Kierrätin on keittiöön sijoitettava, helposti puhdistettava välisäilytyspaikka lajiteltavalle jätteelle kuten kartonkipakkauksille, lasille ja pienmetallille. Innoittajana projektissa on ollut golfbägi - sehän on kangaspussi, joka on sisäosaltaan ainakin jossain määrin lokeroitu. Kuten innoittajansa, lajitteluputkikin seisoo ryhdikkäänä ”putkena” ja sen suuaukko on pyöreä. Kierrätin on kankaasta tehty pyöreäpohjainen ”kassi”, jonka alla on tukimateriaaleja. Putkilon suuaukon tukena on 5 kg:n muovipönttö, josta on sahattu pohja pois. Kangaskassin pohjalla on toinen samanlainen muovisanko. Putkilon sivuissa on litteät tukiraudat. Jotta kierrätin olisi käytössä siisti, siinä on kankaalla päällystetty kansi.
Kierrättimen sisäosa on jaettu eri asioille kahdella pienemmällä muovisangolla. Ajatuksena on se, että nopeasti kertyvät kartonkitölkit voidaan laittaa pikkusankoon päällimmäiseksi, lasi painavana pohjalle ja metalli toiseen pikkusankoon. Tarkoituksena ei ole tehdä jättikokoista säilytintä, vaan helpottaa lajiteltavan jätteen välivarastointia. Kierrätin toimii paitsi säilytys- myös kuljetusratkaisuna.
Tarvitaan:
-muodista poistunut kansitakki
-3 kpl muovista 5 kg:n maitotaloustuotepönttöä ja 1 kansi sekä 2 muovista 3 kg:n maitotaloustuotepönttöä
-kaksi alumiinista litteätä listaa, pituus n. 70 cm
-kangasteippiä ja kaksipuolista teippiä
-hopeanväristä ulkoilukangasta
-jäljennöspaperia
-saha
-porakone
-pultteja, muttereita ja prikkoja
-kaljakärryt
Työjärjestys
1. Takista irrotettiin vuori ja vetoketju. Takista leikattiin tarkkojen mittauksien jälkeen kappale, josta tuli ”kassin” runko. Metallilistoille mitattiin ja leikattiin kaksi kujakaitaletta.
2. Kierrätysaiheinen logo ja teksti jäljennettiin jäljennöspaperin avulla hopeanvärisen ulkoilukankaan nurjalle puolelle. Aiheet leikattiin kankaasta ja ne ommeltiin punaiselle kankaalle.
3. Metallilistojen kujat ommeltiin.
4. Pystysauma ommeltiin.
5. Pohja leikattiin ja se liitettiin somistettuun kappaleeseen. Samalla kiinnitettiin takista purettu hihatamppi. Se on tarpeellinen kärryihin kiinnitystä varten.
6. Kankaasta leikattiin ja ommeltiin sisävara. Toinen takista poistettu hihatamppi ommeltiin yläreunaan sisävaran kiinnittämisen yhteydessä.
7. Takakahva sovitettiin ja ommeltiin.
8. Kantta varten leikattiin kantta suurempi ympyrä. Siihen sovitettiin pala tarranauhaa. Nauha ommeltiin. Kangas pingotettiin kannen peitoksi. Kangas kiinnitettiin kaksipuolisen teipin avulla. Liestyvä kangas huoliteltiin teipillä sekä kontaktimuovilla. Takista purettu vetoketju ommeltiin kannen reunaan somisteeksi.
9. Isosta muovisangosta sahattiin pohja pois ja sankojen tekstit peitettiin, jotteivat ne kuultaisi läpi.
10. Sangot laitettiin kangaspussin sisään ja metallilistat pujotettiin kujiin. Metallilistojen reikien paikat merkattiin ja reiät tehtiin kankaaseen sekä porattiin muoviin. Materiaalit kiinnitettiin toisiinsa pulteilla, prikoilla ja muttereilla.
11. Sisävaran kangas kiinnitettiin kaksipuoleisella teipillä ylemmän sangon sisäpuolelle. Kankaan kiinnitys varmistettiin kolmannesta muovisangosta leikatulla pannalla, joka teipattiin kiinni yläsankoon vahvalla kangasteipillä.