Mahtuuko flyygeli ravintolavaunuun?

Flyygeli siirtyy pakettiautosta vaunuun.

13-tunnin suoran lähetyksen tekemiseen liikkuvasta junasta liittyy lukemattomia yksityiskohtia, jotka pitää ottaa huomioon. Torstaina ratkottiin yhtä pientä, mutta mielenkiintoista pulmaa VR:n ratavarikolla Ilmalassa: kuinka Iiro Rantalan flyygeli saadaan mahtumaan junan ravintolavaunuun?

Testauksessa käytettiin valkoista pikkuflyygeliä (baby grand), joka on samankokoinen kuin juhannusyönä Iiron käytössä oleva musta Kawai.  Flyygeli painaa hieman päälle 300 kiloa, mutta sen siirtelyssä oli apuna mainio telaketjuilla varustettu italialainen Pianoplan-laite.  Toimittajan kannalta vehkeen mukanaolo oli pieni pettymys, kun mahdollisuus kantajien voimien loppumisesta johtuvaan draamaan tyrehtyi heti alkuunsa…

Vastaanottava osapuolena oli Turun konepajalla valmistettu VR:n ravintolavaunu vuosimallia 1993, joka on etukäteen todettu toimivimmaksi tv-lähetyksen kannalta. Vaunu on vastikään teipattu ulkopuolelta VR:n uuteen vihreään väriin, mutta sisätiloissa huokuu edelleen nostalginen 90-luvun tunnelma (kuten kuvasta näkyy). Ravintolavaunu vuosimallia 1993Toinen Juju-väen käyttöön tuleva vaunu on kaksikerroksinen ”konduktöörin vaunu”, jossa on konnareiden sosiaali- ja nukkumatilat. Vaunun alakertaan pakataan mukaan lähtevät matkustajat, yläkerta on Ylen henkilökunnan ja tekniikan käytössä.

Ai miten sen flyygelin kanssa kävi? Hienosti! Pakettiauto peruutettiin vaunun taakse, josta flyygeli mönki Pianoplanin päällä trukin haarukkaan, joka nosti sen junaan. Tiukin paikka oli junan käytävän tiukassa mutkassa, mutta muutaman sentin selvällä marginaalilla soitin saatiin ravintolaan ilman purkuoperaatioita. Oma setvimisensä on toki flyygelin kiinnityksessä, jonka tulee määräysten mukaan kestää viisi kertaa flyygelin oma paino. Ja vaunuun tulevat tv-kamerat pitää myös kiinnittää. Samoin kuin junan katolle tuleva antenniviidakko. Ja ihan älyttömän, ÄLYTTÖMÄN paljon kaikkea muuta! Onneksi juhannukseen on vielä aikaa.

PS.Flyygelin siirtoa oli seuraamassa myös Ylen aikainen. Toimittaja Olli Ihamäen mainion raportin VR:n varikolta voit kuunnella oheisesta linkistä.

 

 

2 kommenttia

Onko jo paljon lähtijöitä tuohon Juhannusjunaan? Täytyykö siihen ostaa erikseen liput?

Vaunuhan on vuodelta 1968

Juhannusjuna

Juhannusjunan taivalsi huikean matkan läpi aurinkoisen Suomen. Matka oli juuri niin unohtumaton, kun osasimme etukäteen odottaa. Suuri kiitos matkustajille, vieraille, asemapaikkakunnille tulleille ihmisille ja katsojille!

Juhannusjuna Areenassa

Junan matkaa kartalla (kuvia)

Facebook

Twitter (#juhannusjuna)

Pysähdysasemat:

Helsinki klo 18.52
Pasila klo 18.57 - 19.00
Tikkurila klo 19.41 - 19.44
Riihimäki klo 20.19 -  20.22
Hämeenlinna klo 20.46 -  20.48
Tampere klo 21.38 -  22.11
Parkano klo 23.05 - 23.08
Seinäjoki klo 00.12 -  00.14
Kokkola klo 02.01 -  02.30
Ylivieska klo 03.38 -  03.40
Oulu klo 05.14 -  05.19
Kemi klo 06.27 - 06.31
Rovaniemi klo 07.50

Juhannusjuna on ainutkertainen matka ja samalla ohjelma tv:ssä, radiossa ja netissä. Sellaista ei tulla tekemään uudelleen. Ohjelma näkyy Suomen lisäksi klo 22.05 alkaen suorana myös Saksassa ja Ranskassa. Ja jälkilähetyksenä Norjassa.

Juhannusjunaan voi kuka tahansa ostaa lipun. Käyttämällä koodia "Juhannusjuna" saa makuupaikan noin puoleen hintaan. Katso tarkemmat ohjeet VR:n sivuilta. Ja jollet halua näkyä tv-ohjelmassa niin ohjelmien teko tapahtuu vain kahdessa vaunussa, joihin ei ole pakko mennä.

Matkan aikana junassa kuvataan matkustajia, henkilökuntaa ja kutsuttuja vieraita. Junareitin ulkopuolella seurataan juhannuksen erilaista viettoa: Pirkanmaan perinteinen juhannussauna, laskuvarjohyppääjien juhannus Alavuudella, rockfestivaali Kauhajoella, juhannus merellä Kokkolan edustalla ja eränkävijän juhannus Lapissa. Juhannusjunan junaemäntänä toimii Ella Kanninen ja matkustajia ravintolavaunussa viihdyttää Iiro Rantala.

Juhannusjuna on Ylen ja keskieurooppalaisen ARTE-kulttuurikanavan yhteinen hanke, jonka esikuvia ovat norjalaiset Bergensbanen ja Hurtigruten.  Ohjelmaa tullaan esittämään Suomen, Saksan ja Ranskan lisäksi ainakin Norjassa.