Turku, missä palaa?

OK, tehdään lupaus. En polemisoi 2011-juhlavuoden aiheilla tämän bloggauksen jälkeen enää julkisesti. Annetaan projektille mahdollisuus näyttää kyntensä lähimmän 14 kuukauden aikana. Ja tehdään ne viiltävimmät analyysit vasta sen jälkeen, kulttuuripääkaupunkivuoden maksimaalisen hienoja tapahtumia ja hankkeen pitkäkestoisia vaikutuksia ihaillen. Fair and square, kuten Lontoon suunnalla sanotaan.

Eräs yksityiskohta 2011-hankkeessa olisi kuitenkin hyvä saada keskustelunaiheeksi. Miksi Turku jakaa avoimesti rahaa ulos alueelta, tukemalla vasta toissijaisesti paikallista tuotanto-osaamista? En ainakaan suoralta kädeltä muista Helsingin tehneen omana kulttuuripääkaupunkivuotenaan näin rohkeaa linjanvetoa. Tietotaito ja osaaminen otettiin omalta alueelta kuten kohtuullista verovaroilla operoidessa onkin.

Entä Turussa 2011? Haitaripaini tulee Helsingistä, Alkumeri tulee Helsingistä, Riku Niemen orkesteri tulee Helsingistä - jopa turkulainen klubikulttuuri näyttäisi tulevan Helsingistä. Vai mitä mieltä olette seuraavasta tiedotteesta:

 

Viimeksi Lontoo, nyt Tukholma, seuraavana Pariisi 

Turku Night Moves tänä iltana Tukholmassa


Turku Night Moves pysähtyy Tukholmaan torstaina 7. lokakuuta. ”Night Moves – Club Hopping With Turku 2011” lähti liikkeelle Shanghain maailmannäyttelystä. Sieltä matka jatkui Helsingin ja Turun kautta Lontooseen viime viikonlopuksi. Tukholman jälkeen reitti suuntautuu Pariisiin ja Tampereelle päättyen Tallinnaan.

Ensimmäiset kokeelliset teokset 1960-luvulla, Suomen suurimmat reivit 1980-luvulla ja tämän vuosituhannen eloisa ja monipuolinen klubikenttä takaavat, että Turku on elektronisen musiikin keskus Suomessa. 

Klubimusiikki onkin yksi kulttuuripääkaupungin vahvuuksista. Turku Night Moves on elektronisen musiikin kokonaisuus, joka on koottu yhteistyössä Turku Modern -festivaalin kanssa ja osa kulttuuripääkaupunkivuoden kansainvälistä promootiota.

Tukholmassa lavalle nousevat:

Villa Nah – helsinkiläiskokoonpano on suuren kotimaisen suosion saattelemana Orchestral Manoeuvres in the Dark -bändin lämmittelijänä Iso-Britanniassa 2010.

Shine 2009 – Manchester-popin tuore soihdunkantaja kunnioittaa 1990-luvun rytmejä.

Dj Jori Hulkkonen – yksi Suomen menestyneimmistä ja tuotteliaimmista dj:stä, joka on työskennellyt niin John Foxxin, José Gonzálezin ja Tigan kanssa.

Mika Snickars – tukholmalaislähtöinen taitaja on yhtä vakuuttava soittaessaan vanhan ajan hip hopia tai hypnotisoivia disco-settejä. Snickars on tunnettu myös omistamastaan Snickars Records -levyliikkeestään, joka alansa parhaimmistoa Pohjoismaissa.

VJ Beige/Harmaa - on tehnyt lukuisia filmejä klubi-iltoihin ja festivaaleille eri puolilla maailmaa.

Turku Night Moves esiintyy Tukholmassa Kägelbanalla 7. lokakuuta klo 21 – 02.

 

Mielenkiintoinen hanke puuttumatta elektronisen musiikin tilanteeseen musiikkiteollisuudessa vuonna 2010 (tai tiedotteessa melko vapaamielisesti tulkittuun tyylin historiaan Suomessa) mutta missä turkulaiset alan tekijät ovat?

Kemiläislähtöinen Hulkkonen voidaan toki jo laskea paikalliseksi osaajaksi mutta projektin muut toteuttajat tulevat muualta. Villa Nah tulee Helsingistä, Shine 2009 tulee Helsingistä, VJ Beige/Harmaa tulee Helsingistä, Mika Snickars taasen Ruotsista.

Eikö Helsinki Night Moves olisi oikeampi nimi tälle hankkeelle? Missä on maksajana toimivan Turun saama, ruohonjuuritasolle saakka välittyvä hyöty projektista, jossa näytönpaikat ja tuottajapalkkiot kulkevat Uudenmaantullista väärään suuntaan? Mielestäni alueellisuutta ei voi loputtomasti polkea alas valtakunnallisuuden varjolla kulttuuripääkaupunkivuotenakaan.

17 kommenttia

Turussahan ei tunnetusti ole nuoria kulttuurintekijöitä... Matti ja Teppo ovat ainoat turkulaiset tunnustetut kulttuurintekijät. Mutta tämähän on koko Suomen yhteinen projekti, tai jotain...

Rohkenen olla eri mieltä! Tami Tammisen kielellä 25 vuotta tässä bisneksessä non stop ovat osoittaneet, että turkulainen luovan teollisuuden skene on erittäin aktiivinen, laaja ja osaava yhteisö. Helsingissä räätälöity Turku Modernkin (eli siis em. klubitapahtuman organisoija) voitaisiin ongelmitta korvata paikallisilla konsepteilla. Ilmiö ja Turku Soundcheck esimerkkeinä.

Toivottavasti Turku Design, Burning Bridge ja Logomo näkyvät jatkossa paremmin 2011 -tiedotuksessa. Nämä projektit ovat reaalisesti 2010-lukua, tätä hetkeä, zeitgeistia ysärinostalgian sijaan - ja ennen kaikkea ne ovat paikallisia tuotantoja,

Sevonilta kyselin tuota samaa tuossa kesällä, kun ohjelma julkaistiin. Varsinkin kun nuo eniten rahaa imevät markkinointi ja mainonta kilpailutettiin Hellsinkiin.

Pokerina vastasi hankkeen tuottaneen jo satoja uusia työpaikkoja Turkuun. Tästä ois hyvä saada mustaa valkoisella. (tai ihanan sävyisellä oranssilla...)

Hiukan menee aiheesta ohi, mutta Sevonin poistuminen matkailupomon pallilta aikoinaan oli kuulemma helpotus monelle, nyt sama vanha omiin muroihin kuseminen jatkuu...

VJ Beige on ainakin kotoisin Naantalista. :)

Anonyymi kirjoitti:

VJ Beige on ainakin kotoisin Naantalista. :)

Erinomaista jos näin on. Liekö opiskelu vienyt pois Varsinaisesta Suomesta tmv.

Isoa kuvaa yksi naantalilainen ei kuitenkaan muuta. Walk The Plank tulee Englannista vaikka työn voisi mainiosti toteuttaa paikallisin voimin. Ja niin edespäin.

Vaikea nähdä muualle karkaavan rahan työllistävän aluetta järin rajulla kädellä.

Oivoi. Ottamatta kantaa varsinaiseen aiheeseen (klubimusiikkia Turusta) pitää paljastaa, että turkulaisena ihmisenä, jonkin verran kulttuurista ymmärtävänä ja pitävänä, tunnen sanoin kuvaamattoman suurta myötähäpeää Turkua kohtaan. Olen tuntenut jo vuositolkulla, mutta tämä kulttuuripääkaupunkiproggis on jotain puistattavan noloa.

Ala-arvoinen ei ole loukkaava arvosana hanketta kohtaan. Tolloille turkulaisille väännetään rautalangasta, että "tämä ja tämäkin on hei kulttuuria". En tiedä kuka näitä opasteita uskoo, mutta niitä on teippailtu niin roskiksiin kuin kaupungin superlaiskoja duunareita pullottaviin pakettiautoihinkin joita näkee kaupungilla ajelemassa ympyrää.

Tämä paska tulee oikeasti kiristämään hermojeni rippeitä tässä tekokaupungissa, korruption kehdossa, niin pahasti, että on hyvä syy muuttaa muihin maisemiin ensi vuonna. Kevät muutenkin mukavaa muuttoaikaa, ihminen uudistuu kivasti samalla, konkreettisesti.

Kait se on hyvä, että ulkomailla markkinoidaan alan parasta suomalaista osaamista?

Anonyymi kirjoitti:

Kait se on hyvä, että ulkomailla markkinoidaan alan parasta suomalaista osaamista?

Näin mäkin asian näkisin. Ja tollaset kuviot luovat kontakteja ja toimintaedellytyksiä Turku Modernille, eli turkulaiselle tapahtumalle.

Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:

Kait se on hyvä, että ulkomailla markkinoidaan alan parasta suomalaista osaamista?

Näin mäkin asian näkisin. Ja tollaset kuviot luovat kontakteja ja toimintaedellytyksiä Turku Modernille, eli turkulaiselle tapahtumalle.

Turku Modern on nimestään huolimatta helsnkiläinen tapahtuma taustoiltaan. Tuotantoyhtiö/yhteisö on rekisteröity Helsinkiin. Tälläisenään se syö markkinoita aidosti turkulaisilta alan tapahtumilta.

Kieltämättä tuossa markkinointikampanjassa on tyrkyttävä ja merkillisen uskotteleva sivumaku. Oikeesti hei me ollaan kulttuuria ja tärkeitä, uskokaa nyt. Joku edes.

Kampanja on ymmärtääkseni tilattu kuinka ollakaan - Helsingistä.

Mielestäni Ilmiö ja Turku Soundcheck olisivat olleet ne urbaanitapahtumat, joihin olisi pitänyt satsata. Sampo, Gröppis ja muut helsinkiläiset tekevät varmasti ihan OK työtä Turku Modernissa mutta paikallinen tuotanto on aina paikallinen tuotanto.

Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:

Kait se on hyvä, että ulkomailla markkinoidaan alan parasta suomalaista osaamista?

Näin mäkin asian näkisin. Ja tollaset kuviot luovat kontakteja ja toimintaedellytyksiä Turku Modernille, eli turkulaiselle tapahtumalle.

Turku Modern on nimestään huolimatta helsnkiläinen tapahtuma taustoiltaan. Tuotantoyhtiö/yhteisö on rekisteröity Helsinkiin. Tälläisenään se syö markkinoita aidosti turkulaisilta alan tapahtumilta.

Onko Ruisrock turkulainen tapahtuma?

Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:

Kait se on hyvä, että ulkomailla markkinoidaan alan parasta suomalaista osaamista?

Näin mäkin asian näkisin. Ja tollaset kuviot luovat kontakteja ja toimintaedellytyksiä Turku Modernille, eli turkulaiselle tapahtumalle.

Turku Modern on nimestään huolimatta helsnkiläinen tapahtuma taustoiltaan. Tuotantoyhtiö/yhteisö on rekisteröity Helsinkiin. Tälläisenään se syö markkinoita aidosti turkulaisilta alan tapahtumilta.

Onko Ruisrock turkulainen tapahtuma?

Ruisrockissa oli aikanaan tarkoitus perustaa oma tuotantoyhtiö Turkuun mutta muistaakseni kaupungin starttiavustuksien suhteen homma tyssäsi. Eli ei tässä mielessä ole, tuotannosta vastaa pk-seudulle veronsa maksava Vantaan Festivaalit OY. Olin itsekin toiminnassa mukana 2001-2006, joten toiminta on tuttua.

Se mikä tässä oikeastaan on oleellista on tapahtumatuotantojen jatkuva siirtäminen pois paikallisilta järjestäjiltä, vieläpä verovaroin (kunta. valtio, EU) subventoidulla toiminnalla.

Ruisrockin suhteen asian vielä ymmärtää, paikallistasolla etenkään taloudellinen resursointi ei nykyhetkessä riitä jättimäisen tapahtuman läpiviemiseen. Ei ole sellaista järjestäjää, joka projektin saisi realistisesti vietyä läpi ja joka omaisi miljoonien eurojen puskurivalmiuden mahdollisten tappioiden kattamiseen yksityistalouden hengessä. Nykyinen Live Nation esimerkiksi vetäytyi hankkeesta silloisen Turun konttorinsa (Welldone Turku) voimin 2001. Riskit olivat uskoakseni liian suuret.

Mutta Turku Modernin tapauksessa tälläisiä paikallisia organisaattoreita on. Etenkin Ilmiön ja Turku Soundcheckin suunnalla. Parkkarin Jaakon systeemejä unohtamatta. Miksi siis valitaan ei-turkulainen vaihtoehto? Ja laajemmin koko kpk-vuotta ajatellen: miksi 2011-markkinointi on ei-turkulaista, miksi 2011-catering on ei-turkulaista? Miksi ohjelmien kärkihankkeet ovat ei-turkulaisia?

Paljonko Turusta ulos juokseva raha lämmittää paikallista taloutta 2011 jälkeen? Tämä on hyvin olennainen kysymys mikrotasolta laajempiin kokonaisuuksiin. Ja vaikka em. toimijat jäisivätkin kaupunkiin, voi aina miettiä onko Turun paikallisine toimijoineen parempi istua kuskin vai pelkääjän paikalla kun isojakoja tehdään?

Tähän väliin hyvä uutisia!

Todennäköisesti maailman johtava päivittäisjulkaisu New York Times näkyy julkaisseen 2011-aiheisen artikkelin matkailuosiossaan.

Ulkopuolisesta näkökulmasta Turku näyttää artikkelissa ehkä hieman erilaiselta kuin arkikokemuksen valossa mutta toisaalta esitetty näkökulma on jopa mairitteleva:

http://travel.nytimes.com/2010/10/10/travel/10Turku.html?ref=travel

Mielipiteitä?

nikkolajari kirjoitti:

Tähän väliin hyvä uutisia!

Todennäköisesti maailman johtava päivittäisjulkaisu New York Times näkyy julkaisseen 2011-aiheisen artikkelin matkailuosiossaan.

Ulkopuolisesta näkökulmasta Turku näyttää artikkelissa ehkä hieman erilaiselta kuin arkikokemuksen valossa mutta toisaalta esitetty näkökulma on jopa mairitteleva:

http://travel.nytimes.com/2010/10/10/travel/10Turku.html?ref=travel

Mielipiteitä?

Koko juttuhan on ihan uskomatonta potaskaa. Hävettää olla turkulainen kun valehtelevat tuommosta. Ja anteeksi nyt vaan mutta DBTL on kyllä jopa Suomen mittakaavassa todella keskinkertainen junttifestivaali.

ipe kirjoitti:
nikkolajari kirjoitti:

Tähän väliin hyvä uutisia!

Todennäköisesti maailman johtava päivittäisjulkaisu New York Times näkyy julkaisseen 2011-aiheisen artikkelin matkailuosiossaan.

Ulkopuolisesta näkökulmasta Turku näyttää artikkelissa ehkä hieman erilaiselta kuin arkikokemuksen valossa mutta toisaalta esitetty näkökulma on jopa mairitteleva:

http://travel.nytimes.com/2010/10/10/travel/10Turku.html?ref=travel

Mielipiteitä?

Koko juttuhan on ihan uskomatonta potaskaa. Hävettää olla turkulainen kun valehtelevat tuommosta. Ja anteeksi nyt vaan mutta DBTL on kyllä jopa Suomen mittakaavassa todella keskinkertainen junttifestivaali.

Kieltämättä jutussa on melko vakavat puutteensa ammatillisesti vaikka se sinällään ilahduttavan positiivinen hengeltään onkin. Esimerkiksi käsitys Turusta elektronisen musiikin syntysijana Suomessa on erikoinen. 1960-luvun ensimmäiset elektroniset kokeilut menivät pääosin Helsingin piikkiin ja 1980-luvun lopulla acidhouse/techno -vaiheessa Helsinki ja Turku olivat liikkeellä yhtäaikaisesti. Toki Stockhausenin atonaalisuutta oli Turussakin Konserttitalossa tarjolla jo 1950-luvun lopulla mutta silti.

Pienellä viiveellä yksi kommentti vielä: asuuko Jori Hulkkonenkin nykyisin itseasiassa Helsingissä? Jos asuu, tämä vain vahvistaa kirjoituksen henkeä. Jottain tarttis tehrä.