Suomessa poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen välisellä ns. PTR-yhteistyöllä on pitkät perinteet. Nykyiseen muotoonsa se on kehittynyt vuosikymmenten saatossa. Ajoittain kehitystä ovat ohjanneet mainitut viranomaiset itse, toisinaan taas taloudelliset tosiasiat.
PTR-yhteistyön periaate on varsin yksinkertainen. Poliisi-, tulli ja rajavartiolaitos voivat suorittaa PTR-asetuksessa säädetyllä tavalla toistensa tehtäviä kulloinkin vastuussa olevan PTR-viranomaisen ohjauksessa. Esimerkiksi poliisi suorittaa rajatarkastuksia kansainvälisillä lentoasemilla, missä rajavartiolaitoksella ei ole pysyvää miehitystä ja rajavartiolaitos huolehtii tullin valvontatehtävistä pienillä rajanylityspaikoilla, missä tullilla ei ole pysyvää miehitystä. Vastaavasti tulli hoitaa rahtialusten rajatarkastukset merialueen satamissa. Osapuolet huolehtivat tehtävistä toisiaan laskuttamatta.
PTR-yhteistyön yhteinen nimittäjä on rikostorjunta. Käytännön yhteistyömuodot ovat kehittyneet yhteispartioinnin ja rajanylityspaikoilla suoritettavan yhteistyön kautta yhteisiin rikos-tiedustelu ja -analyysikeskuksiin. Yhteisen valtakunnallisen yksikön lisäksi PTR-osapuolet ovat perustaneet viisi alueellista ja kolme paikallista rikostiedusteluyksikköä.
Suomessa hyvin sujuva PTR-yhteistyö on pantu merkille myös ulkomailla. Suomea koske-vassa EU:n sisäisessä vertaisarviossa mallia on pidetty hyvänä ja sitä on tarjottu muille EU-maille. Suomen aloitteesta yhteistyömallia on markkinoitu varsin hyvin tuloksin Baltian maihin, erityisesti Viroon. Myös Venäjän suuntaan on tehty avaus yhteistyön kehittämiseksi. Vuonna 2000 suoritetussa Schengen-arvioinnissa Suomen PTR-yhteistyö todettiin erinomaiseksi esimerkiksi viranomaisten voimavarojen ja tietojen systemaattisesta käytöstä kaikkien hyväksi. Marraskuussa 2004 hyväksytty EU:n vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen monivuotinen niin sanottu Haagin ohjelma korostaa poliisi-, tulli- ja rajaturvalli-suusviranomaisten välisen yhteistyö välttämättömyyttä sekä kansallisella että EU-tasolla.
EU-tasolla PTR-yhteistyörakenteet ovat toistaiseksi keskeneräiset, mutta suunta tiedetään. EU:n poliisivirasto EUROPOL on toiminnassa ja vuoden 2005 toukokuun alussa myös EU:n rajaturvallisuusvirasto aloittaa työnsä. Tulliviranomaiset ovat vahvasti mukana EU-ROPOLin työssä ja EU:n petostorjunta-virastossa OLAFissa. Näiden EU-virastojen välisen yhteistyön kehittäminen on ensi vaiheen mittava haaste. Jatkossa on välttämätöntä luoda perusta EU:n ja uusien naapurivaltioiden turvallisuusviranomaisten välille. Lisäksi tulee syventää yhteistyötä EU:n ja hakijavaltioiden sekä erityisesti Venäjän turvallisuus-viranomaisten välillä ja myös EU:n ja Yhdysvaltojen turvallisuus-viranomaisten välillä. Suomella on hyviä kokemuksia annettavana operatiivisesta yhteistyöstä Venäjän poliisi-, tulli- ja rajaviranomaisten kanssa.
Aivan kuten asia on Suomessa kansallisesti, myös EU-tasolla on tärkein tavoite päästä keräämään ja analysoimaan tietoja, joiden perusteella voidaan tehdä luotettavia riskianalyyseja EU-jäsenvaltioiden eri viranomaisten tarpeisiin. Varsinaisen käytännön perustyön tekevät kansalliset poliisi-, tulli- ja rajaturvallisuus-viranomaiset. Näitä tukevia yhteisiä operaatioita sisärajojen ylitse ja ulkorajoilla järjestetään riskianalyysien mukaisesti.
Poliisitarkastaja Reijo Hyytiäinen (poliisi)
Valvontajohtaja Lauri Ervola (tulli)
Everstiluutnantti Vesa Huuskonen (rajavartiolaitos)
|