Tatuointien suosio vain kasvaa
Kesäpukeutuminen paljastaa tatuoinnit. Joka seitsemännellä suomalaisella nuorella on tatuointi, ja määrän arvellaan jopa kaksinkertaistuvan lähivuosina.
Suomessa on noin 200 tatuointiliikettä. Uusia on avattu tasaisesti jo parinkymmenen vuoden ajan. Merimiesten ja rikollisten kulttuurista on tullut hyväksytty ja ihailtu osa katukuvaa. Tatuointeihin ei suhtauduta yhtä vakavasti kuin ennen. Pysyvän kuvan ottamista ei pidetä kuolemanvakavana asiana. Kehonkuva näyttääkin muuttuneen profaanimmaksi ja hetkellisemmäksi.
Tatuoinnit eivät ole vielä saavuttaneet suosionsa huippua. Joidenkin arvioiden mukaan tatuointien määrä Suomessa saattaa lähivuosina jopa kaksinkertaistua. Tyypillistä suomalaisille on, että naiset ottavat tatuointeja vaatteiden alle ja että helsinkiläiset ovat muuta maata innottomampia ottamaan tatuointeja. Akateemisista nuorista aikuisista tatuointi löytyy vain neljällä prosentilla.
Myös keski-ikäiset ovat alkaneet Suomessa ottaa tatuointeja vasta nyt, kun se muualla maailmassa on jo pitkään ollut yleistä. Suomalaiset ovat muuttuneet rohkeammiksi sekä tatuointien ottajien määrissä että tatuoitavissa kuvissa: nyt otetaan yhä suurempia kuvia heti alkajaisiksi. Yhä yleisempiä ovat myös kotitekoiset tatuoinnit.
Remu Aaltosen mielestä tatuointivillitys on mennyt överiksi:
”Tatuoinnit perustuu symboliikkaan, niiden merkitykset on ikivanhoja juttuja. Esimerkiksi venäläisten rikollisten koko elämä on tatuoitu niiden sormiin. Ei niiden kanssa tarvii puhua mitään, kaiken näkee tatuoinneista. Kysymys on symboliikasta. Kaikille asioille oli ennen tarkoitus.”
Old school -tatuointien puolestapuhujana Aaltonen pitää dekoratiivisia tatuointeja pelkästään naurettavina.
”Sellaiset ihmiset, jotka on lätkinyt itsensä täyteen, niillä on saatanan huono itsetunto. Ne luulee, et ne on sit äijiä, vaikkei ne oo pömpelissä ollut sekuntiakaan.”
Wilma Schlizewski otti ensimmäisen tatuointinsa 35 vuotta sitten. Tatuointien merkitys on tuona aikana muuttunut hänen mukaansa täysin.
”Vuonna 1978 tatuointi oli Suomessa liiketoimintana vielä kielletty.”
Schlizewski perusti Inky Queen -tatuointiliikkeensä 1987.
”Antropologien mukaan kehonkoristelu liittyy aina seksuaalisuuteen. Takavuosina, joskus 40–60 -luvuilla, niin saattoi ollakin, kun tatuointeja ottivat irtolaiset ja yhteiskunnan ulkopuolelle jääneet. Tuolloinhan hiuksensa leikanneita naisiakin pidettiin anarkisteina.”
Nykypäivänä tatuoinnit ovat Schlizewskin mielestä kaukana anarkiasta. 75 % hänen yrityksensä liikevaihdosta syntyy kosmeettisista tatuoinneista, kuten arpien peittämisestä. Ala- ja vastakulttuurin sijaan tatuoinnit ovat hänen mukaansa yhä useammin arkinen osa elämää.
Kulttuuriosasto etsii tarinoita tatuointien takaa. Mistä niiden suosio johtuu? Mikä sai sinut ottamaan tatuoinnin?
Studiossa kommentoi kehotaide-asiantuntija Yazka Love.
Tiistaina 17. kesäkuuta kello 19.06.