Astrid on Aurinko?
Helsinkiläinen opiskelija Zarmina Razai ja kokkolalainen lakimies Jean-Claude Mutiganda ovat aloittelevia kunnallispoliitikkoja. Paikka valtuustoon ei vielä auennut kummallekaan viime syksyn vaaleissa, mutta luottamustehtäviä on löytynyt.
Kristillisdemokraatteihin kuuluva Mutiganda vaikuttaa Kokkolan tarkastuslautakunnassa sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan varajäsenenä; kokoomuslainen Razai johtaa puhetta Helsingin maahanmuutto- ja kotouttamisneuvottelukunnassa.
Tuomion tämän kevään ensimmäisessä jaksossa nämä kaksi hyvin sopeutunutta maahanmuuttajaa ovat kuitenkin eri mieltä itse pääasiasta: onko ministeri Astrid Thors syyllinen vai syytön siihen, että maahanmuuttajien kotouttaminen on suurelta osin epäonnistunut?
Mielipiteet eivät noudata puoluekantoja: hallituspuolueeseen lukeutuva Razai on sitä mieltä, että Thors on epäonnistunut, koska liian suuri osa Suomeen jo tulleista turvapaikanhakijoista ja muistakin maahanmuuttajista on työttöminä. Mutigandan mielestä Thors on onnistunut, koska hän on mm. tuonut eduskuntaan lain, joka helpottaa B-oleskeluluvan saaneiden työllistymistä. "Ministeri Astrid" on hänen mielestään kuin talvinen Aurinko, joka ei ihan vielä lämmitä. Mutta odottakaapa kevääseen!
Kuviota mutkistaa se, että Mutigandan puoluetoveri, kristillisten puoluesihteeri Sari Essayah todistaa Tuomiossa syyttäjän puolella Thorsia vastaan. Puolustuksen asiantuntijatodistaja, maahanmuuton tutkija Tuomas Martikainen puolestaan näkee ministerin toiminnassa paljon hyvää.
Samojen faktojen pohjalta voi siis muodostaa kaksi toisilleen täysin vastakkaista mielipidettä. Mutta onko Thors syyllinen vai syytön? Siitä ohjelman "juristit" Johanna Korhonen ja Jan Erola ovat täysin eri mieltä.
Kuten oikeassa tuomioistuimessa, myös Tuomio-ohjelmassa on ratkaisupakko: katsojien on ryhdyttävä valamiehistöksi ja ilmoitettava onko Thors syyllinen vai syytön. Tuomari Tapio Liinoja antaa ohjelmassa äänestysohjeet, mutta tähän vielä lyhyt kertaus:
Jos Thors on mielestänne syyllinen Tuomiossa esitettyihin syytöksiin, lähettäkää ohjelman aikana matkapuhelimella numeroon 17176 tekstiviesti tuomio 1 - jos Thors on mielestänne syytön, lähettäkää samaan numeroon viesti tuomio 2
Tuomio selviää ohjelman lopussa, eikä siitä voi valittaa. Tässä blogissa voi kuitenkin antaa kommenttipalstalla äänestysselityksiä - ja ehkä ministeri Thors myös arvostaisi ehdotuksia siitä, miten sitä kotouttamispolitiikkaa oikein pitäisi hoitaa.
Matti Virtanen
tuottaja, Tuomio
P.S. Tässä blogissa oli maanantai-iltaan kello 21:50 saakka äänestysohje väärinpäin, eli syyllinen ja syytön olivat vaihtaneet paikkaa. Blogia kävi kuitenkin lukemassa tähän mennessä vain 172 henkeä, joten heidän äänestyskäyttäytymisensä ei ratkaissut itse tuomiota - jos nyt kukaan tämän perusteella edes äänesti. Pääasia on, että itse ohjelmassa vaihtoehdot olivat oikein, ja ääniä annettiin yhteensä 653. Ja tuloshan oli, että Thors on katsojien mielestä syyllinen; prosenttijakauma oli 80-20.
Pyydän anteeksi kömmähdystä.
25 kommenttia
Ma 23.02.2009 @ 21:23
Täytyy sanoa että HARVINAISEN selkeä mielipide afganistanilais naiselta. Jos ei ole töitä maahanmuuttajille niitä ei tule ottaa lisää. Upeaa jos päättäjätkin heräisivät tosiasioihin, varsinkin Thors
Ma 23.02.2009 @ 21:24
Zarmina Razai on täysin oikeassa. On järjetöntä rahdata tänne luku-, kirjoitus- ja kielitaidotonta porukkaa ratkaisemaan "työvoimapulaa". Otetaan tuumaustauko ja yritetään kotouttaa olevat maahanmuuttajat eikä yritetä haukata liian suurta palaa kerralla.
Ma 23.02.2009 @ 21:28
Laitettaisiin maahanmuutajiin kohdistetut sopeutumisrahat uusien lapsien lapsilisiin...johan rupeisivat suomalaiset lisääntymään.
Ma 23.02.2009 @ 21:30
Monet pakolaiset ovat kokeneet sodan kauhut tai muuten vain traumatisoituneet. Kuinka tällaisia ihmisiä voisi kuvitella heikolla suomenkielellä ja huonolla koulutuksella työskentelemään missään?
Ma 23.02.2009 @ 21:33
Siis miten tämä äänestys toimii, ohjelmahan on nauhoitettu, kuinka voi ohjelman aikana puhelinäänet vaikuttaa lopussa julistettuun "tuomioon". Selittäkää ja informoikaa ohjelman tekijät tästä asiasta, puheluthan maksaa.
Nauhoituksesta kertoo se kuinka jo mainostettiin seuraavaa jaksoa.
Ma 23.02.2009 @ 21:35
Astrid Thors on tekemässä sellaista karhunpalvelusta suomalaisille veronmaksajille sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä, että hänet olisi laitettava valtakunnan syytteeseen. Toinen asia on, että miksei maahanmuuttajia sijoiteta Ahvenmaalle?
Maahanmuuton tarkoituksena on luoda valtava työttömien reservi ja sitä kautta rapauttaa suomalaisten työläisten työsuhdeturvaa ja etuja. Kansan tulisi herätä RKP:n, Kokoomuksen, Keskustan, Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton surkealle asioiden hoidolle.
Ma 23.02.2009 @ 21:35
äänestysohjeissa ristiriitaa !!!! tämän sivun loppupuolella tuossa ylempänä on ohje äänestää 1 jos on syytön ja 2 jos syyllinen. Etusivulla sekä tv:ssä ohje on juuri päinvastoin ?? kumpaakohan nyt piti äänestää, jos tarkoitti, että syytön ? 1 stä vai 2 sta :D
Ma 23.02.2009 @ 21:36
Tältä sivulta:
"Jos Thors on mielestänne syytön Tuomiossa esitettyihin syytöksiin, lähettäkää ohjelman aikana matkapuhelimella numeroon 17176 tekstiviesti tuomio 1 - jos Thors on mielestänne syyllinen, lähettäkää samaan numeroon viesti tuomio 2"
Tulikos nyt vähän masinoitua?
Ma 23.02.2009 @ 21:44
POHJALAINEN Vaasassa launataina 21. Helmikuuta 2009 kirjoittaa Astrid Thorsin NATo kannasta seuraavasti.
-Kun poliittinen johto selittää, miksi pitäisi liittyä, silloin myös kansalaismielipide on sen takana. Minä en missään tapauksessa järjestäisi kansanäänestystä. Jotkut sitä edelleen viljelevät. Jos äänestyksen tulos olisi ei, se olisi hankala tilanne.
Voiko kukaan KANSANedustaja olla noin piittaamaton kansan mielipiteitä ja demokratiaa kohtaan. Oli sitten mitä mieltä NATO:sta hyvänsä. Tämä samanlainen ajatusmaailma kumpuaa ministeri Thorsin maahanmuuttopolitiikasta. Yleisellä mielipiteellä ei näytä olevan mitään merkitystä!
Ma 23.02.2009 @ 21:49
Tuomion teema oli tosi yksipuolinen "onko kotouttaminen onnistunut hyvin vai huonosti". Kyseessähän on todella ajankohtainen teema kokonaisvaltaisesta Suomen maahanmuuttoopolitiikasta.
Kyllä työhön Suomeen pääsee tulemaan ammattitaitoiset, suomen kieltä taitavat koulutetut ihmiset ilman tämänkaltaista rumpaa - he kyllä täällä pärjäävät - ei työhön tulevista tarvitse puhua samassa paketissa kuin muista tänne muuttavista, jotka tarvitsevat todellista kotouttamista - meidän verovarojamme kielenopetukseen, ammattikoulutukseen, asumiseen, terveyden-ja sairaanhoitoon, lasten päivähoitoon ja kaikkeen elämiseensä. Hoidettakoon ensin oman maan kansalaiset. Lakia maahanmuutolle on TIUKENNETTAVA - kyseessä ei ole rasismi eikä minkäänlainen suvaitsemattomuus, vaan järjenkäyttöä päättäjille ja Suomen ovet tiukemmin kiinni. TUOMION ÄÄNESTYKSENI numero 1.
Ma 23.02.2009 @ 21:59
Tuomion teema oli tosi yksipuolinen "onko kotouttaminen onnistunut hyvin vai huonosti". Kyseessähän on todella ajankohtainen teema kokonaisvaltaisesta Suomen maahanmuuttoopolitiikasta.
Kyllä työhön Suomeen pääsee tulemaan ammattitaitoiset, suomen kieltä taitavat koulutetut ihmiset ilman tämänkaltaista rumpaa - he kyllä täällä pärjäävät - ei työhön tulevista tarvitse puhua samassa paketissa kuin muista tänne muuttavista, jotka tarvitsevat todellista kotouttamista - meidän verovarojamme kielenopetukseen, ammattikoulutukseen, asumiseen, terveyden-ja sairaanhoitoon, lasten päivähoitoon ja kaikkeen elämiseensä. Hoidettakoon ensin oman maan kansalaiset. Lakia maahanmuutolle on TIUKENNETTAVA - kyseessä ei ole rasismi eikä minkäänlainen suvaitsemattomuus, vaan järjenkäyttöä päättäjille ja Suomen ovet tiukemmin kiinni. TUOMION ÄÄNESTYKSENI numero 1.
Ma 23.02.2009 @ 22:00
POHJALAINEN Vaasassa launataina 21. Helmikuuta 2009 kirjoittaa Astrid Thorsin NATo kannasta seuraavasti.
-Kun poliittinen johto selittää, miksi pitäisi liittyä, silloin myös kansalaismielipide on sen takana. Minä en missään tapauksessa järjestäisi kansanäänestystä. Jotkut sitä edelleen viljelevät. Jos äänestyksen tulos olisi ei, se olisi hankala tilanne.
Kysymys kuuluu: Kenen kannalta hankala tilanne?
Ma 23.02.2009 @ 22:01
Tuomion teema oli tosi yksipuolinen "onko kotouttaminen onnistunut hyvin vai huonosti". Kyseessähän on todella ajankohtainen teema kokonaisvaltaisesta Suomen maahanmuuttoopolitiikasta.
Kyllä työhön Suomeen pääsee tulemaan ammattitaitoiset, suomen kieltä taitavat koulutetut ihmiset ilman tämänkaltaista rumpaa - he kyllä täällä pärjäävät - ei työhön tulevista tarvitse puhua samassa paketissa kuin muista tänne muuttavista, jotka tarvitsevat todellista kotouttamista - meidän verovarojamme kielenopetukseen, ammattikoulutukseen, asumiseen, terveyden-ja sairaanhoitoon, lasten päivähoitoon ja kaikkeen elämiseensä. Hoidettakoon ensin oman maan kansalaiset. Lakia maahanmuutolle on TIUKENNETTAVA - kyseessä ei ole rasismi eikä minkäänlainen suvaitsemattomuus, vaan järjenkäyttöä päättäjille ja Suomen ovet tiukemmin kiinni. TUOMION ÄÄNESTYKSENI numero 1.
Miten tää toimii,mun mielestä ei työvoimapulaan tarvita mitää somaleita.Työvoimapulaa ei edes tule.
Ma 23.02.2009 @ 22:10
Uskomatonta populismia julkisin varoin ylläpidetyltä kanavalta: ohjelmassa, jossa ei ehditä (haluta?) selventää käsitteitä ja esittää asiatietoja, saadaan katsojat äänestämään muka kotouttamispolitiikan onnistumisesta. Syyttäjäpuolen argumentit ja taustalla vellova yököttäväsävyinen maahanmuuttokeskustelu saivat katsojat tietysti äänestämään siitä "pitäisikö Suomeen rahdata" lisää maahanmuuttajia - siitä todistavat myös edellä esitetyt kommentit. Äänestettiin siis ihan eri asiasta!
Ma 23.02.2009 @ 22:43
Uskomatonta populismia julkisin varoin ylläpidetyltä kanavalta: ohjelmassa, jossa ei ehditä (haluta?) selventää käsitteitä ja esittää asiatietoja, saadaan katsojat äänestämään muka kotouttamispolitiikan onnistumisesta. Syyttäjäpuolen argumentit ja taustalla vellova yököttäväsävyinen maahanmuuttokeskustelu saivat katsojat tietysti äänestämään siitä "pitäisikö Suomeen rahdata" lisää maahanmuuttajia - siitä todistavat myös edellä esitetyt kommentit. Äänestettiin siis ihan eri asiasta!
Asiayhteys oli kotouttamisen onnistumisen suhde kotoutettavien määrän lisäämiseen... Jos ei kotouttaminen onnistu onko ratkaisu kotouttettavien määrän lisääminen... ei se ainakaan kotouttamisresurssien riittävyyttä paranna.
Sinänsä ohjelma ei ollut kovin analyyttinen, ja ei se Thorsin naulaaminen mikään kovin älyllinen kohde ole em. kysymyksenasettelussa. Tuskimpa Thors resurssien lisäämistä, parempaa resurssien kohdentamista kotouttamisessa vastustaa...
Ti 24.02.2009 @ 09:12
Miksi ihmeessä Suomeen tarvitaan EU:n ulkopuolelta yhtään työperäistä maahanmuuttajaa? EU:ssa kuitenkin on esim. sellaisia maita kuin Viro, Latvia ja Liettua, joita voidaan pitää Suomen halpa työvoima reservinä ja joista viime vuosina on Suomeen virrannut paljon työvoimaa.
En jaksa ymmärtää miksi ihmeessä Suomessa poliitikot puhuvat toisaalla työvoiman puutteesta ja toisaalla näin taantuman kourissa uusien työpaikkojen luomisen puolesta. Jos Suomessa oikeasti olisi työvoimasta pulaa, niin kyllä ne työnantajat nostaisivat palkkoja sellaiselle tasolle, ettei tukien nostaminen työn sijaan olisi kenellekkään taloudellisesti kannattava vaihtoehto.
Kaiken kaikkiaan aika kaksinaamaista toimintaa jälleen kerran meidän kansanedustajilta ja yhtäkään heistä ei tästä paska puhumisesta saa millään tavalla vastuuseen?
Ti 24.02.2009 @ 11:11
S-U-R-K-E-A-T-A, että YLE ottaa ohjelmiston tällaista. Niin kuin yksi ihminen voisi olisi ”syyllinen” tai ”syytön” asioihin, josta päättävät monet muut kuin yksittäiset ihmisiet. Tällaisella YLE yksinkertaistaa monimutkaisia asioita ja lähtee mukaan netissä vellovaan, äänekkääseen roskadebattiin, joka ei tuo mitään uutta tai rakentavaa pöytään.
Vakavia yhteiskunnallisia asioita:
a: ei pitäisi ottaa keskusteluun tällaisen vakavaksi tekeytyvän, mutta tyhmäksi pakottavan "viihteen" kautta. Ottakaa oppia esim. SVT:n keskusteluohjelmista.
b: voidaan mielellään tarkastella kriittisesti ironisin ja humoristisin keinon. Mutta se pitää tehdä hyvillä taustatiedoilla ja hyvällä maulla. Kaipaan todella ”Iltalypsy”-ohjelmaa. Mutta se taisi olla sellaista huumoria, joka vaatii hieman liikaa aivojumppaa ”Tuomio”-tyyppisten ohjelmien tekijöiltä ja katselijoilta.
Ti 24.02.2009 @ 11:27
Miksi puhutaan pakolaisista ja maahanmuuttajista samassa hengenvedossa? Ovat aivan eri asia.
Ti 24.02.2009 @ 20:57
"Äänestysvirheestä"
Jos kuvitellaan, että näistä 172:sta bloginlukijasta KAIKKI olisivat äänestäneet, olisi määrä ollut tällöin viidesosa kaikista annetuista äänistä.
Jos jakauma olisi täälläkin noudattanut suhdetta 80-20, olisi tällöin Thorsin syyllisyys ollut jo lähempänä 90% luokkaa. Ja vastaavasti syytömyys ~~10%. Tietenkään tässä tutkimuksessa on pieni otos, joten turha rinnasta "aitoon" tutkimukseen, mutten yhtään epäile, etteikö kansan yleinen mielipide ole jotain tämän (syyllisyyden) suuntaista.
Harmillinen moka.
Ke 25.02.2009 @ 00:35
S-U-R-K-E-A-T-A, että YLE ottaa ohjelmiston tällaista. Niin kuin yksi ihminen voisi olisi Tällaisella YLE yksinkertaistaa monimutkaisia asioita ja lähtee mukaan netissä vellovaan, äänekkääseen roskadebattiin, joka ei tuo mitään uutta tai rakentavaa pöytään.
Hiljaa! Se oli fasistinen ohjelma ja sinä olet fasisti!
Siinä "laatudebattia", ole hyvä.