Aamusydämellä: Hengellisen vallankäytön uhrit

Julkaistu tiistaina 16.04.2013 8 124

Terho Miettinen irrottautui yhteisöstä, joka ei antanut tilaa omalle kasvulle. Marjatta Lipposen puoliso kuoli syöpään parantajan lupauksista huolimatta. Keskellä toimittaja Kimmo Saares.

TV1 sunnuntaina 21.4. klo 9.05 - 9.45

Yle Areenassa vuoden ajan.

Uskonto on monelle ihmiselle voiman ja turvallisuuden lähde, mutta uskontoa voidaan käyttää myös väärin – ihmistä vastaan.

Terho Miettinen irrottautui yhteisöstä, joka ei antanut tilaa omalle kasvulle. Marjatta Lipposen puoliso kuoli syöpään parantajan lupauksista huolimatta.

 

Terhoa haluaa tavalliseksi ihmiseksi

Terho on kasvanut helluntaipiireissä, mutta hän koki kasvuympäristönsä ahdistavaksi ja rajoittavaksi. Hän on pyrkinyt analysoimaan omaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan.

Peruskokemus oli se, että hän ei täyttänyt asetettua mittaa. Toisaalta mitään ei saanut kyseenalaistaa, vaan kaiken olisi pitänyt tulkita tulevan Jumalalta. Nyt Terhon tavoitteena on tulla ”tavalliseksi ihmiseksi”.

 

Ihmeparantaja lupasi liikoja

Marjatan puolisolla diagnosoitiin eturauhassyöpä 2003 ja yrittäjäperheen arki joutui aikamoiseen myllerrykseen.

Syöpähoidot purivat ja miehen vointi parani merkittävästi. Mies hakeutui kuitenkin tunnetun parantaja-evankelistan tilaisuuteen, jossa hän koki täysin parantuneensa syövästä.

Mies kulki hengellisissä tilaisuuksissa kertomassa omasta ihmeparanemisestaan, esiintyi radiossa ja lehdissä. Marjatan mukaan miehen syöpä pysyi kurissa lääkkeillä, kunnes alkoi levitä uudestaan.

Lipposen puoliso kuoli 2010 ja tarvittiin juristin apua ennen kuin todisteet ihmeparanemisesta poistettiin eri järjestöjen sivuilta.

Marjattaa ja Terhoa jututtaa toimittaja Kimmo Saares. Taustatoimittajana on Raimo Vakkuri.

 

Muualla netissä

Uskontojen Uhrien Tuki UUT ry

Huitsinnevada-keskustelufoorumi uskonnon satuttamille

Aamusydämellä

 

Suosittele124 Suosittelee

Kommentit

keskiviikkona 24.04.2013

Uskomatonta rutinaa. Kyllä ihmisten pitää ajatella omilla aivoillaan ei valittaa jos tulee höynäytetyksi.

tiistaina 07.05.2013

Ei ole rutinaa, vaan erittäin tarpeellista tietoa. Jalovaaran aikoinaan hyvin läheisesti tunteneena kommentoin, että on puhtaasti ja vaarallisesti huijari. Niin taitava ja laskelmoiva. Herttaisen mummukan valeasuun pukeutunut " noita ". Rahastaa ihmisiä täysin vailla omaatuntoa ja kerää täysin laskelmoidusti tietynlaisia ihmisiä lähelleen. On valittanut ääneen esimerkiksi kuinka tilaisuuksissansa käy liikaa sairaita ja vanhoja ihmisiä, jonka tähden alkoi nuoleskella Nokia Mission ydinryhmään kuuluvan perheen tytärtä. Jotta olisi saanut tämän käymään palvelemassa itseään , lahjoi tätä kirjoilla ja hänelle tyypillisellä-toisen rajoja ylittävällä " imelyydellä ". Myös ylilääkärin tai tuomarin ymv silmäätekeviä ottaa mielellään puskurikseen.
Valehtelee elävänsä uskon varassa ja aikoinaan on kertonut suurista veroveloista " joista ei ikinä selviä ". Nyt varmasti on kerännyt ihmisten tietoisella huijaamisella niin hyvät rahat säästöön, että vaikka huijaus loppuisi huomenna, ei sillä enää ole merkitystä. Mutta haluaisitko sinä, että omaa läheistäsi huijattaisiin ? Pirkko jalovaara on myös kertonut, kuinka suurin osa hänen tilaisuuksissansa olleista menee helvettiin.
Käyttää kirkkoa kulissina, koska kirkko mielletään sairaiden ja vanhojen ihmisten keskuudessa varsinkin-asialliseksi paikaksi. Hyvin läheltä kun seuraa, jokainen ele on laskelmoitua.

Ja on tärkeä muistuttaa siitä, että Pirkko Jalovaara ei paranna ketään. Niimpä hänen ei myöskään kuuluisi rikastua vailla vastuuta. Samaistun rouva Lipposen kokemukseen. Omaan elämääni kyseisen naisen " rukoukset " toivat kirousta. Varokaa ja varoittakaa. On surullista, että syöpää sairastava tai kärsivä ihminen antaa viimeiset rahansa tälle naiselle, joka pyörittää suurta imperiumia ja bisnestä ihmisten hädällä. Puhuu loputtomasti itsestään, kirjoittaa itsestään jne.Häntä ympäröivät sellaiset " pehmeät miehet ", jotka hierovat hänen hartioitaan ja kantavat kylmää vettä lasissa, pelkkiä hännystelijöitä, joilla ei ole munaa ajatella omilla aivoilla. Nyt on kovasti pyrkimässä Nokia Missioon Markku Koiviston tilalle.
On useasti tuonut esille, kuinka hänet vielä miljoonat ihmiset tulevat näkemään. Puhdas narsisti, jolla on huikea pokka.
Varottakaa läheisiänne menemästä. Vaikkakin nyt kun häntä tarkkaillaan, onkin siipiänsä myöten ja kristuskeskeinen " nöyrä pikku mummo ". Lipposen edesmennyt mies ei ole ainoa, jonka " parantumistodistuksia " Jalovaara on häikäilemättä pyrkinyt käyttämään hyväkseen. Koko hänen todellinen minänsä on käskevä ja ylikävelevä. Tiedän useita, jotka ovat myöhemmin kertoneet, että " parantuminen " oli kestänyt kolme viikkoa ja toiset olivat sairastuneet vielä pahemmin vuoden päästä.
Ihmiset ovat hänelle materiaa. Ja ponnahdus vain ja ainostaan omaan enenevään hyvinvointiin. On tärkeä varoittaa tuosta touhusta. Vaikka kyseinen ihminen onkin taitava näyttelijä. Olisi tärkeätä, että ihmiset saisivat rukousapua ja sielunhoitoa turvallisessa yhteydessä, tavallisten rukoilijoiden kanssa. Ei Pirkko jalovaaran rukoukset ole yhtään sen kummoisempia kuin muidenkaan, vaikka hän itse julistaa toista. Hän ei myöskään ole missään mielessä evankelista, on aivan omasta päästään keksinyt moisen valtuutuksen.
Myös Terho Miettisen kokemuksen kuuleminen oli hyväksi. Niin tuttua ja totta. Kiitos tästä ohjelmasta.
Tämä siis Pirkko Jalovaaran hyvin tuntevan ihmisen kommentti. En jää asiasta väittelemään, enkä lukemaan kiihkouskovaisten vastauksia, sillä tiedän 100 % varmuudella, mitä vuosien varrella näin. Kerrottakoon vielä, että omaa uskoani en ole kadottanut, juuri se nimittäin auttaa ( pitäisi auttaa ) erottamaan oikea väärästä. Rauha vain Jalovaaran sielulle. Henkilökohtaisesti olen helpottunut, että vapauduin hänen " otteestansa ".
Uskon vieläpä, että Jumala voi parantaa ihmisen, mutta se ei tapahtuisi tällaisten omaa kunniaa haalivien helppoheikkien kautta.
Lohdutusta kärsimykseen on saatavilla eri tahoilta, jotka tukevat silloinkin, kun ihminen ei parane tai täytä mittaa.

keskiviikkona 24.04.2013

Aamusydämellä-ohjelmaan liittyen muutama kommentti. Kun henkilön puolesta rukoillaan kristillisessä tapahtumassa, ja jos henkilö kokee parantuneensa, hyvä tapa on, että pyydetään lääkärinlausunto ennen minkäänlaista julkista todistamista tms, ellei kyse ole parantumisesta, joka on kenen tahansa havaittavissa. Ja ihmisiä todella paranee usein, ja hyvin monenlaisista vaivoista! Jalovaara on tunnettu ja pidetty maallikkojulistaja, mutta ihmisten puolesta rukoillaan kirkoissa ympäri maan, ja parantumistodistuksia voi käydä lukemassa eri seurakuntien ja yhteisöjen sivuilta, ym.
Toinen asia. Helluntaiseurakunnista käytettiin ohjelmassa lahko-nimitystä, ja helluntaiseurakuntia verrattiin esim. mormoniyhteisöön. Lahko-sana on leimaava ja vääristää käsitystä vapaasta kristillisestä kirkosta, ja toisekseen mormoniuskontoa ei lueta kristillisiin kirkkokuntiin kuuluvaksi lainkaan, toisin kuin helluntaikirkko.
Olisi ollut hienoa, jos kipeitä ja vaikeita hengellisyyteen liittyviä kokemuksia käsittelevässä ohjelmassa olisi paikalla ollut myös esim. sairaalasielunhoitaja, mainittu Pirkko Jalovaara tai esim. jonkin helluntaiseurakunnan pastori. Silloin ohjelma olisi saanut kaivattua balanssia. Toivottavasti näin jatkossa! kiitos.

torstaina 25.04.2013

Palutetta/kommentia ,ohjelmasta "Aamu sydämellä" jaksosta "Hengellisen vallankäytön uhrit"
Toimittajalle Kimmo Saares!
En ota erikoisemmin kantaa tapaus "Marjatta Lipposen" asiassa! Jos ihminen oikeesti paranee
kun on rukoiltu Jumalaa parantamaan hänet,se myös mahdollista tapahtua,ei sitä tarvitse uskotella!
Mutta kovin oli yksipuolinen tämä ,tapaus " Terho Miettisen" Sillä jokainen meistä pettyy, kuka huo-
noon terveyspalveluun/ihmisiin , virkavaltaan ym. Helluntailiikettä ei voi rinnastaa Jehovantodistajiin,
Mormooneihin ym.sen kaltaisiin uskonntoihin.Kumminkin heidät luvetaan evankeelisiin kristittyihin.
Nämä mainitsemani,(siis helluntalaiset ovat kristittyjä)
eivät ole heitä.Kirkon sisällä on myös eri herätysliikeitä.Olisi toivomus,että "Aamu sydämellä"
haastateltaisiin,entisiä narkomaaneja,juoppoja ym.Jotka uskoon tulon myötä ovat muuttuneet oikeesti
sisäisesti ja ulkoisesti.Eli fakta " muutos on mahdollista" Isänikin oli yks onnellinen sellainen, entinen juoppo,
kun tuli uskoon " Herraan Jeesukseen" nyt kylläkin ns. edes mennyt! Uskonto on herveen raskas juttu,mutta elävä usko on apu arkeen monella tapaa. Se ei ahdista , vaan oikeesti vapauttaa elämään
"Luojan kämmenellä" vaikka samat ihmiselämän vaivat ja koetukset ovt uskovallakin,mut apua kumminkin saa rukouksesta ja uskonystäviltäkin.Näitä srk.ta koteja on erilaisia,uskon et jokaiselle löytyy omansa! Ja ns."menestysteolokia" ei kuulu Raamatun opetukseen ja Helluntalaisuuteen se on Amerikasta tullutta oppia! Netistä löytyy itsekunkin ns."opinkappaleet" srk.n ja voi verrata Raamatun opetukseen! " Onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani" tää on sanottu jossain päin Raamattua joka on Kristittyjen oppikirja! Ainakin niin ois hyvä! Kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta teille,sinne toimitukseen!

sunnuntaina 28.04.2013

Oli hyvin surullista ,että 21.4 ollut Aamusydämellä oli osin yhden ihmisen moittimista nimellä mainiten. En ole ennen tämmöistä nähnyt. Kaikissa asioissa on kaksi puolta ja molempia pitäisi kuulla. Pirkko Jalovaara on saanut niin paljon hyvää aikaan,mutta tämä rouva Lipponen olisi edellyttänyt miehelleen ikuista elämää täällä ajassa.Ehkä tämä herra Lipponen saikin ikuisen elämän ,Annetaan tunnustus Pirkko Jalovaaran hyvälle työlle. Samoin teidän hyvälle ohjelmalle

sunnuntaina 25.08.2013

Katsoin Aamusydämellä ohjelman ja tulin siihe tulokseen että kyllä raamattu pitää paikkansa.
Miettinen teki uskovista aivan kamalia tyranneja.Joskus 1960 luvulla ja ennen tosin oli tiukemmat rajat miten uskovien ainakin tuli yrittää elää.Kaikki tosin luettiin raamatusta ,ei niitä kukaan keksinyt.
Nyt sitten ei uskovia erotakaan oikeastaan mistään.Eikä se ulkonäkö ole se tärkein vaan elämäntapa.Totuushan on että uskovat aivan läpikotaisin ovat maallistuneet niin hurjaa vauhtia,että tosi uskovia ei kohta tunnu paljoa olevankaan.Sekin on kirjoitettuna Raamatussa ja niinhän se on että kaikki ennustukset pikkuhiljaa täyttyvät.En tiedä missä vielä 1990 luvulla oli niin tiukat säännöt ettei ihminen voinut rauhassa kasvaa ja kehittyä,ehkä tämä henkilö ei yksinkertaisesti usko Jumalaan taiei halua uskoa.Minut erotettiin seurakunnasta joskus 60luvulla koska elämäntapojani ei hyväksytty.Nyt ehkä olisi toisin,mutta en tiedä mikä on oikein,koska sitten kyllä en yrttänytkään elää millään lailla kunniallisesti.Koko ikäni olen uskonut Jumalaan ja rukoillut kun olen apua tarvinnut ,enkä ole koskaan Jumalaa kieltänyt vaan sanonut suoraan uskovani Jumalaan.Mutta se ei riitä.Ensinnäkään mikään seurakunta ei pelasta ei saarnaaja pelasta eikä paranna vaan se on Jumala.Siitä ei voi kukaan ihminen ottaa kunniaa.Meillä täytyy olla suora yhteys tuonne yläkerran Herraan ja sitäkautta kaikki asiat selvenevät jos neuvoa pyydämme.En minäkään kaikkia piirejä hyväksy,mutta sitten mietin ,että en ole kelvollinen päättämään kenet Jumala hyväksyy.Jos ihminen aidosti luottaa Jumalaan ja on elävässä uskossa niin seurakunnalla ei ole väliä.Itse taistelen eteenpäin pikkuhiljaa ja olen oppinut jopa kiittämään jokaisesta päivästä jonka saan täällä olla oppimassa uutta.Olen sitä mieltä että nyt tarvittais oikein kunnon herätyspuhuri ennenkaikkea uskovien joukossa ja stten kaikkialla muualla koska on kamalaa jos sokeat neuvovat sokeaa.Vielä siitä tiukasta kurista.Jos silloin 1958 olisi kerrottu lehdissä lasten hyväksikäytöistä tai petoksista ynnä muista niin se olisi ollut kuin maailman loppu.Että Raamattu kouraan ja niitä oikeita oppeja jakamaan ei niinkään sääntöjä,koska kyllä uskovan ihmisen omatunto kertoo ,mitä voi tehdä.Eli jos aiomme pelastua meidän on vaan nöyrryttävä ja palattava Jumalan eteen pyytämään armoa josko meistä vielä johonkin olisi.Lopuksi vielä että onnellisin aika elämässäni oli silloin nuorena uskovana olen rukoillut ,että saisin takaisin sen puhtaan lapsenuskon

sunnuntaina 25.08.2013

"Tiistaina 07.05.2013" ollut kommentti oli täysin asiaatuntematon, ja niin törkeän valheellinen, että kirjoittajan voisi haastaa kunnianloukkauksesta oikeuteen. Jalovaaran tilaisuuksissa on useita satoja parantuneita. Näistä parantunet ITSE ovat kertoneet useissa eri lähteissä: netissä ja lehdissä. Kertaan vielä: Parantuneet itse ovat kertoneet parantumisistaan, jotka ovat edelleen voimassa. Heitä ei ole manipuloitu eikä pakotettu uskomaan jotain mikä ei ole totta. Tottakai on mahdollista että kaikki eivät ole toiveista huolimatta parantuneet, mutta se ei muuta tosiasiaa että rukouksen kautta on todellakin tapahtunut valtavat määrät parantumisia, niin Jalovaaran kuin muidenkin rukousten kautta. Osan ihmeparantumisista ovat myös lääkärit vahvistaneet.

Nyt on muotia arvostella kaikkea mikä liittyy kristilliseen uskoon, ja "jumalaton" media koittaa saada tätä kautta ihmisten huomiota. Tälle on myös "tilaus", sillä kansamme on maallistumassa ennätysvauhtia. Mutta uskon että routa vielä porsaan kotiin ajaa, kun ajat pahenevat ja itseriittoisuutemme saa kolauksen.

Voin täysin yhtyä myös kirjoittajaan "24.04.2013", sillä eivät uskovat ole ollenkaan niin hölmöjän kuin arvostelijat haluaisivat nähdä ja heidät sellaisena esittää. Ihmisiä toki kaikki ovat, ja voi ylilyöntejäkin tapahtua, mutta miksi esitellä vain näitä, miksi media ei kerro juurikaan hyvistä asioista jotka liittyvät uskoon, kuten todellisista paranemisista. Meidän kulttuurimme on vinoutunut tässä suhteessa, ja median käsiteltäväksi kelpaa vain kaikki negatiivinen, mutta siitä valtavasta määrästä kristilliseen uskoon liittyvästä hyvästä ja positiivisesta ollaan täysin hiljaa. Näin tehden maallinen mediamme johtaa kansaamme harhaan.

tiistaina 27.08.2013

Satoja parantuneita? Montako näistä on tieteellisesti todistettu?

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä