Henri Pulkkinen: Eurodancen paluu

Henri Pulkkinen: Eurodancen paluu

03.12.2013

Ponnisteluistani huolimatta minun on vaikea nähdä eurodancea italodiscon ja aikuisrockin tapaisena, kyseenalaisena, mutta mielenkiintoisena suuntauksena, Henri Pulkkinen kirjoittaa.

Vihaan teemabileitä. Niitä kotibileitä, joissa pukeudutaan mukahassuihin vaatteisiin ja kuunellaan paskaa musaa. Meidän 80-luvun loppupuolella syntyneiden tämän hetken suosituin teema näissä kidutusjuhlissa on ysäribileet. Eli masentavia lamavaatteita ja Scatman John.

Olin ensimmäistä ja viimeistä kertaa tällaisissa bakkanaaleissa. Juhlissa oli avoin Spotify-soittolista, johon vieraat saivat vapaasti lisätä teemaan sopivaa musiikkia. Heti alusta oli selvää, ettei panokseni illan musiikkiin välttämättä aiheuttaisi Barbie Girlia ääneen laulavissa juhlijoissa erityisiä riemunhuutoja, olinhan selvästi bileiden musta lammas. Sohvalla yksin jököttävä, itsensä ja etenkin musiikin liian vakavasti ottava paskapää, josta ei olisi nostalgiseen hassutteluun. Ja niinhän siinä kävi, että viimeistään kun soittamastani Pavementin Cut Your Hairista ei muiden mielestä löytynyt “tarpeeksi oikeaa ysärifiilistä”, olin valmis hukuttautumaan puolityhjään boolikulhoon.

Kaltaiselleni musanatsille kaikkein musertavinta on, että tämä ilmiö on pikkuhiljaa levinnyt kotibileistä myös Helsingin yöelämään. Enkä nyt puhu ainoastaan seduloiden ja muiden risteilysimulaattoreiden musiikkitarjonnasta: ysärin tanssipoppia kuulee myös yllättävän usein “vakavasti otettavaan” dj-kulttuuriin pohjaavilla klubeilla. Ponnisteluistani huolimatta minun on vaikea nähdä eurodancea italodiscon ja aikuisrockin tapaisena, kyseenalaisena, mutta mielenkiintoisena suuntauksena.

Onhan tämä ilmiö sinäänsä hyvin ymmärrettävä, 90-luvun eurodance ja sen aikainen purkkapop oli monelle lastenlaulujen lisäksi ensimmäinen kosketus musiikkiin. Ymmärrettävää on myös, että ihmiset, etenkin humalassa, haluavat kuunnella ja tanssia heille tuttua ja tunteita kohottavaa musiikkia. Nostalgia on vahva tunne, mutta eikö se ole hieman masentavaa jos niin monelle nuorelle suomalaiselle jäi koko vuosikymmenestä käteen lähinnä E-Rotic ja Captain Jack?

Poistyöntävimmillään tämä ysäritrendi ilmenee bileissä, joissa yleisö tuntuu tiedostavan, ettei tällaisesta musiikista kuuluisi nauttia näin paljon, ainakaan julkisesti, jolloin musan fiilistely piiloitetaan ironian ja hassuttelun taakse. Musiikkimaulleen ei kukaan voi mitään, joten ollaan nyt sentään edes rehellisiä itsellemme.

HENRI PULKKINEN

Kirjoittaja on helsinkiläinen rap-artisti ja DJ.

Kommentit (10)

Ysäri oli mahtavaa aikaa! En voi sietää nykyräppiä. Mut mä olenkin jo niin vanha. Paitsi Akon on ihan jees. Kai se luetaan kuuluvaksi räppiin?????? Vanha ei tiedä.

>Anonyymi Su 9.2.2014, klo 14.35

Ei tarvita kuin Roxette.
90-luvun alussa ja puolivälissä ei voinut välttyä. Aikaa kestävää musaa, ja luovat yhä uutta, eikä ole pelkkää vanhan kopiointia. Roxette forever.

>love roxette Su 9.2.2014, klo 00.13

Jos on syntynyt 80-luvun loppupuolella on ollut about 10 vuotias kun 90-luku päättyi.

Ei 90-luvulla mitään lamavaatteita ollut ja Suomi eli myös yhden nopeimmista talouskasvuistaan nimenomaan 90-luvulla (kyllä 90-luvun ALUSSA oli lama).
Miten on nykytalouden laita kun lama on jatkunut jo 7v.?

90-luvulla tuli paljon hyviä bändejä ja kappaleita.
Kannattaisi ottaa asioista ensin selvää.

Ja kyllä, ihmiset saavat tykätä ihan mistä musiikista itse haluavat.

Danke.

>Anonyymi Ke 15.1.2014, klo 20.41

Jos olisitte keränneet pienen kolehdin per asiakas, olisitte saanu paikalle oikean DJ:n joka tuntee ton ajan musiikin.

Turha valittaa jos ite tekee päin helvettiä.

>Anonyymi Pe 13.12.2013, klo 15.16

Artikkelin kirjoittaja varmaankin meinaa, että ihmisellä ei saa olla vapaa musamaku?

>Anonyymi Pe 13.12.2013, klo 15.06

Ysäri eurodance on DJ Boboo, 2 Unlimitedia, Culture Beatia, Dr Albania ja KLF:ää.

Kaikki kirjoittajan mainitsemat artistit ovat ns. toista tai kolmatta aaltoa, jotka vaan matkivat niitä innovaattoreita (mainittu ylhäällä). Ei mikään ihme että ovat roskaa.

Yle pe&#€le!

>Anonyymi Pe 13.12.2013, klo 14.40

Cradle of filth on kans kunno teini poppii mut oho täs haettiiki eurotrancee sori

>Anonyymi Pe 13.12.2013, klo 11.46

"Free your mind and your ass will follow."

>Tsetti To 12.12.2013, klo 15.41

Backstreet Boys - Everybody (Backstreet's Back) on ihan hyvä New Jack Swing styge btw...

>Sami Sharkslayer To 12.12.2013, klo 14.03

"Nostalgia on vahva tunne, mutta eikö se ole hieman masentavaa jos niin monelle nuorelle suomalaiselle jäi koko vuosikymmenestä käteen lähinnä E-Rotic ja Captain Jack?"

Niin, tai Spice girls tai Backstreet boys...

>Anonyymi Ma 9.12.2013, klo 14.28

Uusimmat

  • Tuure Kilpeläinen pohtii ulkopuolisuutta

    Tuure Kilpeläinen oli halunnut mukaan Hetkiä Kalliossa -sarjaan siitä lähtien, kun oli nähnyt Eero Raittisen Purple Rain -vedon. Mahdollisuus koitti sarjan toisella kuvauskierroksella. Kilpeläinen halusi versioida tässä päivässä kiinni olevaa ja tuoretta musiikkia.
  • Samaen hyvä päivä M1-studiossa

    Ylen M1-studioon laulaja-lauluntekijä otti mukaan jousikvartettinsa, joka koostuu Helsingin Kaupunginorkesterissa sekä Radion Sinfoniaorkesterissa soittavista muusikoista. Yleisön edessä taltioidussa sessiossa kuullaan lauluja Koskisen neljältä sooloalbumilta.
  • Sallan ja Miron suomenkieliset suosikit

    Jos yhtyeen nimi on pitkä, täytyy sen kasaaman Viikonloppulistankin olla mittava. Näin tuumasivat Sallan ja Miron matka maailman ympäri -yhtyeen Salla-Marja Hätinen ja Miro Palokallio kun pistivät kasaan kuusikymmentäseitsemän suomenkielistä kappaletta sisältävän soittolistansa.

Suosituimmat

  • TÖRKEÄÄ! Fintelligensin tuotanto on kopioitu 1930-luvulta, katso tunnustusvideo!

    Fintelligensin riimivirta ei olekaan niin loputon kuin Elastinen ja Iso H ovat antaneet ymmärtää, paljastui Emma-gaalassa. Kaksikko on plagioinut surutta savolaisen kansanmuusikon tuotantoa jo vuosia. Iso H myöntää, että uran alussa nuoria räppäreitä kiinnosti enemmän bilettäminen kuin studiotyöskentely, joten omien sanoitusten tekemiseen ei ollut osaamista eikä aikaa. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Paula Vesala (kuva: Yle)

    Shokkipaljastus! Paula Vesala myöntää: ”Koskaan en ole riviäkään kirjoittanut”

    PMMP:n Paula Vesala ja Mira Luoti myöntävät, että bändi on ollut laskelmointia alusta saakka. Biisien tekemiseen naiset eivät ole koskaan osallistuneet millään tavalla, paljastui Emma-gaalassa. Taloudellisen hyödyn toiveessa naiset suostuivat antamaan kasvot huonona pitämälleen musiikille. ”Vaadittiin osuuksia biiseistä, että pystytään nettoamaan”, Vesala tilittää. Naiskaksikko syrjäytti PMMP:tä edeltäneen epäonnisen poikaduon, joka on jäänyt täysin unholaan. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Kuperseikkailu - Lataa laulut ilmaiseksi

    Askartele ikioma Kuperseikkailu-levy! Yle on tuottanut uutta musiikkia lasten ideoista. Päätimme joulunhengessä jakaa aineettoman *Kuperseikkailu-lahjan: *ilmainen, ladattava levy täynnä uutta musiikkia. Ihanaa joulunaikaa sekä riemukasta uutta vuotta 2014! 
Muualla Yle.fi:ssä