Maailman paras fiktiivinen ateria

Ruoasta syntyy parhaat tarinat. Kummisedän spagettiannokset, Chaplinin keittämä kenkä ja Viisikko-kirjojen eväät ovat maailman kuuluisimpia aterioita. 

 

Dramaturgi Tove Idströmin mielestä ruoka on henkilökohtainen ja intiimi asia. Draamassa ruokailu on usein aikaa jaksottava elementti.  

 

Idström pitää Ranskalaista illallista parhaana ruokaelokuvana. Tanskalaiseen kylään sijoittuvassa elokuvassa ranskalainen Babette voittaa arpajaisissa rahapalkinnon, jonka hän käyttää illallisen valmistamiseen. Suurenmoinen ateria sulattaa askeettisen seurueen olemuksen. Silmät alkavat tuikkia ja vanhat kaunat unohtuvat aterian myötä.

”Sitä ruokaa söisin ja soisin muillekin. Kun syö hyvää ruokaa, niin usko elämään palaa – jos se on ollut kadoksissa”, Idström kertoo.

 

Kirjailija Outi Pakkanen tunnetaan romaaniensa ruokakuvauksista.

 ”Lukijat pitävät aivan valtavasti kirjojeni ruokakuvauksista ja odottavat reseptejä”, hän kertoo.

 Donna Leonin Guido Brunetti -kirjat tulevat Pakkaselle mieleen kirjallisuuden ruokakuvauksista. Brunettin vaimo Paola on loistava kokki, joka valmistaa perheelleen suurenmoisen lounaan ja päivällisen joka päivä. Paola on ammatiltaan yliopiston englannin opettaja, ja Pakkasta on ihmetyttänyt, miten hän ehtii tehdä työnsä ohessa ruokaa.

”Kun tapasin Leonin, kysyin häneltä tästä asiasta. Hän vastasi, että kirjallisuudessa voi käyttää vapauksia henkilöhahmojen ajankäytön suhteen.”

 

Ruokailu herättää intohimoja ja suuria tunteita. Kirjallisuuden ja elokuvien lisäksi ruoka on hyvin edustettuna myös maalaustaiteessa. Ruokailutapoja on aina pidetty sivistyksen mittarina.

 

Kirjallisuus ja elokuvat ryöppyävät toinen toistaan kuuluisampia aterioita. Chaplin syö kenkänsä elokuvassa Kultakuume. Ikimuistoista kohtausta kuvattiin kolme päivää, jonka aikana Chaplin söi useita lakritsikenkiä ja kärsi vatsavaivoista. Elokuvassa Kaunotar ja kulkuri spagettiannos johtaa suudelmaan. Marcel Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä -kirjan madeleine-leivos on maailmankuulu.

 

Ruokakulttuuri ja tarinat ovat vahvassa symbioosissa. Tähän liittyy myös muutos, joka on viimeisten vuosikymmenten aikana tapahtunut länsimaissa. Kun vielä 60 vuotta sitten Viisikon eväät edustivat ylellisyyttä pula-aikana (keitettyjä munia, tomaattia, kinkkua, vastapaistettua leipää, suklaa- ja hedelmäkakkua), ovat nykyajan kansansairaudet diabeteksen ja liikalihavuuden kaltaisia epäterveellisen ruokailun synnyttämiä.

”Kun mennään elokuvateattereihin, syödään koko ajan. Leuan pitää koko ajan käydä”, Idström pohtii.

 

Olet mitä syöt -ajatus tuntuu pätevän myös tarinoissa. Hyvin vahva juonne tästä löytyy lastenkulttuurista ja saduista, jotka Punahilkasta Hannuun ja Kerttuun tai Asterixista Karviseen rakentuvat ruokailun ja syömisen ympärille. Harry Potterien kermakalja ja Bertie Bottin joka maun rakeet taitavat olla viimeisimpiä maailmanmaineeseen kiirineitä keksittyjä ruokia.

 

”Parhaat ruokaelämykset ovat yllättäviä tai syntyvät yllätyksestä”, Pakkanen kertoo. Hän pitää ruoan tunteita herättävää vaikutusta länsimaisena ongelmana ja kertoo arvostavansa tavallista ruokaa. ”En voi sietää hienostelua.”

 

Fiktiivisen ruoan synnyttämät mielikuvat kertovat meistä yllättävän paljon. Nykymaailmasta käsin on kiehtovaa, että melkein kaikki tarinoiden ateriat ovat epäterveellisiä. Onko terveellinen ruoka siis tylsää ja pahanmakuista?

 

Ruokailuun liittyvät myös koko tapakulttuurin repertoaari, mikä heijastuu esimerkiksi Thomas Vinterbergin dogma-elokuvassa Juhlat (ja kaikissa mafiaelokuvissa) tai Knut Hamsunin romaanissa Nälkä.

 

Kulttuuriosasto etsii maailman parasta fiktiivistä ateriaa. Kerro meille, mikä on mieleenpainuvin mielikuvitusruoka.

 

Kulttuuriosasto tiistaina toinen heinäkuuta, kello 19.06

7 kommenttia

Daphne du Maurierin Rebekassa parasta ovat ruokakuvaukset. Etenkin kun ne ovat ristiriidassa romaanin muun maailman kanssa. Talo ja henkilöhahmot ovat täynnä pimeää ja salaisuuksia, ruualla ei ole mitään salattavaa, se on kuvattu yksityiskohtaisesti ja lämpimissä sävyissä, makkarat, eri tavoin laitetut kananmunat ja raskaat englantilaiset leivonnaiset tuntuvat turvallisilta ja tarpeellisilta.

Ja kirsikkapiiras Twin Peaksissa. Se, jonka agentti Dale Cooper tilaa yönmustan kahvinsa kanssa Norman ruokalasta.

Minusta paras on tämä: Eräässä itämaisessa sadussa tarjotaan sulttaanille helmillä täytettyä vesimelonia. Sulttaani saa aterian lapsiltaan, jotka hänen hylkäämänsä vaimo on kasvattanut yksin ja syrjässä, ja joita hän ei ole koskaan tavannut. En ymmärrä yhtään, mitä ateria tarkoittaa kertomuksessa.

Dale Cooper, totta vieköön, mikä kahvinystävä! Hänen kuuluisimpia repliikkejään sarjassa on: "You know, this is — excuse me — a damn fine cup of coffee!"

Twin Peaksin kirsikkapiirakka oli jotain sellaista, mitä kadehdin sarjaa katsoessani teini-iässä. Jotenkin diner-ruokalan ajattomuus ja mutkattomuus onnistui kuvaamaan Yhdysvaltojen parhaita puolia. Nyt kun aika on kullannut muistot, tuo Cooperin kahvikuppi tuntuu hyvin korostueelta. Ehkä vasten kalmankylmää tarinaa ja Twin Peaksin lohduttomuutta se muodosti niin suuren kontrastin, että on jäänyt mieleen. Cooperin suhteen väittäisin myös, että kahvin kehuminen ei liittynyt sen makuun. Hänellehän kaadettiin usein seisoneesta pannusta kupillinen - hän taisi vain todella pitää kahvista.

Sulttaanin vesimeloni kaipaa vielä täydennyksen: söikö hän helmet? Mitä hänelle kävi?

Itselleni hyvin mieluisia ruokakuvauksia ovat Steinbeckin aamiaiset - etenkin kirjoissa Vihan hedelmät ja Hiiriä ja ihmisiä. Yksinkertaista maissileipää, mustaa kuumaa kahvia, tölkkipapuja tomaattikastikkeessa, pekonia. Kaikki tehty nuotiolla ja syöty ulkoilmassa, ystävyydellä. Steinbeck kuvaa näitä pieniä aamiaisia täsmällisellä ja rakastavalla tavalla - ikimuistoisesti.

Uuno Turhapuro on toinen ylittämätön ruokarakastaja. On huomionarvoista, että Speden tekemä ruokahuumori on lämmintä eikä pilkkaavaa. Uuno tilaa grillistä nakkien keitinveden, jonka lusikoi halukkaasti, tämä kohtaus on aivan mieletön. Uunon kyky nauttia ruoan iloista on esimerkillinen.

Todella, jos joku on kulinaristi, niin Uuno.

En valitettavasti tiedä mitä vesimelonille kävi. Aterian valmistelussa sillä oli tärkeä osuus, tarinan neuvokas tytär keksi sen, ja paljastuksia seurasi kun sulttaani avasi oudon melonin. Mutta siinä kaikki. Se on kuitenkin toisen kulttuurin tarina.

Paras ruokaan liittyvä tarina on Sven Hasselin, Portan läskikuutiot. Jo pelkkä resepti on niin absurdi, että sen lukeminen jo naurattaa. Hasselin kirjoissa resepti muuttuu vähän, mutta muuten pysyy samana. En löytänyt reseptiä suomeksi ainakaan, enkä jaksa kirjoittaa sitä itse.

Lapin ruokia-kirjassa kirjailija Annikki Kariniemi kuvaa yllätysvierailuaan Kilpisjärven suunnalla. Lämpimien tervehdysten jälkeen talon isäntä lähetti yhden rengeistään ulos. Tämä palasi parinkymmenen minuutin kuluttua ja pyysi tytärtä vatkaamaan verta. Vieraiden kunniaksi oli teurastettu poro. Pirtin uuni lämpiämään ja kaksi isoa kattilaa liedelle.

Aterian alussa jokainen sai kupin, johon sai tulikuumaa rasvaista lientä. Siihen kastettiin isoja lihapaloja ja ne syötiin sormin. Seuraavaksi jokainen sai palan kieltä ja maksaa ja ne nautittiin poron kuun (rasvan) kanssa. Ja sitten vielä pala väkevää tummaa lihaa ja halkaistu ydinluu jokaiselle.

Jälkiruoaksi tarjottiin lähteessä säilytettyjä hilloja, kahvia ja poronjuustoa.

Ateriointi kesti tunteja kirjailija toteaa, että vieras toi juhlan tullessaan. Tämä on parasta vieraanvaraisuutta!

Ikimuistoisin on hurja grilliateria elokuvasta Paistetut vihreät tomaatit... Mitähän mahtoi olla tarjolla?

Pirjon tarinasta tuli mieleen Mikael Niemen uudemmat kertomukset Lapin juhlapöydistä. Lappalaiset tarjottavat ovat totisesti hyvän ja välittömän elämän, yksinertaisten makuilojen ja vieraanvaraisuuden suhteen aivan omaa luokkaansa. Niemen kirjoissa juuri nämä katkelmat ovat ehdottomasti parasta antia.

Kulttuuriosasto

Yle Radio Suomen Kulttuuriosasto pureutuu taiteen ja kulttuurin ajankohtaisaiheisiin. Ohjelmassa käsitellään kiistoja ja puheenaiheita yhdessä kuuntelijoiden kanssa. Studioraati taustoittaa ja selittää kulttuurin uudet ilmiöt.

Ohjelma kuullaan Radio Suomen kanavalla kerran kuussa ja sitä toimittavat Aleksis Salusjärvi ja Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelman toimittajat.

Kuuntele Kulttuuriosasto Yle Areenassa