Rikoksen tapahduttua voi osoittautua yllättävän vaikeaksi löytää halukkaita todistajia tapahtumalle. Ihmiset eivät halua puuttua vieraiden ihmisten tekemisiin, sekaantua asiaan. On helppo vetäytyä sivuun ja luottaa siihen, että asiat järjestyvät koska poliisi tuli paikalle. Todistajan lausunto on kuitenkin monissa tapauksissa ensiarvoisen tärkeä apu rikosta selvitettäessä.
Mikä todistamisessa on niin hankalaa? Elämme yksilökeskeisessä maailmassa, jossa toisten asioihin puuttuminen ei ole ajan hengen mukaista. Ajattelemme, että yksilöllisyyden ja yksityisyyden kunnioittaminen on sitä, että jokainen saa elää omissa oloissaan. Taustalla voi olla myös pelko siitä, että itselle koituu harmia jos suostuu todistajaksi. Oikeudessa saattaa tuhraantua koko päivä, huonossa tapauksessa useampikin. Aika on kallista.
Rikosuhripäivystyksessä havaittiin, että asianomistajan lisäksi myös todistaja on usein neuvojen ja tuen tarpeessa. Todistajan tukemiseksi alettiin suunnitella omaa erityispalvelua, ja kokeilu käynnistettiin kaksi vuotta sitten Turussa. Pilotti toteutettiin yhteistyössä Turun ja Turunseudun käräjäoikeuksien sekä Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan kanssa. Opiskelijat vastasivat räätälöidyn koulutuksen saatuaan Todistajan tuki -puhelimeen sekä olivat tarvittaessa mukana oikeudenkäynnissä tukihenkilöinä. Nyt kokeilu on muuttumassa pysyväksi toiminnaksi Rikosuhripäivystyksen palveluvalikossa. Rovaniemellä toteutetaan jo samanlaista yhteistyötä ja Todistajan tuki- puhelin on laajentunut tänä vuonna valtakunnalliseksi palveluksi.
Mitä todistajat tarvitsevat? Kyse on tavallisista asioista. Todistajat kysyvät paljon käytännön asioista: Onko minun pakko mennä todistamaan? Keitä siellä on läsnä? Pitäisikö minun jotenkin valmistautua etukäteen? Mitä minulta odotetaan? Käytäntö on osoittanut, että kysymykset eivät ole suuria, mutta vastausten vaikutus saattaa olla.
Uskallan väittää, että mikäli todistaja on rauhallinen ja tietoinen oikeudenkäynnin kulusta ja siihen liittyvistä yksityiskohdista, hän on parempi todistaja. Ja tämähän on kaikkien osapuolten tavoite. Tavoitteena on myös mahdollisimman hyvä todistajan lausunto. Itse todistamisen sisältöön emme palvelussamme puutu. Me tuemme todistajaa tiedolla ja läsnäololla.
Viranomaiset myöntävät, että ihmiset eivät ole erityisen halukkaita tulemaan todistajiksi. Mitä asialle pitäisi tehdä? Todistajan tulee saada vähintään vastauksia mieltään askarruttaviin kysymyksiin. Tulevaisuuden visioina on palvelu, joka olisi läsnä siellä, missä todistajat ovat. Käräjäoikeuksien odotustiloissa tulisi olla erilliset tilat, joissa todistajat voisivat istua rauhassa, joskus tuntejakin kestävän odotusaikansa. Paikalla olisi myös henkilö, jolta voisi kysyä mieltä askarruttavista seikoista ja joka osaisi kertoa oikeusprosessin kulusta, todistamiseen liittyvistä yksityiskohdista ja auttaa lomakkeiden täytössä.
Oikeusministeriössä on koottu työryhmä, joka pohtii todistajan asemaa Suomessa. Toivottavasti vuoden lopulla valmistuva työryhmän lausunto havahduttaa päättäjät huomioimaan todistajat myös käytännön tasolla. Toivottavasti löytyy myös taloudellista tukea, jota tarvitaan todistajille suunnatun palvelun laadukkaaseen toteuttamiseen. Eikö todistaja ansaitse palkkioksi mahdollisimman hyvää kohtelua, koska rahallinen korvaus ei läheskään aina kata edes esimerkiksi ansionmenetystä?
Tiina Rantanen
aluevastaava
Rikosuhripäivystys, Länsi-Suomen aluetoimisto
|