Mahtuuko flyygeli ravintolavaunuun?
13-tunnin suoran lähetyksen tekemiseen liikkuvasta junasta liittyy lukemattomia yksityiskohtia, jotka pitää ottaa huomioon. Torstaina ratkottiin yhtä pientä, mutta mielenkiintoista pulmaa VR:n ratavarikolla Ilmalassa: kuinka Iiro Rantalan flyygeli saadaan mahtumaan junan ravintolavaunuun?
Testauksessa käytettiin valkoista pikkuflyygeliä (baby grand), joka on samankokoinen kuin juhannusyönä Iiron käytössä oleva musta Kawai. Flyygeli painaa hieman päälle 300 kiloa, mutta sen siirtelyssä oli apuna mainio telaketjuilla varustettu italialainen Pianoplan-laite. Toimittajan kannalta vehkeen mukanaolo oli pieni pettymys, kun mahdollisuus kantajien voimien loppumisesta johtuvaan draamaan tyrehtyi heti alkuunsa…
Vastaanottava osapuolena oli Turun konepajalla valmistettu VR:n ravintolavaunu vuosimallia 1993, joka on etukäteen todettu toimivimmaksi tv-lähetyksen kannalta. Vaunu on vastikään teipattu ulkopuolelta VR:n uuteen vihreään väriin, mutta sisätiloissa huokuu edelleen nostalginen 90-luvun tunnelma (kuten kuvasta näkyy). Toinen Juju-väen käyttöön tuleva vaunu on kaksikerroksinen ”konduktöörin vaunu”, jossa on konnareiden sosiaali- ja nukkumatilat. Vaunun alakertaan pakataan mukaan lähtevät matkustajat, yläkerta on Ylen henkilökunnan ja tekniikan käytössä.
Ai miten sen flyygelin kanssa kävi? Hienosti! Pakettiauto peruutettiin vaunun taakse, josta flyygeli mönki Pianoplanin päällä trukin haarukkaan, joka nosti sen junaan. Tiukin paikka oli junan käytävän tiukassa mutkassa, mutta muutaman sentin selvällä marginaalilla soitin saatiin ravintolaan ilman purkuoperaatioita. Oma setvimisensä on toki flyygelin kiinnityksessä, jonka tulee määräysten mukaan kestää viisi kertaa flyygelin oma paino. Ja vaunuun tulevat tv-kamerat pitää myös kiinnittää. Samoin kuin junan katolle tuleva antenniviidakko. Ja ihan älyttömän, ÄLYTTÖMÄN paljon kaikkea muuta! Onneksi juhannukseen on vielä aikaa.
PS.Flyygelin siirtoa oli seuraamassa myös Ylen aikainen. Toimittaja Olli Ihamäen mainion raportin VR:n varikolta voit kuunnella oheisesta linkistä.