Prisma: Ida-fossiilin tarina

Julkaistu keskiviikkona 31.03.2010 1 148

Tohtori Jørn Hurum, Oslon yliopiston luonnontieteiden museosta esittelee Ida-fossiilia.

TV1 maanantaina 5.4. klo 19.00

47 miljoonaa vuotta sitten syntyi pieni tyttö. Nyt tämä tyttö on muuttamaisillaan käsityksiämme koko ihmiskunnasta. Hän saattaa olla ihmisen vanhin löytynyt jälkeläinen.

Dokumentissa Ida-fossiilin tarina (The Link: uncovering our earliest ancestor) tutustaan tuloksiin, jotka perustuvat kansainvälisen tutkijaryhmän hiljattain esittelemään 47 miljoonaa vuotta vanhaan fossiiliin. Sitä pidetään suorana linkkinä ihmisen kehitykseen.

Kuinka Idaksi ristitty fossiili löytyi ja mikä sen tieteellinen arvo on?

Tutkijat ovat yrittäneet selvittää jo yli 100 vuoden ajan ihmisen sukupuuta ja alkuperää. Nyt tämä hämmästyttävä löydös luo uuden näkökulman ihmisen alkuperään ja kyseenalaistaa kaiken, mitä tähän asti on tiedetty.

Ida-fossiilia tutkittiin aluksi salassa kahden vuoden ajan luonnontieteellisen historian museon uumenissa. Se on tiettävästi varhaisin kokonaisena säilynyt fossiili, joka liittyy ihmiseen - löydös jonka vuoksi Darwin olisi ollut valmis mihin vain.

Hyvin säilynyt fossiili

Tähän asti olemme tutkineet evoluutiota osittaisten jäännösten ja jopa yksittäisten luunkappaleiden avulla. Ida sen sijaan on säilynyt niin hyvin, että tutkijat ovat kyenneet jopa arvioimaan Idan viimeisen aterian.

Dokumentin kautta katsojat pääsevät mukaan uskomattomalle tieteelliselle matkalle kohti ihmisen alkuperää, josta tutkijoiden tulokset ja Idan tarina vihjaavat.

Dokumentti tarjoaa uusia näkökulmia siihen, mitä tähän asti on tiedetty ihmisen evoluutiosta ja muutoksista. Syvimmillään se tuo myös uutta valoa kysymykseen, mitä on olla ihminen.

Tuotanto: BBC, Atlantic Productions, History, ZDF ja NRK, Britannia 2009.

Dokumentti uusitaan tiistaina 6.4. klo 23.20 ja lauantaina 10.4. klo 11.10

Ohjelma on katseltavissa YLE Areenassa 7 päivän ajan tv-lähetyksen jälkeen.

Prisma-dokumentti

keskiviikkona 07.04.2010

Terveisiä kääntäjälle ja ohjelman toimittajalle!

Muuten hyvä ohjelma, mutta ei uskoisi, että tiededokumentissa tasalämpöisiä eläimiä nimitetään vielä aivan alkeellisena virheenä "lämminverisiksi". "Ancestors" eivät ole "jälkeläisiä" vaan esi-isiä tai edeltäjiä.

Ohjelman esitetiedoissa tällä sivulla puhutaan ihmiskunnasta, kun alkuperäinen tarkoitus on viitata ihmislajiin. Tyttö tarkoittaa nimenomaan ihmisen naaraspuolista nuorta jälkeläistä, kun täsmällinen ilmaisu on naaraspentu tai ehkä tyttöpentu, jos halutaan korostaa yhteyttä ihmislajiin. Fossiilit nimetään, ei ristitä, joka on kristillinen käsite.