Pinterest jyrää Facebookin!

Miksi Pinterestiin näyttää liittyvän läjäpäin tuttuja joiden ei olisi uskonut innostuvan kuvien kokoamisesta ja kokoelmien seuraamisesta?

Ehkä parempi kysymys olisi: miksi juuri Pinterest näyttää saaneen nostetta, eikä mikään niistä muista, lähes samanlaisista palveluista? Tai mikään niistä palveluista joilla voisi tehdä ihan samaa: jakaa verkosta löytyviä kuvia ja seurata sitä mitä muut jakavat.

Pinterest, Zootool, ffffound, dribbble, vi.sualize.us ja muut kuvien kirjanmerkitsemispalvelut ovat ominaisuuksiltaan lähes samanlaisia.

Tumblrilla harrastetaan paljon samaa toimintaa ja flickrin ominaisuuksilla ja rakenteilla voisi toteuttaa Pinterestin. Seteillä voisi rakentaa pinboardeja ja kontakteista voisi tehdä pinboardin seurattavia.

Onko Pinterestin nousukiito pelkkää sattumaa, oikeaa ajoitusta vai liittyykö siihen suunntteluvalintoja? Ja miksi vaikkapa Google+:n kohutaan flopanneen jos samaan aikaan sosiaalisen toiminnan kentällä on tilaa Pinterestin kaltaisen palvelun leviämiselle? Kaikki yllämainitut palvelut ovat samalla tavalla sosiaalisia, joten se ei ainakaan toimi tässä tapauksessa moottorina.

Jokainen menestyvä mutkikas palvelu on ollut aikoinaan yksinkertainen toimiva palvelu. Ja hyvin menestyvä tarkkaan fokusoitu palvelu voi kasvaa kattavaksi ja menestyväksi. Siksi vääjäämätön Facebookin syrjäyttäjä saattaisi nousta esimerkiksi Pintereststä.

Mutta miksi siis Pinterest? Tässä muutama arvaus.

Pinterestin käyttöliittymä on parempi

Ominaisuudet palveluissa ovat jokseenkin samat. Pinterest ei missään nimessä ole monipuolisin noista palveluista. Ominaisuuksien rajaamisen lisäksi se korostaa rohkeasti tärkeimpiä ominaisuuksia joka käänteessä. Palvelun toiminnot ja näiden esillepano kertoo johdonmukaista tarinaa kuvien kokoamisesta nastalla esille kiinnittäen tarinaa, joka on käyttäjälle helposti ymmärrettävä.

Pinterest on onnistunut sopivien kärkikäyttäjien löytämisessä

Merkittävää näissä eri palveluissa ovat erot niissä jaettavien kuvien sisällössä. Käyntikortteja, julistetaidetta, fantasiakuvitusta, vintagepornoa, ruutukaappauksia peleistä… Pinterestissä oli (ainakin vielä joku kuukausi takaperin) merkittävän paljon käsitöitä. Itse tehtyjä ja internetissä nähtyjä.

Kärkikäyttäjät—porukka, joka pitää saada ensiksi liikkeelle, jotta palvelulla olisi kasvumahdollisuuksia—määrittävät jakamallaan materiaalilla paljon sitä, minkälaiseksi mielikuva palvelusta modostuu. Toisenlaisella pesämunalla tulos olisi saattanut olla toinen.

Pinterestillä on selvä fokus, se painottaa sopivaa asiaa

Sosiaalinen kuvanjakopalvelu ei ole kaiketi vielä tarpeeksi tarkka rajaus, koska kaikki siihen määritelmään tungettavissa olevat palvelut eivät kasva samaa vauhtia. Suunnittelutyöllä Pinterest ei voi vaikuttaa siihen, mihin sitä käytetään. Rajaamalla toimintojaan ja tuomalla kuvataulut keskeiseksi tavaksi jäsentää materiaalia, palvelu on helppo ymmärtää. Lisäksi fokus sattuu sopimaan käyttäjille.

Esimerkiksi Tumblrissa voisi tehdä kuvakokoelmia asiasanojen avulla. Sen voisi myös esittää melkoisen samalla tavalla, niin kuin vaikka ummhellon käyttämä teema tekee. Pinterestiä tehtäessä tuo on kuitenkin päätetty keskeiseksi tavaksi toimia.

Samalla Pinterest on rajannut (ainakin näin aluksi) jaettavan median tiukasti kuviin. Esimerkiksi Zootoolissa taas saa jakaa kuvien lisäksi osoiteita, saitteja, tekstejä, videoita… Olisi helppoa ajatella, että monipuolinen on parempi, mutta se pitää harvoin paikkaansa. Ainakaan aluksi.

Pinterest etenee sopivalla vauhdilla

Sopiva vauhti tarkoittaa sitä, että palvelu malttaa lähteä liikkeelle niillä ominaisuuksilla jotka ovat ehdottoman välttämättömiä. Ja palvelu osaa olla ahnehtimatta itselleen osa-alueita, ominaisuuksia, toimintoja tai käyttäjiä jota se ei hallitse.

Ffffound on julkaistu muutamia vuosia ennen kuin Pinterestiä alettiin rakentaa. Ffffoundiin ei voi nykyisin rekisteröityä, vaan sinne kutusutaan. Ehkä kysyntä kasvoi nopeammin kuin teknologia antoi myöten? Tai kenties ffffound olisi kärsinyt inflaatiota jos sinne olisi suuret ihmismassat olisivat jakaneet siellä “vääränlaisia” kuvia. (Ja voihan olla että rajattu käyttäjämassa sopii ffffoundin strategiaan paremmin kuin agressiivinen kasvu).

Pienen kohun säestämänä liikkeelle lähtenyt Google+ oli julkaisun yhteydessä paljon Pinterestiä monipuolisempi palvelu (ja kyllä, tehtykin ihan toiseen tarkoitukseen). Se imi käyttäjiä kuin sieni, vaikka palveluun pääsy oli aluksi melko hankalaa. Käyttäjämäärä räjähti kun Google+ päätyi avoimeen betaan. Nyt sitä solvataan iltapäivälehtien artikkeleissa aavekaupungiksi. Kärkikäyttäjille Google+ sopi hyvin, alun hiomattomuus oli näille ennemmin etu kuin haitta. Isoille massoille homma ei kuitenkaan auennut (ja Facebook vastasi samaan aikaan voimakkaalla uudelleensuunnittelulla). Tuliko Google+ avoimeen betaan liian nopeasti? Kärkikäyttäjien innostuksesta ei onnistuttu kuitenkaan tekemään käännöstä massojen mielyttämiseen.

Pinterestillä on vain tuuria

Ehkä juuri tänä jouluna oli mahdollista saavuttaa kriittinen käyttäjämassa, jotta palvelun leviäminen saatiin liikkeelle? Sopva taho on sattunut kirjoittamaan palvelusta mukavaan sävyyn? Voi olla että kyse ei ole mistään mitä tiimi on tehnyt.

Nähtäväksi kuitenkin jää miten palvelu reagoi käyttäjämäärien kasvuun, jääkö se pinnalle ja mihin sen kehitys lopulta vie.

Jatkoja

Pinterestin käyttö ja käyttötavat ovat lisääntyneet blogauksen jälkeen. Muun muassa yrityskäyttö on lisääntynyt myytävien asuntojen kuvien jne. ilmaantuessa myös Pinterestiin.

Lue Jenni Siikanivan juttu Pinterstistä ja sen yrityskäytöstä.

5 kommenttia

"... jakaa verkosta löytyviä kuvia ja seurata sitä mitä muut jakavat."

Dribbble ei kyllä mielestäni kuulu tähän listaan Pinterestin jne kaltaisista kuva-/kirjanmerkkipalveluista.

Dribbblen idea ei ole se, että käyttäjä listaisi itseään kiinnostavia asioita/kuvia. Dribbblessä käyttäjät - jotka ovat pääasiassa erilaisia suunnittelijoita (web/ui/graphic designer jne) tai taitelijoita - laittavat sinne omia työnäytteitään ("shots"), joita toki muut käyttäjät voivat "likettää". Lisävivahteen tuo shoteille asetettu 400x300 pikseliä maksimi koko, joka erityisesti korostaa yksityiskohtien esiintuontia työnäytteissä.

Lisäksi Dribbbleen ei voi liittyä kuka vaan, vaan se toimii kutsu (invite) -periaatteella, jolla palvelussa säilytettään tietty "laatutaso". Eli arvostetut (tarpeeksi seuratut, kommentoidut ja liketetyt) Dribbblaajat saavat x määrän kutsuja käyttöönsä, joita voivat jakaa mielestään tarpeeksi hyvää jälkeä tekeville ihmisille.

Eli tiivistettynä: Dribbblessä kyse on työnäytteistä tai ns. "sneak peekeistä" työnalla oleviin luomuksiin, joita (kutsupohjaisen "laatuvalvonnan" läpäisseet) käyttäjät sinne laittavat.

Juurikin tuo käyttäjien ns. laatutaso ja detailien korostus shoteissa tekee Dribbblestä ihan omanlaisensa, eikä sitä voi mielestäni upottaa samaan listaan Pinterestin, Zootoolin tms kanssa.

Olet oikeassa, Dribble on eteenkin sisältönsä vuoksi melko poikkeava Pinterestiin ja Zootooliin verrattuna. Liitin sen kuitenkin ko. listaan hieman outona lintuna (ffffoundin kera) juuri pohteena siitä, millä suunnittelullisilla keinoilla nuo erot saadaan aikaiseksi.

Monasti tuollaisten erojen voima annetaan käyttöliittymägrafiikalle, vaikka se piilee paljon syvemmällä, niinkuin Dribblen tapauksessa. Samoin tietenkin menestyminen pelkästään rekisteröityneiden käyttäjien lukumäärää tuijottamalla on valheellista. Ffffoundissa ja Dribblessä postaukset ovat laadukkaampia ja postaajat aktivisempia. Seuraavaksi ehkä pitäisikin ihmetellä tarkemmin malleja onnistumisen mittaamiselle…

Kuinka niin G+ on flopannut???
Käyttäjiä tulee 4 kert. nopeammin kuin Twitteriin ja maailman nopeiten kasvanut sivusto?

Ei ole munkaan mielestä flopannut. Kasvu vain viivästyi Facebookin aikajanauudistusten takia. Mun profiilissa ainakin on pöhinä plussan puolella ;-)

Mun mielestä Pinterestiä ei voi niputtaa kuvanjakopalveluiden kanssa. Ei se ole sen funktio vaan kyseessä on pikemminkin visuaalinen ja astetta sosiaalisempi versio Deliciousista.

Eikä sitä palvelua ole rajattu kuviin - se on rajattu kuvallisiin sisältöihin. Se on aivan eri asia ja perusedellytys sille että palvelu voi olla visuaalinen (silmäillen käytettävissä) ylipäätään.

Kehitys kehittyy - kokeile ja kommentoi yle.fi:tä

Tässä ryhmäblogissa yle.fi:n tekijät kertovat tulevista verkkopalveluista sekä valottavat ajatuksiaan suunnitelmien takaa.

Blogiarkisto