yle.fi


Miten tarjota komediaviihdettä ja muita viihdeohjelmia

Miten tarjota komediaviihdettä ja muita viihdeohjelmia

17. syyskuuta 2009 Kommentit: 0

Käsikirjoitettu eli dialogiin perustuva viihde

Dialogiin perustuvaa viihdettä ovat esimerkiksi sitcom ja sarjamuotoiset sketsiohjelmat.

1. Otsikko
Kiinnostava, houkutteleva ja selkeä lupaus ohjelmasta.
 
2. Peruskonflikti
Mikä on ohjelman perusristiriita? Yksi lause riittää.
 
3. Hahmojen kuvaukset
Päähahmot, heidän nimensä ja yksi kuvaileva lause kustakin. Yritä kuvata hahmojen olemus pähkinänkuoressa.
 
4. Tarinan, juonen kuvaus
Ole tiivis! Kerro, mistä 1. episodi kertoo ja miten: alku, keskikohta, loppu ja teema. Voit myös lisätä koko sarjan kaaren tiiviisti yhdellä lauseella, jos se on jo tiedossa.
 
5. Miksi tämä ohjelma?
Lyhyt kuvaus siitä, miksi kyseinen ohjelma pitäisi tehdä. Voi liittyä havaintoon jostakin ajankohtaisesta ilmiöstä tai sitten täysin ajattomaan asiaan, joka on mielenkiintoinen ja koukuttava. Tarkoitus on herättää ohjelmaehdotuksen lukijan mielenkiinto, kiteyttää ohjelman perimmäinen tarkoitus muutamalla lauseella. Kerro myös oma intohimosi ohjelman tekemiseen: tekijän viesti, näkökulma ja tahto tiivistettynä!
 
6. Kohdeyleisö
Millaiseksi ajattelet kohdeyleisön? Mitkä elementit ohjelmassasi vetoavat tähän / näihin kohderyhmiin?
 
7. Arvio resursseista?
Jos pystyt arvioimaan ohjelman tuotannollisia vaatimuksia, kerro niistä lyhyesti. Tässä vaiheessa resurssien arviointi ei kuitenkaan ole pakollista, idean hyvä esittely riittää.
 

Muut ohjelmatyypit
 

Muihin viihteellisiin ohjelmatyyppeihin luetaan esimerkiksi erilaiset gameshow´t ja talkshow´t
 
1. Otsikko
Kiinnostava, houkutteleva ja selkeä lupaus ohjelmasta.
 
2. Ohjelman toiminta-ajatus
Mistä ohjelmassa on kyse, mikä on sen perusidea? Muista, että pelkkä tapahtumapaikka ei ole ohjelmaidea.
 
3. Ohjelman toteutus
Miten idea toteutetaan ohjelmaksi? Tässä kerrotaan oleelliset asiat ohjelmasta/ohjelmaideasta: sisällöt, teemat, käsittelytapa, kerrontatapa.
Mitä ohjelmassa tapahtuu konkreettisesti? Mieti muutamia esimerkkejä tilanteista, joita ohjelma tarjoaa.
Kaikkea ei tarvitse tässä vaiheessa kirjoittaa auki. Tärkeää on miettiä rajaus: mitkä asiat on oleellista kertoa? Mieti, millaista tunnelmaa ohjelmaan tavoittelet, ja kerro sen saavuttamisen kannalta tärkeät asiat.
 
4. Miksi tämä ohjelma?
Lyhyt kuvaus siitä, miksi kyseinen ohjelma pitäisi tehdä. Voi liittyä havaintoon jostakin ajankohtaisesta ilmiöstä tai sitten täysin ajattomaan asiaan, joka on mielenkiintoinen ja koukuttava. Tarkoitus on herättää lukijan mielenkiinto, kiteyttää ohjelman perimmäinen tarkoitus muutamalla lauseella. Kerro myös oma intohimosi ohjelman tekemiseen: tekijän viesti, näkökulma ja tahto tiivistettynä!
 
5. Esiintyjät
Esittele lyhyesti ohjelman juontajat, kilpailijat, tuomarit, kommentaattorit jne. – he, jotka ohjelmassa esiintyvät. Millainen tyyli esiintyjillä on, miten puhuvat, miltä näyttävät, minkälaisessa roolissa ovat?
 
6. Kohdeyleisö
Millaiseksi ajattelet kohdeyleisön? Mitkä elementit ohjelmassasi vetoavat tähän / näihin kohderyhmiin? Mitä katsoja saa ohjelmalta? Tietoa, tunnetta, yhteisöllisyyttä, yllätyksiä, oppimista, viihtymistä?
 
7. Arvio resursseista
Jos pystyt arvioimaan ohjelman tuotannollisia vaatimuksia, kerro niistä lyhyesti. Tässä vaiheessa resurssien arviointi ei kuitenkaan ole pakollista, idean hyvä esittely riittää.

 

Poltteleeko komediakäsikirjoitus takataskussasi? Onko sinulla idea uudeksi gameshow´ksi?

Voit tarjota ideaasi meille täällä.

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

Pertti

Luovat yhteisöt kylvävät ideoita ja korjaavat ratkaisuja.