Anneli Sari joukkueineen lähtee kiertueelle lokakuun lopulla musiikkinäyttämöteoksella Taivaan portit. Tiedossa on äärimmäisen tiivis reilun kuukauden mittainen kiertue: kaikkiaan 31 esitystä ympäri Suomen. Viimeksi Anneli kiersi Suomea shown merkeissä vuonna 2007. Silloinkaan ei muutaman keikan takia matkaan lähdetty, tuolloinkin esityksiä oli kolmisenkymmentä.
Monen taiteenlajin spektaakkeli
Taivaan portit on jännittävä hanke: lavalla tullaan näkemään laulajia, näyttelijöitä, tanssijoita ja viisimiehinen Neon Bandonéon -yhtye. ”Rautaisia ammattilaisia kaikki”, tähdentää Anneli Sari. Kaikkiaan kiertueella on mukana parikymmentä ihmistä.
Taivaan portit pohjautuu argentiinalaisen runoilijan ja naisasianaisen Alfonisna Stornin elämään. Luvassa on surrealistinen ja runollinen tarina, jossa argentiinalainen, ranskalainen ja suomalainen musiikki ja kulttuuri muodostavat kiehtovan sillan, kertoo esityksen ohjaaja Oscar Sisto.
Multitalentti ohjaaja
Oscar Sisto on argentiinalais-ranskalainen näyttelijä, ohjaaja, muusikko, säveltäjä , - jopa taidemaalari. Sisto on säveltänyt osan Taivaan portit –esityksen kappaleista. Sisto tapasi Anneli Sarin Pariisissa ensi kertaa yli kaksikymmentä vuotta sitten, jolloin hän oli mukana Annelin showssa tanssijana ja laulajana. Nyt yhteistyö jatkuu Alfonsina Stornin merkeissä.
Alfonsina Storni on Annelille henkilökohtaisesti hyvin tärkeä taiteilija: ”Samaistun hänen elämäänsä ja kohtaloonsa hyvin voimakkaasti.” Alfonsina kiehtoi myös Oscaria, ja kun Anneli ehdotti yhteistyötä Alfonsinan elämäntarinan tiimoilta, Oscarille ei tullut mieleenkään kieltäytyä.
Amadeuksen tangokuninkuus yllätti
Anneli on tehnyt kiertueita Suomessa muutaman vuoden välein. Taivaan portit –kiertueen valmistelut aloitettiin jo lähes pari vuotta sitten. Produktio oli hyvässä vauhdissa, suurimmat esiintymispaikat varattu ja mieslaulaja-kandidaatteja ehdolla useampiakin. Sitten koitti kesä 2009 ja Annelin veljenpoika Amadeus voitti tangokuninkuuden. Kun Anneli kuuli Amadeuksen voitosta ja varmistui vielä omin korvin, että poika todella osaa laulaa, suunnitelmat mieslaulajan roolituksesta menivät uusiksi. Amadeus kävi Siston luona koe-esiintymisessä ja kiinnitys päätettiin antaa Amadeukselle.
Amadeus on kovassa seurassa
Anneli Sari osaa. Anneli on taitava laulaja ja karismaattinen näyttämödiiva. Kaksiviivainen a soi kauniisti ja paineettomasti oli esiintymismeikki kasvoilla tai ei. Anneli tietää kuka hän on ja mitä tahtoo.
Amadeukselle Taivaan portit ei tule olemaan helppo juttu. Näyttelijän saappaisiin astuminen ei tunnu Amadeuksesta vaikealta tai vastenmieliseltä, mutta rautaisten ammattilaisten seurassa hän joutuu jatkuvasti ylittämään itsensä. Anneli ei epäröi antaa tarvittaessa ankaraakaan kritiikkiä. Sisto taas johtaa ryhmäänsä latinalaisella temperamentilla ja nappaa harjoituksissa vispaavaan käteen kiinni välittömästi kuin haukka.
Taiteilijuuden korkeakoulu
Oscar ja Anneli kehuvat Amadeuksen oppimiskykyä, musikaalisuutta ja menestymisen nälkää. Haastetta kuitenkin riittää, sillä kappaleetkaan eivät ole ihan yksinkertaisimmasta päästä. Stressitasoa nostanee sekin, että osa lauluista lauletaan espanjaksi.
Väitän, että Taivaan portit tulee olemaan Amadeukselle monessa mielessä vaativa ja ankara taiteilijuuden korkeakoulu. Taivaan porttien kautta kuljettuaan Amadeus ei voi olla enää entisensä. Näyttämötyöskentely ei maneereita siedä. Tiukka konserttiaikataulu edellyttää äärimmäisen hyvää fyysistä kuntoa. Laulutekniikan on oltava kunnossa, että ääni kestää. Ensabmle-työskentely vaatii kurinalaisuutta ja auktoriteetteihin sopeutumista.
Mikäli hän tämän tulikokeen läpäisee, saamme mahdollisesti tutustua aivan uudenlaiseen Amadeukseen. Mieheen, jolla on paitsi ääni, myös taito ja tahto pyrkiä päämääräänsä nöyrästi, mutta rohkeasti, - kovaakaan työtä pelkäämättä.
Kommentit (642)
To be, or not to be? Rullata ja klikata vai klikata ja rullata? itse valitsen tämän rullauksen johon toisinaan liittyy myös klikkaus, jos haluaa muistella menneitä. Keskustelut hajoaa kuitenkin aihepiirin ulkopuolelle.
Minäkin pidän kyllä enemmän tästä SatuMaan ”RullausTyylistä”, kuin niistä "OtsikkokSulkeisista". Otsikoita saattoi olla samasta asiasta useampia ja sitten jos JälkeenPäin jotain kommenttia etsit, niin näpsyttele kaikki auki. Ja tahtoi sielläkin se keskustelu levetä eriksi kuin mitä otsikko oli. Onhan se kyllä välillä hassun näköistä täälläkin, kun joka toinen kommentti on toista keskustelua, mutta silti. Totta tuokin, mitä KT sanoi, että aiheita jää jonnekin sivujen taakse. Itse olen huomannut, ettei monesti viitsi enää kommentoida kovin kauas taakse jääneeseen aiheeseen vaikka jotain siihen voisi sanoa. Vaikka mikäpä sen estää. No, siinäpä on pulmaa mietittäväksi. Pate on Rautaa ja Terästä! –LapinNoita-
Mitäs mieltä olette tuosta euroviisuporukka ehdokkaista, onko sopivia ehokkaita. Minä itte taidan kääntää katseen entiseen tangokunkkuun Tommiin, vaikkei ole mitään tietoa kappaleesta.
(olihan Tommi tangokunkku)
A.
Jokaiselle artisteille tulee jossain vaiheessa ”notkahdus” Pate-poika, hänellä tällä hetkellä on pientä nousukiitoa ylöspäin ja se on hyvä juttu.
A.
9:54 Kannattaa sinunkin osallistua "piponlöysäyskursseille" ja mitä pikemmin sen parempi :))))
A:n sivuillahan on paljon viestiketjuja,ne sopii paremmin Kotisivuille,vaikkakin keskustelu on hidasta esim. Ampun sivulla,kun kommentit tulee viiveellä ? kait ne ensin tarkistetaan ennekuin julkaistaan !! Itse kannatan tätä nykyistä systeemiä mikä Satumaasa on !
Minäkin pistän taas lusikkani renttusoppaan ja väitän, että aikansa kutakin. Meinaan, että jos vaikka renttuja rakastetaankin. Meillä on täälläpäin muutama noita isoja lavoja, missä säännöllisesti käy esim. nuo edellämainitut artistit. Porukat ovat kuulemma muutaman keikoilla romahdusmaisesti vähentyneet. Pate oli muuten viikonloppuna Sotkamossa, oma poikani oli siellä ja kyllä tykkäsi taas kerran. Muutkin oli tykänneet. Pate on rautaa ja niin on Amppukin! Hyvä! T. Elisa
Se on totta, että monet hyvät aiheet jää sivun tai sivujen taakse piiloon, kun ei ole eri viestiketjuja. Suurin ongelma on tuo!!!
Ja "palstapoliisihan" se sieltä puskasta taas pöllähti areenalle:))))))))
Sivusysteemiasia on kakspiippunen juttu myös. Hyvä, että mietitään, missä systeemissä olis eniten hyviä puolia, kiitos! T. KT
Airille boonuspisteet, kyllä tänne välillä ihan jännityksellä tulee, että mitä vahvaa negatiivistä latausta taas on menossa. Mutta on hienoa, jos nyt kuitenkin saadaan vähitellen räikeimmät tapaukset kuriin. Onhan täältä noita viestejäkin poistettu, että ihan oikein on. Saahan nyt toki olla erimieltä, se kaiketi innostaa ihmisiä kirjoittamaan. Miksi muiden artistien sivuilla on niin hiljaista?
KT:n ehdottama viestiketju ei ole hyvä idea,siinähän hyppelet eri aiheiden perässä,tämä toimii hyvin,kaikki kommentit on heti luettavissa ja eikä noita aiheitakaan niin paljon ole,kyllä kaikki aiheet Satumaan sivulle mahtuu !
Hih, ylimmäinen portinvartija! Voi voi Amadeusta, "näetkö ja kuuleko mitä lähelläsi tapahtuu", jotakuinkin näin kirjoitti Tuovi jokunen aika sitten.
Tuovi, viisas ja lämminsydäminen fani nimittäin. terv. Saara, ei niin viisas fani, mutta lystikäs.
Ei ole olemassa oikeita tai vääriä mielipiteitä. Ainoastaan mielipiteitä.
Kommentoija 8.27
Olen luvannut lueskella ja myös kommentoida jutuista,jotka kohdistuvat minuun.Olin mukana ko.keikalla ja myös vastasin heti yöllä kotiin tullessani palautteeseen siksi,että
Keikka oli mielestäni UPEA lava työskentelyn,tanssi,tulkinta ja yleisön mukaan ottamisen vinkkelistä.
Musiikin äänivolyymi oli lavojen tapaan melkoinen,mutta siihen ei Amadeus ole syyllinen,ne on toiset miehet,jotka sen huolehtivat.
Keikalla ollut kritisoija olisi saanut asiansa parhaiten perille,kun olisi pyytänyt vaikka järkkäreitä viemään viestiä orkesterin pojille.
En kokenut arvostelua kohtuullisesksi,varsinkin , kun se tuli väärään osoitteeseen.
yst.terv . ippa
Rakentava kritiikki on moninverroin arvokkaampaa kuin imelät huokailut. Uskon että Amadeus yhtyy tähän mielipiteeseen. Jos kuulee ainoastaan aaah ja oooh mielipiteitä, niin voi alkaa kuvittelemaan että onkin maailman napa ja tästä paremmaksi ei enää voi tulla.
Hei klo 8.18 Uskalsipa joku kesällä kirjoittaa fc:ssa että äänentoisto Pyhtään lavalla oli todella huono ja Amadeus ikään kuin huusi laulut läpi. Kirjoittaja oli keikkaansa ja Amadeukseen livenä siis pettynyt em syystä.
Sai kirjoittaja sellaisen ryöpytyksen niskaansa että mitäs tänne tulet riitelemään, hus hus matkoihis siitä kuin olisit jo. Juu juu, ja niitä hus hus -viestejä luettuani tuli miullekin tunne, että eikös tuo äänentoistosta kertominen olisi tärkeää infoa amadeukselle. Yleisön korviin sattuu eri tavalla...
Epäluotettavuus on tulkinnallinen sana, kuka mitäkin sillä tarkoittaa.
Nuo aiemmin luetellut herrat, Kari T, Reijo T, Topi S, Pate M ja ketä vielä ovat sellaisia artisteja jotka ovat jo aikaa sitten laulaneet itsensä ihmisten sydämiin. Heille annetaan anteeksi...
Jos aloitteleva artisti saa epäluotettavan maineen, se on vähän eri juttu.
Nyt kun aihe tuli puheeksi kerron vain oman ainokaisen kokemukseni Amadeuksestsa livenä, ja silloin hän tuli kyllä myöhässä. Olimme Pavin tanssilavalla, josta Amadeus myöhästyi ainakin tunnin. Bändin pojat olivat ihmeissään, että missä se maestro. Joku täällä kirjoitti että miksei kukaan kerro mistä keikoilla tapahtuu... Siis sehän on tämä pelin luonne että fanit eivät kerro mitään "negatiivista" tms ja jos joku uskaltaa sellaista kirjoittaa, hänet lyntätään.... et leiki sitten meidän kaa enää
Minä tykkään tästä Satumaan systeemistä että vaikka jutut seilaa laidasta laitaan, niin ne kuitenkin on helposti seurattavissa, ilman että täytyy käydä monella palstalla. Tämä imitoi mainiosti elävää elämää, jossa nokakkain keskustellessakin juttu harhautuu sivupoluille. Tää on vaan elämää, ei sen kummempaa.
Voi apua, ei pitäisi YönKuhneessa kirjoittaa ainakaan meikäläisen, kun tulee tiuttain virheitä eli munauksia. Ei muuta nyt...KT
Näin äkkiseltään ei tule mieleen kuin taannoinen matkamessuhäslinki, kun porukat odotteli Amadeusta turhaan saapuvaksi. Satumaassa krjoiteltiin paljonkin asiasta.
Eihän sitä tarkkaa kellonaikaa tiedä milloin kenenki atistin pitäs hypätä lavalle mutta kyllä Amppu vielä ihan ajoissa on ollut ja ihan hyvässä kunnossa.
Mistä johtuu toisista vanhemmista artisteista (miehistä) kuulee että esiintyvät humalassa, ajatelkaa jos joku nuori olis lavalla humalassa sehän olis ihan katastrofi.
A.
Ampun (epä)luotettavuudesta en osaa sanoa, enkä muidenkaan. Tunnen kylläkin erään HajaMielisen ihmisen ja ellen häntä tuntisi, niin hänetkin voisi luokitella EpäLuotettavaksi. Ujoa ihmistä voidaan myös monesti luulla YliMieliseksi. Nämä vain EsiMerkkinä, kun asioita voidaan käsittää niin monella tavalla tai väärinkin. Nyt UkkoMetsoa IltaPalaksi. Hyvää yötä! –LapinNoita-
Ikurin Turbiini Pate "Ukkometso" Mustajärvi piti bändiään vuosia pinteessa, kun ei saapunut paikalle kuin myöhässä ja päissään. Costello Hautamäki ja kaikki kärsivät yhden tiimiläisen tolkuttomuudesta, yhteistyön epäluottamuksellisuudesta. Nyt mallikkaasti kuosiintunena Paten raspisesta kurkusta lähtee voimakkaat ja ilmeikkäät rääkäisyt. Tykkään!
Eikö Amadeus-häilyväinen olekaan saapunut ajoissa keikoille, kun vakikeikkakävijät eivät ole sanoneet mitää sivuillamme. Lähimpänäkin olevat fanit voisivat aina ilmoitta, missä mennään. Eipä silti, kaikki artistit joskus myöhästelee monesta syistä. Ennen oli syynä hulppea viinan viihdekäyttöä, nyttemin ehkä liikennetilanteet ja oman aikataulutuksen täsmääminen. Bändiharjoituksista ei silti voi myöhästyä aivan niinkuin teatteriharjoituksistakin, jolloin seisotaan paikalla sillä sekunnnilla kuin tikkapojat, kun harkat alkaa. En pitä Amppua epäluotettavana, mutta tuollainen häilyväinen se on, MUTTA ihana "edelleenkin".
Jäädään tarkkailemaan Hänen käytöstään ja annetaan oikein SatuMaista ryöpytystä ja roitinaa, että tokenee, jo havaitaan jotain aivan olematonta käyttäytymista ;););) Ötyjä t. KT
P.s. Toivon edelleen, SatuMaaSivuillakin olisi sellainen sivujärjestyssysteemi, että eri aihealueilla olisi oma viestiketju. Jokin oivallinen puheenaihe jää aina kesken tuonne sivujen päähän, kun aihepiirit tulee sikin sokin peräkkäin vaan. Mikähän systeemi olisi hyvä, ehkä Ampun kotisivujen sivutyyli on hyvä. Kysyin tätä jo keväällä ja kysyn taaskin, mikä sivutyyli olisi tarkoituksenmukaisempi ja mikähän on teknisesti mahdollista? Terv. KT
Tuohon listaan lisäisin vielä Taipaleen Reiskan ja K.Tapion onhan heilläkin ollut välillä epäluotettavuutta,mutta suosiota vaan riittää !
Niin mitä rentumpi sen rakastetumpi:))
Tervepä-terve vaan!
Täällähän on menoa ja meininkiä, - ja ennen kaikkea hienoa keskustelua:) Yksi raita näkyy valitettavasti jääneen pahasti jauhamaan paikoillaan, mutta muuten pidot ovat oivalliset kun oikein vallesmanniakin jo paikalle suunnitellaan kutsuttavan. Miettikääpäs muuten, onko "epäluotettavuus" muusikon tai laulajan kohdalla aina negatiivinen määre? (Riippuen tietysti siitä mistä "epäluotettavuus" johtuu?) Voisiko olla niin, että esim. Irwin, Pate ennen vanhaan, - jopa ehkä Sorsakosken Topikin ovat niin rakastettuja juuri hetkittäisen "epäluotettavuutensa" takia? Blokkaan vielä paikoilleen juuttuneen raidan. Jatketaan jubinaa minun puolestani huomenna.
Mukavaa pyhä-illan jatkoa!
t. Airi S.
17:32 juuri noin,miksi tulla tänne häiriköimään,kyllä Airi säännöt tietää,eiköhän noita sääntöjä tarvita enemmän yleisille päivälehtien ym. palstoille ! Muuten onkohan kukaan artisti täydellinen ? tuskin !
Minä vaan tykkäsin paljon Ampun eppubiisistä, kuten jo kommentoin,minusta oli parempi kuin alkuperäinen. Makuasioita, niinpä niin. Muuten uudesta Ampun levystä minäkin olen sitä mieltä, että uusia biisejä pitää olla, korkentaan jokunen vanha. Miksei Ampulle uusia, jos kerran muillekin. Ja vielä Airikalle tsemppiä! Olet Yliveto! terkuin Elisa
17:41 kommentti jossa viitataan 9:30 kirjoitukseen. Asiaa kommentoitu mm. la 2.10 klo 17:58 ja klo 18:18.