Tomi Saarinen valittiin YleX.n musiikkipäälliköksi 28-vuotiaana ja vuoden pestissä olon jälkeen hänet nimettiin musiikkimedian vaikutusvaltaisimmaksi henkilöksi. Uunelmaduunin taustalla oli nuoresta iästä huolimatta pitkä taival musiikin parissa. Soittoura käynnistyi 5-vuotiaana omatekoisella puulankuista ja siimakielistä väsätyllä kitaralla.
Taustapirut
Milla Palovaara: "Rehellinen tekeminen uppoaa minuun"
Milla Palovaara ajautui musiikkibisnekseen, koska musan parissa häärääminen on aina ollut hänelle luontevaa. Hän nauttii live-tapahtumista niin esiintyjänä kuin järjestäjänä. Inspiraatiota Milla ammentaa lahjakkuudesta, sitä ei voi olla komppaamatta, hän sanoo.
Jukka Immonen: "Kakka ei pääse pöydälle asti"
Tuottaja-säveltäjä Jukka Immosella on aina ollut kova tarve tehdä äänitteitä. Jo teininä hän kirjoitti biisejä ja rakenteli omaa studiotaan vanhempiensa kellariin. Biisien ja levyjen tekeminen ei tunnu vieläkään työltä, vaikka elanto on jo parikymppisestä saakka tullut musahommista.
Jussi Lehtisalo: ”Vastakulttuurinen intohimo”
Jussi Lehtisalo puhuu marginaalisen taiteen puolesta. Hän pyrkii julkaisemaan musiikkia aina teoksen ehdoilla, kvartaalit eivät julkaisupäätöksiin juuri vaikuta. Lehtisaloa kiinnostaa uskallus tuoda oma ääni esiin välittämättä siitä, millaisen vastaanoton se saa.
Sami Sänpäkkilä: ”Teen työtäni tekemisen ilosta”
Kun ikätoverit käyttivät vuosia sitten kesätyörahansa urheiluvälineisiin, Sami Sänpäkkilä teki levyn. Edelleenkin hän nauttii eniten hetkistä, jolloin levy lähtee painoon ja tulee painosta. Vaikka fyysisten äänitteiden myynti on viime vuosina ollut tyrehtymässä, Sami jatkaa levyjen julkaisua, koska se on ”siistiä hommaa”.
Jussi Jaakonaho: ”Yhdestä äänestä voi lähteä liikkeelle kokonainen universumi”
Jussi Jaakonaho ei ole pyrkinyt musabisnekseen, hän on tehnyt, päätynyt ja mennyt. Hänellä on ollut joskus "surkuhupaisia ajatuksia soololevystä", mutta homma kaatuu yksintekemiseen, sillä hän haluaa pompotella ideoita ihmisten kanssa. Musiikkialan monitoimimies nauttii eniten itse musiikista ja luomistyöstä eikä kyllästymisen merkkejä ole näköpiirissä.
Kari Hynninen: ”Hyvän biisin kuunteleminen on ihaninta, mitä voi olla”
Kari Hynninen haistaa uudet lahjakkuudet ja tunnistaa hyvät sinkku- ja radiobiisit. Hän on saattanut kansan tietoisuuteen monia suomalaisia yhtyeitä kuten Apocalyptica, Egotrippi tai PMMP.
Tuomo Saikkonen: ”Levy-yhtiön toimitusjohtaja pujottelee Exceliä puolet työajastaan”
Tuomo Saikkonen ei ole haaveillut urasta musabisneksessä, hän on aina halunnut olla rokkari. Sakara Records perustettiin omaan tarpeeseen ja Mokoman kitaristista tuli toimitusjohtaja. Rahan tekeminen ei kuitenkaan ole ykköstavoite, vaan homman pitää pysyä rentona ja hauskana, Saikkonen sanoo.
Taija Holm: ”Ostavan yleisön tavoittaminen vaatii melkoisia kevätjuhlaliikkeitä”
Juttu Suosikissa ei enää riitä kultalevymyyntiin eikä paskasta saa kermakarkkia, tietää PR-ammattilainen Taija Holm. Hän auttaa artisteja markkinoinnissa, jotta taiteilijat itse voivat keskittyä musiikin tekemiseen. Vaikka eri soittimet pysyvät Holminkin kädessä, hän on omimmillaan operatiivisena käytännönjärjestelijänä.
Elina Orma: "Kollegoilta ei nyysitä artisteja"
Agentti Elina Orman työn huippuhetket muodostuvat artistin onnistumisten mukana myötäelämisestä. Pienistä onnistumisista ja työvoitoista hän innostuu usein enemmän kuin hurjista myyntiluvuista, vaikka toki menestys kovan duunin päätteeksi ilahduttaa.
Kommentit (0)