Amadeuksen yksi esikuvista on Olavi Virta. Hänen repertoaarista levylle ovat päätyneet hitit ”Meren kuisketta” ja ”Luonnonlapsi.” Amadeus on tangokuninkuutensa ansainnut, sillä sen verran luontevasti hän tulkitsee Virtaa.
Hortto Kaalon ohjelmistosta on lainattu vanha mustalaissävelmä ”Pyyhi tuuli kyyneleet.” Versio on tyylikäs kunnianosoitus Amadeuksen isälle Taisto Lundbergille, joka aikoinaan perusti yhtyeen. Jos suku on tärkeä, niin seuraavaksi ehdotan tehtävän hänen tätinsä Anneli Sarin ohjelmistoon kuuluneen ikivihreän ”Sait multa kukkaset toukokuun.”
Eppu Normaalin ”Joka päivä ja joka ikinen yö” on albumin ainoa rokkilaina. Ehkä sen takia sanat eivät oikein istu uskottavasti laulajan suuhun.
Amadeus esitti tangomarkkinoiden finaalin ensimmäisellä kierroksella Virran ”Romanescan” ja toisella kierroksella Lauri Tähkän ”Rakkaus ei oo pysyvää.” Kumpaakaan ei löydy tältä levyltä. Sitä vastoin kilpailun pakollinen tilaustango ”Onnemme kyyneleet” löytyy, keskinkertaisuudesta huolimatta.
Lainakappaleiden lisäksi albumi sisältää viisi Risto Asikaisen ja Ilkka Vainion tekemää alkuperäissävellystä. Näistä ”Anastacia” soi Euroviisukarsinnoissa. ”Eksyneen määränpää” ja ”Matador” ovat tällä kerralla parivaljakon onnistuneimmat palat.
Amadeus on parhaimmillaan ikivihreiden kanssa. Hyvät melodiat ja kohtalokkaat kertomukset sopivat hänelle hyvin. Ja aika on Amadeuksen puolella.
Kommentit (516)
Tietenkin me ollaan eri mieltä arvostelusta,en minäkään kaikista tykkää varsinkin nuo sovitukset ? Kappale valinta olis voinut olla toisenlainen siis minun mielestä !
Amadeuksen esittämä "Joka päivä ja joka ikinen yö" on erinomaisesti onnistunut tulkinta Epun teoksesta ja sanat sopivat Amadeuksen suuhun kuin "korvanappi korvaan". Kaksi versiota eivät kilpaile keskenään, vaan jäävät elämään omaa elämää meidän sydämissämme. Minulle Amadeuksen versio on sittenkin suloisin.
Asiallinen arviointi. Harmittaa vähäsen minulle mieluisimmat kappaleet, kuten Ei saisi aamu tulla koskaan, sekä Eksyneen määränpää, olisin halunnut arvioit avaksi!? Minusta asiallinen, vaikkakin lyhyt ensialbumiksi arviointi. Toivoisin, että Onnemme kyyneleet tulisi seuraavalle albumille alkuperäisellä melodialla.
Niin, minustakin Sirkus on aivan upea. En ymmärrä lainkaan Eppujen "Joka päivä ja joka ikinen yö" -biisin sanojen sopimattomuutta Amadeuksen suuhun. Minusta se on erittäin onnistunut tulkinta! Romanesca olisin kaivannut!
sielukas levy!
"Amadeus on parhaimmillaan ikivihreiden kanssa" Ok. Sirkus on mielestäni biisi,jota ei tulisi "mitätöidä",siinä on mielestäni erinomainen melodia ja teksti. Olen samaa mieltä,että aika on Amadeuksen puolella.Toivottavasti albumia hyödynnetään radiokanavien soittolistojen "vaihteluun"