Onnellinen köyhyys

Köyhyydestä on helpompi tehdä taidetta kuin rikkaudesta. Köyhä nuori tyttö on kaikkien mielestä ihana, kulkurimies sulattaa kaikkien sydämet.

 

Dickens, Hugo, Dostojevski – klassinen realistinen kirjallisuus kertoo laaja-alaisesti vähäosaisista ja köyhyydestä. Elokuvien romantiikassa köyhyydessä elää hyveellisyys ja puhtaat sielut, kuten Charles Chaplin, Aki Kaurismäki ja Disney-yhtiön elokuvat opettavat. Köyhyys on kulttuurissamme turmeltumatonta.

 

Koko viime vuosisadan ajan kulttuurissamme seikkailivat sankarimaiset köyhät. Sven Dufva, Juutas Käkriäinen, Pekka ja Pätkä, Uuno Turhapuro, Aku Ankka, Iiris rukka, Tulitikkutehtaan tyttö. Fiktiivisiä köyhien esikuvia on tukuttain.  

 

Sotien jälkeen kaikki suomalaiset olivat köyhiä. Nyt kukaan ei ole köyhä materiaalisesti, nälkiintymistä tai puutostauteja ei Suomessa enää juuri ole. Mutta onko onnellista köyhyyttä enää olemassa? Kuka voisi käydä sen esimerkistä 2010-luvulla? Miksi köyhyyttä ylipäätään romantisoidaan?

 

Kimmo Laakso kirjoitti Helsingin Sanomiin kuukausi sitten artikkelin Minä, persaukinen faija, jossa hän kävi läpi omaa ja perheensä köyhyyttä.

”Kirjoitin jutun köyhyydestäni, koska se synnyttää asioita, jotka vaikuttavat maailmankuvaan. Ne ovat perustavanlaatuisia kysymyksiä”, hän kertoo.

 

Laakson mukaan usein törmää ajatukseen, että rahattomuus johtuu laiskuudesta.

”Sain myös artikkelistani palautetta, että vain naamioidun köyhäksi, että oikeasti asiani eivät ole huonosti, istun Macin äärellä ja juon punaviiniä ja leikin köyhää.”

 

Laakso kysyy, että jos köyhyyttä ajattelee kärsimyksenä, miten sitä voi mitata? Onko olemassa jotain kärsimyksen mittaria?

Raamatussa sanotaan, että missä ovat aarteesi, siellä on sydämesi. Ajattelen tämän liittyvän omistamiseen. En halua väittää, että raha turmelee ihmisen, mutta uskon kyllä sen muuttaa tapaa, jolla hän hahmottaa itsensä ja maailman.”

 

Hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu tasa-arvoihanteen ympärille. Kirjastolaitos ja taidegalleriat ovat ilmaisia. Julkinen taide on ilmaista, koulutus on ilmaista. Ihanneyhteiskunnassa instituutiot ovat kaikkien saavutettavissa. Vieläpä niin, että monet kirjat ja elokuvat ovat mahdollista tavoittaa vain kirjaston kautta.

 

Köyhä on ihminen, joka ei voi osallistua vallitsevaan elämäntapaan. Köyhyys on osattomuutta. Samalla kun Suomi on rikastunut, köyhien määrä on lisääntynyt. Samalla köyhyydestä on tullut kuin sairaus, joka on jokaiselle henkilökohtainen kamppailu. Köyhyyden romantiikka on vaihtunut kasvutarinaksi: ryysyistä rikkauksiin.

 

Nykyisen köyhyyden suuri tragedia on kuitenkin siinä, että Suomessa ajatellaan hyvien aikojen olevan takanapäin ja että meitä odottaa turmion syöksy.

 

Monet sosiaalityöntekijät pitävät itsestään selvänä, että nykyajan köyhyys periytyy. Huonoihin oloihin syntyneet lapset eivät myöhemmin esimerkiksi koulutuksen avulla pysty murtamaan köyhyyden kehää. Toisaalta köyhistä lähtökohdista tuleva ei välttämättä osaa käyttää hyvinvointivaltion tarjoamia mahdollisuuksia.


Toimeentulotukea saavien määrä kaksinkertaistui maassamme 1990-luvulla. Vuonna 1997 tuen saajina oli lähes 600 000 ihmistä. Köyhyyden kasvu on noista ajoista vain jatkunut. Väliaikaisesta köyhyydestä kärsii tällä hetkellä noin 800 000 henkilöä, pitkään jatkuvasta ja kasautuvasta huono-osaisuudesta kärsivä joukko on noin 100 000 ihmisen kokoinen. 


Tämä heijastuu myös kulttuuriin ja kulttuuri-ihanteisiin. Nuorison keskuudessa nostaa päätään esimerkiksi avoin pärjäämisen ihailu, kuten Tuukka Ylä-Anttila kirjoittaa:

"Ei ole sattumaa että Cheek on Suomen suosituinta musiikkia samalla kun Kokoomus on Suomen suurin puolue. Niitä nimittäin yhdistää ajatus siitä, että jos vain päättää olla “voittaja”, on sitä. Pekka Himasen sanoin: “Suomessa on henkinen kestävyysvaje.” Materiaalinen kestävyysvaje on toissijainen, koska se ratkeaisi jos kaikki vain ymmärtäisivät että olemme voittajia."


Radio Suomen Kulttuuriosaston suora lähetys tiistaina 9.9. kello 19.06

Studiossa asiantuntijavieraana Kimmo Laakso.

 

5 kommenttia

Jaakko Heinimäki mieltää köyhyyden muuttuneen kristillisessä perinteessä ominaisuudesta olosuhteeksi luterilaisen reformaation myötä. Ennen ajateltiin köyhyyden olevan ominaisuus, jolle ei voinut mitään. 500 vuotta sitten köyhyydestä tuli ominaisuus, joka oli mahdollista voittaa. Keksittiin verotus lisäämään tasa-arvoa.

Mikko Rimminen näkee köyhyyskuvausten vähentyneen kirjallisuudessa. Köyhyydestä on tullut vaikea aihe, kun arvomaailma on muuttunut. Amerikkalaisen unelman laimennettu versio on rantautunut Suomeen, minkä takia köyhyyttä pidetään helposti häpeällisenä asiana.

Kati Outinen kertoo, että köyhyyteen liittyy myös riippumattomuus ja vapaus. Nuuskamuikkunen ja Chaplin ovat köyhyydessään vapaita hahmoja, heitä ei sido mikään. Onnellinen köyhyys on sitä, että on mahdollisuus toimia omalakisesti.

HS:n artikkelissa Kimmo Laakson rahattomuuden kansanomainen anaali määritelmä oli noin 31 kertaa ja viitteenä muutamaa muutakin sanontaa käyttäen. Sanonnan korostus vei huomiota pois asiasisällöstä. Kommentteja tekstillä oli kertynyt 76 muutamalle päivälle. Lapsiperheen muu taloudellinen asema ei kirjoituksessa auennut (lapsilisät, vaimon tulot, säästöt, omaisuuden arvo, velka ja muut vastuut - muut sukulaissuhteet jne.).

Oletan lähtökohdan olleen, että nainen herkästi jättää vähätuloisen miehen - mikäli naisen taloustilanne lapsen kanssa siten paranee...
Naisethan Suomessa vieläkin usein jää kotiin varakkaamman miehen talouteen - rahattomuuteen silti harvemmin...

Kuulematta ei nyt enempää / (Lasse Reunanen / Salo).

”Onnellinen köyhyys on sitä, että on mahdollisuus toimia omalakisesti.”

Köyhä ei voi toimia omalakisesti tai valita. Siihen tarvitaan rahaa. Kun on rahaa voi tehdä valintoja. Oikeasti köyhällä sitä ei ole, mutta uusköyhäilijällä, varakkaalla köyhästelijällä on rahaa. Hän puhuu köyhyydestä jota ei ole kokenut tai jota ei elä kuin fantasiamaailmoissaan. Mikähän siinä oikein on, että köyhyydestä suurimmassa äänessä ovat ne jotka eivät siitä todellisuudessa mitään tiedä? Epäilemättä köyhä-isä tunsi itsensä köyhäksi, mutta perheellä tuntui kuitenkin olevan perusasiat ihan kunnossa. Isä oli köyhä, mutta perhe, jossa hän elää, ei ollut.

Ohjelma oli kaikin tavoin surkea. Ei tästä puuttunut kuin, että joku olisi todennut: Ei Suomessa ole oikeasti köyhiä tai köyhyyttä. Köyhyys nimittäin todella tuntuu ja sitä on olemassa.

Ei tainnut toimittajan rohkeus riittää, että olisi mennyt leipäjonoon haastattelemaan, että miltäs tuntuu. Miten hei menee?

Nieminen kirjoitti:

”Onnellinen köyhyys on sitä, että on mahdollisuus toimia omalakisesti.”

Köyhä ei voi toimia omalakisesti tai valita. Siihen tarvitaan rahaa. Kun on rahaa voi tehdä valintoja. Oikeasti köyhällä sitä ei ole, mutta uusköyhäilijällä, varakkaalla köyhästelijällä on rahaa. Hän puhuu köyhyydestä jota ei ole kokenut tai jota ei elä kuin fantasiamaailmoissaan. Mikähän siinä oikein on, että köyhyydestä suurimmassa äänessä ovat ne jotka eivät siitä todellisuudessa mitään tiedä? Epäilemättä köyhä-isä tunsi itsensä köyhäksi, mutta perheellä tuntui kuitenkin olevan perusasiat ihan kunnossa. Isä oli köyhä, mutta perhe, jossa hän elää, ei ollut.

Ohjelma oli kaikin tavoin surkea. Ei tästä puuttunut kuin, että joku olisi todennut: Ei Suomessa ole oikeasti köyhiä tai köyhyyttä. Köyhyys nimittäin todella tuntuu ja sitä on olemassa.

Ei tainnut toimittajan rohkeus riittää, että olisi mennyt leipäjonoon haastattelemaan, että miltäs tuntuu. Miten hei menee?

Ei varmasti ole epäselvää etteikö köyhyyttä olisi - varsinkin sairastavilla ihmisillä asiat voivat olla todella heikosti. Köyhyys on tietenkin ja ilman muuta massiivinen ja merkittävä sosiaalinen ongelma. Samalla köyhyys on kuitenkin kulttuurissa saanut muitakin merkityksiä, Jeesuksesta lähtien. Hänhän kehoitti rikasta myymään omaisuutensa, antamaan sen pois ja jatkamaan elämäänsä köyhänä. Buddhalaisessa kulttuurissa on samanlaisia ihanteita - ja vaikkapa Gandhi eli niukkuudessa.

Köyhyydessä on kulttuurissa hyveellisyyttä. Tämä hyveellisyys on saanut erilaisia onnellisia ilmenemismuotoja kaikissa taiteissa. Tietenkin on täydellinen pardoksi puhua onnellisesta köyhyydestä - ja siksi aihe kiinnostaakin. Mistä on köyhän onnellisuudessa kyse, miksi tällaista ihannoidaan? Kaiketi perusvastaus on se, että ihmiselämän ongelmat eivät ratkea rahalla - huomio on banaali mutta totta.

Kimmo Laakso edustaa köyhää tilastollisesti, hän on suomalaisessa nykymaailmassa köyhä. Köyhyys nykyään ja vaikkapa 50 vuotta sitten on erilaista, maailma muuttuu. Yksi tavoite ohjelmassa oli hahmottaa tätä muutosta.

Se on selvää, että leipäjonoterveiset ovat ihan erilaisia. Näkökulma köyhyyteen muuttuu tietenkin heti, kun kurjuus lisääntyy akuutiksi.

Ainoa luotettava viranomainen Suomessa on veroviranomainen.

Täyden yle-veron maksavat ne, joiden ansiotulot ovat yli 21 029 euroa vuodessa. Suomalaisista täysikäisistä 1,5 miljoonaa henkilöä maksaa yleisradioveroa 51–143 euroa (tulot alle 21.029/vuodessa) ja lisäksi noin 400.000 henkilöä ei maksa yleisradioveroa lainkaan. Veroa ei makseta, jos vuositulot jäävät alle 7 500 euron.

Kysymys: Kuinka monta köyhää on? Onko alle 1750 euron kuukausituloja saava köyhä? Jos on, niin tuon maksetun yleveron perusteella Suomessa olisi liki 2 miljoonaa köyhää.

Kulttuuriosasto

Yle Radio Suomen Kulttuuriosasto pureutuu taiteen ja kulttuurin ajankohtaisaiheisiin. Ohjelmassa käsitellään kiistoja ja puheenaiheita yhdessä kuuntelijoiden kanssa. Studioraati taustoittaa ja selittää kulttuurin uudet ilmiöt.

Ohjelma kuullaan Radio Suomen kanavalla kerran kuussa ja sitä toimittavat Aleksis Salusjärvi ja Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelman toimittajat.

Kuuntele Kulttuuriosasto Yle Areenassa