puutarha on mielestäni 10 kirjaa lapsuudesta –ohjelman kutkuttavin kirja. F. C. Burnett ei alkujaan kirjoittanut sitä lastenkirjaksi. Salainen puutarha on vahvasti kiinni 1800-luvun käytännöissä ja luokkiin jakautuneen yhteiskunnan moraalissa, mutta tarjoaa yllätyksellisesti myös lievästi feministisen näkökulman. Luin Salaisen puutarhan lapsena ahmimalla, mutta se ei jättänyt minuun minkäänlaista jälkeä. Nyt aikuisena kirja ärsytti joka käänteessä. Kun en löytänyt yhteistä säveltä kirjan kanssa, aloin todenteolla etsiä herkkänahkaisuudelleni syitä.

Salaisessa puutarhassa minua nyppi se, että kirjan päähenkilö Mary syrjäytetään lopussa päähenkilön paikalta. Tytön kertomus jää täysin auki ja lopussa keskitytään vain Maryn serkun, tulevan kartanonherra Colinin, tarinaan.

Toinen minua hermostuttanut tekijä oli se, kuinka kirjassa kuvataan maalaisia ja herrasväen palkollisia. Kirjan alkusivuilla esiintyvä palvelustyttö Martha unohdetaan välinpitämättömästi kokonaan. Hänen veljensä Dickon kuvataan nummilla vaeltavana ja hyväsydämisenä luonnonlapsena, mutta hänellekään ei viitsitä luoda tulevaisuutta.

Luontoa kuvataan kauniisti, mutta sillä ei tunnu olevan voimaa ilman ihmisen kättä muokkaamassa sitä. Rytiseekö puu kaatuessaan jos kukaan ei ole kuulemassa sitä? Voiko salainen puutarha kukkia jos sitä ei näe? Minun mielestäni vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä.

Huomasin analysoidessani itseäni ja Salaista puutarhaa, kuinka ärryin kuitenkin eniten siitä, kuinka paljon kirja muistuttaa itsetunto-oppaita. Oman elämänsä sankari –tyyppisissä kirjoissa on tismalleen samanlainen rakenne: ongelma, toimintaa sen ratkaisemiseksi, metaforia, mystiikkaa, väline paranemiselle ja henkiselle kehitykselle sekä muutamia esimerkkitapauksia. Mary ja Colin parantuvat kiukkuisuudestaan luomalla kosketuksen luontoon. Ymmärtämällä luonnon alkuvoimaisuuden merkityksen, he löytävät oman paikkansa ja kykenevät mihin tahansa. Tai ainakin Colin kykenee.

Minun ja Salaisen puutarhan ongelmallista suhdetta saattaa selittää se, että Salainen puutarha ei alkujaan ole lastenkirja. Se ei ole tarinan ja sen lukijan kokoinen, kuten Nalle Puh. Se on opettavainen, mutta ei sisällä täysin epärealistisia elementtejä, kuten Grimmin sadut. Salainen puutarha ärsyttää minua luultavasti siksi, että sitä on liian helppo analysoida aikuisen mittarein. Pikku Prinssiin viitatakseni: en pysty näkemään norsun syönyttä käärmettä vaan näen vain hatun.

Ti 15.07.2008 @ 15:51admin

...mutta Mörkö on yksinäisin

Muumipappa ja meri ilmestyi vuonna 1965. Ruotsiksi teoksen nimi on Pappan och havet, Isä ja meri. Tove Jansson sovitteli kirjalle useita nimiä. Yksi monista nimistä oli Den ensamma familjen eli Yksinäinen perhe.

Majakkasaarelle lähtevän Muumiperheen jokainen jäsen joutuu kohtaamaan yksinäisyyden, eksymisen ja neuvottomuuden. Kaikki lähtee liikkeelle Muumipapan tarpeettomuudentunteesta, mutta jopa Muumimamma joutuu keskellä aavaa merta itsenäistymään ja luopumaan mielessään hellimästä Muumilaakson idyllistä. Teini-ikäinen Muumipeikko kokee yksipuolisen rakkauden merihevosten kanssa. Vain Pikku Myy pysyy omana itsenään. Mutta Mörkö on yksinäisin.

Useissa lastenkirjoissa olen ihmetellyt niistä löytyvää muukalaiskammoisuutta. Nalle Puhissa aihetta käsitellään rakentavasti. Kirjasta löytyy kohtaus, jossa Kengu ja Roo koitetaan häätää Puolen Hehtaarin metsästä. Kanin kamala suunnitelma menee lopulta pieleen ja juoneen osallistuneet eläimet saavat pienen opetuksen.

Viisikko-kirjoissa ksenofobia on rivien välissä, mutta helposti löydettävissä. Kirjailija Enid Blytonia ei ole aivan suotta syytetty rasismista. Kirjojen roistot ovat lähes poikkeuksetta ”toisia”: mustalaisia, eteläeurooppalaisia, Britanniaan muualta tulleita.

10 kirjaa lapsuudesta –ohjelman seuraavassa jaksossa, maanantaina 21.7. kirjailija Sofi Oksanen ja toimittaja Kaisu Mikkola puhuvat Salainen puutarha –kirjasta. Siinä Intia ja intialaiset kuvataan hyvin alkeellisina verrattuna parantavaan ja rikkaaseen Englantiin.

Muumipappa ja meri jäi Tove Janssonin viimeiseksi muumikirjaksi, jossa muumiperhe vielä on läsnä. Mörkö on aiemmissa kirjoissa opittu tuntemaan pelättävänä ja kartettavana. Kirjallisuudentutkija Kuisma Korhonen on kirjoittanut Parnasso –lehteen (2/2007) artikkelin ”Kohtaa oma mörkösi. Muumienkin vieraanvaraisuudella on rajansa.” Korhosen tulkinnan mukaan Mörkö on Muumimaailman ”absoluuttinen toinen”, yhteisön ulkopuolelle sysätty hylkiö, tuntematon uhka, jota edes aina niin vieraanvarainen Muumimamma ei halua kohdata.

Muumipappa ja meri –kirjassa Muumipeikko haluaa viimein tutustua Mörköön ja pelostaan huolimatta menee öisin merenrantaan katselemaan sitä. Pelottava ja kaiken ympäriltään jäädyttävä Mörkö paljastuu lopulta hylätyksi, yksinäiseksi ja onnettomaksi, ei pahaksi. Mörkö ei haluakaan sammuttaa muumien myrskylyhdyn liekkiä vaan tahtoo itsekin nauttia sen lämmöstä ja lyhdyn sytyttäjien seurasta.

Muumipappa ja meri tarjoaa jokaisella lukukerralla, ainakin minulle, monta lohduttavan opettavaista hetkeä. Kun pelkään jotakin tai jotakuta, alan ajatella Mörköä. Ja huomaan ymmärtäväni ympärilläni eläviä miehiä huomattavasti paremmin Muumipapan kautta.

Ti 08.07.2008 @ 16:16admin

Jos pitää Tintistä, ei voi pitää Asterixista?

10 kirjaa lapsuudesta –ohjelmassa vieraillut kirjailija Sirpa Kähkönen on harvinaisuus! Hän paljasti pitäneensä sekä Tintistä että Asterixista. Yleensä jako on joko tai. Ohjelman toista vierasta, muusikko Karri Miettistä eli Palefacea, Tinteissä viehättävät matkat maailman jokaiseen kolkkaan sekä suorastaan hämmentävän pikkutarkat piirrokset. Seikkailut ovat Tinttien tärkeintä antia nuorimmille lukijoille, mutta sarjakuvien ystävien vanhentuessa tulevat historialliset tapahtumat tärkeiksi. Minäkin innostuin pari vuotta sitten Tinteistä taas uudestaan kun luin Mustan kullan maan, jossa öljy aiheuttaa suuria poliittisia ja rikollisia juonitteluja. Aihe on valitettavan ajankohtainen.

Asterixit eivät ole kuvallisesti yhtä pikkutarkkoja kuin Tintit ja seikkailut sijoittuvat maantieteellisesti paljon pienemmälle alalle. Asterixilla on kuitenkin yhtä vannoutunut fanijoukko kuin Tintillä. Eikä ihme. Urheat gallialaiset pystyvät taikajuomansa avulla mihin tahansa. Asterix ja Obelsix voisivat pelata krokettia käyttäen roomalaisia mailoinaan. Perinteiset sanakaritarinat, hyvä voittaa pahan 6-0, toimivat aina.

Kävin tutkailemassa erilaisia nettisivuja ja löysin hauskoja keskusteluja aiheesta Tintti vs. Asterix. Joidenkin kirjoittajien mielestä Tintti on hahmona ärsyttävä, jotkut taas eivät pitäneet Asterix-kirjojen jatkuvasta juopottelusta (?). Eräältä selaamaltani nettisivulta paljasti mielenkiintoinen huomio. Sanomattakin on selvää, että Hergén Tintti ja René Goscinnyn ja Albert Uderzon Asterix ovat vuosisadan menestyneimpiä ranskankielisiä sarjakuvahahmoja. Sarjakuvien hyvin erilaisista tyyleistä ja kuvatuista aikakausista huolimatta, näiden hahmojen olisi pitänyt kohdata. Ja näin on tapahtunutkin!

Tintin et les Picaros eli Tintti ja Picarot, albumissa on yksi strippi karnevaaleista, jossa aivan Asterixin näköinen hahmo kulkee palmun ohi. Samasta naamiaisryhmästä voi bongata myös Mikki Hiiren. Goscinnyn ja Uderzon vastaus oli tutustuttaa Asterix hassuihin etsiviin, Dupondiin ja Dupontiin. Tämä tapahtui luonnollisesti Asterix chez les Belges, Asterix Belgiassa-kirjassa.

Ensi maanantain jaksossa, 10 kirjaa lapsuudesta –ohjelmassa, muusikko Siiri Nordin sekä tähtitieteilijä Esko Valtaoja keskustelevat Muumipappa ja meri –kirjasta. Muumien kohdalla ei tietääkseni ole yhtä tiukkaa jakoa kuin Tintin ja Asterixin fanien suhteen. En ole ainakaan kuullut, että jos tykkää filosofisista Muumeista, ei voi olla toisen filosofin, Nalle Puhin, ystävä. Se on yleisempää, että jos todella rakastaa Tove Janssonin Muumeja, inhoaa niiden pastellinsävyistä japanilaista versiota.

Ke 02.07.2008 @ 14:39admin

Blyton ajaa nuoret riippuvuuteen

Enid Blyton (1897-1968) oli uskomattoman tuottelias kirjailija. Hän kirjoitti noin 700 (seitsemänsataa!) teosta ja sen lisäksi vielä lehtiartikkeleita. Yhden Viisikko-seikkailun kirjoittamiseen kului neljä ja puoli päivää.

Samalla tahdilla hänen teoksiaan myös luetaan. Viisikot kuuluivat minunkin kohdallani niin sanotun ahmimisiän kirjoihin, joita luin muutaman kirjan viikkovauhdilla. 70-luvulla syntyneenä sain jo hotkia kirjoja kaikessa rauhassa, mutta vielä 50-luvulla Viisikoiden ja Blytonin muiden sarjojen (Seikkailu, SOS, Salaisuus, Niksu) pikalukemisen pelättiin turruttavan nuorten lukijoiden kirjamaun.

1950-luvulla arvostelijat syyttivät Blytonin seikkailukirjoja heikkotasoisiksi ja mieltä köyhdyttäviksi. Suomessakin kriitikot toivoivat Viisikoiden suomentamisen lopettamista. Seuraavilla vuosikymmenillä Blytonin teoksia syytettiin mm. rasismista, seksismistä, taantumuksellisuudesta ja luokkasidonnaisuudesta.

Lopulta Blyton pääsi pannasta ja nuorten lukijoiden harrastamaa seikkailukirjojen ahmimista alettiin pitää jopa hyvänä porttina muiden kirjojen äärelle.

Olen itsekin yllättynyt Viisikoiden arvomaailmasta lukiessani niitä varttuneempana uudestaan. Kiitos rempseän Paulin, tyttöjen ja poikien sukupuoliroolitus ei ole liiemmin ärsyttänyt, mutta konservatiiviset arvot pistävät nikottelemaan. Muistan silti omista lukukokemuksistani saman kuin 10 kirjaa lapsuudesta –ohjelmassa vierailleet Kaarina Kaikkonen ja Erkki Tuomioja: lapsena arvot eivät häirinneet lainkaan. Luin Viisikoita pienenä lähinnä jännittävien juonenkäänteiden takia ja arvoasetelmat olivat yhdentekeviä.

Viisikot eivät ole koskaan kuuluneet lempikirjoihini. Neiti Etsivät rankkasin huomattavasti korkeammalle. Ehkä jo parikymmentä vuotta sitten toimeliaat ja omanarvontuntoiset naiset viihdyttivät minua enemmän. Vai olikohan kyse siitä, että Viisikoiden jatkuva syöpöttely närästi? Moni meistä muistaa Viisikoista vain uhkeat ruokakorit ja toistuvat ateriat, joista Tim-koirakaan ei jäänyt paitsi.

Ke 25.06.2008 @ 13:52admin

Nalle Puh aiheutti toraa

Nalle Puh on suloinen ja jopa filosofisena pidetty pikku lyllertäjä, joka on kuitenkin aiheuttanut yllättävän paljon ristiriitoja. Varsinkin lähipiirissään.

Nalle Puhin tarina alkoi kun Alan Alexander Milnen poika Christopher Robin sai syntymäpäivälahjaksi ison teddykarhun. Lastenhuoneeseen alkoi kertyä muitakin kirjojen leluhahmoja, kuten Ihaa-aasi ja Nasu-possu. Christopher Robinista tuli Risto Reippaan esikuva, joka esiintyi ensimmäisen kerran Milnen kirjoittamissa lastenrunoissa muutama vuosi ennen proosatekstejä.

Christopher Robinista tuli yksi aikansa kuuluisimmista pojista. Myöhemmin hän riitautui vanhempiensa kanssa ja kyllästyi maineeseensa. 1970-luvulla hän kirjoitti katkeran muistelmateoksen The enchanted places. Kirjassa hän muun muassa syytti isäänsä nimensä hyväksikäytöstä.

Myös kirjailija A. A. Milne suhtautui nuivasti maineeseensa lastenkirjailijana. Vakavasti otetun kirjailijan maineesta haaveillut Milne nimesi muistelmansakin ironisesti It´s too late now.

Perhepiirin ulkopuolelta Nalle Puhiin kohdistunut arvostelu on koskenut muun muassa kirjan miehistä maailmaa. Naistutkimuksen piiristä on huomautettu, että Puolen Hehtaarin metsästä puuttuvat naiset lähes kokonaan.

10 kirjaa lapsuudesta ohjelman loistava taustatoimittaja, Laura Puro, on etsinyt suuren määrän tietoa kaikista ohjelmasarjan kirjoista. Materiaalista löytyy mielenkiintoisia huomioita eri tutkimuksista. Nalle Puhiakin on analysoitu niin paljon, että tutkimuksia alettiin lopulta ironisoida. Fredrick Crews julkaisi vuonna 1963 tutkimusparodian The Pooh Perplex, jonka on sanottu pelästyttäneen tutkijat kokonaisiksi vuosikymmeniksi. Teos morkkaa kirjallisuustutkimuksen metodeja analysoimalla mm. Möhköfantin metsästystä kolonialismin ilmentymänä, Ihaata ”menetetyn sukupolven” edustajana sekä hunajahimon ja seksuaalivietin yhtymäkohtia.

Miten yksi pieni ja tyhmä karhu voi aiheuttaa näin paljon toraa ja närää? Ehkä siksi, että me emme pysty pidättäytymään yhtä ihanan yksinkertaisina ja avoimen kömpelöinä kuin Nalle Puh itse.

To 19.06.2008 @ 15:01admin

Vinni Puh ihastuttaa!

Ihana venäläinen Nalle Puh eli Vinni Puh lyllertää ruutuun maanantaina 23.6.
 
Nalle Puh -kirjoista 10 kirjaa lapsuudesta -ohjelmassa keskustelevat tutkija Leena-Maija Rossi sekä käsikirjoittaja-ohjaaja Juha Lehtola. Molemmat paljastavat keneen Nalle Puhin hahmoista he samastuivat lapsena. Mutta entäs nykyään? Minä taidan olla Nasu.
10 kirjaa lapsuudesta -ohjelman jälkeen TV1:llä nähdään Nalle Puh-animaatioita neuvostoajoilta. Hahmo on vähintään yhtä suloinen kuin toverinsa  Hollywoodista!
Jos oikein ihastuu venäläiseen versioon Nalle Puhista, kannattaa matkata vaikka Pietariin. Siellä katukauppiaat myyvät vieterillä vedettäviä pieniä Puh-karhuja, jotka nitisten paarustavat paikasta toiseen.

Ke 18.06.2008 @ 13:04admin

Kuka kirjoittaisi 2000-luvun Grimmin satuja?

Juttelimme 10 kirjaa lapsuudesta -ohjelmassa Claes Anderssonin ja Atik Ismailin kanssa Hannusta ja Kertusta sekä sen maailmankuvasta. Andersson sanoi, että satu on edelleen järkyttävän ajankohtainen, käsitteleehän se muun muassa lasten pahoinvointia.

Luin Outi Nyytäjän Menestys ja moraali –kirjan (Minerva 2008) ja aloin sen kautta miettiä Grimmin satuja uudella tavalla. Nyytäjä käsittelee kirjansa loppupuolella köyhyyttä. Hän kirjoittaa, että keskiluokka pelkää katsoa köyhyyttä. Kukaan ei halua olla köyhä. Kaikkien täytyy menestyä hinnalla millä hyvänsä.

Hannu ja Kerttu ovat köyhän halonhakkaajan lapsia. Ilkeä äitipuoli haluaa päästä lapsista eroon, jotta saisi itse paremman elintason. Lapset lähetetään metsään ja unohdetaan sinne. Alkaa kamala selviytymistaistelu. Kun Hannu ja Kerttu ovat väkivaltaisesti vapautuneet ilkeän noidan mökistä ja palaavat rikkauksien kanssa kotiin, heidän isänsä ottaa heidät lopulta ilolla vastaan. Lasten kamalan seikkailun aikana paha äitipuoli on kuollut.

Menestys ja moraali –kirjassa Outi Nyytäjä peräänkuuluttaa yhteiskunnallisten elokuvien ja tarinoiden perään. Nyytäjä kirjoittaa, että "suomalainen fiktioelokuva viihtyy keskiluokan nuorten menestyjien seksuaalisten ja henkisten ahdistusten keskellä tai käy yhä uudelleen talvisotaa".  Missä ovat yhteiskunnalliset kertojat? Kuka kertoisi köyhistä? Tai niistä, jotka eivät heti vaikuta menestyjiltä? Siis Aki Kaurismäen lisäksi.

Grimmin satuja voi pitää vain hyytävinä kauhukertomuksina, mutta nyt aloin pohtia niitä aivan uudesta näkövinkkelistä. Mitäpä jos ne kertovatkin aikansa ongelmista, yhteiskunnan toivottomasta epätasa-arvosta, menestyjien pakkovallasta? Esimerkiksi sopii vaikka satu Pimpeli Peikkosesta. Köyhä mylläri haluaa naittaa kauniin tyttärensä  kuninkaalle. Lisätäkseen tyttärensä houkutusta, mylläri kertoo tytön osaavan kehrätä kultalankaa. Eihän se tietenkään onnistu. Murheellinen tyttö saa apua pieneltä peikolta. Tyttö lupaa, että kun hän on kuningatar, saa peikko avustaan vastapalkaksi kuningasparin ensimmäisen lapsen. Kun lapsi syntyy, tyttö josta on nyt tullut kuningatar, ei tietenkään halua luopua siitä. Peikko alkaa arvuutella nimeään. Jos kuningatar arvaa sen, hän saa pitää lapsensa. Kuninkaan lähetti saa selville Pimpeli Peikkosen nimen ja raivoissaan tämä tunnistettu pikkumies tarttuu vasempaan jalkaansa ja repii itsensä kahtia.

Satu on naiivi ja julma. Kannattaa katsoa Vittorio De Sican upea elokuva Polkupyörävaras (1948). Siinä samaa teemaa käsitellään jo hieman kehittyneemmällä tasolla. Ongelma on kuitenkin sama: ihmisen moraali on samalla tasolla kuin puurokupin reuna.  Kerrotaanko siitä nykyään saduissa?

Sivut