Usein esitettyä ihmettelyä Juhannusjunasta
Avasin kokouksen: ”Minulla on unelma…Olen pyytänyt teidät tänne, jotta kertoisitte minulle, miten se tehdään todeksi. Sitä ei ole tehty missään koskaan aikaisemmin. Mutta jos joku pystyy sellaisen ihmeen tekemään, niin te”.
Päivä oli 24.5.2011, ja paikalla olivat Ylen suorien lähetysten maestrot Tapani Lerkki, Kaj Flood, Pasi Vatunen ja Matti Grönberg.
Kerroin, mitä halusin: suoran lähetyksen koko junamatkasta Helsingistä Rovaniemelle, ja sama suorana Saksaan ja Ranskaan - vieläpä HD:nä.
Näin aavistuksen vinoja hymyjä – ja niiden alta viriävää innostusta. Periaatteessa mahdotonta: meillä junat kulkevat kapeassa rännissä ja liian kovaa, jotta yhteys satelliittiin säilyisi. Maailmassa on tosin yksi sky-linkkilentokone, jota voi vuokrata. Kustannukset satoja tuhansia, enemmän kuin koko alustava budjettini, unohdetaan siis se.
Sen sijaan päätettiin tutkia VR:n tietoverkon käyttöä apuna suoran signaalin välityksessä ja helikopteriin sijoitettuja gyrostabiloituja pallolähettimiä (opin uuden sanan, meniköhän oikein?).
Yksi neuvottelu, ja meillä oli toimenpidelista. Aikaa siihen, että minun on myytävä hanke Arte-kanavalle, oli kolme viikkoa.
Miksi juna?
Ennen Unelmaa oli kuukautta aikaisemmin saamani Tehtävä: suunnitella suuri monituntinen tapahtumaohjelma, joka voitaisiin lähettää Artella ja Ylen tv-kanavalla seuraavana kesänä.
Suomen rataverkko täyttäisi samana vuonna 150 vuotta. Halusin tarjota yleisöllemme yhteisen kokemuksen junamatkasta Suomessa.
Keskieurooppalaisille junamatka näyttäisi, miten suuri, kaunis ja vaihteleva maa Suomi on. Siis junamatka, ja mahdollisimman pitkä.
Miksi juhannus?
Keskieurooppalaisille keskikesän juhla on tuntematon, ja juhannukseen tiivistyy Suomen eksoottisuus, keskiyön auringon juhla.
Suomalaiselle yleisölle olemme tehneet hyvin säästeliäästi juhannusohjelmaa. Kaikkihan juhlivat juhannusta muuten kuin televisiota katsomalla. On aika tarjota vaihtoehto: nyt voitte juhlia juhannusta myös yhdessä, joka puolella Suomea. Voitte myös osallistua tulemalla paikalle tai kertomalla omasta juhannuksestanne.
Siksi halusin kertoa juhannuksenvietosta muutakin kuin mikä junasta näkyy. Kuvausryhmät liikkuvat myös junan ulkopuolella, niin isoissa kuin intiimeissäkin tapahtumissa. Tämä on suomalainen juhannus 2012.
Miksi juuri aattoyö? Eihän silloin enää kukaan ole junassa, ja asemilla on autiota!
Niinpä! Tunnustan: ajattelin kyllä ensin aatonaattoa. Silloin matkustetaan, ja ilma on täynnä juhlan odotusta. Mutta sitä juhannuksenviettoa, jota halusin näyttää ja jakaa, ei vielä torstaina ole. Ei ole kokkoja, ei juhlintaa.
Etteikö kukaan matkustaisi aattona: parissa viikossa meille ilmoittautui 1 300 matkustajaa, toinen toistaan innokkaampia mukaan tulijoita, mitä parhaista syistä!
Ja asemat sitten! Asemat tulevat tanssimaan, laulamaan ja nauramaan, autioiksi ne eivät jää aina edes siellä, missä juna ajaa pysähtymättä ohi. Katsokaapa linkeistä – mitä ihmeellisimpiä asioita on luvassa. Eikä paikkakuntien väen innostaminen mukaan ollut lainkaan vaikeaa (muutenhan naapurikaupungissa voi olla hienompi show!).
Ainoa epäröijä oli VR, joka ensimmäisessä neuvottelussamme kertoi, että asemat ovat kyllä juhannusyönä suljettuina. Asemien miehittäminen ja avaaminen taisikin olla haastavinta koko projektissa.
En tiedä toista tapahtumaa, joka olisi tarjonnut tällaisen mahdollisuuden Suomen markkinointiin. Olemme oikeasti maabrändin asialla! Arte on satsannut hurjan paljon Junan verkko-osuuteen, jonka tunnuksena on ”Löydä Suomi”.
Jos katsoja nukahtaa kesken, siinäkö se sitten meni?
Ei todellakaan! Seuraavana lauantaina koko matkan voi nauttia uudelleen Teeman lähettäessä sen ihan päiväsaikaan klo 8 – 21. Areenasta sitä voi tietysti katsoa sekä tätä ennen että jälkeen. Teemme myös ”tavallisen” tunnin jaksoista koostuvan dokumenttisarjan, joka lähetetään myöhemmin.
Juna on kaikkialla – missä sinä olet?
Suomessa radio on juhannusaattona tavoittavin media. Siispä ei voinut ajatellakaan, että matkaisimme ilman että Radio Suomi on mukana. Tämä on koko Suomen yhteinen juhannus, johon kaikki voivat osallistua: siis myös verkko ja mobiili, joiden kautta on mahdollisuus jakaa omaa juhannuksenviettoaan muille. Jos tulet itse paikalle, voit saada terveisesi näkyviin sekä täällä että Keski-Euroopassa.
Vietetään hieno juhannus – yhdessä!
Riitta Jalonen
-Juhannusjunan ohjelmakonseptin äiti
Riitta Jalonen on Ylen faktatilaaja, joka rakastaa Suomen kesää ja viettää juhannukset mökillä Somerniemellä – paitsi tällä kertaa Pasilassa.
39 kommenttia
Ke 20.06.2012 @ 22:51
Jos tällaista ei ole tehty koskaan aikaisemmin, niin miten Norjan Olso-Bergen-juhlajunamatka tehtiin? Olen luullut että sekin lähetettiin suorana lähetyksenä, noin 12 tuntia junalla Oslosta Bergeniin.
To 21.06.2012 @ 01:37
Jos tällaista ei ole tehty koskaan aikaisemmin, niin miten Norjan Olso-Bergen-juhlajunamatka tehtiin? Olen luullut että sekin lähetettiin suorana lähetyksenä, noin 12 tuntia junalla Oslosta Bergeniin.
Tosi on! Ja norjalaiset toteuttivat monen päivän live-lähetyksen Hurtigruten laivamatkalta Bergenistä Kirkkoniemeen. Mutta kyllä tämä em. konseptin 'kopio' on ihan mielenkiintoinen ja haasteellinen juttu!
Keski-Eurooppaan Pohjanmaan radan varrelta välittyvä kuva vain taitaa olla aika ankeaa, verrattuna esim. Savon ja Karjalan ratojen vesistömaisemiin? Pari todellista helmeä tulee tältäkin reitiltä mieleeni:
- lähtö Hämeenlinnasta pohjoiseen Vanajaveden rantaa pitkin (linna, Kaupunginpuisto ja Aulanko)
- lähtö Tampereelta pohjoiseen (Tammerkosken ylitys, Näsijärjen ranta)
Toivottavasti ohjaaja osaa asiansa ja säilyttää tunnelman (jotta ei käy kuten YLE:n surullisen-kuuluisassa 'Live Aid' lähetyksessä, jossa paikalle haalittujen suomenkielisten 'kommentaattoreitten' suunnaton pätemisen tarve pilasi koko lähetyksen)?
Mutta pahoin pelkään, että tämänkin lähetyksen tunnelma lässähtää täysin epärelevantteihin kohtauksiin tyyliin "Tässä vieressäni istuu nyt kuuluisa pielaveteläinen kukkopillivalmistaja, jolta kysymme miten te olette valmistautunut Juhannuksen viettoon ja miten te aiotte Juhannuksenne viettää"!
To 21.06.2012 @ 08:04
Onpa helvetin tylsä reitti. Aakeeta laakeeta koko matka. Ketä kiinnostaa tasainen merenpohja? Reitti olisi pitänyt olla: Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Kuopio-Kajaani-Oulu-Kemi-Rovaniemi. Tamperee-Kuopio -välillä olisi tunneleita, upeita maisemia, eikä mitään helvetin tylsää tasaista. Em. reittiin olisi mahtunut koko Suomen vaihteleva, kumpuileva maisema, järvineen ja vaaroineen. Onpa taas onnistuttu vesittämään suht' hyvä idea ja mahdollisuus myös matkailumainontaan.
To 21.06.2012 @ 09:46
Minun mielestäni hieno tapahtuma tälläinen itsekkin hain tähän ohjelmaan mukaan mutta onni ei suosinut tällä kertaa.. Olisi vaan kiva jos joskus taas järjetetään. Tälläistä olisi hienoa että ne pääsisi ketkä jäivät laitureille tällä kertaa jotka eivät mahtuneet mukaa.. Ei sinsä harmita minua sillon kun hain tähän ohjelmaan mukaan. En ollut koskaan käynnyt Rovaniemellä mut nyt on käyty ystäväni kanssa olin siellä yhden viikon lopun..
To 21.06.2012 @ 12:26
Jos tällaista ei ole tehty koskaan aikaisemmin, niin miten Norjan Olso-Bergen-juhlajunamatka tehtiin? Olen luullut että sekin lähetettiin suorana lähetyksenä, noin 12 tuntia junalla Oslosta Bergeniin.
Bergenin junamatkaa ei tosiaankaan tehty suorana. Se olisi ollut mahdotontakin (jopa näille Ylen maestroille), koska matkalla on niin paljon tunneleita. Ohjelma oli kuitenkin suoranoloinen, koska sitä ei yhtään leikattu, vaan lähetettiin juuri sellaisena kuin matka oli, odotuksineen ja pysähdyksineen kaikkineen.
Juuri siksi norjalaiset kollegat ovat hyvin kiinnostuneita siitä, miten tämän teemme. NRK:n kolme kollegaa kävi täällä tutustumassa suunnitelmiimme, ja ohjelmahan lähetetään myös Norjassa.
To 21.06.2012 @ 12:33
Minunkin mielestäni reitissä on sekä haasteensa että hienoutensa. Esim. Tampereen jälkeenhän maisemat ovat aivan mahtavat! Mutta kyllä meillä on näytettävää Pohjanmaassakin. Silti olisimme ehkä päätyneet Sinun ehdottamaasi reittiin, jos se olisi ollut olemassa. Juhannusjuna on tavallinen junavuoro, ja junat Helsingistä Lappiin kulkevat nykyisin tätä kautta.
To 21.06.2012 @ 14:38
Juu. Ensi kerralla Itä-Suomeen: Saimaalla ja sen latvavesillä upeita radanvarsinäkymiä (juna menee kirjaimellisesti järvien keskeltä)!
To 21.06.2012 @ 14:41
Tämän kesän ratatyötkin lienevät olleet esteenä joillakin reiteillä..
To 21.06.2012 @ 14:46
Venuksen ylikulun aikaan NRK:lla oli toimivat livechat -palvelu stream-sivulla. Oli todella hyvä idea! Toivottavasti YLE tarjoaa facebookittoman tai twitterittömän chattimahdollisuuden stream-lähetyksen oheen!
Pe 22.06.2012 @ 12:19
Miksi shoutboxia ei olisi voinut moderoida ihan vaikka laiturin nokasta käsin? Ei moderoijan olisi tarvinnut olla junassa :D. HIENO HOMMA JOKA TAPAUKSESSA. Arten nettisivuilla on bittitolkulla tietoa juhannusjunasta, juhannuksesta ja Suomesta! KIITOS YLE! Vajaa 6 tuntia pillin vihellykseen!
Pe 22.06.2012 @ 20:25
kylläpä on typerä ohjelma! Eikö Ylellä ole parempaa ohjelmaa TARJOTA JUHANNUKSENA !
Pe 22.06.2012 @ 20:33
Juhannusjuna kiitää läpi kauniin maan, mutta missä mennään juuri nyt? Olisi kiva että teevee ruudussa kulkisi tekstinauha ja kertoisi missä ollaan menossa, eikä vaan näkyisi seuraavan aseman nimi ja saapumisaika. Liikaa myös Iiron pianoesityksiä ja junan sisätiloihin keskittymistä. Kukaan ei kerro junan ikkunasta näkyvistä paikkakunnista ja luonnosta, ne varmaan kiinnostaisi saksalaisia ja ranskalaisia jotka myös seuraavat ohjelmaa ilta kymmenestä eteenpäin?..
Pe 22.06.2012 @ 20:58
Kansalaisadressi:> EI IIROA YLEN OHJELMIIN ENÄÄN!
Pe 22.06.2012 @ 21:19
Se on ainakin hyvä asia ettei Saksalaiset tule uudestaan polttamaan Rovaniemeä, kun nyt kuulevat Juhannusjunassa Iiron kauheata pienon soittoa.
Pe 22.06.2012 @ 22:05
Eipäs. Iiro on sopivan rento juontajapari. Tässä mitään mikkoleppilampia tarvita!
Pe 22.06.2012 @ 22:21
Tamperella äänitarkkailija oli jäänyt kai jo kesälomalle kun ääni ei kuulunut. Eikö tosiaan ylellä ole muita juontajia kun pianon pimputtaja Iiro Rantala?
Pe 22.06.2012 @ 22:54
Miksi yle moderoi kriittiset kommentit pois!
La 23.06.2012 @ 00:19
Loistava konsepti, ja toteutuskin on ollut ensiluokkaista! Erityisylistykset vielä siitä, että ohjelmassa on kuvattu Suomea, suomalaisuutta ja juhannuksenviettoa turhaan sensuroimatta, monipuolisesti (ennen ja nyt, perinteiteitä ja uusia juttuja) ja mielistelemättä ketään: asiat on esitetty niin kuin ne ovat, eikä niin kuin romantikot haluaisivat niiden olevan. Totuudenmukaisuudessaan tämä on myös erittäin hyvää, rehellistä, viihdyttävää ja monipuolista mainosmateriaalia myös ulkomaalaisille!
Kiitokset tästä kaikesta! Roman Schatzia kuunnellessa tuli mieleeni, että tämän tyyppisiä yhdistäviä juttuja tämä murheellisten laulujen maa kaipaakin - suomalaiset voivat koko perheen voimin kokoontua viihtymään tv:n läheisyyteen, keskustella asioita ja olla ylpeitä suomalaisuudestaan ja sen monista puolista!
Todellinen napakymppi YLE:ltä! Hyvää ja turvallista juhannusta kaikille!
La 23.06.2012 @ 00:22
Voi veljet! Täällä sitä istutaan juhannusta Italiassa ja katsellaan LIVE lähetystä suomen juhannuksesta. Ei tätä nyt ehkä kukaan muu kuin ulkosuomalainen jaksa katsoa, mutta ainakin meille ihan hauskaa!
Jos nyt ajattelee tulevaisuutta ja mahdollista vastaavaa "tempausta", niin ehkä ensikerralla jonkinlaista esisuunnittelua voisi harkita. Tottahan tilanteen autenttisuus kuuluu asiaan, mutta ehkä vähän enemmän kiinnostavaa ohjelmaa ja puhetta (tähän asti lähinnä jauhettu jostain konduktöörien työhönhakuprosesseista ja mökötetty jossain asematanssien nurkassa jossa kolme miestä seisoivat sahtikolpakot kädessä, kertoen kuinka he eivät juo alkoholia.
Kuten sanottua, ei tässä ole mitään väärää meille suomalaisille, mutta vähän vaikea nähdä kenekään muun arten katsojan jaksavan tätä katsella.
La 23.06.2012 @ 00:26
Joo! Samaa mieltä! Mukava, että mukana on monenlaista Suomi-musaa. Paikkakunnille kiitos upeista valmisteluista. Historia pätkät kiinnostavat taatusti kaikkia katsojia. Ilmakuvat ovat sykähdyttäviä. Samoin maisemat keulasta (ikkunat pesuun joka asemalla!!). Saataisiin vielä joku hirvi kuviin helikopterista. Ohjelma on ennen kaikkea kiva juhannuskokemus meille kaikille! Kiitos YLE:lle. Juontajapari on onnistunut valinta.
La 23.06.2012 @ 01:21
Jaahas. Katselen tätä juhannusjunaa ranskassa, muutaman paikallisen kanssa ja oli kerta kaikkiaan pakko laittaa kommenttia.
Olen itse markkinoinnissa ja viestinnässä töissä kansainvälisessä firmassa Pariisissa, joten luulen omistavani melko hyvän yleiskuvan keskieurooppalaisista keskivertoihmisistä ja paikallisista ajatusmalleita.
Ensimmäinen reaktio: Idea on valtavan hyvä, Suomi Euroopan kartalle! Mikä mahtava markkinointimahdollisuus, 7 tuntia ohjelmaa suomesta! Sitten seuraa pelko, mitä ihmettä sieltä tulee 7:n tunnin ajan?? Osataanko tämä upea mahdollisuus käyttää hyväksi. Kyseessä on sentään 145 miljoonaa katsojaa ja yhtä monta potentiaalista turistia. Ja pelko osottautuu todeksi.
Ohjelma on tehty Suomessa suomalaisille. Alussa ei äänitervehdykset kuuluneet, kesti oman aikansa ennen kuin ranskankielinen käännös lähti käyntiin. Musiikki ja aanet eivat olleet kohdallaan. Voi voi, vaikittaa amatoorilta. Haastattelussa ei ole mitaan tolkkua. Kuuntelin ne suomeksi seka ranskaksi ja jutut missa ei ole paata eika hantaa saattaa vaikuttaa hauskalta suomalaiseen korvaan, mutta tulkkien on vaikea kaantaa niita toiselle kielelle. Lopputulos on melko kaamea.
Miksi ohjelmassa on mustavalkoisia videonpatkia 50 :n vuoden takaa ? Usein niita ei oltu edes kaannetty ranskaksi, joten suomalainen siina selitti kovasti jotain taysin kasittamatonta ranskalaisille. Miksi IHMEESSA junalippujen tarkistajaa haastateltiin? Miksi pienta poikaa, joka kertoi junaharrastuksestaan? En voi kuvitella yhdenkaan ranskalaisen jaksavan kuunnella heita paria minuuttia pitempaan. Miksi Parkanossa tuli jenkkiautosta ulos Elvis ? 80 luvun musiikkifestivaali- seka hevimetallifestaripatkat olivat kylla todella erikoisia…
Ohjelma vaikuttaa spontaanilta, aivan kuin sita ei olisi juurikaan suunniteltu, mennaan junaan, katsellaan mista puhutaan ja joku harjottelija laittaa vanhoja videonpatkia silloin talloin paalle.
Ranskalaiset tuttavani menettivat kiinnostuksensa hyvin nopeasti (junalippujen tarkastaja oli « goutte qui a fait déborder la vase », se viimeinen pisara). Eiko taman aivan upean markkinointimahdollisuuden olisi voinut kayttaa paremmin hyvaksi ? Ehkapa jopa tehda videoita varta vasten ohjelmaa varten ? Kutsua muutama oikea kuuluisuus mukaan, muutama ranskalaisinen ja saksalainen (ei suomessa asuva) ? Siina olisi voitu promosoida suomalaista musiikkia, taidetta, urheilua, kulttuuria, perintaita, luonnonaarteita…
Ohjelma on kuin perinteiselle suomalaiselle lauantai-illalle vaannettetty ohjelma, ajattelematta lainkaan 145:tta miljoonaa kansainvalisesta katsojaa! Siina ei ole minkaanlaista dynamiikkaa, joka pitaa katsojan hereilla seka kyseisella kanavalla. Jos ohjelma ollut olisi minun vastuullani takalaisessa firmassa, olisin jo menettany tyoni.
Hoh hoh, ottaa paahan, taidan menna makuuvaunuun nukkumaan. Ranskalaiset ovat jo vaihtaneet kanavaa.
Yle, jos Arte enaa ikina suostuu lahettamaan Juhannusjunaa ohjelmisossaan, ottakaa yhteytta, voin antaa konsulttiapua.
La 23.06.2012 @ 01:36
Nyt on pakko palata asiaan. Herra Jee. Nähtyäni nyt pari juopunutta ja vaappuvaa seinäjokelaista "tanssimassa tangoa" viirit kädessä ja käytännössä tyhjällä asemalla ja heti perään kaksi stripparia jotka eivät edes stripanneet (??) on ihan pakko miettiä isoa kuvaa:
Hmm... Potentiaalinen katsojamäärä n. 150 - 250 miljoonaa. Käytännössä.. Perjantai yö, kulttuurikanava, ei mikään eurooppalaisittain erityinen juhlapyhä. Ok, n. 1 - 2 miljoonaa potentiaalista katsojaa. Harva näistä tätä sillä silmällä katsoo että lähtisi aikanaan suomeen turistiksi, kuten aiempi eräs aiempi kommentoija ehdotti. Ei millään. Ei Arten kautta. Ihmiset jotka katsovat Artea ovat hieman erilaista mediakuluttajaa. Mutta asiaan palatakseni, tämä nyt ei yksinkertaisesti ole kauhean kiinnostavaa. Ei perhana muille kuin meille jotka jaksamme miettiä "Mitähän ne nyt ajattelee meistä...".
Äskeisenkin poislukien, ihan oikeasti, jos en olisi juhannusta viettämättömässä maassa ja kaipuu ei olisi ihan näin kova, enkä olisi suomalainen, miksi pirussa mä tätä katsoisin?
No joo, kyllä artea aktiivisesti seuranneena tiedän että joka päivä tulee jos jonkinlaista kulttuuripläjäystä, mutta tämä on kyllä kestoonsa nähden aika harmittavan pitkäveteistä... Potentiaalia olisi tavallaan ollut, kuten edellä mainittiin, (ja mainitaan nyt myös että kohtalon oikusta myös tämä kommentoija on medialalla työssä, eri maassa tosin :) mutta nyt nousee koskis kurkkuun.
La 23.06.2012 @ 01:53
Jaahas. Katselen tätä juhannusjunaa ranskassa, muutaman paikallisen kanssa ja oli kerta kaikkiaan pakko laittaa kommenttia.
Olen itse markkinoinnissa ja viestinnässä töissä kansainvälisessä firmassa Pariisissa, joten luulen omistavani melko hyvän yleiskuvan keskieurooppalaisista keskivertoihmisistä ja paikallisista ajatusmalleita.
Ensimmäinen reaktio: Idea on valtavan hyvä, Suomi Euroopan kartalle! Mikä mahtava markkinointimahdollisuus, 7 tuntia ohjelmaa suomesta! Sitten seuraa pelko, mitä ihmettä sieltä tulee 7:n tunnin ajan?? Osataanko tämä upea mahdollisuus käyttää hyväksi. Kyseessä on sentään 145 miljoonaa katsojaa ja yhtä monta potentiaalista turistia. Ja pelko osottautuu todeksi.
Ohjelma on tehty Suomessa suomalaisille. Alussa ei äänitervehdykset kuuluneet, kesti oman aikansa ennen kuin ranskankielinen käännös lähti käyntiin. Musiikki ja aanet eivat olleet kohdallaan. Voi voi, vaikittaa amatoorilta. Haastattelussa ei ole mitaan tolkkua. Kuuntelin ne suomeksi seka ranskaksi ja jutut missa ei ole paata eika hantaa saattaa vaikuttaa hauskalta suomalaiseen korvaan, mutta tulkkien on vaikea kaantaa niita toiselle kielelle. Lopputulos on melko kaamea.
Miksi ohjelmassa on mustavalkoisia videonpatkia 50 :n vuoden takaa ? Usein niita ei oltu edes kaannetty ranskaksi, joten suomalainen siina selitti kovasti jotain taysin kasittamatonta ranskalaisille. Miksi IHMEESSA junalippujen tarkistajaa haastateltiin? Miksi pienta poikaa, joka kertoi junaharrastuksestaan? En voi kuvitella yhdenkaan ranskalaisen jaksavan kuunnella heita paria minuuttia pitempaan. Miksi Parkanossa tuli jenkkiautosta ulos Elvis ? 80 luvun musiikkifestivaali- seka hevimetallifestaripatkat olivat kylla todella erikoisia…
Ohjelma vaikuttaa spontaanilta, aivan kuin sita ei olisi juurikaan suunniteltu, mennaan junaan, katsellaan mista puhutaan ja joku harjottelija laittaa vanhoja videonpatkia silloin talloin paalle.
Ranskalaiset tuttavani menettivat kiinnostuksensa hyvin nopeasti (junalippujen tarkastaja oli « goutte qui a fait déborder la vase », se viimeinen pisara). Eiko taman aivan upean markkinointimahdollisuuden olisi voinut kayttaa paremmin hyvaksi ? Ehkapa jopa tehda videoita varta vasten ohjelmaa varten ? Kutsua muutama oikea kuuluisuus mukaan, muutama ranskalaisinen ja saksalainen (ei suomessa asuva) ? Siina olisi voitu promosoida suomalaista musiikkia, taidetta, urheilua, kulttuuria, perintaita, luonnonaarteita…
Ohjelma on kuin perinteiselle suomalaiselle lauantai-illalle vaannettetty ohjelma, ajattelematta lainkaan 145:tta miljoonaa kansainvalisesta katsojaa! Siina ei ole minkaanlaista dynamiikkaa, joka pitaa katsojan hereilla seka kyseisella kanavalla. Jos ohjelma ollut olisi minun vastuullani takalaisessa firmassa, olisin jo menettany tyoni.
Hoh hoh, ottaa paahan, taidan menna makuuvaunuun nukkumaan. Ranskalaiset ovat jo vaihtaneet kanavaa.
Yle, jos Arte enaa ikina suostuu lahettamaan Juhannusjunaa ohjelmisossaan, ottakaa yhteytta, voin antaa konsulttiapua.
Joo ja hei, tässä kun kuitenkin humalassa heilutaan ja kaikki on kaikkien kavereita niin pannaas nyt oikein kokot palamaan ja otetaan juhannushuikat. Mä oon nyt roudannut puolet meidän firmasta tänne ja ne tässä miettii onko kyseessä ihan oikeasti niin iso juhlja mitä annoin niiden ymmärtää... Totta hemmetissä on! Ei tää nyt ole niin kuoleman vakavaa. Ohjelma meni (tai siis menee mut me ei sitä enää katota...) mutta HV:t sille! Otetaas yhet ja tehdään taas ensi viikolla niin sa&%#an hyvää mainosmatskuu että muut kuivuu kasaan, hyvä suomi, hyvää JUHANNUSTA!
La 23.06.2012 @ 02:49
Nojatuolimatka parhaimmasta päästä. Erilainen kuin Hurtigruten tai Bergensbanan: nehän esittelivät lähinnä vain maisemia - molemmissa taisi olla myös norskimusiikkikipaleita. Juhannusjuna on viihteellinen ja monipuolinen. Omanlainen verrattuna norjalaisiin esikuviinsa.
La 23.06.2012 @ 10:09
Oli kyllä kaikenkaikkiaan hyvä ohjelma. Oli Iiro joka on kerrassaan mainio monitaituriesiintyjäjuontaja. Joten menkääs arvostelijat itseenne, olisitteko muka tehneet paremmin.
Ei tämä nyt varmaan umpisaksalaisille tai yltiöranskalisille niin kovin auennut, mutta mitä sitten, oli ainakin suomalainen ohjelma. Näki taavitavalliset itsensä ja voivat vielä katsoa uusinnankin ja Areenassa ja vinkata kumminkaimoillekkin. Ja niissä kymmenien vuosien takaisissa paätkissä oli myös se jokin. Kiitos!
Minä en muuten yleensä tv tä katsele, olen Radio puheen ja Radio Suomen suurkuluttaja.
La 23.06.2012 @ 10:10
"Pyrimme kertomaan tapahtumia ja kommelluksia, joita tv-kamerat eivät taltioi. " hahahaaaa.....! Itse seurasin lähetystä ulkomailta käsin Artella. Siis hyvin haasteellinen 13 tunnin suora tietenkin, mutta lopputulos oli kyllä mahdollisimman surkea. Eikä pelkästään kommellusten takia vaan koko suunnittelu ja etenkin ideointi on kyllä mennyt niin pieleen kuin vain voi. Hyvin kaottista. Kun kerran päähenkilönä on liikkuva juna, niin yhdyn mielipiteisiin että junakuviin olisi pitänyt mennä ohjaamon/kuljettajan kautta ja myös näyttää kuvaa suoraan edestä, siis junaan päin kuvattuna saavutessa asemille. Arkistokuvathan ovat hauskoja, mutta eivät ne avaudu siinä muodossa (selostajanääni on niin tärkeä siinä välittmään tunnelmaa mutta se ei taas välity tulkattuna). Ekat oikeat live-kuvat (vaikka tosin mun ruudussa luki koko ajan live) olivat mykkiä ja muistaakeni myös Tampereen asemalta kuvatut olivat ilman ääntä. Helikopterikuvat varsin tylsää katsottavaa, koska sellainen maisemakuva ei jaksa pitkään yllättää ja siinäkin pitäisi tehdä välillä tiukempaa ja lähempää kuvaa ja vaikka vaihtaa kopterin sijaintia jotta juna saataisiin kuvaan edestä! Kantaratahan ei kulje mitenkään kaikkein kauneimpien maisemien läpi meillä muutenkaan mutta ratapenkereet ja asemalaiturit ovat kyllä tylsintä katsottavaa mitä löytyy. Ja sitten se hemmetin juna aina sivusta kuvattuna tai etäältä. Liikennettä on muutenkin haastava kuvata mutta ei sitä tee ilman tiukkoja lähikuvia! Asemillakin oli yhtä kaottista, kun mentiin yhdellä kameralla. Harmillista sinänsä että ilmat on mitkä on, mutta tuulipuvuissaanhan kansa yleensä meillä edustaakin. Tosin se varmasti pistää ulkolaisia katsojia silmään. Minua ärsytti myös junan sisältä kuvatut nauhoitetut insertit, koska ilmeisesti ravintolavaunusta kuvattu matsku oli nauhoitettu eikä ihan tiennyt että mikä on oikeasti suorana ja mikä ei. Vaunu on sinänsä liian kapea ja matala jotta siitä saisi studiolaatuista kuvaa, eikä valoituskaan onnistunut. Eikö sitä voitu ennakoida? Kaikkein tylsimmät oli vielä Kannisen haastattelut; olisi tehnyt ne spontaanisti pystymikillä jotta ei olisi tarvinnut kinnittää mikkejä. En jaksanut seurata kuin vähän matkaan ennen Kokkolaa, mutta ihmetytti että ei ollut tajuttu kuinka hirvittävän tylsää on katsella kaksi vieritysten istuvaa ihmistä juttelemassa puuta heinää vakavin ilmein. Ja kun ne jutut eivät olleet mistään kotoisin, Olisikohan asialla pitänyt olla radio- tai urheilutoimittaja? Mutta ilmeisesti juontajan yhteys ohjaajaan ei toiminut alkuunkaan. Jos Kanninen olisi vain haastatellut ihmisiä seisten, istuinten yli nojaten, lapsia lastenvaunussa, makuuvaunuissa jne niin olisi välittynyt ihan eri matskua. Ja olisi seurannut konduktöörin työntekoa ja puhuttanut kuljettajaa. Varsinkin lapsia olisin kaivannut lisää kuvaan ja ääneen. Ravintolavaunun esiintyjistä hanurinsoittaja oli ehdottomasti paras, mutta ammattiesiintyiä ja laulajia olisin kaivannut siihen muutenkin taustalle, sillä niitä äijiä kaljatuopit kädessä ei olisi jaksanut katsella. Eikö siihen saatu edes ikkunaa auki kun tuntuivat niin kärsivän? Mutta etenkin siinä oli ongelmana että kuvaan ei saatu tarpeeksi syvyyttä, eikä oikein välittynyt katsojalle että mihin asti oltiin edetty. Taustamusiikki kopterikuvien aikana oli kuin jonkin kauppakeskuksen ääninauhasta, eli aivan surkea ja 13 tunnin ajan! Jos edes olisi saanut oikean kartan tuon hemmetin vinjetin sijaan. Että tuollaista lauantaitanssikuvaa kuin Seinäjoen asemalta kehdataan näyttää! Kaikenkaikkiaan telkkaria surkeimmillaan, siis jo ajatuksena ja ideana, mutta varsinkin tässä muodossa toteutettuna!
La 23.06.2012 @ 13:00
Kiva idea kulkea läpi ihanan kauniin kesäisen Suomen juhannuksena. Kuinka kaunis maamme onkaan ja vihreyttä aivan yltäkylläisesti sekä peilikirkkaita järviä ja jokia!
Olin pettynyt, kun kauniista Hämeenlinnastamme ei näytetty helikopterista filmattua kuvaa, missä olisi nähty Vanajavesi, Hämeen linna, iki-ihana Aulanko. Kun vielä teemana keskustelussa oli Sibelius ja Aulanko, Aulangon esittely olisi ollut paikallaan. Ja Hämeen linnan keskiaikamarkkinaväki saattoi herättää ihmetystä asemalaiturilla, koska Hämeen linna jäi vähälle keskustelussa. Pieni väläys saatiin junan ikkunasta upeaan linnaan Vanajaveden yli.
Paikkakuntien ohi ajettaessa olisi selvemmin voinut ilmoittaa ruudussa nimen isona tekstinä. Ja vanhoissa filmitallenteissa olisi vuosiluku ollut paikallaan (joissakin se oli) sekä mistä paikkakunnasta tai asemasta tai asiasta jne on kysymys. Varsinkin ulkomaalaiselle moni asia oli varmaan täyttä hebreaa.
Mutta kaiken kaikkiaan loistava ohjelma ja Ella ja Iiro selviytyivät hyvin urakasta, vaikka tekniikka välillä tökkikin. Harmi sekin.
Kiitos ja vaikka pääsiäisjuna Rovaniemelle olisi mukava vastaavanlainen ohjelma. Näkyisi Suomen ihanat talviset maisemat, lumi, valo jne. Tämä siellä mietintämyssyyn!
Kirsti Laakkonen
La 23.06.2012 @ 22:47
Satuitteko muuten tietämään, että ei juhannuksen juhlinta ole pelkästään suomalaista. Esimerkiksi Etelä-Ranskassa Nizzassa juhlitaan kesän pisintä päivää hyvin samanlaisin menoin ja sytytelläänpä vielä välimeren rannalla illan tummetessa pieniä tuliakin. Eikä tämä juhlinta liity sikäläisiin pohjoismaalaisiin sen kummemmin mikäli kaupungin tiedotetta on uskominen. Näitä juhlia lienee muuallakin sillä suunnalla.
http://www.nice.fr/Tourisme/Fetes-Nicoises/Autres-fetes-annuelles/Fete-de-la-Saint-Jean
Su 24.06.2012 @ 09:21
Norjan esikuvamatkasta saattoi ladata hömppä-vapaan ohjaamovideon (kuvaa suoraan eteenpäin) jälkikäteen. Onko YLE:llä tarkoitus tarjota tällaista mahdollisuutta?
pekka
Su 24.06.2012 @ 23:13
.. siis vaikka kaikki veturista kuvattu materiaali olikin (toisen lähteen mukaan) eri päivänä kuvattua -- eikä siis suoraa lähetystä.
Ma 25.06.2012 @ 08:02
Vanhojen dokumenttielokuvien sirpaleiden ja veturista etukäteen kuvatun osuuden lisäksi muutakin näennäisesti suorana esitettyä materiaalia oli käsittääkseni kuvattu jo aikaisemmin ja lähehettiin siis nauhoitettuna.
Kuinka monta prosenttia /tuntia 13 tunnin lähetyksestä tuli ihan oikeasti suorana?
Ti 24.07.2012 @ 08:58
Terve Pekka,
Kuva veturista eteenpäin oli kuvattu ennakkoon. Samoin osa yöaikaan
näytetyistä helikopterikuvista. Matka oli noin 1000 km pitkä ja käytössä oli
kaikki mahdollinen lähetyslaitteisto. Ihan kaikkea ei valitettavasti saatu
lähetettyä suorana. Hyvää kesän jatkoa! t: Miika Ranne, Juhannusjunan tuottaja
Ti 24.07.2012 @ 09:43
Hei, emme valitettavasti ole julkaisemassa veturikuvaa vapaaseen käyttöön. Sen sijaan tarkoituksemme on tehdä Juhannusjunasta 12-osainen sarja myöhemmin Yle Teemalla esitettäväksi. Tällainen maratooni-ohjelma tehtiin nyt ensi kertaa Suomessa ja se oli yhteistuotanto Arten kanssa. Kaikkia yksittäisiä toiveita emme valitettavasti pystyneet täyttämään, mutta parhaamme tehtiin ja ylpeinä Suomea/ suomalaisia nostetimme esille. - Vieläkin menee kylmät väreet, kun muistelen ihmisistä täynnä olevia asemia ja sitä vastaanottoa, jonka me ohjelmantekijät saimme. Kiitos sinulle, joka tulit asemalle! Myös tv- ja nettikatsomoissa ympäri maailman elettiin mukana ja ennätysmäärä palautetta on tullut. Enimmäkseen positiivisia, muutamia täystyrmäyksia kuten isoihin lähetyksiin kuuluu, mutta joukossa myös loistavia parannusehdotuksia tulevaisuutta varten. Kiitos kaikille kommentoijlle ja hyvää kesän jatkoa. t: Miika Ranne, Juhannusjunan tuottaja