Isot levy-yhtiöt ovat löytäneet rahaongelmiin vastauksen sponsoridiileistä. Viimeisen parin vuoden aikana näkyvä mainonta musiikkivideoissa tuntuu kasvaneen räjähdysmäisesti, Henri Pulkkinen kirjoittaa.
Kotimainen musiikkivideo on selvässä nosteessa. Elokuussa 20-vuotisjuhlia viettäneelle Oulun Musiikkivideofestivaaleille ilmoitettiin ennätykselliset 386 musiikkivideota. Yli sata videota edellisvuotta enemmän.
Monelle, etenkin marginaalisemman musiikin tekijälle, videosta on tullut keskeisin yksittäinen promootioväline. Hyvän videon ja sosiaalisen median avulla “vaikeampikin” kappale saattaa nousta suuremman yleisön tietoisuuteen. Musiikkivideon korkeat katsojaluvut YouTubessa ovat konkreettinen todiste artistin suosiosta. Pelkästään sen synnyttämän hypen avulla saatetaan myydä puolen vuoden keikat.
Väittäisin kotimaisen hiphopin suosion nousun johtuvan isoksi osaksi musiikkivideoista. Räppiin kuuluu vahva tee-se-itse-kulttuuri, joka näkyy myös videoiden määrässä. YouTube on täynnä suomalaisia rap-videoita. Sosiaalisen median myötä ne ovat löytäneet yleisönsä.
Esimerkiksi JVG nousi muutama vuosi sitten musiikkivideoidensa avulla suursuosioon. Tuoreempana poimintana kuin tyhjästä ilmestynyt Musta Barbaari, jonka elokuun lopussa julkaistua musiikkivideota “Salil eka, salil vika” on katsottu YouTubesta jo yli puoli miljoonaa kertaa.
Musiikkivideo toimii luontevasti räpin alustana. Yleisö haluaa nähdä räppärin sanojen takana. Artistin ja katsojan välille syntyy videon avulla miltei henkilökohtainen side.
Nuorelle yleisölle pelkkä audio ei enää riitä. Teknisen puolen helpottuessa paineet sisältöä kohtaan kasvavat. Videon pitää erottua massasta, jotta se huomioitaisiin. Kunnianhimoisten ideoiden kohdalla vastaan nousee usein rahan puute. Miten tehdä minimaalisella budjetilla jotain mielenkiintoista?
Isot levy-yhtiöt ovat löytäneet rahaongelmiin vastauksen sponsoridiileistä. Viimeisen parin vuoden aikana näkyvä mainonta musiikkivideoissa tuntuu kasvaneen räjähdysmäisesti. Osassa videoista se on niin päälleliimattua, että mainoksen ja musiikkivideon ero hälvenee miltei tunnistamattomiin. Tavatonta ei myöskään ole tapaukset, joissa sponsori lähestyy ensimmäisenä artistia. Ajatus videosta tai jopa kappaleesta voi tulla sponsorilta. Etenkin nuorisolle suunnatuissa musiikkivideoissa tällaiset ratkaisut tuntuvat usein kyseenalaisilta. Kumpi on tärkeämpää, näkyvyys vai riippumattomuus? Maailmassa, jossa suosio mitataan YouTube-klikkauksilla, valinta on monelle helppo.
Vaikka musiikkitelevisioiden häviämisen myötä usein puhutaan musiikkivideoiden arvon pienenemisestä, on todellisuudessa osalle artisteista, kuluttajista ja rahoittajista formaatti noussut internetin mukana tärkeämmäksi kuin koskaan. Monelle muusikolle se on kirjaimellisesti ainut tapa saada itsensä näkyviin. Radiosoittoa ei tavoitella enää niin kuin ennen, tärkeämpää on tulla isoksi YouTubessa.
HENRI PULKKINEN
Kirjoittaja on helsinkiläinen rap-artisti ja DJ, jonka suosikki musiikkivideo on The Replacementsin Bastards Of Young.
Kommentit (0)