Mervi Vuorela: Luuletko, että kitaraa soittamalla voi parantaa maailmaa?

Mervi Vuorela: Luuletko, että kitaraa soittamalla voi parantaa maailmaa?

06.08.2013

Onko poliittisesti latautunut musiikki ikinä johtanut vallankumouksiin, radikaalisti järjestäytyneisiin puolueisiin, laajaan yhteiskuntapoliittiseen keskusteluun tai verisiin terroritekoihin, Mervi Vuorela kysyy.

Heinäkuun puolivälissä Ranskan tiedustelupalvelu DCRI pidätti black metal/ambient-muusikko Varg Vikernesin alias Burzumin joukkomurhan suunnittelusta epäiltynä. Pidätyksen syyksi riittivät Vikernesin kotoa löydetyt neljä kivääriä, jotka a) olivat laillisesti hankittuja ja b) kuuluivat miehen metsästystä harrastavalle vaimolle. Kun muita todisteita ”terrorismista” ei löytynyt, Vikernes vapautettiin. Tässä vaiheessa sosiaalinen media oli jo ehtinyt vaahdota itsensä nestehukan partaalle.

Suurin syy tuohtumukseen olivat Vikernesin salaliittoteorioita ja äärioikeistolaista retoriikkaa vilisevät blogikirjoitukset. Sen sijaan, että ihmiset olisivat kohauttaneet olkiaan ja antaneet Vikernesin hallusinoida pienen piirin päiväkirjablogissaan, osa porukasta nosti metakan Burzumin musiikista. Suurinta ääntä pitivät luonnollisesti ne, joille metallimusiikin estetiikka on yhtä tuttua kuin selibaatti Hugh Hefnerille. Vallitseva näkemys tuntui olevan, että mikäli kuuntelee Burzumia, antaa automaattisesti hyväksyntänsä Vikernesin liputtamalle äärioikeistolaiselle ideologialle. Näin ollen musiikki ja politiikka ovat yhtä, eikä musiikkia voi kuunnella pelkkänä musiikkina.

Hetkinen, mutta missä vaiheessa ihmisten suhde musiikkiin alkoi muistuttaa ylireagoivan äidin suhdetta kalliolla kiipeilevään lapseensa? Onko poliittisesti latautunut musiikki ikinä johtanut vallankumouksiin, radikaalisti järjestäytyneisiin puolueisiin, laajaan yhteiskuntapoliittiseen keskusteluun tai verisiin terroritekoihin? Eikö kyse ole pikemminkin siitä, että tietyntyyppisellä poliittisella agendalla varustetut bändit vetävät puoleensa jo valmiiksi samalla tapaa ajattelevia ihmisiä? Dischargen sanoma puhuttelee anarko- ja hardcore-punkkareita, Agit Prop vetoaa (tai vetosi) kommunisteihin, Mistreat saa kannatusta skineiltä ja niin edelleen. Näin ollen musiikilla ei käännytetä vaan pikemminkin vahvistetaan kuulijoiden jo olemassaolevia poliittisia näkemyksiä. Vai luuliko joku esimerkiksi Charles Mansonin keränneen hihhuliseuraajansa musiikkinsa avulla?

Tässä kohtaa joku oman elämänsä kimmosasi voisi tietysti nostaa lapsikortin ja kysyä, eikö poliittisesti värittynyt musiikki vaikuta haitallisesti identiteettiään hakeviin lapsiin ja nuoriin. Samaan hengenvetoon voitaisiin kysyä, eikö artistien kuulu tehdä musiikkia omista lähtökohdistaan ja yleisön vastaanotosta piittaamatta. Muusikon ei pitäisi joutua olemaan roolimalli, ellei hän sitten halua olla Idols-tähti. Vastaavasti nuorten ei pitäisi joutua kuuntelemaan aliarvioivaa lässytystä siitä, kuinka he eivät muka ymmärrä kuuntelemansa musiikin sisältöä.

Ongelmalliseksi musiikin ja politiikan pakkosiitoksen tekee se, ettei monikaan ihminen kuuntele musiikkia ”sillä korvalla”. Heitä ei kiinnosta artistin tausta mahdollisessa siansperman jalostuskultissa, heitä ei kiinnosta ylianalysoida biisien sanoja – jos he ylipäätään edes kuuntelevat sanoja – eikä heitä todellakaan kiinnosta kytkeä musiikinkuunteluaan minkään ideologian jatkeeksi. Näin ollen on typerää väittää, että musiikinkuluttajan pitäisi ottaa vastuu kuuntelemansa musiikin poliittisesta alavireestä saati sen esittäjän siviilielämässä tapahtuvista sekoiluista. Yhtä typerää olisi väittää, että Burzumin kuunteleminen tekee kuulijastaan natsin, Cockney Rejectsin kuunteleminen jalkapallohuligaanin, Janis Joplinin kuunteleminen hipin ja GG Allinin kuunteleminen pedofiilin.

Musiikin ja politiikan yhdistämistä vaikeuttaa myös se, että osa ihmisistä on joko liian tyhmiä tai liian huumorintajuttomia ymmärtääkseen artistien tarkoitusperiä. Kun Laibach esiintyy lavalla natsiunivormuissa, se ei tarkoita, että he kannattaisivat kansallissosialismia. Kun Shitter Limited laulaa halustaan ampua ministeri Pertti Salolainen, se ei tarkoita, että he aikoisivat lahdata kokoomuslaisia. Kun Ismo Alanko laulaa siitä, kuinka Suomi putos puusta, se ei vastoin yleistä uskomusta tarkoita, että Ismo ottaisi kantaa Suomen kaupungistumiseen. Ismo vain halusi kertoa hyvän tarinan.

Parhaimmillaan poliittinen tunteenpalo tuo biiseihin aivan omanlaisensa draivin, joka tekee musiikista huomattavasti keskivertoa kiinnostavampaa. Tämä pätee etenkin punkrockiin ja folkiin. Mutta riittääkö kitara itsessään maailmanparantamisen välineeksi? Mielestäni ei. Kuten Eppu Normaali kappaleessaan Afrikka, sarvikuonojen maa totesi, iskulauseita tärkeämpää on usein vain soittaa kitaraa oikeinpäin. Olen varma, että maailma olisi huomattavasti parempi paikka elää, mikäli enemmistö bändeistä lopettaisi paskamusiikin suoltamisen ja keskittyisi oikeasti hyvien biisien säveltämiseen. Sitä minä kutsun todelliseksi maailmanparantamiseksi.

MERVI VUORELA

Mervi Vuorela on poliittisesti sitoutumaton musiikkitoimittaja, joka saa parhaat kicksit ”kytät on natsisikoja!” -tyyppisistä, sosiologisesti punnituista älykköiskulauseista.

Kommentit (7)

Oon joskus vähän miettinyt tätä että voiko musiikilla muuttaa maailmaa ja oma vastaukseni olis kyllä että ei. Yksittäisten tai monienkin ihmisten elämää musa voi muuttaa ja on muuttanutkin mutta koska itse käsitän että kysymyksessä tarkoitetaan enemmän tai vähemmän poliittista/yhteiskunnalista vaikuttamista niin siihen musa ei ole vaikuttanut.

>Suvi Pe 9.8.2013, klo 23.53

Samaa mieltä ja eri mieltä. Ylivoimainen valtaosa radikaaliksi tarkoitetusta musiikista on tietenkin nimenomaan omille saarnaamista, eikä siitä ylivoimaisessa valtaosassa tapauksia seuraa yhtään mitään muuta kuin paljon tuohtunutta puhetta.

Sinänsä omille saarnaamisen hyväksyminen tosiasiaksi ei tarkoita, etteikö vallankumouksia voisi syntyä. Silloin on kyse siitä, miten innoitetaan omalla tavalla ajattelevat siirtymään ajatuksista ja sanoista toimintaan. Yleensä on aika vaikea määritellä, kuinka ratkaiseva rooli musiikilla siinä on, mutta kyllä sillä on usein ollut rooli. Aiemmassa kommentissa mainittu Viron laulava vallankumous on hyvä esimerkki, mutta niitä on vaikka kuinka paljon. Marseljeesillä on kuvattu olleen dramaattisen sähköistävä vaikutus tavallisen kansan saamiseen Ranskan vallankumouksen taakse. Tuonaikaisissa, äänitysteknologiaa yli 100 vuodella edeltäneissä oloissa se levisi kulovalkean tavoin.

Myöhemmiltä ajoilta voisi mainita Kansainvälisen, Horst Wesselin, Strange Fruitin ja myöhemmät mustien kansalaisoikeustaisteluun liittyneet laulut, lukuisat hippianthemit Scott McKenzien San Franciscosta alkaen... Chilen sosialisteille Victor Jara oli ikoni. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Todellinen avoin kysymys on, mikä on vallankumoustahdon ja musiikin suhde, miten se syy-seuraussuhde menee. Tietenkään koskaan ei löydy todistetta siitä, että jokin musiikkiesitys olisi nimenomaan aiheuttanut jonkin vallankumouksen tai muun radikaalin poliittisen muutoksen. Niissä on aina taustalla lukemattomia tekijöitä, joiden pitää pelata oikeaan aikaan yhteen. Mutta kyllä musiikki voi olla hyvinkin merkittävänä tekijänä mukana. Se on kuitenkin tuuripeliä. Rage Against The Machine lienee suosituimpia viime vuosikymmenten poliittisesti radikaaleja yhtyeitä, mutta koska se syntyi väärässä maassa väärään aikaan, ei se saanut aikaan minkäänlaista poliittista muutosta, tekipähän vain jäsenistään rikkaita.

>Niko Peltonen Ti 6.8.2013, klo 23.04

Konnevedellä sain ihmiset itkemään musiikilla. Tai sitten se oli pierunhaju, mut samaa alkuvoimaa on molemsaa

>Ganz Unten Ti 6.8.2013, klo 17.51

Viron laulava vallankumous 1980-luvun lopussa tulee kyllä väkisinkin mieleen.

>AlexV Ti 6.8.2013, klo 15.32

Ala-asteella kuuntelin New Kids on the Blockia. Kun se alkoi olla noloa, aloin kuunnella Don Huonoja, CMX:ää ja Oasista. Näiden ja monien muiden silloin kuuntelemieni yhtyeiden edustama maailmankuva on nykyään osa identiteettiäni, enkä ole kokenut itseäni tyhmäksi tai edes huumorintajuttomaksi. Asiat vaan harvoin ovat niin mustavalkoisia...

>Anonyymi Ti 6.8.2013, klo 14.38

Public Enemyn "Fight the Power" on johtanut laajaan yhteiskuntapoliittiseen keskusteluun ja valtaapitävien vastustamiseen. Eikä vain vannoutuneiden fanien joukossa Yhdysvalloissa vaan mm. Belgradissa Miloševićn rajoittaessa opposition toimintaa vuonna 1991.

Eli kyllä kitaralla voi parantaa tai ainakin muuttaa maailmaa.

>Jan Holmberg Ti 6.8.2013, klo 13.32

no onse minun maailmaa parantanut... saa naisia paremmin kun osaa soittaa. ;)

>Beads Ti 6.8.2013, klo 13.25

Uusimmat

  • Tuure Kilpeläinen pohtii ulkopuolisuutta

    Tuure Kilpeläinen oli halunnut mukaan Hetkiä Kalliossa -sarjaan siitä lähtien, kun oli nähnyt Eero Raittisen Purple Rain -vedon. Mahdollisuus koitti sarjan toisella kuvauskierroksella. Kilpeläinen halusi versioida tässä päivässä kiinni olevaa ja tuoretta musiikkia.
  • Samaen hyvä päivä M1-studiossa

    Ylen M1-studioon laulaja-lauluntekijä otti mukaan jousikvartettinsa, joka koostuu Helsingin Kaupunginorkesterissa sekä Radion Sinfoniaorkesterissa soittavista muusikoista. Yleisön edessä taltioidussa sessiossa kuullaan lauluja Koskisen neljältä sooloalbumilta.
  • Sallan ja Miron suomenkieliset suosikit

    Jos yhtyeen nimi on pitkä, täytyy sen kasaaman Viikonloppulistankin olla mittava. Näin tuumasivat Sallan ja Miron matka maailman ympäri -yhtyeen Salla-Marja Hätinen ja Miro Palokallio kun pistivät kasaan kuusikymmentäseitsemän suomenkielistä kappaletta sisältävän soittolistansa.

Suosituimmat

  • TÖRKEÄÄ! Fintelligensin tuotanto on kopioitu 1930-luvulta, katso tunnustusvideo!

    Fintelligensin riimivirta ei olekaan niin loputon kuin Elastinen ja Iso H ovat antaneet ymmärtää, paljastui Emma-gaalassa. Kaksikko on plagioinut surutta savolaisen kansanmuusikon tuotantoa jo vuosia. Iso H myöntää, että uran alussa nuoria räppäreitä kiinnosti enemmän bilettäminen kuin studiotyöskentely, joten omien sanoitusten tekemiseen ei ollut osaamista eikä aikaa. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Paula Vesala (kuva: Yle)

    Shokkipaljastus! Paula Vesala myöntää: ”Koskaan en ole riviäkään kirjoittanut”

    PMMP:n Paula Vesala ja Mira Luoti myöntävät, että bändi on ollut laskelmointia alusta saakka. Biisien tekemiseen naiset eivät ole koskaan osallistuneet millään tavalla, paljastui Emma-gaalassa. Taloudellisen hyödyn toiveessa naiset suostuivat antamaan kasvot huonona pitämälleen musiikille. ”Vaadittiin osuuksia biiseistä, että pystytään nettoamaan”, Vesala tilittää. Naiskaksikko syrjäytti PMMP:tä edeltäneen epäonnisen poikaduon, joka on jäänyt täysin unholaan. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Kuperseikkailu - Lataa laulut ilmaiseksi

    Askartele ikioma Kuperseikkailu-levy! Yle on tuottanut uutta musiikkia lasten ideoista. Päätimme joulunhengessä jakaa aineettoman *Kuperseikkailu-lahjan: *ilmainen, ladattava levy täynnä uutta musiikkia. Ihanaa joulunaikaa sekä riemukasta uutta vuotta 2014! 
Muualla Yle.fi:ssä