A-studio: Talk – Iso paha susi

Julkaistu torstaina 12.04.2012 44 129

Susi aiheuttaa edelleen ristiriitaisia tunteita.

TV1 torstaina 12.4. klo 21.05 - 22.00

Yle Areenassa 30 päivää

Susi tappoi viimeksi Suomessa ihmisiä 1880-luvulla. Sen jälkeen se metsästettiin lähes sukupuuttoon, kunnes vuonna 1973 susi rauhoitettiin, nyt määrä on 150.

Susien aiheuttama kiihko ei ole kadonnut mihinkään.

2000-luvulla susi on alkanut viihtyä myös ruuhka-Suomen asutusalueilla, ja se tappaa vuosittain lampaita ja metsästyskoiria. Poliisi on lopettanut häiriöksi käyneitä susia sekä Itä- että Länsi-Suomessa.

Huolestuneiden vanhempien mukaan viranomaiset eivät suhtaudu tilanteeseen tarpeeksi vakavasti, ja he pelkäävät, että seuraavia uhreja ovat lapset.

Tutkijat painottavat, että vaikka susi tappaa muita Suomen petoeläimiä enemmän kotieläimiä, se erittäin ihmisarka. Vuosia jatkuneen salametsästyksen takia Suomen susikanta ei ole yltänyt kansallisten tavoitteiden, 20 vuotuisen poikueen, tasolle.

 

”Lisää kaatolupia”

A-studio: Talkin vieraaksi saapuva perheenäiti ja arkkitehti Tiltu Nurminen on kyllästynyt susien paapomiseen ja lastensa puolesta pelkäämiseen ja vaatii lisää kaatolupia.

Läheltä piti -tilanteita, joissa susi kulkee lähellä lasten leikkipaikkoja, on Nurmisen kotiseudulla Varsinais-Suomessa useita.

Nurmisen mukaan vaarana on, että susista tulee entistä pelottomampia ja röyhkeämpiä, jos niiden annetaan jatkaa pihoilla kulkemista entiseen malliin.

 

”Suden näkeminen sykähdyttää”

Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtajalle, opettaja Sami Lyytiselle suden näkeminen on odotettu, sykähdyttävä hetki. Myös Lyytinen asuu susialueella, Varsinais-Suomen Pöytyässä.

Hän seuraa susien jälkiä ja on opetellut kutsumaan sutta ulvomalla. Lyytisen mukaan susi on niin uhanalainen, että kaatolupien määrää pitää rajoittaa.

"Suden pelko ei lähde ihmisistä sillä, että lisätään kaatolupia", Lyytinen sanoo.

 

”Susi luonnossa, ei pihoilla”

Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen yrittää pitää päänsä susikiistassa kylmänä. Hänen mielestään nykyinen susimäärä on hyvä.

Salakaatoihin hän suhtautuu jyrkän kielteisesti, mutta myöntää, että näytön puutteen takia poliisi ei ole kyennyt puuttumaan niihin.

"Tärkein kysymys kuuluu, miten saamme suden pysymään luonnossa, eikä pihoilla", Koskinen sanoo.

 

Suosittele129 Suosittelee
Asiasanat:

Kommentit

torstaina 12.04.2012

Liikkuipa tänä talvena susi kotiseuduillani Turun pohjoisosassa ja hui kauheaa: susikauhu syntyi sillä sekunnilla. Tässäkin lähiössä tai sen liepeillä suden on nähnyt ainakin 20 ihmistä. Kysyn vaan: missä ovat vaikkapa kännykkäkamerakuvat sudesta? Ehkä kuvan ottaminen ei ole ensimmäinen asia, joka suden nähdessä tulee mieleen, mutta toisaalta: nykynuoret ovat lähes syntyneet kännykkäkamera kourassa. Eli: jätetäänpä 89% havainnoista omaan arvoonsa. Ovat huomionhakua, kuten aina.

Olen turkulainen, yli 60v nainen, kaupungisssa syntynyt ja kasvanut. Ensi sävärin jälkeen: susi, lähellä! huomasin, ettei minua peloita. Tein edelleenkin iltalenkkini ja toivoin, paitsi näkeväni sen, että sudella on järkeä mennä todella pitkälle, ennen kuin uljaat miehet pyssyineen ryntäävät kimppuunsa. Kuten kävi pantasudelle vähän myöhemmein, joku mämmikoura ampui, "vahingossa". Uskokoon ken pystyy.

Olen sitä mieltä, että yksinäisestä sudesta ei ole vaaraa ainakaan aikuiselle ihmiselle, ja siihen uskon, kunnes toisin todistetaan. Eivätkä taida lapsetkaan olla enää yksin metsässä, kuten paimenet vielä 1900-luvun taitteessa. PIhathan voi aina aidata pelätessään.

Eli annetaan susien elää ja olla?

torstaina 12.04.2012

Kotikoirat ovat hyökänneet lasten kimppuun ei sudet.

torstaina 12.04.2012

Lasten hyysääminen on lopetettava! Kaupungilla on paljon vaarallisempi eläin liikenteessä...ihminen! Se tappaa joka päivä, susi on tappanut ihmisen koska viimeeks??

tiistaina 19.03.2013

Olen samaa mieltä, kiitos kirjoituksestasi.

torstaina 12.04.2012

Mielestäni minulla isoäitinä, joka asuu maalla on oikeus viedä lapsenlapset metsään. Mutta jos minua kieltää puoliso, joka on aktiivi metsästäjä, asiat on pielessä. Ei voi olla niin, että omalta pihalta lähimetsään on matkaa 25 metriä, en voi viedä sinne lapsenlapsiani, jotka asuvat kaupungissa.ELI JOS SUSI TULEE 500 metrin etäisyydelle asumuksesta, se on väärässä paikassa ja ainut oikea teko on laskea siihen haulia...ja piru vieköön, jos minun pienet ihmiset ovat vaarassaa,olen valmis ampumaan jokaikisen suden, joka on liian lähellä asutusta vankilatuomiosta huolimatta!!!Sudet mahtuu tänne meidän metsiin, kuten muutkin, mutta jos on edes olemassa vaara, että nälkäinen eläin voisi käydä lapsen kimppuun,ei vaihtoehtoja ole.EIHÄN SUSI HALUA METSÄSTÄÄ IHMISTÄ LUONNOSTAAV; VAAN SILLOIN SE ON SAIRAS TAI HÄIRITYYNYT ja ainoa oikea teko on pästääeläin kärsimyksistään!!!

torstaina 12.04.2012

Onpa pirullinen ja ylimielinen ja tietämätön opettaja tuo Lyytinen. Miksi toimittaja antaa tuolaisen öykkärin suhtautua noin ylimielisesti muihin, todellisiin asiantuntijoihin. Kyllä sudet tulevat ihmisten ilmoille. Viime aikoina on kadonnut paljon ihmisiä, mistä tiedetään, ettei susi ole syönyt osaa heistä?
Odottaako Lyytinen, että susi tulisi kertomaan mitä on syönyt?
Suden käytös on muuttunut selvästi.

torstaina 12.04.2012

Satukirjavihreät ja kerrostaloidiootit elää omassa kuplassaan eivätkä edes halua kohdata todellista tietoa ja todellisuutta siitä mitä on elää petojen, susien, ilvesten ja karhujen, pyöriessä pihoissa ja jopa tunkeutuessa rakennuksiin sisälle ja käydessä sisätiloissakin eläinten kimppuun.

Tilanne on jokapaiväinen - on aivan eri asia käydä turistina Helsingistä ja ihastella susista että "ai kuin ihana sesse..."

On monta tapaa harjoittaa kiusaamista - yksi voimakkaimmista on harjoittaa yhteiskuntakiusaamista, esim. kivihiilenvihreiden harjoittama "luonnonsujelun" nimissä harjoittama ns. petojensuojelu. Itse he eivät huoli petoja lähimaillekaan itseään - toisten niskaan he ovat kyllä hyvin kärkkäitä petoja sälyttämään ottamatta itse mitään vastuuta. Äärimmäistä kaksinaismoralismia!

torstaina 12.04.2012

Jos susi tai haitta-eläimistä on harmia ihmisten oloon, tulee asiaan tarttua ja poistaa ilmiö. Eli ei petoeläin kannan anneta kasvaa haitaksi. elinkeinojen on sopeuduttava ympäristöön myös petoeläimiin.

torstaina 12.04.2012

Olen ja asun Ydin Helsingissä ja olen sitä mieltä ettei susi raukkaa saa ampua. Viaton luontokappale joka vain puolustaa itseään uhan alla. Itse ulkoilen kehä kolmosen alueella päivittäin muiden asiasta samaa mieltä olevien luontoihmisten kanssa ja susi ei koskaa ole aiheuttanut kellekkään meistä, niin miten voi olla mahdollista että esimerkiksi jossain.. vaikka vuolijoen pikkutiellä missä ekaluokkalaiset ovat pysäkillä ennen kello seitsemää aamulla, ilman holhoajaa tai valoja pysäkillä odottaen bussi kyytiä arvaillen että kumpi sitä reppua vie > lapsi vai reppu. Toiseksi jos kesyjä susia kasvatetaan rajan lähellä niin kohtahan ne antavat jopa silittää itseään koska ovat tottuneet ihmiseen, eli ei tässä ole mitään muuta kuin tappamisen himo ihmisellä joka asuu brutaalilla raja seudulla !

torstaina 12.04.2012

Tuon Karin ja hänen perheensä voi susi vapaasti popsia, on se sellainen jääräpää ja muita huomioon ottamaton pöllö.
Ja Roman Schatz, juuri kun luulin hieman ymmärtäväni sinua Linnan tähtiä katsellessani niin tulitpa heti pilamaan kaiken samana päivänä.

torstaina 12.04.2012

Olisipa ollut mielenkiintoinen näky, kun olis ollut "hiukan rauhaton isompikokoinen koira" tuolla
sudenpuollustajien mielenosoituksen laitamilla. Kun se olis hikan murahdellut ja nykinyt talutus-
hihnaa. Mielenosoittajat olis varmaan "rynnänneet" syleilemään ja hyväilemään "petoa", saati
sitten jos ois ollut hermostunut susi siinä talutushihnassa, nehän olis suorastaan alkaneet
työntämään työntämään käsiään sen lempeään kitaan. Senhän sitten tietää kenen syy se olisi ollut
jos susi/koira parka olis hiukan haukannut sitä "susiystävää", no tottakai suden/koiran taluttajan
sillä eihän koira/susi suinkaan ole syyllinen jos sitä vieras menee keskenkaiken "hyväilemään". ;-)

Ahmatti-

torstaina 12.04.2012

Kaunis eläin. Taitaa olla aika paljon liioiteltua näiden kahden a-talk ihmisen höpinä susista. Ei niitä usein näe. Olen elänyt melkein 50 v eikä ole koskaan ollut mitään havaintoa. Miten näillä tappamis haluisilla on aina niin usein kohtaamisia näiden susien kanssa???? Missä näitä susia oikeasti näkee ja kohtaa??? Kertokaa te!!

torstaina 12.04.2012

Olen ollut hautaamassa muutama vuosi itten Simpeleellä suden tappamia lampaita 16 kpl Jäljistä päätellen sudet olivat leikkineet lampailla ja heitelleet niitä hampaineen. Yksi oli vielä hengissä vaikka selkäranka näkyi syönnin jäljeltä. Poliisi lopetti pyynnöstä kärsimykset. Saatiin yksi tappolupa määräajaksi, mutta valitettavasti ei saatu käytettyä. Kerran oli parista sekunnista kiinni, ettei onnistunut. Siskon tytöltä samana kesänä vei muistaakseni ainakin kuusi lammasta.

torstaina 12.04.2012

Anteeksi, tuo Kari taisi ollakin Sami Lyytinen.

torstaina 12.04.2012

Joka päivä Suomessa yksi henkilö kuolee liikenteessä, n 300 per vuosi. 1950-luvulta liikenteessä kuollut 50 000 ihmistä. Viimeksi susi tappanut ihmisetn 1880-luvulla. Hei oikeesti, susipelko on järjetöntä! Ajatelkaa asiaa järkellä eikä tunteella. Paljon todenäköisemmin kuolet säilypurkista saatuun botuliiniin kuin edes koskaan näet tai kuulet susia.

torstaina 12.04.2012

Ja vielä susista; Ne varmaan nuo poronhoitoalueen ihmiset ja elinkeinon harjoittajat itse sitten
raatelee ja tappaa poroja ja koiria että saavat veronmaksajien rahoista miljoona korvauksia?
Haloo, jospa lopetettaissin tuo hölmöily, ja siirrettäisiin Helsinkiin 20. päinen susilauma, tarvitaan-
han siellä "city- kaneja" että on jousimiehillä kanintappohommia (kun ei ampuma-aseella) niitä
saa tappa. City-susia varmaan sitten 10 vuoden päästä "metsätetään" kivilingolla, kunhan ne nak-
kikioskin jonosta on "lainanneet" muutamat lihapiirakat nakilla. On siinä sitten "luonnonsuojelioilla
ihmettelemistä. ......

Ahmatti.

torstaina 12.04.2012

Varsinkin tuo metsästyskoirien perään haukkuminen/itkeminen on aivan turhaa! Jos kaduilla pyörisi hampurilaisia tai kinkunpaloja, niin kyllä meistä ihmisistäkin jokainen (lihansyöjä) ne pois nappaa kuleksimasta. Samalla tavalla susi nappaa pikku pullamössöserkun pois metsästä. Ja sitten asiantuntijat tätä oikein ihmettelevät! Olkaa saatana lähempänä niitä koirianne tai laittakaa sellaset suojaliivit ja kypärät koirille ettei hukka saa purtua.

Ihminen kun on niin viisas ja haluaa kaikki tahtoonsa alistaa ja päättää siinä sivussa kuka kuuluu luontoon ja kuka ei, niin Homo Sapiens voisi myös keksiä keinot asioiden hoitamiseen järkevästi jos haluaisi. Vai onko ainoa vaihtoehto tappaa ensin kaikki eläimet luonnosta ja sitten jatketaan toistemme tappamista. Todella iljettävää tunnustaa, mutta mikään eliö ei meitä jää kyllä kaipaamaan!

torstaina 12.04.2012

"Viimeksi susi tappanut ihmisetn 1880-luvulla. Hei oikeesti, susipelko on järjetöntä! "
Tää on niin helvetin kulunut, että älkää kylväkö tätä, koska SUOMESSA EI OLE SATAAN VUOTEEN OLLUT SUSIA. Niitä ammutiin yli 3000 ja sen jälkeen oli hiljaista. Ei täällä norsutkaan ole ihmisiä tappanut sataan vuoteen, mut ei niitä vieläkään vaellakaan.

torstaina 12.04.2012

Miksi te jotka niin suuren petokannan haluatte ette huoli niitä omille kotiovillenne? Olisitte nyt sanojenne mittaisia, oikeita luonnonsuojelijoita, ja ottaisitte pedot myös omille seuduillenne niin olisitte edes uskottavia.
Kumpi on oikea luontoihminen - se joka sälyttää riesat toisten niskaan ottamatta itse minkäänlaista vastuuta teoistaan vai se joka 24/7/365 elää luonnon ja petojen keskellä, niiden ehdoilla?

torstaina 12.04.2012

"Mihin sutta tarvitaan"-kysymykseen vastakysymys: Mihin ihmistä tarvitaan? Täyttämään maapallo uusilla ihmisillä. Uusilla ihmisillä, jotka tarvitsevat lisää tilaa elääkseen, viedäkseen tilaa toisilta elollisilta. Tuhoamaan maapallo. Puuttumaan luonnon kiertokulkuun. Nostamaan itsensä kiertokulun yläpuolelle. Olemaan jumala. Päättämään elämästä ja kuolemasta. Jäädäkseen elämään maapallolle ylhäiseen yksinäisyyteen. Nauttimaan maailmasta. Nauttimaan luonnosta. Olemaan Yksin.

Eläin reagoi. Ihminen miettii kuinka reagoida. Vai miettiikö? Mitä tapahtuu kun ketjusta poistaa yhden palan?

torstaina 12.04.2012

"Mihin ihmistä tarvitaan? Täyttämään maapallo uusilla ihmisillä. Uusilla ihmisillä, jotka tarvitsevat lisää tilaa elääkseen, viedäkseen tilaa toisilta elollisilta. Tuhoamaan maapallo. Puuttumaan luonnon kiertokulkuun. Nostamaan itsensä kiertokulun yläpuolelle. Olemaan jumala."

-Eiks poliisien pitäis puuttua näihin city-harhaisiin, ennemmin kuin kytätä 40-vuotiasta metsästyksen harrastajaa Kuhmossa? Toivottavasto tuollakaan hipillä ei ole yhtään asetta...

torstaina 12.04.2012

Suden annetaan syödä lapsi, vasta sitten tajutaan kuinka vaarallisia sudet on. Asun seudulla jossa susia nähty metsässä, en kyllä lähe metsään, enkä laittaisi lastani koulutielle jossa susia on nähty.
Suden suojeliat asuvat hesan keskustassa, ei niitä sielä olekkaan, olkaa vaan ihan rauhasa.
Mutta varautukaa joku päivä lukemaan lehdestä. LAPSI JOUTUI SUDEN KITAAN. En kyllä siinä vaiheessa kunnioita suden suojelioita tippaakaan.

torstaina 12.04.2012

Susi on viimeksi tappanut ihmisen Suomessa 1800-luvulla. Susi kieltämättä on potentiaalisesti vaarallinen eläin, mutta pitääkö ne metsästää sukupuuttoon?
Hirvikolareissa kuolee joka vuosi noin kymmenen suomalaista. Koska hirvi on siis paljon sutta vaarallisempi eläin, pitääkö nekin metsästää sukupuuttoon? Väittääkö joku, että hirvi ei ole vaarallinen?

Metsästäjät/salametsästäjät eivät taatusti halua tunnustaa hirven vaarallisuutta. Metsästäjät valehtelevat susipropagandassaan täysin häikäilemättömästi. "Rehteinä metsänkävijöinä" esiintyvät aikuiset miehet valehtelevat helposti muissakin asioissa, kun se heidän etuaan ajaa. Kysykääpä tuntemiltanne metsästäjiltä, kuinka he erottavat rauhoitetut vesilinnut metsästettävistä. Nämä röyhkimykset nauravat teille päin naamaa.

Koulutiellä lapset kuolevat yliajoihin ja kolareissa. Vai mitä? Susi ei ole tappanut koululaisia koulutielle pariin sataan vuoteen. Onko koulutie siis turvallisempi, jos kaikki sudet tapetaan? Susia pelätään ja vihataan vanhakantaisista taikauskoisista ja toisaalta metsästäjien tietoisesti valehtelemista syistä.

Ottakaapas nyt järki käyttöön vauhkoilevat susivihaajat.

torstaina 12.04.2012

"Susi ei ole tappanut koululaisia koulutielle pariin sataan vuoteen. "

-No nyt se on jo pari sataa vuotta, vaikka todisteet on paljon uudemmasta. Okei LOPETTAKAA JORINAT KAIKISTA SUSIEN TAPPAMISTA, koska 100 vuoteen susia ei ole ollut yhtä paljon kuin NYT

torstaina 12.04.2012

Vaarallinen eläin ??
Hirvi "aiheuttaa" useita kolareita vuosittain.
Miettiikääpä paljonko on hirviä ja mikä on todennäköisyys osua hirveen ?
Ainakin täällä Varsinais-Suomessa on muutaman kerran auto "osunut" suteen.
Miettikääpä paljonko on susia ja mikä on todennäköisyys "osua" autolla suteen ?
Suden ja auton kohtaamiset suhteutettuna susien määrään on mielenkiintoinen juttu.
Mikäli susia olisi yhtä paljon kuin hirviä, "osumia" olisi varmasti enemmän kuin hirvien kysessä ollen.
Eli nämä nykyiset sudet ovat niin urbaaneja tiellä loikkijoita, että ne ovat jo kaukana siitä todellisesta metsien uljaasta pedosta.
Joten kyllä ne sudet voi poistaa tarpeettomana.
Mitä hyötyä niistä on?
Esi-isät tekivät suuren työn muinoin, hoitaessaan asian kuntoon.

torstaina 12.04.2012

Ei minua helsingin kodissa ollessa pedot haittaisi jos niitä siinä ympärillä liikuskeleisi, mutta en minä niitä maalla ollessa lähettyville kaipaa. Taitaisi vain ns. hesalainen vihreä elämänmuoto saada aikamoisen kolauksen.

torstaina 12.04.2012

Ja se vasta on kauheeta että:" pihassa oli peuran raato ja verta". Eläimissäkin virtaa verta. Susi syö peuroja ruuaksi luonnostaan. Pitäisikö suden anoa lupa peuran kaatoon ihmiseltä? Jos peura juoksee jonkun pihaan pakoon ja susi sen siellä kiinni saa, niin silloin peura löytyy syötynä pihalta!

Mitä taas tulee lampaisiin, niin jos kerran tiedetään susia olevan läheisissä metsissä, niin on harvinaisen tyhmää jättää lampaat heiveröiseen aitaukseen. On olemassa mm. laumanvartijakoiria ym. konsteja pitää lampaat elossa.

Ja ihme paskaa tämä "suden pitää luonnostaan pelätä ihmistä". Kuka niin on päättänyt/sanonut ja kenelle?! Se susi nyt on muiden petojen tavoin oppinut vuosisatoja sitten varomaan ja välttämään kahdella jalalla, suurina laumoina ja aseiden kera, sitä jahtaavaa toista nisäkästä. Se että susi uskaltaa tulla lähemmäs ihmisasuntoa ei silti tarkoita että se on SAIRAAAAAS!!! Nykysusi vain on ehkä tottunut ihmisen tuoksuun, kun ei siltä juuri missään välttyäkään voi. Eipä täällä niitä suuria yhtenäisiä metsiä niin kovin paljoa ole, vaikka ehkä luulisi.

Ymmärrän ihmisten pelon, mutta hysteerikot nyt pelkäävät kissaa tai hämähäkkiäkin. Mutta näiden ihmisten ongelmat eivät huutamiensa SAIRAIDEN SUSIEN tappamisella haihdu. Hysteerikkojen hyysäys pitäisi lopettaa. He vain tuntuvat aina saavan äänensä eniten kuuluville, vaikka juuri heidän tulisi tutustua eniten luontoon ja siellä elävien eläinten tapoihin ja käyttäytymiseen.

Metsästäjien metkut on myös hyvin tiedossa. Jos heidän vahtaamansa "oman peuralauman" alueelle alkaa ilmestyä suden tai ilveksen jälkiä, niin kas kummaa, pedot vain katoavat..."liekkö venäjälle juosseet"...länsi-suomesta?! Haloo! Ja miksiköhän ei löydy todisteita?...Niin, miksiköhän? Jos asioita täällä tutkisi Italian poliisi, ymmärtäisin...

torstaina 12.04.2012

Onko joku puhunut siitä, että sudet tapettaisiin sukupuuttoon???? Täällä tuntuu olevan sellainen JOKO-TAI ilmapiiri. Ei kukaan varmasti niitä ole sukupuuttoon tappamassa, mutta eläimen kuin eläimen kantaa täytyy säädellä sitä mukaa mitä muu luonto vaatii. Kantojen säätely on ihmisen tehtävä, koska ihmisen reviiri on nykyään niin laaja (ennen kaikkea tieverkostot ym) ja olemme sotkeneet niiden luontaiset olot. Ja tässä ei auta, asuuko sitten Helsingissä vai Rovaniemellä, ihan jokainen meistä on maapalloa asuttamassa.

Ihmettelen myös suuresti sitä, miksi täällä yleistetään kaikki 300 000 metsästäjää tappajan haluisiksi roistoiksi. Eiköhön tuohon porukkaan mahdu jos monenlaista kulkijaa. Itse harrastan myös metsästystä se on kaikkea muutakin kuin metsästystä. Ennen kaikkea se on riistanhoitoa!!! Ruokintapaikkojen perustamista, riistapeltojen kylvöä, kannan määrien laskua (riista laskennat) Ja tätä tehdään ihan siksi, että eläimet luonnossa selviäisivät esim. talvesta. Ei siis siksi, että saisimme saalista. Kysynkin, että kuinka moni täällä mielipiteitään kertovista kaupunkilaisista on vienyt metsäneläimille ruokaa ja huolehtinut kannoista???

Ja niistä susista. Itse asun melko etelässä ja vasta viime vuosina on meilläkin päin nähty susia, jopa 7 kpl laumoissa. Asumme Tampereen tasalla Satakuntaan päin. Olen vahvasti sitä mieltä, että susien kanta on lisääntynyt, koska meillä päin ei ole ennen ollut susia. Täällä sudet ovat jo syöneet/tappaneet/raadelleet esimerkiksi koiria, nautoja, lampaita ja hevosia. Hyvähän niiden on sanoa, jotka eivät ole löytäneet vaikkapa omaa lehmävasikkaa lähes kokonaan syötynä, niin kuin itse olen löytänyt. Ei siinä susiin ainakaan ihastu varsinkaan, kun jäljet menevät ihmisten takapihoilla, 25 m talosta.

Ihmiset jakavat kärkkäästi kommenttejaan, mutta sitten, kun asia osuu omalle kohdalle, ei enää suuta paljon soiteta. Näin kävi myös itselle.

torstaina 12.04.2012

Mistä nämä ihmisiin tottuneet sudet sitten tulevat? Onkohan täällä Etelä Suomessa ongelmana Korkeasaari ja Ähtäri, josta joka vuosi syntyvät pennut viedään luontoon ja Itä-Suomessa taas Venäjän susikasvattajat? Tästä ei julkisuudessa sitten puhutakaan.

torstaina 12.04.2012

Kylläpä kuultiin illan ohjemassa kansansatua mahan täydeltä.
P-Karjalassa on kulunut susien paluusta yli 20 v. eikä yksikään ole edes irvistänyt ihmiselle.Jokunen koira mennyt, ninultakin yksi eikä muuta.Paljon enemmän niitä jää autojen alle tai hukkuu.
"Kainuun poika" se varsinainen pelle oli.Tuskin nähnyt edes suden jälkeä.Ei suden elintavoista tiennyt mitään, ei edes koirien. Koira ei
unohda koskaan sitä ihmistä johon on kerran leimautunut.
Ohjelmassa esiintynyt nainen oli täysin vauhkona.On aivan varmaa kansansatua kaikki mitä hän kertoi.Minä olen käynyt vastaavia selvittämässä, silloin kun sudet olivat "uutta ja ihmeellistä"täällä.
Kaikki pihoissa liikkuneet paljastuivat koiriksi.Ja navettaan ei mene muut kuin koirat.Pihojen läheisyyteen ammutut ovat olleet sairaita ja
loisien vaivaamia, usein nuoria.
Minä olen ollut luvallisissa susijahdeissa ja tiedän, että suden ampuminen muussa tilanteessa on harvinaisempaa kuin lottovoitto.
Kun jahdissa on 50-60 miestä lippusiimoineen ja puhelimineen niin
monestikin onnistuu.Ei aina sittenkään.
Yksikään tutkimus ei ole vahvistanut 1880 luvun susisurmia.
Kun nytkin 3-5 lasta/100 000 syntyneestä surmataan vanhempiensa toimesta, niin mikähän lie selitys ollut silloin kun kuolinsyitä ei tutkittu? Tai kun lapsi meni yksin metsään ja eksyi.No "susit söi".
Totuus on, että niin kauan kuin ihmisen päällä on ollut vaatteita, ei yksikään peto ole koskenut olipa hän elävä tai kuollut.Karhu on ainut pedoistamme, joka on joskun agressiivinen pienten pentujensa takia,
mutta susi ei puolusta edes pentujaan.
Sekin on kansansatua, että sudet tappaa hirviä niin paljon kuin haluaa.Hirvi ei anna useinkaan edes vasaansa ottaa.Kesällä luonnossa on kaikille yltäkyllin ravintoa, mutta talvi on kaikille se "pullon kaula".Kaikista eläimistä,ihmisistäkin, sairastuu ja kuoleekin muutama
prosentti ja niilla pedot elää.Kaikista lajeista on vahvimmat hengissä,kun seuraava kevät koittaa.Näin toimii luonnon jalostus.
Sekin on kansansatua mielestäni, että sudet ammuttiin loppuun 1800 luvulla.Sen ajan tekniikalla ei sitä ole voitu tehdä. Kun ammuttiin metsäpeurat loppuun, ruutiaseiden yleistymisen jälkeen, hävisi sudetkin
kun niiden talviruoka loppui.Hirviä oli tuolloin vanhoissa metsissämme äärimmäisen vähän.Nyt viimeisen 10v.aikana on tietoisesti
vähennetty hirvikanta puoleen, jolloin itsestään kuolleitakin on vähemmän ja se ei riitä isommalle susimäärälle.Salakaatoteoriaan en usko, sillä niistä olisi tullut "palamisia" enemmän.
Nyt on sitten metsäpeurojen leviämisen esteenä nuoret metsämme. Niissä kun ei peuroille talvella välttämätön jäkälä viihdy.
Kyllä tovoisin jo tällä vuosisadalla tajuttavan, että isotkin petomme ovat rikkaus eikä riesa.

Jo 60 v. salojamme kolunnut metsästäjä.

perjantaina 13.04.2012

Lyytinen esiintyi ohjelmassa kylmän rauhallisesti eikä antanut provosoida itseään. Hänellä oli ainoana selvää faktaa esittää näkenystensä tueksi.

Pedot eivät normaalisti tapa enempää kuin pystyvät syömään. Poikkeustapauksissa lauma voi riehaanua. Sisätiloihin menevä tai lähellä ihmisiä liikkuva eläin on sairas. Varsinais-Suomen viidestä luvalla kaadetusta sudesta kolmella oli aikaisemmin saatuja hauleja ruumiissaan. Haulit ja syödyt myrkyt vaikeuttaessaan suden normaalia elämää saavat sen käyttäytymään epänormaalisti.
Salametsästäjät ja myrkynkylväjät vastatkoon tekojensa seurauksista.

perjantaina 13.04.2012

"Luonnonsuojelija" myönsi A-Talk'issa että susi saattaa hyökätä ihmisen kimppuun mutta että se on erittäin epätodennäköistä. Onko hän valmis siihen että kuitenkin odotettavissa oleva hyökkäys kohdistuu hänen lapseensa ja kuittaa sen "tilastotappiona"?

Luontoliitto vetoaa RKTL:n antamiin tietoihin silloin kun ne sopivat sen sanomaan. Käsittääkseni viimeisin tutkimustieto kertoo susikannan kasvaneen vaan eipä Luontoliitto siitä ole tietävinäänkään. Vie kyllä uskottavuuden.

perjantaina 13.04.2012

Susien suojelulait ja asetukset ovat vääriä ja epäonnistuneita. Kannan väheneminen johtuu juuri tästä, eikä mistään muusta. Lakeja on siis muutettava kansan haluamalla tavalla!

perjantaina 13.04.2012

Toimittaja oli vähän asenteellisesti liikkeelä kun tituleerasi Tiltun "perheenäidiksi". Se tietysti herättää kauheasti sumpatioita. Mutta tässä käytetään lapsia harskisti hyväksi, ja he saavat ikuisen susipelon. Kyllä Lyytisenkin olisi voinut esitellä perheenisänä, mutta hänet esiteltiin Luonto-liittolaisena. Jos Tiltun taustoja selvitetään löytyy sieltä ilmeisesti suurpetoyhdistys, ainakin samoja fraaseja toisteli kuin mainitussa yhdistyksessä on vuosikausia toisteltu. Ei tavallinen perheenäiti ole kerännyt kaikkia maailman negatiivisia susiuutisia.
Se jäi myös kaivelemaan että oliko lainkaan tarkistettu että täyttikö ohjelmassa esitetty lampola eläinsuojelumääräykset, ainakaan kuvan perusteella ei olisi ollut näin. Susi käveli suoraan lampolaan, eikö edes ovi olisi auttanut.
Niin jos halutaan varmistaa ettei eläin aiheuta ihmisen kuolemaa, on aloitettava hirvestä, se on tapettava ensimmäiseksi pois, seuraavaksi koira. Koira on tappanut 1800 luvun jälkeen ihmisiä paljon Suomessa, ja välillisesti koiran puremaan kuolee vuosittain ihmisiä.
Eikö muuten poliisin olisi ryhdyttävä tutkimaan ohjelmassa tunnustettuja törkeitä metsästysrikoksia, menee muuten lain kunnioitus itsekultakin.

perjantaina 13.04.2012

Koira on yllätävän paha peto kun se saa kaverin tai kaksi ja lähtee seikkailemaan. Se ei kaipaile yhteydenpitoa isäntäänsä moneen päivään, vaikka yksinään pitää yhteyttä muutaman tunnin välein.Monesti koirasta tulee tällöin tappaja, joka tappaa jopa toisia koiria kotieläimistä puhumattakaan.
Luonnonvarainen peto ei tapa enempää kuin jaksaa syödä eikä se koskaan aja saalistaan pitkiä matkoja kuten siihen jalostettu koira.
Susilla, kuten muillakin pedoilla on omat "valta taistelunsa",mutta ne ei kohdistu kuin omiin lajitovereihin. Koira näyttää kokevan joissakin tilanteissa ihmisen lajitoverikseen ja käyttäytyy sen mukaan.
Tappaa lähes yhden ihmisen per. vuosi ja raatelee kymmeniä.
Ihminen on ollut kykenevä tekemään ylimääräisiä reikiä minkä tahansa eläimen nahkaan, jos ne alkavat käyttäytymään pelottomasti ihmistä kohtaan jo tuhansia vuosia. Ainakin niin kauan kuin on pystynyt elämään pohjoisella havumetsävyöhykkeellä.Näin on kehittynyt kaikille eläimille, aivan geenitasolla pelko ihmistä kohtaan.
Koskaan en ole tavannut villieläintä, petoakaan joka ei pakenisi minua.
Sudet ulvoo yleensä kun löytävät syötävää ja kiima-aikana.Hyvin monille ns. laumaeläjille on tyypillistä ilmoittaa ruuan löytymisestä muille lauman jasenille. Esim. lokit, korpit harakat jne.
Se, että sudet ulvovat talojen pihoissa on pelkkää "kansansatua".
Tai, että ne menevät navettaan tai muuhun rakennukseen syötävää hakemaan.

lauantaina 20.10.2012

Jos kerta olet metsästykoiria kouluttanut niin tiedät varmaan myös suomenajokoira rodun? Montahan ajokoiraa olet kuullut tappaneen ihmisiä? Minä en yhtään. Mikähän koira rotu on yleisin suden herkku? olisiko ajokoira.

torstaina 18.04.2013

Eiköhän se ihminen ole luojan luomista julmin eli annetaan siis susien elää rauhassa!

lauantaina 14.04.2012

Kun nyt petokannan määrättömän määrän kasvattajat olette kovasti perustelleet että miten vaaraton mm. susi on, niin miksette todista niiden vaarattomuutta laajentamalla mm. susikantaa omille asuinseuduillenne?
Vai onko pelkona että siten totuus tulisikin esille, ihmisten mielten manipulointi ja asioiden valehtelu paljastuu?

lauantaina 14.04.2012

Koskinen sanoo että näytön puutteesta salakaatajia ei saada tuomittua. Samassa huoneessa, vastapäätä Koskista salakaataja tunnustaa tappaneensa suden myrkyllä, ja salakaataneensa muitakin susia. Mitä näyttöä vielä tarvitaan, kaksi kertaa mies on tunnustanut tappaneensa salaa susia, jopa kerskuu sillä. Kyseessä on rikos josta tuomio on melkein yhtä raskas kuin huumerikoksissa. Miten saadaan näyttöä huumerikoksen tehneille. Väitän että näyttö on paljon heppoisempi kuin tämä julkinen tunnustus. Kyllä on kumma jos ei saada rikollista kiinni jos hän itse tulee oikein ministerille tynnustamaan tekonsa. Tästä vedetään johtopäätös että Suomessa toimii mafia jota suojellaan oikein ministeritasolla, italialaistyyliin. Mies jatkaa kainuulaisten koirienkin myrkyttämistä, joitten katoaminen sitten laitetaan suden piikkiin. Kyllä tämän "laumanjohtajan"toiminta rikkoo myös eläinsuojelulakia, kun myrkyllä eläimiä tapetaan. Jokaisella on hyvä syy rikkoa ainakin yhtä lakia, jos yhteiskunta tämän näin avoimesti sallii ja hyväksyy.

lauantaina 14.04.2012

"Luonnonvarainen peto ei tapa enempää kuin jaksaa syödä"

-Mistä nää hipit vetää näitä juttuja?
Googleta nyt ekana vaikka minkki, näätä, lumikko.... Aloita nyt vaikka noista.

lauantaina 14.04.2012

Kari Tikkunen on Kuuluisa pelle Sotkamossa ja vähän laajemminkin Kainuussa.Hänen puheistaan ei tarvitse välittää.
Suomessa ei voi syyttää pekkästään tunnustuksen mukaan.Täytyy olla näyttöä siitä, onko rikosta edes tapahtunut.Tikkusen puheet myrkytyksistä Trykniinillä ovat pelkkää huuhaata.Sitä ainetta ei saa nykyisin mistään ja jos saa, niin saa myrkytettyä korkeintaan koiria.
Esim.susi on niin äärimmäisen varovainen eläin tulemaan haaskoille, että jos sitä aiotaan myrkyttää,niin ennen sitä kuolee kylän koirat ja haaskalinnut.
Mitä tulee suden vaarallisuuteen ihmiselle,niin Sami Hyytiäinen on aivan oikeassa.Suden kokoinen peto voisi olla periaatteessa vaarallinen,mutta yhtään näyttöä siitä ei ole.Koskaan ei susi ole todistettavasti hyökännyt ihmisen kimppuun.Koirat useinkin.
Nytkin oli surullinen lapsien surma, jossa oma vanhempi surmasi.
Miettikääpä, mitä ilmoitettaisiin syyksi jos ei olisi minkäänlaista kuolemansyyn tutkimusta kuten esim.1800 luvulla.
Yhtään 1800 luvun susisurmaa ei olla pystytty osoittamaan susien tekemiksi.
Viimeiset 20 v. on esim. P-Karjalassa ja Kainuussa esiintynyt susia niin paljon, että jos ne olisivat vaarallisia ihmisille niin taatusti olsi muutama uhri tullut. Mutta kun eivät ole vielä edes irvistäneet.
Minä pidän vainoharhaisuutena pelkkien olettamusten pelkäämistä.
Nähnyt luontoa enemmän kuin "petokauhuiset hipit".

tiistaina 14.05.2013

on aivan totta herra salakaataja tikkunen on täällä tipaksella varsinainen metsästys häirikkö onneksi metsästysseura eroitti herran seurasta syystä että syksyn 2012 hirven salakaato yms muita metsästykseen liittyviä asioita toiseksi susien sala kaatoihin minä en henkilökohtaisesti usko kohan juttelee jos on jonkun raajarikon suden saanut ammutua ja lisäksi herra tikkunen antaa ymmärtää että hänellä olisi tipakselaisten hyväksyntä toimileen ei pidä paikaansa

sunnuntaina 30.09.2012

Muualla ihmiset laittavat ihmisten hengen suden hengen yläpuolelle mutta ei mallioppilas Suomessa jossa tyhmyys sen kun tiivistyy 2000-luvulla.

1. USA poisti suden suojelulistaltaan. (Sen jälkeen kun 30 kymppinen lenkkeilijä syötiin).

2. Venäjä maksaa taas tapporahaa sudesta 2011 ( vaaratilanteiden ja ihmisuhrien takia).

3. Viro kaataa suden osan susista nyt luvalllisesti.

4 Espanja haluaa eroon susistaan.

Se mitä kiihkosuojelijat nimittävät fobiaksi on Järkeä ei fobiaa jos asuu susialueella.

keskiviikkona 17.04.2013

Haaskoilla elävät karhut a sudet ovat pullamössö susia ja karhuja ei niitä tarvitse pelätä kysykää vaikka siltä pullamössöltä kun ei kehtaa nitä edes lhteä katsomaan. harmillista huomata myös se että virossa Suomen "kehitysmaassa" on metsästäjät ja tutkijat ym. osaavaa porukkaa, mutta täällä keskenään tapellaan.

tuo oli aivan häiriintynyttä keskustelua (melkein jopa parempaa viihdettä kuin studio julmahuvi) en olisi uskonut että nämä susia vastaan olevat ovat yltäneet jopa eduskunta tasolle asti tai eihän se ihmetytä sen enempää kun seurailee käteisen ja muiden jungereiden taksimatkailua ;D

susien puolesta olevilla ainoat järkevät tulivat tutkijalta ja metsästäjä naiselta.

suomeen on syntynyt uusi tositv formaatti näitä lisää.

ja se metsienmies hevari jokaiseen tulevaan jaksoon mukaan kertomaan omia kokemuksia :D

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä