Ti 10.10.2006 @ 18:32admin

Ibsen ja Mao

Mitä yhteistä on Marxilla, Einsteinilla ja Ibsenillä? Pekingissä ilmestyvän Kansan päivälehden mukaan kaikki kolme kuuluvat 1900-luvun viidenkymmenen suurimman vaikuttajan joukkoon. Tarkoitus oli jo lopettaa Henrik Ibsenin uran käsittely, mutta lukija Pariisista lähetti International Herald Tribunesta (16-17.9.) saksitun artikkelin, jonka mukaan Ibsenin kuoleman satavuotismuisto on suurtapahtuma myös Kiinassa. Pekingin Kansallisteatterissa esitettiin syyskuun ajan ”Nukkekotia”. ”Kummittelijoita” on parhaillaan Kansan vapautusarmeijan teatterin ohjelmistossa.

IHT:n mukaan ensimmäiset Ibsen-käännökset ilmestyivät kiinaksi jo vuonna 1907. Koko moderni kiinalainen teatteri on syntynyt paljolti Ibsenin vaikutuksesta – klassinen kiinalainen teatterihan oli kauttaaltaan laulettua. ”Nukkekoti” ilmestyi kiinaksi kymmenen vuota myöhemmin ja käynnisti siellä feministisen liikkeen. Kiinan teatterihistorian tunnetuin Nora oli shanghailainen näyttelijätär Jiang Qing, josta myöhemmin tuli Mao Zedongin puoliso.

Kun muistetaan Jiang Qingin rooli kulttuurivallankumouksessa, Ibsenin vaikutuksessa saattaa olla jotakin kielteistäkin. Mutta tässä on todella haastetta Suomen kulttuuriviennistä vastaaville. Kuka on Suomen Ibsen? Sibelius vai Linus Torvalds?

Pekka Gronow

Pekka Gronow toimi asiantuntijana radion äänitearkistoissa. Hän kirjoitti blogissaan äänitteiden historiaan, arkistointiin ja tekijänoikeuteen liittyvistä asioista.

 

Blogiarkisto

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu