Livemusiikin ahkerimmat kuluttajat ovat usein myös alkoholin suurkuluttajia, Mervi Vuorela kirjoittaa.
Olin toissaviikolla keikalla. Selvinpäin. Samalla kun maksani huokaisi helpotuksesta, psyykkeeni otti pahasti turpaan. Kolmen tunnin ajan tunsin olevani hukassa kuin Steve Vai, joka on pakotettu soittamaan ei-kustomoitua taviskitaraa ilman tuulikonetta. Oloani ei varsinaisesti helpottanut, että itseni lisäksi paikalla oli vain yksi vesilinjaa noudattava kanssakärsijä. Hän oli hare krishna.
Jos tipatonta tammikuuta ei lasketa, edustan sitä ihmisryhmää, joka menee keikoille päihtymään. Etanolinväristen lasien takaa katsottuna keikat ovat liikuttavan loogisia tapahtumia, joihin voi ja pitää suhtautua tunnepohjaisella pragmaattisuudella. Jos bändi kuulostaa ensimmäisen biisin jälkeen paskalta, voi todeta 'fuck it' ja siirtyä baarin puolelle länkyttämään vuonna 1979 yhden 7” ep:n julkaisseesta uruguaylaistriosta, joka kiinnostaa ehkä kolmea ihmistä maailmassa. Jos taas bändi kuulostaa hyvältä, maapallo muuttuu hetkessä tuhat megawattia paremmaksi paikaksi elää.
Juuri tuohon hetkeen sisältyy alkoholin ja keikkakokemuksen hekumallinen symbioosi. Hetkeen, jolloin hyvä muuttuu 'vitun awesomeksi' ja todellisuus karkaa aika-avaruus–akselin ulkopuolelle. Kun musiikkiin sisäänrakennettu psyykkinen eskapismi yhdistyy alkoholin tarjoamaan fysiologiseen eskapismiin, saadaan olotila, jossa aistiärsykkeet räjähtävät ja musiikista tulee maailman siistein juttu (mitä se toki välillä on myös selvinpäin). Yhtäkkiä rummut vyöryvät kasvoille kuin Thorin ohjastamat panssarihevoset, riffit leikkaavat ilmaa kuin taivaalliset sotajoukot ja laulun sanat luikertelevat sieluun kuin Cthulhun lonkerot – oli biisin aiheena sitten nuijasota, sodomia, yksisarviset tai ydinräjähdys. Myös muu yleisö alkaa keikan kuluessa tuntua kuin perheeltä, jonka innostus ruokkii omaa innostusta ja tarjoaa väylän telepaattiseen kommunikointiin.
Toisin on selvinpäin. Ennen keikkaa olo on kuin aristokraattien illallispöytään eksyneellä talonpojalla, joka ei osaa käyttää oikeita ruokailuvälineitä eikä keskustella oikeista aihepiireistä. Sosiaalisen kompuroinnin lisäksi ongelmia aiheuttavat kaljatuopin painosta vapautuneet kädet, joille alitajunta yrittää epätoivoisesti keksiä jotain tekemistä. Yleensä yritys epäonnistuu ja tuloksena on hidastetulta epilepsiakohtaukselta näyttävää venkoilua tai puhelimen kanssa feikattua kanssakäymistä.
Keikan aikana nollatoleranssi kostautuu useallakin eri tavalla. Ensinnäkin bändin tekemät soittovirheet ja soundikämmäilyt penetroituvat korvakäytäviin tuskallisen selkeästi. Toisekseen ympärillä vouhottavat ja kyynärpäillään sohivat kanssakuulijat alkavat nopeasti ärsyttää – varsinkin jos sattuu olemaan 159-senttinen kääpiö, jonka eteen kaksimetriset ruuhkatukat jatkuvasti parkkeeraavat. Lisäksi loistavakin keikka latistuu selvinpäin nautittuna vain loistavaksi keikaksi. Se ei räjäytä tajuntaa, ei laukaise aivoja singolla avaruuteen eikä pursota alkoholissa marinoidun keskushermoston päälle kermavaahtoa. Puutarhaletkulla. Ilman venttiiliä.
Keikan jälkeen selväpäisellä on usein käytössään vain yksi vaihtoehto. Mikäli ei jaksa vängätä jokaisen puolitutun kanssa siitä, miksi ei juo ja miksi ei nyt sittenkään juo ja miksi ei edes yhtä juo, edessä on kotiinlähtö. Sama kohtalo häämöttää myös silloin, jos ei satu olemaan sosiaalisesti lahjakas tilanteiden herra tai kärsivällisesti muiden päihtymistä seuraava askeetti. Yritä siinä sitten viettää pitkää iltaa.
Tietenkään kaikki eivät tarvitse promilleja verenkiertoonsa nauttiakseen keikoista. On silti kiinnostava tosiasia, että livemusiikin ahkerimmat kuluttajat ovat usein myös alkoholin suurkuluttajia. Osittain tämä johtunee rock'n'rollin hedonistisesta historiasta, osittain alkoholin tarjoamista teenage kickseistä ja osittain juomiseen kannustavasta keikkaetiketistä – siis siitä, että moni keikka järjestetään baariympäristössä ja toisinaan myös rahoitetaan alkoholin myynnillä. Yhtä lailla on mahdollista, että kyse on jostain paljon alkukantaisemmasta. Niin kuin nyt vaikka siitä, että musiikki ja alkoholi nostavat yhdessä pintaan ihmismielen mekanismeista voimakkaimman: tunteet.
MERVI VUORELA
Kirjoittaja on vapaa toimittaja sekä musiikin ja alkoholin sekakäyttäjä.
Erinomaista ja viihdyttävää tekstiä. Kielikuvat värittävät hyvin kokonaisuutta, vaikkei sisällössäkään mitn vikaa ole. Keikkojen lisäksi lisäisin tämän koskettamaan viikonloppujen sosiaalista elämää yleensäkin. Selvinpäin ei pysty olemaan jo pelkästään sen vuoksi, että kaikki ympärillä olevat puhuvat tarpeeksi juotuaan täysin eri kieltä. Sitä oppii pikku hiljaa "tyhmentämään" itseään väliaikaisesti, jotta pysyisi samalla aallonpituudella. Lukiessani kirjoituksen saamia kommentteja voin vaan todeta, että joka kulman takaa löytyy aina ihmisiä, jotka kokevat heistä poikkeavan mielipiteen henkilökohtaisena ihmisoikeusloukkauksena heitä itseään vastaan. Kasvakaa aikuiseksi hyvät ihmiset. Ei se, että naapurin Aki tykkää sinisestä lapiosta, tee siitä sinun punaisesta lapiosta yhtään huonompaa.
Hauskaa voi pitää myös ilman alkoholia! Esim. vauhti on keikoilla 5/5!
Kannattaa kokeilla essoja, kaikki on niiden vaikutuksenalaisena myös kivempaa.
Voipi olla että Mervi käyt vaan paskoilla keikoilla jos ei selvinpäin kuulosta hyvältä :)
Typerää ja surullista läppää. Parhaimmat keikat olen kokenut selvinpäin ja vituttanut suuresti kännin takia missatut keikat (muutama onneks vaan) ja hatarat muistot. Jos hyvä livemusa ei nosta fiilistä ilman pulloa viinaa voi tyyppi kattoo itteesä vaan peiliin!
Mervi on täysin oikeassa. Kymmeniä monenkokoisia keikkoja takana itselläni. Useimmat hyvinkin kaljanhuuruisia ja hauskaa on ollut. Siinä rohkaistuu ottamaan artistiin ja yleisöönkin ihan eri tavalla kontaktia.
Siis mitä ihmeen elämäntapamielensäpahoittajaa täällä oikein on kommentoimassa? Olen Mervin kanssa samoilla linjoilla. Eikö nautittavasta tilanteesta saisi tehdä parilla oluella vieläkin nautittavamman? Pitäisikö mahtava härkäpihvi syödä ilman hyvää punaviiniä? Ilmeisesti, koska onhan se "aika säälittävää" jos ei kunnon härkäpihvistä "voi nauttia ilman päihteitä"! On asioita jotka vain kuuluvat yhteen. Ilmeisesti keikoilla ei sitten saisi olla myöskään värivaloja eikä savukoneita, koska musiikkia pitää "opetella kuuntelemaan". Taitavat ainakin neljä ensimmäistä kommentoijaa harrastaa lähinnä vain kirkkokonsertteja.
Johan on journalismin taso taas korkealla... Tämän "musiikkitoimittajan" keikka-arviot kertovat ilmeisesti siitä, kuinka hyvät kännit hän on illan aikana vetänyt?
Kehottaisin kirjoittajaa opettelemaan kuuntelemaan musiikkia. Paino sanalla 'kuuntelemaan'. Tällöin keikoista nauttii nimenomaan selvin päin.
Taisi Vuorela kirjoittaa tämän(kin) kolumnin kännissä.
Aika säälittävää jos et voi musiikkitapahtumista nauttia ilman päihteitä!
En ymmärrä kännäämisen ihannointia. Jos jengi olisi enemmän selvin päin, saattaisi keikkapaikat olla siedettävämpiä.
Täälä mainostetaan ylen piikkiin alkoholia.
Samaan aikaan käydään keskustelua siitä saako paljon turvallisempaa päihdettä ihminen valita.
Ei voi sanoa muuta kuin että pännii sekä sun nuoren (aikuisen) puolesta, että yhteiskunnan suhmuroituminen näitten suurien ikäpolvien takia.