Hae YLEstä:

Etusivu Haemme vihjeitä Kadonneet Raportit Kolumnit UKK Toimitus Palaute  

 
 
 
 

KOLUMNIT

Nettipalvelujen hankinnassa on oltava tarkkana

Harhauttavaa markkinointia ilmenee etenkin nettipalvelujen tarjoamisessa. Myyjä voi tarjota ilmoitustilaa netissä julkaistavaan luetteloon tai nettimainospaikan palveluita. Usein näiden palveluiden hinta osoittautuu yllättävän korkeaksi sen vuoksi, että kyseessä lähes aina on kestotilaus. Yrityksen kotisivujen muokkaamista tarjoavat yritykset tai domain -tunnusten myyjät hinnoittelevat palvelunsa usein epäselvästi. Tilaaja voi saada tilausta tehtäessä aivan erilaisen kuvan palvelun sisällöstä ja hinnasta.

Harhauttavan markkinoijan tunnusmerkit:
· Yritys on alle vuoden vanha: tiedot ovat tarkistettavissa Y-tunnuksen perusteella. Voit tarkistaa mm. yrityksen osoitteen ja iän Internet -osoitteesta www.ytj.fi, ja ulkomaisen yrityksen tiedot VAT -numeron perusteella verottajan sivuilta www.vero.fi.
· Yrityksen yhteystiedot ovat puutteelliset: katuosoitetta ei ole, fax- tai puhelinnumero ei toimi tai ne ovat jatkuvasti varattuja, jonotusaika voi maksaa.
· Yrityksen toimitusjohtajaa tai muita esimieshenkilöitä ei löydy.
· Yrityksellä ei ole Y-tunnusta, yritys ei ole kaupparekisterissä.
· Puhelinmyynnissä sovitaan kaupan tai palvelun ehdot, mutta tilausvahvistus ei vastaa sopimusta esim. hinnan, sopimuskauden tai lisäpalvelujen osalta.
· Tilauslomakkeen tai sopimuksen lukemiseen ei anneta aikaa, vaan se on palautettava välittömästi allekirjoitettuna, tai edullinen tilaisuus menee ohi.
· Myyjäyrityksen toimitusehtoja ei kerrota puhelinkeskustelun yhteydessä, vaan niiden olemassaolosta ilmoitetaan pienellä tekstillä tilauslomakkeella tai laskulla.
· Nettiluettelomarkkinoinnissa tarjoaja on jo ennen sopimuksen tekemistä liittänyt yrityksen tiedot rekisteriinsä kysymättä niitä yritykseltä.
· Luettelotietoja ei oikaista, vaikka ne olisivat virheellisiä.

Miten estää erehdys?
· Kun teet puhelimessa sopimuksen tai tilauksen, kirjoita samalla paperille: kenen kanssa puhuit, tavaran tai palvelun hinta ALV:n kanssa, sopimuskausi, irtisanomisaika ja pyydä mahdolliset sopimusehdot nähtäväksesi faxilla.
· Ennen kuin allekirjoitat sopimuksen, tilauksen tai yrityksen tietojen ”päivityslomakkeen” LUE JOKA RIVI. Ellet ymmärrä tekstiä, pyydä selitys myyjältä.
· Jos kauppaan sovelletaan myyjän toimitusehtoja, lue ne ennen sopimuksen allekirjoittamista. Luetteloiden toimitusehtomalli löytyy esim. puhelinluettelosta.
· Tee ensin hintavertailu, jos tilaat aivan uutta palvelua.


Miten toimia, jos sopimus on jo allekirjoitettu tai lasku maksettu?
· Sopimuskumppania vastaan voi vedota erehdyttämiseen, jonka vuoksi sopimusta ei ole ollenkaan syntynyt.
· Usein erehdyttämällä saatua sopimusta ei perintätoimisto ota hoidettavakseen, jolloin maksuhäiriömerkintää ei tule.
· Aiheettoman laskun lähettäminen toteuttaa todennäköisesti petoksen yrityksen tunnusmerkistön. Mikäli laskuksi otsikoitu tarjous on vahingossa maksettu, kannattaa ottaa yhteyttä poliisiin. Asia saattaa jo olla tutkinnassa.

Harhauttavaa markkinointia harjoittavia yrityksiä on kymmeniä. Niiden aiheuttama harmi kohdistuu vuosittain tuhansiin yrityksiin. Osa selviää maksamatta mitään, osa parin sadan euron ylimääräisellä kustannuksella, mutta kalleimmat sopimukset voivat maksaa useita tuhansia euroja.

Harhauttavat markkinointitavat ovat valitettavasti aiheuttaneet sen, että myös oikein toimiviin ilmoitusmarkkinoijiin ja puhelinmarkkinointiyrityksiin on ryhdytty suhtautumaan epäillen. Suuri osa erilaisista tilauksista tehdään kuitenkin edelleen puhelimitse, ja ongelmia niiden lukumäärään suhteutettuna esiintyy harvoin. Jatkossa puhelinmarkkinoinnissa onkin keskityttävä kertomaan selkeästi myytävästä tuotteesta tai palvelusta, että kuulija ”uskaltaa” tehdä kaupat.

Anja Tuomola
Lainopillinen asiamies
Suomen Yrittäjät ry


 

MUUT KOLUMNIT


» TV rikosten jäljillä
» Costa del Crime
» Haittaohjelmat tiedon kalastelun välineinä
» Hyvinvointiyhteiskunta - pahoinvointiyhteiskunta. Huumeistako helpotusta?
» Varastaminen on varastamista myös tietoverkossa
» Nettipalvelujen hankinnassa on oltava tarkkana
» Ihmiskauppa ilmiönä
» Suojaudu mökkimurroilta!
» Pahoinpidellyn lapsen tie rikoksentekijäksi
» Tukea ja tietoa todistajalle
» Sytyttely kiinnostaa lapsia
» Bensavarkaus on rikos!
» Vaarallinen vankila tuottaa turvattomuutta koko yhteiskuntaan
» Rasistisiin rikoksiin puututtava entistä tehokkaammin
» Bodomista itään
» Poliisi - median uusi korkein oikeus
» Tanska on toisenlainen
» Alkoholilla oli osuutta...
» Turvallista tulevaisuutta!
» Eikö Suomessa tehdä enää rikoksia?
» Koulukiusaaminen peruskoulun yläluokilla 1994 - 2004
» PTR - yhteistyön kansainvälisiä näkymiä

POLIISIN MATKASSA

Toimittajamme vietti perjantain Juvan poliisin matkassa

» Lue lisää

RIKOKSEN JÄLJILLÄ

Katuluotsi saattelee nuoria

» Lue lisää

SILMINNÄKIJÄ

"Sehän olisi voinut olla kuka tahansa meistä"

-Kuortaneen yliajon silminnäkijä kertoo
» Lue lisää

RIKOKSEN RATKAISU

Rikostutkinta kuin palapeli - Saaran murhan tarina

» Lue lisää

NÄITKÖ RIKOKSEN?

Rikoksen silminnäkijä – ilmoittaudu!

Kerro tarinasi Poliisi-TV:lle!

» Lue lisää

POLIISI-TV AREENASSA...

Poliisi-TV näkyy viikon ajan lähetyksen jälkeen YLEn Areenassa!

Poliisi-TV on nyt myös Facebookissa!

OTA YHTEYTTÄ

Palaute ja juttuvinkit
Voit lähettää meille palautetta ja juttuvinkkejä sähköpostilla osoitteeseen poliisi.tv@yle.fi.

Poliisi-tv vastaa
Vastauksia ohjelmaan liittyviin kysymyksiin. Miksi? Miten? Milloin?
» Lue lisää

Toimitus ja yhteystiedot
Lue lisää toimituksestamme. Täältä löydät myös tarkemmat yhteystiedot.
» Lue lisää

UUTISIA YLESSÄ

 
 
 
 

» Mediasalissa lisää lähetyksiä

 

Vastaava ohjelmatoimittaja | Poliisi-TV, PL 236, 33101 Tampere | Puh. 03 - 345 6111 | Vihjenumero 0800 - 14 555 | poliisi.tv@yle.fi

© Poliisi-tv 2005. Kaikki oikeudet pidätetään, Verkkosivuston sisällön kopioiminen, jakelu tai tallentaminen on kielletty. Tuotanto Stara Media Oy.