Harhauttavaa markkinointia ilmenee etenkin nettipalvelujen tarjoamisessa. Myyjä voi tarjota ilmoitustilaa netissä julkaistavaan luetteloon tai nettimainospaikan palveluita. Usein näiden palveluiden hinta osoittautuu yllättävän korkeaksi sen vuoksi, että kyseessä lähes aina on kestotilaus. Yrityksen kotisivujen muokkaamista tarjoavat yritykset tai domain -tunnusten myyjät hinnoittelevat palvelunsa usein epäselvästi. Tilaaja voi saada tilausta tehtäessä aivan erilaisen kuvan palvelun sisällöstä ja hinnasta.
Harhauttavan markkinoijan tunnusmerkit:
· Yritys on alle vuoden vanha: tiedot ovat tarkistettavissa Y-tunnuksen perusteella. Voit tarkistaa mm. yrityksen osoitteen ja iän Internet -osoitteesta www.ytj.fi, ja ulkomaisen yrityksen tiedot VAT -numeron perusteella verottajan sivuilta www.vero.fi.
· Yrityksen yhteystiedot ovat puutteelliset: katuosoitetta ei ole, fax- tai puhelinnumero ei toimi tai ne ovat jatkuvasti varattuja, jonotusaika voi maksaa.
· Yrityksen toimitusjohtajaa tai muita esimieshenkilöitä ei löydy.
· Yrityksellä ei ole Y-tunnusta, yritys ei ole kaupparekisterissä.
· Puhelinmyynnissä sovitaan kaupan tai palvelun ehdot, mutta tilausvahvistus ei vastaa sopimusta esim. hinnan, sopimuskauden tai lisäpalvelujen osalta.
· Tilauslomakkeen tai sopimuksen lukemiseen ei anneta aikaa, vaan se on palautettava välittömästi allekirjoitettuna, tai edullinen tilaisuus menee ohi.
· Myyjäyrityksen toimitusehtoja ei kerrota puhelinkeskustelun yhteydessä, vaan niiden olemassaolosta ilmoitetaan pienellä tekstillä tilauslomakkeella tai laskulla.
· Nettiluettelomarkkinoinnissa tarjoaja on jo ennen sopimuksen tekemistä liittänyt yrityksen tiedot rekisteriinsä kysymättä niitä yritykseltä.
· Luettelotietoja ei oikaista, vaikka ne olisivat virheellisiä.
Miten estää erehdys?
· Kun teet puhelimessa sopimuksen tai tilauksen, kirjoita samalla paperille: kenen kanssa puhuit, tavaran tai palvelun hinta ALV:n kanssa, sopimuskausi, irtisanomisaika ja pyydä mahdolliset sopimusehdot nähtäväksesi faxilla.
· Ennen kuin allekirjoitat sopimuksen, tilauksen tai yrityksen tietojen ”päivityslomakkeen” LUE JOKA RIVI. Ellet ymmärrä tekstiä, pyydä selitys myyjältä.
· Jos kauppaan sovelletaan myyjän toimitusehtoja, lue ne ennen sopimuksen allekirjoittamista. Luetteloiden toimitusehtomalli löytyy esim. puhelinluettelosta.
· Tee ensin hintavertailu, jos tilaat aivan uutta palvelua.
Miten toimia, jos sopimus on jo allekirjoitettu tai lasku maksettu?
· Sopimuskumppania vastaan voi vedota erehdyttämiseen, jonka vuoksi sopimusta ei ole ollenkaan syntynyt.
· Usein erehdyttämällä saatua sopimusta ei perintätoimisto ota hoidettavakseen, jolloin maksuhäiriömerkintää ei tule.
· Aiheettoman laskun lähettäminen toteuttaa todennäköisesti petoksen yrityksen tunnusmerkistön. Mikäli laskuksi otsikoitu tarjous on vahingossa maksettu, kannattaa ottaa yhteyttä poliisiin. Asia saattaa jo olla tutkinnassa.
Harhauttavaa markkinointia harjoittavia yrityksiä on kymmeniä. Niiden aiheuttama harmi kohdistuu vuosittain tuhansiin yrityksiin. Osa selviää maksamatta mitään, osa parin sadan euron ylimääräisellä kustannuksella, mutta kalleimmat sopimukset voivat maksaa useita tuhansia euroja.
Harhauttavat markkinointitavat ovat valitettavasti aiheuttaneet sen, että myös oikein toimiviin ilmoitusmarkkinoijiin ja puhelinmarkkinointiyrityksiin on ryhdytty suhtautumaan epäillen. Suuri osa erilaisista tilauksista tehdään kuitenkin edelleen puhelimitse, ja ongelmia niiden lukumäärään suhteutettuna esiintyy harvoin. Jatkossa puhelinmarkkinoinnissa onkin keskityttävä kertomaan selkeästi myytävästä tuotteesta tai palvelusta, että kuulija ”uskaltaa” tehdä kaupat.
Anja Tuomola
Lainopillinen asiamies
Suomen Yrittäjät ry
|