Ruudunkokoisia tarinoita
Kirjoittaja on Ohjelmapalautteen tiiminvetäjä.
Aivan tavallinen arkiaamu joitakin päiviä sitten. Pasilassa, syyskuussa, päivän ensimmäisten puheluiden joukossa. Oivallus!
-Yle. Ohjelmapalaute.
Soittaja tarvitsee itselleen YLE Passin ja tiedustelee, kuinkahan sellainen järjestyisi kun on tuota passin tarvetta muutenkin: ovat lähdössä asuntovaunulla reissuun etelään pidemmäksi ajaksi.
-Sen saat tehtyä netissä, käyt vain sivulla login.yle.fi tekemässä itsellesi passin tunnukset. Soita toki jos tarvitset lisää neuvoja. Niin ja oikein hyvää matkaa!
Jotenkin näin se alkoi…
-Se vaan, kun kertovat, että tarvitaan YLE Passi siellä Espanjassa - muuten ei Areena näy kuin pikkuisena kuvana. Kun sen saa koko ruudun kokoiseksi, niin on mukavampi katsella.
-Mukavampi niin... Nyt kyllä täytyy todeta, että ihan ensimmäistä kertaa kuulen tästä. Missä näin puhuvat?
-Ne, jotka siellä etelässä reissaavat, tiesivät kertoa.
-Ei tämä kokoruututila kylläkään vaadi YLE Passia. Sen saa klikattua isommaksi ilmankin. K-15-ohjelmiin passia tarvitaan edelleen.
-Ja se pitää maksaa edelleen Suomeen, tv-lupa, kun on se Passi?
-Ei tarvitse, matkan ajaksi sen (luvan) voi katkaista, jos olette pitkään, vaikka koko talven reissussa.
-No saatanhan minä sen passin sitten...Ja sekö pitää paikkansa tämä juttu?
-Ainakin se pitää, että tässä on nyt kyse sellaisesta niin kutsutusta urbaanilegendasta, jonka kuulen tässä nyt aivan ensimmäistä kertaa, kiitos siitä!
-No eipä kestä, piä hyvänäs! Hehhee!
Mietin, että olipa hyvä kun soitti!
Yhden yhteyttä ottaneen kohdalla onnistumisaste on tässä vaiheessa tarinaa korkea. Entä ne muut? Kuinka tämän voisi viestiä useammallekin? Millaisena sama tarina kulkee muiden kaukomatkailijoiden keskuudessa?
Katsoisinpa mielelläni dokkarin erilaisista urbaanilegendoista, ei ole tainnut sellaista tulla? Onko joku tehnyt?
Ne olisivat myös radiossa aivan mahtavia, tarinathan on tehty kerrottaviksi! Tässä on selvästikin mediakehityksen paikka.
Yle pohtii parhaillaan kuinka Ohjelmapalautteeseen tulleet viestit, eniten kysytyt ja huomioarvoltaan suuret saadaan teille kaikille näkyviin. Avoin keskusteluyhteys muuallekin kuin Facebookiin. Otamme ehdotuksia vastaan!
Ylen Ohjelmapalaute ja Areena-info vastaavat vuosittain noin kahteenkymmeneentuhanteen yhteydenottoon ja kirjaa ne raportoitavaksi ohjelmantekijöiden käyttöön. Vuoden 2011 alusta Ohjelmapalaute on ollut osa Ylen asiakkuustoiminnan ja mediakehityksen yksikköä.
Ohjelman sisältöön liittyvät palautteet, ohjelma- ja uusintatoiveet ovat aina tervetulleita!
P.S. Vuoden tiedustelluin musiikkikappale on muuten Erik Satien Gnossienne No.1. Kappale kuullaan Hercule Poirot'n ohjelmapuffissa.
5 kommenttia
Ti 27.09.2011 @ 16:45
Eikös Teeman sivuilla ole myös tila, missä on vastailtu katsojien lähettämiin kysymyksiin. Eikö tänne ylen sivuille saa samanlaista?
Ti 27.09.2011 @ 18:23
Eikös Teeman sivuilla ole myös tila, missä on vastailtu katsojien lähettämiin kysymyksiin. Eikö tänne ylen sivuille saa samanlaista?
Kieltämättä, ajatus on houkutteleva!
Samalla tulee esille myös Ylen koko tarjonta.
-Toki suuri osa palautteista liittyy johonkin tv-ohjelmaan tai on uusintatoive. Yhtä usein niiden aiheet koskevat radio-ohjelmia, ohjelmamuutoksien yhteydessä sähköisen ohjelmaoppaan päivittymistiheyttä, löydettävyyttä ja käytettävyyttä yleensäkin.
http://teema.yle.fi/ - sivuilla kannattaa toki vierailla siihen mennessä :)
Ke 28.09.2011 @ 17:58
Eikös Teeman sivuilla ole myös tila, missä on vastailtu katsojien lähettämiin kysymyksiin. Eikö tänne ylen sivuille saa samanlaista?
Tässähän sitä tilaa on kysyä :)
Myös meille Viestintään tulee paljon palautetta Yleen ja yhtiön toimintaan liittyen, ja vastaamme kysyjille sähköpostitse. Moneen kysymykseen löytää vastauksen Yle yhtiönä -sivustolta ja erityisesti Usein kysyttyä -osiosta (http://avoinyle.fi/www/fi/ ja http://avoinyle.fi/www/fi/FAQ/index.php), ja sivustoa päivitetään jatkuvasti. Meillä on meneillään projekti, jossa haetaan hyviä tapoja keskustella yleisön kanssa, ja voisin kuvitella, että sen tuloksena nettisivuille saadaan myös paikka, jossa katsojien ja kuulijoiden kysymyksiin vastataan. Monen Ylen kanavan ja ohjelman nettisivuilla sellainen palsta jo on, kuten juuri tuolla mainituilla YLE Teeman sivuilla.
To 29.09.2011 @ 17:54
MediaWiki (käytössä esim Wikipediassa) tyylinen ympäristö saattaisi auttaa. Siellä myös käyttäjät voisivat neuvoa toisiaan.
Pe 30.09.2011 @ 10:34
Yleisradion tekniseen neuvontaan tulee vuosittain yli 3000 kysymystä liittyen teknisiin ongelmiin YLEn TV- ja radiokanavilla tai tekniikkaan yleensä.
Vaikka osaan kysymyksistä löytyy vastaus YLEn nettisivuilta niin ongelmana on se että ihmiset eivät niitä löydä eivätkä viitsi niitä edes etsiä.
Yhtiön nettisivuilta kun on aika vaikeata löytää se oikea neuvontapalvelu / ohjesivu ja jos joka kanavalla on vielä omansa niin sen oikean löytäminen ei ole mikään helppo juttu.
Pitää myös muistaa että vieläkään kaikki eivät käytä nettiä !
Rainer Ahonen/ Ylen tekninen neuvonta
palaute.tekniikka@yle.fi
yle.fi/tekniikka