MOT: Hyvät veljet muurarit

Julkaistu perjantaina 18.01.2013 45 80

Suomessa on 160 loosia, joihin kokoontuu kerran kuukaudessa 7000 vapaamuuraria.

TV 1 maanantaina 21.1. klo 20.00 - 20.30

Yle Areenassa 30 päivää

Vapaamuurarien looseihin kuuluu Suomessa yli 7000 henkilöä, mutta heidän vaikutusvallastaan suomalaisessa yhteiskunnassa on vain vähän tietoa.

 

Talouden ja politiikan eliittiä

Vapaamuurareiden jäsenkunnassa on runsaasti poliittista, taloudellista ja yhteiskunnallista eliittiä, erityisesti rahoitusalan ja rakennusalan johtohahmoja.

Eri puolilla Suomea kerrotaan tarinoita, joiden mukaan kaavoitus- ja rakennushankkeita järjestellään muurariveljien kesken.

 

Henkistä kehitystä ja hyväntekeväisyyttä

Vapaamuurarit väittävät keskittyvänsä jäsentensä henkisen kehityksen ja hyväntekeväisyyden edistämiseen. He kieltävät muodostavansa salaseuroja, mutta eivät kerro julkisesti toiminnastaan ja rituaaleistaan.

Vapaamuurariudessa on 33 askelta, joihin liittyy erilaisia henkisiä ja fyysisiä toimenpiteitä.

Muurarien looseja on ympäri Suomea, ja jäsenten tulee osallistua kokouksiin säännöllisesti. Arkkitehti Jukka Paaso sai tarpeekseen turkulaisen hyväveli-verkon painostuksesta jäi ennenaikaisesti eläkkeelle.

 

Oikeusasiamieheltä selkeä tulkintaohje

Muurarien toimintaan ei Suomessa ole puututtu, mutta eduskunnan oikeusasiamies on katsonut muurarijäsenyyden olevan niin merkittävä asia, että tuomioistuimissa toimivien tuomareiden on tehtävä jäsenyydestä virallinen ja julkinen sidonnaisuusilmoitus.

MOTissa haasteltava pastori Eero Kavasto vaatii luterilaiselta kirkolta vapaamuurariuden tuomitsevaa kannanottoa.

Monet "urbaanit muurarilegendat" jäävät vaille vapaamuurarien näkökantoja, koska järjestö vetäytyy julkisuudesta ja kieltää jäseniltään – valan sitomana – asioista puhumisen.

 

Jäsenluetteloita vaikea saada

Vapaamuurarit kertovat olevansa tavallinen yhdistys, mutta sen jäsenluettelot ovat hyvin hankalasti saatavissa.

Luettelot tulisi toimittaa muun muassa Kansalliskirjastoon, jonne MOT-toimitus teki virallisen tietopyynnön.

Viikkokausien etsimisen jälkeen kirjastosta löytyi vain kymmenen vuotta vanhoja painoksia, vaikka muurarien matrikkeli julkaistaan kahden vuoden välein, uusin vuonna 2011.

Ohjelman toimittaa Risto Vuorinen.

 

Muualla netissä:

MOT

 

Suosittele80 Suosittelee

Kommentit

sunnuntaina 20.01.2013

Hyvä, että Mot tarttuu asiaan. On se kummallista, että toimittajat eivät vieläkään ole saaneet vapaamuurareista selkoa. Ai niin, Hymy-lehti on julkaissut kaupunkikohtaisia nimiluetteloita vapaamuurareiden jäsenistä.

keskiviikkona 23.01.2013

Hyvä että MOT tua asioita julki. Mielestäni MOT olisi hyvä tutkia onko vapaamuurareilla yhteyksiä pedofiili renkaisiin. Maailmalla on paljatunut pedofiili renkaita joissa on ollut vaikutusvaltaisia miehiä. Minä ainakin olisi huolissani lapsistani jos Loosi olisi naapurissa, ei sellaisiin miehiin voi luottaa jotka leikkii pippelileikkejä ja vielä tervailee pippeleitä, sellaiset kahjot tekevät aivan mitä tahansa. Nimilistat julkisuuteen!!!

keskiviikkona 23.01.2013

Just joo. Jonkun sekopään lausunnon perusteellahan pitäisi lähteä uusnatsistiseen ajojahtiin. Hanki elämä itsellesi ja lopeta roskaohjelmien katselu.

torstaina 24.01.2013

Mitä eroa on hevarilla ja vapaamuurarilla?
Hevari hinkkaa kelleilensä munasnuudeleita, etteivät vaimot haista bändäreiden toosan hajua niistä. Suomessa isot johtajat Looseissaan tervaavat munansa, jotteivät vaimot haista niistä paskan hajua.

Mötley Cruen laulaja Vince Neil sanoi kirjassa tatuointeja ja teguilaa, kun he oli keikan jälkeen bylsinyt vieraita naisia niin ne hieroi muniaan munanuudeleilla. Ja sen ne teki siksi että kotiin mennessä ei haissut vieras toosa vaan voi sanoa vaimoille ja tyttöystäville että oli pudottanut vahingossa munanuudeleta syliinsä kun oli syönyt.

maanantaina 21.01.2013

Vapaa Muurarit ovat vanhan ajan herrasmiesklubi, joita on ympäri Eurooppaa erityisestyi Englannissa ja Scotlannissa. Järjestö on aikamoisessa kriisissä kun maailma on mennyt sen ohi. Kenelläkään ei ole aikaa istua polttaa sikaria kun eukko ja lapset vievät nykyajan miehen ajan.
Kähmintää on voi olla vaikka hirviporukassa jossa herrat tuntevat toisensa. Muurarien jäsenluettelot ja kaikki muukin löytyy netistä. Järjestössä toimii myös paljon vanhoja upseereita jotka elävät vielä
vielä Tuntemattoman Sotilaan lumoissa

keskiviikkona 23.01.2013

Englanissa oli tunnettua, että lapset olivat sisäoppilaitoksissa, missä oli homous vallallaan. Stephen Fry kertoi haastattelu ohjelmassa, miten vanhempi poika raiskasi hänet oppilaitoksessa. Ohjelmassa kävi selvästi ilmi, että muurarit jatkavat näitä pippeli leikki pelejä. Luotatko sinä näihin päättäjiin ja johtajiin jotka tervailevat muniansa, minä en. Nämä listat on saatava julkisuuten ja heidät on potkittava viroista pihalle. Kuinka edes Suomen lainsäädäntö sallii tämmöisen kähmintä järjestön, sama kun päästettäisiin MC porukat päättämään meidän asioista, eivät he sen huonommin toimisi.

maanantaina 21.01.2013

On aika vanhoja herroja nämä muurarit .Kuka pelkää pääosin työelämän ulkopuolella olevia lääkäreitä,pappeja,insinöörejä,upseereita jne. Setäni oli vapaamuurari. Sen hauskempaa ja mukavampaa miestä sai hakea. Vastaavanlaista angosaksista herraklubi touhua on lionsklubit,rotarit ,ritarikunnat,Odfellows,round table jne,jne. ja maailmalta löytyy lisää. Puolueissa se oikea kähmintä käy.

maanantaina 21.01.2013

Joopa joo, taas turhaa meteliä mokomasta. Nyt eletään 2010-lukua, eikä mitään pimeää keskiaikaa. Mystiikkaa on rappareiden touhuissa ainoastaan niissä rituaaleissa, joiden kulku löytyy netistä, kun vähän jaksaa hakea. Tunnen henkilökohtaisesti kaksi muuraria, jotka eivät kyllä kummoisissa viroissa työskentele. Ihmettelen näitä juttuja, että miten tämä rappariporukka hallitsee ja junailee Suomen asioita...maailman vallasta nyt puhumattakaan. Ehkä ennen vanhaan kun oli piirit pienet, oli meno varmasti toisenlaista. Oikeaa tietoa on myös netissä etsivälle tarjolla ja sitä potaskaa tästäkin rappariasiasta aivan riittämiin...muutama hullu uskovainen pitää siitä huolen.

maanantaina 21.01.2013

Juuri tuollaisen ajattelun vuoksi muurari porukka rulaa, ei kun työnä vaan pääsi puskaan!

keskiviikkona 23.01.2013

Olet vainoharhainen. Ei muuta kuin lääkitys kuntoon.

perjantaina 25.01.2013

taisit olla se psykiatrimuuruu-ukko...

maanantaina 21.01.2013

Erittäin mielenkiintoinen ja kattava vapaamuurareista tehty juttu ilmestyi viime syksynä Aviisissa. Toimittaja kävi myös vapaamuurareiden salaisessa temppelissä, joka sijaitsee Tampereen keskustassa olevassa kivitalossa. http://www.aviisi.fi/artikkeli/?num=10/2012&id=604faed

maanantaina 21.01.2013

Vapaamuurareihin (ja muihin vastaaviin salaseuroihin) kuuluminen pitäisi ehdottomasti tehdä kielletyksi virkamiehille ja muille yhteiskunnalle työtä tekeville. Jäsenyys kuuluisi irtisanomisen perusteeksi.

Kun uskollisuus toiminnoissa suuntautuu voimakkaammin johonkin muualle kuin työnantajaan, etujen ristiriitaa tulee varmasti.

Ohjelmaa katsoessa tuli mieleen, että suomalaisen yhteiskunnan hyvin voimakas naisvihamielisyys juontaa sekin varmasti juurensa vapaamuurarien miehisiin salaseuroihin. Solmussa olevat phallosten kuvat antoivat hyvin voimakkaan ja vastenmielisen kuvan porukan arvomaailmasta.

maanantaina 21.01.2013

Suomessa on myös naisia vapaamuurareina.

keskiviikkona 23.01.2013

Samalla pitää kieltää kuuluminen metsästys-, urheilu- ja kaikkiin muihinkin seuroihin ja yhdistyksiin missä ihmiset voivat tavata saati oppia tuntemaan toisensa. Samanmieliset on lailla erotettava ja tapaamisoikeutta rajoitettava. Perheet ja suvut kiellettävä. Painonvartijat lopetettava. Naisilta Zontat, Martat ja "Piukat paikat" suojelupoliisin valvonnan alle.

maanantaina 21.01.2013

Kyllä tuo dokumentti piti paikkansa. Puolustaja puhujat todennäköisesti itsekin mukana, mietityttää mitä ihmettä itäisessä huoneessa tapahtuu???
Mitä tarkoittaa kun suoritetaan UO, tarkoitetaanko (ulosotto) lause päättyy kuitenkin siihen että on valtaköysi kädessä?
Ja onko laulaja kokoajan paikalla?

maanantaina 21.01.2013

Sen verran mitä sukulaiselta olen saanut ymmärtää, niin itä on vertauskuvaannollisesti paikka tai tila, minne muurari kuoltuaan siirtyy. UO on uskollisen osoitusele esimerkiksi kämmen sydämellä Suomen lipulle kun sitä tankoon hilataan. Sibeliuksen vapaamuurarimusiikkia on kai myytävänäkin.

maanantaina 21.01.2013

Itä on itä, mutta mitä tapahtuu Ikuisen idän huoneessa?
Siis huone joka sijaitsee jokaisessa Loosissa.

Tuskin se mikään ruumishuone on.

maanantaina 21.01.2013

Ei ole olemassa ikuisen idän huonetta, pelkkä väärinkäsitys. Vapaamuurareilla on temppeli, jossa sisustus vaihtelee tehtävän työn mukaan.

maanantaina 21.01.2013

Fakta!
Eräs sukulaiseni kertoi sen menevän jotakuinkin näin.
Pyrkijä otetaan vastaan ikuisen idän huoneessa, tämän jälkeen hän siirtyy odottamaan valmistuskammioon,
Valmistuskammio on hiljaisuuden huone, ja niin edelleen…

maanantaina 21.01.2013

Vielä lisää tuohon edelliseen, UO:llako se miehisyys todistetaan?

maanantaina 21.01.2013

MOT:n vapaamuurarijakso sisälsi tavattoman määrän väärää tietoa ja oli toteutukseltaan epäolennaisuuksiin ja ei-vapaamuurarillisiin ilmiöihin keskittyvä. Niiden liittäminen vapaamuurariuteen on yhtä harhaista ja diletanttia kuin horoskoopit tutkivan journalismin lähtökohtana

Muutama oikaisu näin päällimmäisenä kun ohjelmassa ei saatu tervettä lihaa luiden ympärille vaan pelkästään paljon melua tyhjästä - suhtautumista osoittavia olettamuksia mm. kaavoitus- ja rakentamisasioista (useiden kapunkien päättäjät kuuluvat muuten huomattavasti useammin samoihin Lions-klubeihin ja vaimot Lady Lioneihin, kauppakamareihin, koulujen johtokuntiin jne kuin vapaamuurareihin):

- P 2 on italialinen valevapaamuurarillinen loosi, jolla ei ole mitään tekemistä aidon vapaamuurariuden kanssa (pelkästään epäillyistä poliittisista kähminnöistä johtuen mm. ranskalaiset erotettiin yhteisöstä pari vuotta sitten)

- ehdoton perusarvo ja tinkimätön sääntö, jonka rikkomisesta erotetaan välittömästi järjestöstä on se, että vapaamuurarit kunnioittavat aina sen maan lakeja ja laillista esivaltaa missä kokoontuvat

-porilaisen kirkonmiehen väite siitä, että "nuoria kappalaisia houkutellaan jäseniksi lupaamalla yhteiskunnallisesti korkeampaa statusta jne." oli tietämättömyydessään ja pahansuopaisuudessaan juuri sitä luokkaa, jota "arkkipiispan pystyynhaukkuminen" ainoana menetelmänään käyttävältä on odotettavissa - tällainen viestintä ei kuulu vapaamuurariuteen - eikä myös houkuttelu jäseneksi (houkuttelu on kielletty järjestön säännöissä)

- nuo "munien tervaamiset" kuin myös arkussa makaamiset ovat täyttä soopaa, ja eivät millään tavalla liity vapaamuurariuteen - sen verran voin rituaalistamme paljastaa (olisi muuten mielenkiintoista tietää, millä skeptinen jäyhä eteläpohjalainen arkkitehti on saatu istumaan varsinaissuomalaisten tosikoiden ohjauksessa saaristolaissaunan lauteilla pallit tervaliemessä?)

- me emme kerro kahdesta asiasta; rituaalistamme ja siitä, ketä muita järjestöömme kuuluu - miksi? Siksi, että rituaalin kokemus on aina tavattoman henkilökohtainen ja sen avaaminen ei avaisi ulkopuoliselle yhtään mitään, ja jos joku itse haluaa kertoa olevansa vapaamuurari, niin sekin on jokaisen oma päätös, ei toisen veljen

- loosi-istuntojen yhteydessä kuten kaikissa vapaamuurareiden kokoontumisissa on kiellettyä puhua politiikkaa, uskonnollista propagandaa tai liiketoimintaan liittyviä kysymyksiä

- paljon asiallista tietoa on kaikille avoimilla Suomen Suurloosin sivuilla (jonne MOT:n toimittajat eivät ilmeisesti spekulaatioittensa tyhjyyden paljastumisen tiedostaen olleet käyntiä tehneet - tai jos olivat, niin eivät sieltä mitään omaksuneet) www.vapaamuurarit.fi

Keskustelu jatkukoon, veljellisesti teidän tk-veljenne

maanantaina 21.01.2013

Ja Höp höpö,

maanantaina 21.01.2013

Eiköhän tämä keskustelu suljeta tosimuinaiseen tapaan ja lähdetään sulkemisen jälkeen hetkeksi Ikuisen idän huoneeseen.

maanantaina 21.01.2013

Arvostan suuresti MOT:n hienoja, asiallisia ja uutta avaavia reportaaseja. Mutta nyt minun täytyy tunnustaa konkreettinen pettymykseni.

Mielestäni tämäniltainen ohjelma ei luodannut vapaamuurariutta millään tavalla näkemyksellisesti, vaan sohi yksityiskohtia mielestäni monilla ihan väärillä faktoilla. Olen itse ollut vapaamuurari viimeiset vajaat kymmenen vuotta, eikä minulla ole pahaa sanottavaa harrastuksesta. Päin vastoin - moni läheiseni on todennut minun kasvaneen ihmisenä näiden vuosien aikana.

Tietyllä tavalla yksinkertaistaen voisi todeta, että kysessä on tietynlainen aikuisten miesten roolipeli, joka rituaalien symbolien kautta opettaa kasvamaan ihmisenä ja kohtaamaan elämää suurempia asioita ilman uskontojen vouhkaamista. Vapaamuurarit kavanhatavat oikeaoppisuutta ja korostavat, että jokaisen tulee itse löytää oma totuutensa suurista elämän kysymyksistä - eikä suoralta kädeltä uskoa valmiiksi kirjoitettuihin opinkappaleisiin. Vapaamuurarius opettaa suvaitsevaisuutta, sovinnollisuutta ja rehellisyyttä. Muurarikaverini totesi, että enää ei pysty täyttämään veroilmoitustakaan hiukan virittämällä. Vaikea kuvitella näiden miesten kähmivän joitakin henkilökohtaisia etuisuuksia herraspiireissä.

Meillä on loosissa jäsenenä ihmisiä kaikista eri ammateista rekkakuskista kirurgiin, eikä toiminta mitenkään ohjaudu mihinkään yhteiskunnallisesti kestämättömään. Politiikasta, rahasta ja uskonnosta ei puhuta - se on vähän kuin kirjoittamaton sääntö. Mutta me olemme kaikki vain ihmisiä, aina joukossa voi olla joku, joka oikaisee moraalin polulla. Mutta siihen ei vapaamuurarius ajattelutapana anna mitään oikeutusta.

Syy, miksi me vapaamuurarit emme kerro julkisesti henkisesti kasvattavista rituaaleistamme, on hyvin yksinkertainen. Haluamme tarjota uudelle tulokkaalle ainutkertaisen tilaisuuden kokea sydämessään ainutkertaisen havahduttavan kokemuksen, joka antaa elämänmittaisen muiston suurien arvojen merkityksestä elämämme etiikan ohjaajana. Sitä ei voi kirjasta lukea, se pitää kokea.

Ainut asia, jota joskus kritisoin, oli se, että jäseneksi voi päästä vain miehiä. Arvostan naisia ja haluan olla aina ehdottoman tasapuolinen ja sukupuolineutraali. Mutta olen tämänkin asian niellyt vuosien kuluessa. Vapaamuurarien ajattelussa meidän pitää heittäytyä ja tunnustaa oma pienuutemme ja keskeneräisyytemme. Tässä voisi olla monelle miehelle kova paikka tehdä se naisen silmien edessä. Ehkä me jonakin päivänä vielä siihen kasvamme. Mutta joka tapauksessa naiset ovat äärettömän kunnioitettuja veljeskunnassamme, tästä jo esimerkkinä muinainen leskenropo sekä valaehtoinen sitoutuminen kunnioittamaan toisen ihmisen parisuhdetta.

Olen henkisestä harrastuksestani ylpeä, suuri osa ystävistäni tietää minun olevan vapaamuurari.

maanantaina 21.01.2013

Vapaamuurareitten hierarkiaan kuluu sisäisestikin salaisuuksien ylläpitäminen, sinulle ei ole vaan kerrottu kaikkea, kuulut selvästi vielä joukkoon kuhnuri? Kokemusta on, vuosien mittaan muurannut monta grilliä käyttäen kuhnureita, ei ole mikään häpeä jos on uskollinen seuraaja, ei Jeesuskaan olisi selvinnyt ilman 12 opetuslasta.

tiistaina 22.01.2013

Sinulleko on vai perustatko väitteesi vain Internetin ihmeelliseen maailmaan?

maanantaina 21.01.2013

Kiitos MOT-toimitus tiedoista, jotka auttavat hahmottamaan suomalaisen kaavoituksen ja rakentamisen ( so. asuntopolitiikan) kieroutuneisuutta ja asumisen käsittämätöntä kalleutta.

Asumisen Hinta Alas (AHA) -kansalaisliike facebookissa on ilman mitään salailua keräämässä voimia ja argumentteja politiikan tervehdyttämiseen osoitteessa
http://www.facebook.com/pages/Asumisen-hinta-alas/84437882545

maanantaina 21.01.2013

Mietikää vähän, ei Yle tuolaista hatusta vedä! Tottakai ne kiistää kaiken.

maanantaina 21.01.2013

Mitä lähemmäs toimittajat vapaamuurareiden touhuja pääsevät, sitä kiivaammin varmasti yritetään ampua faktat alas. Johan Motin jutussakin mainittiin, että toimittajia oli varoiteltu... Mielenkiintoisia nimiä esiintyi jutussa. Jaaa- a.

tiistaina 22.01.2013

Onkohan niin, että avoimuuden lisääminen muurariudesta on mahdoton tehtävä? Koska haluamme pitää rituaalin salaisuutena, jotta siitä jäisi liittyville veljille hieno kokemus, käyttävät kaiken maailman salaliittoteorioitsijat sitä aina hyväkseen. Näissäkin keskusteluissa näkyvään tyyliin.

Yksi vaihtoehto voisi olla yrittää tuoda avoimuutta julki jonkun vastuullisen toimittajan kautta. Sellaisen, joka tekisi taustatutkimusta kunnolla, ottaisi puolueettoman kannan ja ei olisi yksi veljistä. Vai pelkäävätkö toimittajatkin leimautumista?

Aika surullista, että YLE voi löydä tällaiselle humaanille harrastukselle näin negatiivisen leiman täysin luuloihin ja olettamuksiin perustuvilla väitteillä. Tekisi mieli yrittää korjata tilanne, mutta onko yritys ennakkoluulojen vuoksi tuhoon tuomittu?

tiistaina 22.01.2013

Voisiko joku muurari kertoa mikä oli motiivisi liittyä järjestöön. Ulkopuoliselle tulee väistämättä vaikutelma, että salaseuraan liittymisen tavoitteena on nimenomaan saada vaikutusvaltaa, taloudellista ja muuta etua suhteessa järjestöön kuulumattomiin. Itse en ole tunnistanut tuntemissani rappareissa merkkejä henkiseksi ja hyväksi ihmiseksi kasvamisesta. Pikemminkin päinvastoin, ahneus, pöyhkeys, röyhkeys ja ei rappareiden kanssaihmisten ylenkatsominen ovat kaikissa lisääntyneet. Toiminta sopii omasta mielestäni huonosti avoimeen yhteiskuntaan, se näyttäytyy itselle melkoisena demokratian halveksuntana. Joku jäsen kertoi edellä, että mitään valmiita vastauksia ei annetaisi, miksi siis ylipäätään liittyä järjestöön, eikö ajattelu sen ulkopuolellakin ole mahdollista. Itse tunnen läheltä tapauksen, jossa kunnan sisäisenä tarkastajana toiminut jäsen pelasti kunnan koulun rehtorina toimineen loosikaverinsa kavallusepäillyltä. Asioita hieman "järjesteltiin". Kavaltaminen sai jatkua kunnes edellinen jäi eläkkeelle ja jälkimmäinen jäi samasta rikoksesta uudelleen kiinni, tällä kertaa irtisanottiin ja tuomittiin myös oikeudessa. Itselleni tälläinen vastuuhenkilöiden piittaamattomuus valan velvoittamana työnantajansa ja kuntalaisten eduista sekä Suomen laeista on pöyristyttävää.

keskiviikkona 23.01.2013

Katsokaa tuota http://www.tv7.fi/vod/player/?program=15677

keskiviikkona 23.01.2013

On surullista kuinka entinen valtakunnan ykkösmedia on muuntunut keltaiseksi ja ammattitaidottamaksi viihde TV -ksi. Vielä surullisenpaa on kuitenkin havaita kuinka helppoa on johdatella kansaa naurettavilla katkeroituneiden ihmisten uskomuksilla. Eletään vuotta 2013 ja (koulujakin käynyttä) kansaa viedään median toimesta kuin kuollutta pässiä.

torstaina 24.01.2013

Juuri näin, ja muurarit etunenässä

torstaina 24.01.2013

Löytyy Vapaamuurareita YLE.stä
http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-20012156
Käynnistelyä
Kirjoittanut: Kynä 02.01.2011 - 02:37

Vapaamuurarit ohjaavat yhteiskuntaa haluamaansa suuntaan. Youtube linkin http://www.youtube.com/watch?v=UhRQiLhJP60&feature=related mukaan suomalaisia tunnetuja vapaamuurareita (Illuminati/Bilderberger) ovat mm. Alexander Stubb, Jyrki Katainen, Matti Vanhanen, Esko Aho, Eero Heinäluoma, Sixten Korkman, Aatos Erkko, Antti Blåfielt (HS), Olli Kivinen (HS), Atte Jääskeläinen (Yle), Olli-Pekka Heinonen (Yle), Jorma Ollila, Jukka Härmälä, Krister Ahlström, Max Jakobson, Arne Wessberg (ex.Yle), Georg Ehrnrooth. En tiedä uskoako

torstaina 24.01.2013

"Voisiko joku muurari kertoa mikä oli motiivisi liittyä järjestöön. Ulkopuoliselle tulee väistämättä vaikutelma, että salaseuraan liittymisen tavoitteena on nimenomaan saada vaikutusvaltaa, taloudellista ja muuta etua suhteessa järjestöön kuulumattomiin. Itse en ole tunnistanut tuntemissani rappareissa merkkejä henkiseksi ja hyväksi ihmiseksi kasvamisesta."

Itse liityin järjestöön viitisen vuotta sitten. Oma isäni oli ollut pitkään vm-toiminnassa mukana, mutta varsinaisesti kiinnostuin vapaamuurariudesta, kun läheinen ystäväni liittyi järjestöön ja kertoi pitävänsä toiminnasta kovasti. Kokemukseni mukaan samalla lailla moni muukin on liittynyt järjestöön mukaan.

Vapaamuurariushan "ostetaan" aika lailla sika säkissä, kun toiminnasta ei juuri mitään ennalta voi tietää. Siksi osa uusista veljistä ei koskaan käykään säännöllisesti istunnoissa tai eroaa järjestöstä, mikä on ihan ymmärrettävää. Kaikki eivät yksinkertaisesti voi pitää kaikesta, vaikka kaveri pitäisikin.

Vapaamuurarius on tarjonnut itselleni tilaisuuden rauhoittua kerran kuussa ystävien keskuudessa. Olen järjestön kautta tutustunut moniin hienoihin, eri-ikäisiin ja eri ammatteja edustaviin ihmisiin, mutta harvan kanssa olen istuntojen ulkopuolella missään tekemisissä. Kaikille uusille jäsenille tehdään täysin selväksi se, että toiminnan tarkoituksena ei ole hankkia henkilökohtaista hyötyä. Itse toimin alalla, jolla ei ole oikein minkäänlaista mahdollisuutta edes yrittää hyötyä vm-ystävyyssuhteista. Muut loosimme jäsenet saattavat puolestaan hyötyä minusta korkeintaan siten, että otan mieluummin yhteyttä vapaamuuraritoiminnasta tuttuun hammaslääkäriin kuin tuntemattomaan. Varmaan kuka tahansa tekisi samoin, oli tämä lääkäri sitten vapaamuurari-kaveri tai samaan shakkikerhoon kuuluva. Mitään taloudellista hyötyä vapaamuurarius ei ole minulle tuonut, jos ei nyt merkittäviä kustannuksiakaan.

Vapaamuurarijärjestön tarkoitus on yleishumaani. Monet sen periaatteista liittyvät valistusajan filosofiaan, ja sen pyrkimyksenä on tarjota rituaalien avulla jäsenilleen sellaista ajattelemisen aihetta, jonka avulla voi kasvaa paremmaksi ihmiseksi ja tällä tavoin tehdä maailmasta hieman parempi paikka. Tavoite on ylevä, ja se voi kuulostaa monista lapselliseltakin. Mitä tämä paremmaksi ihmiseksi kasvaminen sitten on, on jokaisen henkilökohtainen ja yksityinen asia, eikä mitään vaatimuksia jäseniä kohtaan esitetä. Jokainen muurariveli on ihminen omine heikkouksineen ja puutteineen, eikä toiminnan tarkoituksena ole luoda harhaa siitä, että vapaamuurarina olisi millään tavalla muita parempi ihminen.

On tietenkin aivan selvää, että jäseneksi voi tulla myös ihmisiä, joita ohjaa pikemminkin verkostoituminen kuin kiinnostus itsensä kehittämiseen. Vaikka jokaista uutta jäsentä haastatellaankin ennen jäseneksi ottamista, on käytännössä mahdotonta aukottomasti todentaa, että uusi jäsen ei hae toiminnan kautta omaa etua. Lapsellista olisi väittää, että kukaan vapaamuurarijärjestöön kuuluva ei hyötyisi uusista kontakteistaan, mutta ehkä vielä enemmän väärin on väittää, että vm-toiminta perustuu laajamittaiseen oman hyödyn tavoitteluun: uusille jäsenille tehdään suorasanaisesti selväksi se, että toiminnan kautta ei pidä tavoitella omaa etua. On myös hyvä muistaa, että vapaamuuraritoiminta on myös erittäin pieni osa ihmisen arkielämää. Loosit kokoontuvat kesätaukoa lukuun ottamatta kerran kuussa, joten jos joku muuttuu muurarijäsenyytensä myötä hienommaksi tai huonommaksi ihmiseksi, olisi aika outoa kiittää tai moittia yksin vapaamuurariutta tästä.

Muuraritoimintaan liittyvä salamyhkäisyys koskee jo aikaisemmin tässä keskustelussa mainittua elämyksellisyyttä. Jos digiboksilla on vaikkapa nauhoitettuna lätkäpeli, on sen katsominen erittäin tylsää, jos lopputulos on ennalta tiedossa. Samasta syystä rituaalin sisältöä ei julkisteta, mutta mitään moraalitonta tai pahaa se ei sisällä. Jos joku nyt on todella utelias, hän löytää kyllä pienellä vaivannäöllä englanninkieliset rituaalitekstit netistä (kannattaa olla kuitenkin lähdekriittinen, sillä kaikenlaista keksittyäkin netistä löytyy).

Yllä verrattiin rituaaliamme myös roolipeliin. Sellaista se juuri on. Kyseessä on eräänlainen näytelmä, jonka pyrkimyksenä on tarjota uusille jäsenille myönteinen kokemus. Koska rituaalin sisältö on pysynyt samana satojen vuosien ajan, se tuntuu varmasti kaikista vähän vanhanaikaiselta ja oudolta, mutta juuri siinä on myös osaltaan sen viehätys.

Ymmärrän hyvin, että vapaamuuraritoiminnassa on paljon ärsyttäviä piirteitä, jotka liittyvät paitsi toiminnan "salaisuuteen", myös siihen, että merkittävä osa jäsenistöstä tulee yhteiskunnan koulutetummasta ja parempituloisesta luokasta. Lääkettä tähän ärsytykseen minulla ei valitettavasti ole tarjota, mutta mitä muuraritoimintaan tulee, voi jokainen ottaa siitä selvää esim. Suomen suurloosin nettisivuilta (www.vapaamuurarit.fi). Tiedän, että järjestömme oma materiaali on helppo mitätöidä propagandana, mutta etenkin "Usein kysyttyjä kysymyksiä" -osio on huolella laadittu ja varmasti lukemisen arvoinen.

MOT:in ohjelmasta en tunnistanut suomalaista vapaamuuraritoimintaa. Sen kuvaama moraalittomuus ei vastaa järjestömme periaatteita, eikä ohjelmassa kuvatut tavat (tervaus) liity vapaamuurariuteen millään lailla.

torstaina 24.01.2013

Itse tunnen vapamuurareita, valitettavasti kokemuksesta voin kertoa, ovat valmiita tekemään mitä hyvänsä muurariveljen sitä pyytäessä.
-nähnyt ja kokenut heidät epärehellisyytensä, sorry minuun ei nuo kaunistelut ainakaan uppoa.

torstaina 24.01.2013

On ikävää, että tuo on sinun kokemuksesi vapaamuurareista. Minun kokemukseni on aivan toisenlainen, ja sen tuossa ylempänä kuvasin. Kyse ei omalta osaltani ollut kaunistelusta, enkä usko, että sinun viestissäsikään olisi kyse vääristelystä tai mustamaalauksesta.

Minun tarkoituksenani ei ole vakuuttaa ketään siitä, että kaikki muurarit olisivat hyviä ihmisiä, koska en itsekään siihen usko. Voin vain sanoa sen, että järjestönä vapaamuurarius pyrkii edistämään jotain aivan muuta kuin jäsentensä itsekkäitä pyrkimyksiä.

torstaina 24.01.2013

Itse olen sitä mieltä, harrastakaa looseissa mitä haluatte, kun siitä ei ole muille vahinkoa.
Siitä huolimatta, perusteluja löytyy tuohon arvosteluun, ja alla olevassa linkissä se tulee hyvin esille.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/56603-professori-vapaamuurareiden-erityiskohtelulle-perusteita-salaseura
Juuri tuo tekee vapaamuurareista poikkeavia muihin järjestöihin. He vannovat valan uskollisuutta toisilleen, siinä menee helposti jyvät ja akanat sekaisin.
Pienellä paikka kunnalla (väestö 30-50 000) voi käydä just niin kuin tuossa jutussa kerrottaan, meidän paikkakunnaalla noin 100 henkilöä kuuluu, ja kun nimiä katselee ei tarvitse ihmetellä miten jotkin asiat vaan tapahtuvat.
-piiri pieni pyörii.

torstaina 24.01.2013

Looseissa tehdään kyllä hyvin tarkkaan selväksi, että muurariveljien auttaminen ei missään olosuhteissa tarkoita laitonta tai moraalitonta suosimista. Jo jäsenyyden edellytyksenä on, että hakijaa ei ole tuomittu vankeusrangaistukseen, ja jos jäsen syyllistyy rikokseen, hänet erotetaan järjestöstä. Vapaamuurariksi ei siis haluta ihmisiä jotka tekevät/ovat tehneet rikoksia, ja toisen vapaamuurarin laiton suosiminen esimerkiksi työelämässä on rikos siinä missä muutkin.

Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä siitä, että kaikenlaiset sidonnaisuudet on hyvä kertoa avoimesti, varsinkin kun kyse on suurta ihmisjoukkoa koskevasta päätöksenteosta (kuten kunnissa) tai yksittäistä ihmistä koskevasta vakavasta asiasta (kuten tuomioistuimissa). Tämä velvoite koskee kuitenkin yhtä lailla muita järjestöjä ja kerhoja sekä sukulaisuussuhteita ym. Vapaamuurariudessa ei sitouduta mihinkään sellaiseen, minkä perusteella sen pitäisi olla erityisasemassa. Olen tässä siis eri mieltä professori Utriaisen kanssa, jolla haastattelunsa perusteella ei ollut kovinkaan tarkkaa tietoa toiminnastamme ja sen luonteesta.

Vapaamuurareihin liitytään usein työkaverin tai esimerkiksi toisessa firmassa töitä tekevän tuttavan esittelyn perusteella. Itse näkisinkin, että arkielämässä toteutuva läheinen yhteistyö - myös mahdollisine suosimisineen ja muine vaaroineen - on nimenomaan työelämään ja arkituttavuuteen/ystävyyteen liittyvä ilmiö. Jos tällaiset ihmiset ovat mukana myös muuraritoiminnassa, ei muurarius heitä velvoita mihinkään, vaan epäterve työsuhde on mitä todennäköisimmin syntynyt muissa merkeissä.

Mutta meitä on moneen junaan. En yritä vakuuttaa, että kuvaamani tilanne olisi totta aina ja joka tapauksessa, sillä uskon, että vapaamuurarijärjestössä tutustuneet voivat ihan hyvin yrittää hyötyä tuttavuudestaan. Voin ainoastaan vilpittömästi todeta, että järjestö paheksuu voimakkaasti tällaista käytöstä ja että toiminnassamme ei sitouduta mihinkään sellaiseen, mikä velvoittaisi suosimaan toista vapaamuuraria moraalittomasti tai laittomasti. Itse en ole myöskään nähnyt tällaista suosimista.

Ymmärrän kuitenkin hyvin edellisessä viestissäsi tekemäsi tulkinnan, sillä pienellä paikkakunnalla voi todellakin näyttää siltä, että vapaamuurarit jakavat toisilleen etuja ja muut jäävät ilman. Arvostelumielessä käytetty termi "herraseura" ei valitettavasti ole aivan epätarkka kuvaus järjestöstämme, ja itse näkisin mielelläni toiminnassamme enemmän ihmisiä kaikenlaisista ammateista. Duunareita keskuudessamme on, mutta on kuitenkin totta, että suurin osa jäsenistämme on korkeakoulutettuja, ja tässä maailmassa korkeakoulutetut ovat useimmiten tekemässä päätöksiä.

keskiviikkona 06.02.2013

Suomessa on tunnettu herravihaa aina. Tosiasiassa tänään suurin osa herroista on vain koulutettuja duunareitten lapsia. Täällä Pohjan Tähden Alla kirjaa lainaten- Kivivuoren Oton kakaroita. Muurarit ovat pääosin n. 50 vuotiaita-80v järjestöön liittyneitä äijänkäpyjä. He pelottavat
lähinnä 70lukulaisia Iltalehtien ja Hymy-lehden toimittajia joiden pitää myydä lehtiään.
Ps. Tätä vasten on hätkähdyttävä tutkimustieto se että Suomessa asuu maailman onnellisin kansa. Osaako herrat sittenkin hommansa?

keskiviikkona 06.02.2013

Jääkiekkojoukkueet tulisi kieltää. Eräässä keskisuomalaisessa kunnassa oli haettavana
liikuntasihteerin virka. Pojallani oli loistavat paperit mutta ei pelannut jääkiekkoa.Jääkiekkoseura junaili oman naisen virkaan (jääkiekkoseuraan kuuluvan puoliso). Kähmintää oli ja perusteita keksittiin pilvin pimein. Samoin sivistystoimenpaikka meni demareille kun oli jäsenkirja.

Sitten seurakunnasta. Diakoniksi valittiin huonommin paperein (lestadiolainen) kepulaisessa
seurakunnassa. Valinnassa syrjäytettiin puolueeton jolla oli pitempi työkokemus.
Kirkon katon korjausurakan sai myös kepulaisen pojan firma.
Kielletään siis noin aluksi jääkiekkoseurat,demarit ja ehkä myös kepu ja lestadiolaiset.

maanantaina 18.02.2013

Vapamuurarista asianajaja junaili vuosia oikeuten päätöksiä oman voiton tavoitelussa röyhkeasti, ja uhrasi lapsen siinä.Tuomarit ,polisipäälliköt,syytäjät kaikki samaa porukkaa.Siinä kyllä ei tullut oikeudenmukasia paatöksia.Tuomaril pitäisi heti prosessin alussa ilmoita ,että on jäävi! Veljesten keskuudessa syntynyt päätökset on kyllä aivan oma luokka(loosia).

tiistaina 21.05.2013

Kiitos asiallisesta ohjelmasta. Harvoin näin laadukasta katsottavaa tv:sta saa katsoa. Kaikki varmastikin totta. Ihmeellistä vain, miten sinisilmäisiä monet ovat, eivätkä suostu uskomaan asiatietoa, joka ei ilmeisesti sitten vastaa heidän ihanteita. Vai kommentoivatko tänne juuri rapparit perhekuntineen. Perheenjäsenillä olisi oiva mahdollisuus tuoda totuus yhteiskuntaan tiedoksi! Meitä rapparien "uhrejahan" yhteiskunnasta kyllä löytyy. Emmekä me suinkaan ole niin tyhmiä, ettemme tietäisi totuutta. Teemme tutkimustyötä ihan hiljaisuudessa...

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä