yle.fi


Synopsis vs. käsikirjoitus

Synopsis vs. käsikirjoitus

Millaisessa muodossa käsikirjoituksia kannattaa tarjota?
17. marraskuuta 2009 Kommentit: 5

Voit tarjota Yleisradiolle valmiin käsikirjoituksen sijasta pelkkää synopsista. Se on usein jopa parempi vaihtoehto, koska se mahdollistaa nopeamman käsittelyn ja palautteen antamisen. Synopsis auttaa myös kirjoittajaa itseään hahmottamaan tarinan kokonaisuutta selkeämmin. Synopsis on siis samaan aikaan sekä käsikirjoittajan tärkein työkalu että oiva myyntiväline.

Mikäli tarjoat synopsista, ota huomioon seuraavat asiat:

Synopsis on tiivistelmä tarinan juonesta. Se ei sisällä mitään muuta materiaalia.

Synopsiksen täytyy olla kokonainen. Siinä ei voi koskaan lukea esim: "moninaisten vaiheiden jälkeen..." tai "sitten tapahtuu kaikenlaista, ja lopuksi..."

Ei riitä, että kerrot, minkälaisen tarinan olet ajatellut kirjoittaa, vaan sen pitäisi käydä ilmi synopsiksesta.

Mitä selkeämpi ja tiiviimpi synopsiksesi on, sen helpompi siihen on ottaa kantaa. Vältä liiallisten yksityiskohtien luetteloimista, tyylilajin kuvailua ja tunnelmointia. Synopsis ei ole kirjallisuutta. Hyvä synopsis on joskus niin yksinkertainen, että se sellaisenaan näyttää vähän tyhmältä.

Sopiva mitta esim. tunnin pituisen tv-elokuvan synopsikselle on korkeintaan 1-2 liuskaa. Treatment sen sijaan on dokumentti, jossa kerrotaan hyvinkin perusteellisesti koko juttu alusta loppuun, kaikkine yksityiskohtineen, ilman dialogia. Treatmentin pituus voi olla esim. 10-20 liuskaa. Se ei kuitenkaan ole dokumentti, jolla kannattaa lähestyä tuottavaa tahoa ensimmäistä kertaa. Ytimekäs synopsis on paljon tehokkaampi ase.

Älä liitä synopsikseen dialogia, vaan tee se erillisessä kohtausnäytteessä, mikäli niin haluat.

Synopsiksen liitteeksi voit lisätä myös luonnehdintoja tärkeimmistä henkilöhahmoista, mutta muista, että oleellisten asioiden pitäisi näkyä jo itse synopsiksessa, eli siinä, miten henkilösi toimivat. Emme tahdo tietää, mikä päähenkilösi isä oli ammatiltaan, tai minkämerkkistä tupakkaa hän polttaa, mikäli se ei nimenomaan liity tarinan ymmärtämiseen. Tahdomme tietää, mitä hän haluaa, ja miten hän toimii.

Voit liittää mukaan myös oman käsityksesi siitä, mikä juuri tässä tarinassa on tärkeää, mutta tee se lyhyesti. Kukaan ei tahdo lukea pitkiä myyntipuheita, varsinkaan, jos itse tuote on vielä alkutekijöissään.

Muista: synopsiksen kirjoittamisen kuuluukin olla vaikeaa. Mitä lyhyempi dokumentti, sen enemmän sen kirjoittaminen vaatii työtä ja hikeä. Ammattikirjoittajat käyttävät usein synopsiksen hiomiseen enemmän aikaa kuin sen auki kirjoittamiseen. Tämä ei tarkoita, etteivätkö suunnitelmat voisi muuttua myöhemmin, mutta ilman ehjää synopsista on vaikea tehdä minkäänlaista tilaus- tai tuotantopäätöstä.

Mikäli tarjoat kokonaista käsikirjoitusta, muista seuraavat asiat:

  •   alan ainoa standardifontti on Courier 12 p tai vastaava, joten älä käytä muita fontteja.

  •   älä numeroi kohtauksia. Se on tarpeen vasta ns. kuvauskäsikirjoituksessa, kun tuotanto on jo käynnistynyt.

  •  älä kirjoita jokaisen kohtausotsikon yhteyteen luetteloa henkilöhahmoista. Anna lukijan tutustua heihin sitä mukaa, kun he  tulevat sisään tarinaan.

  •  jos käytät formatointiohjelmaa (Movie Magic Screenwriter, Final Draft, Celtx ym.), älä jätä käsikirjoitukseesi englanninkielisiä elementtejä kuten CUT TO:, CONTINUED: tai (MORE). Nämä kaikki ovat tässä vaiheessa turhaa tietoa, joka ainoastaan hankaloittaa lukemista. Ne eivät saa käsikirjoitustasi näyttämään ammattimaisemmalta.

  • älä kirjoita käsikirjoitukseesi kameraohjeita. Ohjaaja ja kuvaaja eivät kaipaa neuvojasi, vaan tekevät itse oman työnsä.

Ei näin:

Kamera panoroi 90 astetta, ja näemme Keijon istuvan kaivonkannella. 
Leikkaus erikoislähikuvaan Liisan pelästyneistä kasvoista.

Vaan näin:

Keijo istuu kaivonkannella. Liisa näkee hänet ja pelästyy.

  • älä yritä antaa ohjeita näyttelijöille. He tekevät kuitenkin juuri päinvastoin. Älä tulkitse.

Ei näin:

               LIISA
       (kyllästyneellä 
        äänellä, kohauttaa
        olkapäitään)
  En.
      (vaikka oikeasti
       tahtoisi kiljua
       riemusta!!)

Vaan näin:

                   LIISA
       En.

 

  •   älä kirjoita mitään, mitä ei voi kuvata.

Ei näin:

Liisan oven edessä seisoo käytetty auto. Se kuuluu Keijolle. Hän on juuri 
ostanut sen työkaveriltaan Penalta ja vaihtanut siihen kalliit 
alumiinivanteet, joista hän on hyvin ylpeä. Liisa tulee ulos päällään
äitinsä  vanha aamutakki. Liisa sytyttää tupakan. 
Keijo on jäänyt sohvalle nukkumaan rakastelun jälkeen.

Vaan näin:

Liisan oven edessä seisoo auto. Liisa tulee ulos aamutakissa ja sytyttää 
tupakan.

 

Muista varsinkin tämä:

Kuvaelma ei ole draamaa. Draamassa joku haluaa aktiivisesti jotakin, ja jokainen kohtaus vie kohti tätä tavoitetta,tai kauemmas siitä. Suurin osa tuotantoon tarjotuista, myös ammattilaisten, käsikirjoituksista sisältää liikaa staattisia kuvaelmia, toistoa ja passiivisia henkilöitä.

Draaman käyttövoima on aina konflikti.

Kärjistä, liioittele ja tiivistä.

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

kirase 02.12.2009, 20:29

luin teidän ohjeenne synopsista, teidän lakimiehellänne on ollut hienot päivät kun hän on viilannut näitä " ehto-pykäliä" , mutta mitä hän tietää "luovasta" tuotanosta? Tottakai on hieno juttu mitä enemmän saadaan mainosta. Jos kuitenkin teidän sisäisessä byrokratiassane sekoatte omiin ympyröihinne...... ja hukkaatte siinä hyvän idean... Minulla on hyvä synopsis, mutta en tiedä miten toteuttaa se... Aion kääntyä useamman tahon puoleen . Jos kiinnostaa, lähetän teille aloituksen tarinaan.... se ei ole perskeleen synopsis (synopsikset ovat ammattilaisilta - ammattilaisille lähettämää tietoa) = (insesti), Haluaisin lähettää ehdotukseni teille, kunhan saisin yhteystiedot. Tästä tulee hyvä juttu.

Pertti 03.12.2009, 12:28

Lakimiehiä meillä ei täällä ole ohjeita laatimassa, vaan ne ovat peräisin kokeneilta luovan työn ammattilaisilta, eli käsikirjoittajilta.
Tarkoitus on auttaa kirjoittajia hahmottamaan paremmin sitä, mitä tarjottavilta käsikirjoituksilta edellytetään, niin meillä täällä YLEssä kuin muuallakin. Emme tahdo tarinan alkuja, vaan kokonaisia tarinoita. Eli suomeksi: kukaan tuskin ostaa autoa, josta puuttuvat sekä moottori että pyörät, vaikka ne kuinka luvattaisiin toimittaa myöhemmin. Tämä sivusto on perustettu helpottamaan YLEn ja mahdollisten käsikirjoittajien yhteydenpitoa. Lähetä toki ideasi meille TARJOA -osion alareunasta löytyvällä lomakkeella.

Terveisin,

Pertti

Timo Ekman 04.12.2009, 04:48

Aivan ymmärrettävä ajatus Pertiltä tuon käsiksen suhteen. Kirjakustantamotkin haluavat mahdollisimman viimeisteltyjä käsikirjoituksia. Yhtä runoa tai novellia on aivan turha lähettää.

Toivon mukaan tänään alkava käsikirjoituskisa on sopivan eksakti ohjeiltaan. Tällöin on helpompi lähteä kirjoittamaan, kun tietää, mitä tilaaja on vailla.

susu 20.09.2010, 10:58

En ole koskaan kokenut, että synopsis olisi tärkeä työkalu kirjoittajalle itselleen. Mielestäni synopsis on ennenkaikkea myyntiväline, joka kirjoitetaan muita varten, ei koskaan itseä varten. Synopsis on tärkeä väline idean myymiseen, ei niinkään idean kehittelemiseen.

Treatment puolestaan on lähes välttämätön työkalu kirjoittajalle itselleen.

Tämä on tietenkin vain minun henkilökohtainen kokemukseni.

Sanna 01.03.2011, 23:23

susu, mulle ainakin on synopsiksen teko ollut aina todella valaisevaa. Sillä se näyttää onko tarinassa ainesta vai onko se vain höttöä joka sisältää sinänsä kiihkeitä tapahtumia ja kivaa dialogia.

Eräs käsikirjoituksen lehtori terotti meille, että hyvän TV-sarjan idea pitää saada kiteytettyä yhteen lauseeseen, joka on ikään kuin sarjan "teema". Tämä teema kantaa sarjaa alusta loppuun ja sen ympärille kaikki muu rakentuu. Lehtori täsmensi vielä, että jos ei pysty itse määrittelemään sarjan teemaa paperille, niin silloin kyseessä ei ole hyvä eikä kestävä sarja.

Pertti

Menestyksellä on hintansa. Sitä tavoitellessasi varmista, että sinulla on varaa siihen.