Ma 05.03.2012 @ 13:45Lauri Kivinen

Ylen iloinen ilme

Lauri Kivinen. Kuva: YLE KuvapalveluKirjoittaja on Ylen toimitusjohtaja.

Meillä on meneillään monia tärkeitä hankkeita limittäin, mutta Ylen uusi ilme ja kaikki siihen liittyvä on yksi näkyvimmistä. Vaikka Tohlopin uudistukset, Pasilan uutisstudiot tai monet tietotekniikan investoinnit ovat rahallisesti paljon isompia, on ilmeprojekti se, joka erottuu ja näkyy kaikkien suomalaisten arjessa. Se kertoo kaikkein selvimmin, että Yle uudistuu. Arvaanpa että jo muutaman viikon kuluttua entinen ilme näyttää tosi vanhanaikaiselta, kun tilalle on tullut raikas ja iloinen uusi ilme.
 
Ilmeen uudistus tai edes kohotus ei ole koskaan helppo projekti. Yleisradion ulkoasun tulee olla perinteinen, mutta kuitenkin ajassa kiinni. Sen tulee olla myös aikaa kestävä. Ja sen tulee erottua ja tunnistua, mutta myös sietää jatkuvaa kovaa käyttöä.
 
Marja Hintikka ja Mikko Kekäläinen nostavat Ylen uuden ilmeen mukaisia lippuja salkoon. Kuva: YleTänään käyttöön tuleva Ylen uusi ilme on saanut projektina alkunsa jo yli kaksi vuotta sitten. Kaikki ilmeen kehityksen eri vaiheita seuranneet ja päätöksiä tehneet ovat olleet hyvin tyytyväisiä näkemäänsä, ja olen aivan varma siitä, että ilme otetaan omaksi yleisöjemme taholla kunhan siihen ehditään hieman tottua. Minua ovat tässä projektissa erityisesti ilahduttaneet lopputuloksen laatu ja se, että ilme on tehty Ylen omin voimin.
 
Ilme on tehty tinkimättömällä ammattitaidolla. Monen montaa yksityiskohtaa on hiottu kuukausia, ja itsekin syyllistyin muutamaan kertaan siihen, että lähetimme joitain ratkaisuja vielä uudelleen mietittäviksi. Esimerkiksi gemenan käyttöä pohdittiin pitkään ja kokeiltiin muutakin, mutta palattiin kuitenkin takaisin. Tekijätiimi on tehnyt kansainvälisiä vertailuja, tutkinut erilaisia päätelaitteita, miettinyt softaratkaisuja ja trimmannut värejä. Tekemisestä on huokunut innostus mutta samalla nöyryys vaativan tehtävän äärellä. Tiimi ansaitsee lämpimän kiitoksen ja uskon että se kaikkein paras kiitos tulee aikaa myöten yleisöiltämme.
 
On aivan upeaa, että tekijät ovat oman talon väkeä. Tämä on kerta kaikkiaan paras ratkaisu, olemmehan mediatalo ja meillä on mahtavaa alan osaamista. Erittäin tärkeää on kuitenkin ollut se, että tekijöillä on rautainen käytännön tuntuma siitä, mihin kaikkeen ilmeen täytyy taipua. Voin vain kuvitella miten vaivalloista olisi ulkopuolisten ollut pohtia kaikkia meille tyypillisiä ilmeen sovelluksia. Nyt niiden tuntemus oli sisäänrakennettuna suunnitteluun, mikä ehdottomasti näkyy paitsi lopputuloksissa myös projektin sujuvuudessa.
 
Hyvä design on laadukasta, intohimolla tehtyä ja toimivaa. Olkoon Ylen uusi ilme myös meidän kontribuutiomme designin merkkivuoteen, liehukoon Ylen uusi turkoosi lippu suomalaisille ja kertokoon se laatuleimallaan, mistä löytyvät ne meidän arvojemme pohjalta tehdyt, kaikille tarkoitetut parhaat, houkuttelevimmat ja koskettavimmat sisällöt.

30 kommenttia

Kiitos uudistuksesta! Todella onnistunut. TV:n puolella yllätyin että ruutulogo on nykyään vasemmassa kulmassa, mutta kun tarkemmin ajattelee niin se kieltämättä toimii paremmin edukseen uuden ilmeen kanssa ja erottuu muista kanavista! Hyvää kevättä Kouvolasta!

Hyvältä näyttää jo nyt ja ajan mittaan varmasti entistäkin paremmalta, kunhan kaikki palvelut saavat uuden ilmeen kunnolla käyttöön. Hienoa!

Muuten hyvä uudistus mutta ohjelmien välillä tulevat ohjelma- ym. esittelyt (siis turhakkeet/mainokset, jotka vievät vain ohjelma-aikaa) tulevat niin kovalla volyymillä, siis ääni paljon kovemmalla kuin normaaleissa ohjelmissa, että meinaa hermo mennä kun ei löydä nopeasti kaukosäädintä että vois pienentää volyymia.

Värillä on väliä. Valtionlaitoksissa väri seuraa aina pääjohtajan (tai sektoriministerin) puoluekirjan väriä. Niinpä Yleisradion punainen logo vaihtuu odotetusti siniseksi, pienellä viiveellä, toki, häveliäisyyssyistä.

Loistavaa! Uusi, iloinen ja positiivinen ilme sitä me suomalaiset juuri kaipaamme...hienoa saada YLE mukaan kehittyvään ja muuttuvaan 2000-luvun Suomeen.

Itsellä ei vielä ole telkkaria ollenkaan, mutta tulevan ylemaksun myötä lienee jostain rahat siihen sitten kaivettava. Katselen siis satunnaisesti siellä sun täällä tällä hetkellä.

Mielipide minullakin saa olla juuri tuon em tulevan maksun oikeuttamana.
Enpä ole paljoa muutoksia vielä ehtinyt havaitsemaan, mutta sen A-ohjelman vilkkuva ja välkkyvä tausta on joillekin ihmisille suorastaan epäterveellinen. Porukka kirjoitteli tuolla Iltalehden foorumilla tästä aiheesta ja jotkut kertoivat saaneensa migreenikohtauksen johtuen tuosta välkkymisestä. Omat silmänikin rasittuivat ja tuntui pahalta. Eli se uudistus ainakin meni pieleen. Ei kai katsojien terveyden kustannukella sentään tarvitse leikkiä? Etenkin, kun jatkossa maksaa halusi tai ei, valinnanvaraa television ja televisiottomuuden välille kun ei jätetty. Tuollainen välkkyminen voi todella joillakin laukaista migreenin ja jopa epileptisen kohtauksen.

Muutenkin olen sitä mieltä, että pitääkö ne tulossa olevat rahat syytää epäolennaisiin hienouksiin? Ohjelmat ratkaisevat, eivät kulissit. Nythän ei varttuneemmalle väelle haluta tarjota esim. viikonlopuisin enää mitään. Ei ole viihdemusiikkia yms vanhemman väen kiinnostukseen vastaavaa ohjelmaa (enkä tosiaankaan tarkoita miljoonaan kertaan nähtyjä vanhoja kotimaisia elokuvia), ei mitään muuta, kuin nuorison paapomista joka puolella. Maksajiksi ME kyllä kelpaamme. Keiden muuten luulette istuvan lauantai-iltana telkkarin ääressä? Minäpä valistan: ei se ainakaan nuoriso ole. Jos ette usko, menkää kapakoihin katsomaan.
Telkkarin ääressä istumme me kuusikymppiset ja sitä vanhemmat, joiden juoksut on pääasiassa juostu. Kannattaisi pitää mielessä katsojarakenne realistisesti.

Ohjelmien välissä tulevat esittelyt ovat rumat ja niistä tulee aivan nelonen mieleen.

Veit rolexin ranteestani. Tulen sekopäiseksi, kun en löydä kapulaa. OLKAA NIIN YSTÄVÄLLISIÄ JA HILJENTÄKÄÄ ÄÄNTÄ.

Logo oikealle ja tastaneliö lähes läpinäkyväksi.

Mainokset pois keskeltä ohjelmaa !

Ohjelmien välillä olevat mainokset informatiivisiksi, ei tehosteita täynnä oleviksi "tilkkutäkeiksi" !

Ohjelmien välissä olevan äänen volyymi samalle tasolle kuin edeltävässä ohjelmassa. ( Tuo tällä hetkellä mieleen kieltä osaamattoman yrityksen saada sanoma perille huutamalla ! )

Iloinen ilme, mutta yhä huonompi sisältö. Pohjanoteeraus oli A-studion Harkimon kolumni.

Iloista on kuin Putinin Venäjällä tai Berlusconin Italiassa. Suomessa tämän iloisen viestin tarjoaa "työväenpuolue", joka kertoo meille jatkossa vain "paremminvointivaltiosta", jossa ei ole surua eikä murhetta ja kaikilla menee hyvin. Kriittistä journalismia ei enää tarvita ja jos joku sellaista haluaa yrittää, se ei saa koskea ainakaan tiettyä poliittista suuntausta. Eläköön sininen väri ja sitä tunnuksenaan käyttävä puolue.

Ruutulogo on aivan väärällä puolella (siis vasemmassa yläkulmassa)!!! Vie aivan liikaa huomiota itse ohjelmista. Ja se ärsyttää, kun on tottunut kaikilla muilla maailman kanavilla, että se on oikeassa yläkulmassa. Muutos tähän!!!

Kiitos kaikista palautteista. Olemme saaneet jonkin verran viestejä juuri äänen voimakkuudesta. Säädämme sen tasoa parhaillaan. Alustavien testien mukaan se koskee nimenomaan Yle TV1 kanavan äänimaailmaa.

- Yle-ilmetiimi

Niin mutta kun kanavien nimet on eri kokoisia esim. Yle TV1, TV2, Fem, Teema ja HD. Itse televisioni on pieni että kun katoin viime viikolla Uutta Päivää niin televisiossani ei lukenut kuin pelkkä YLE T, ja loppuosa oli piilossa.

Arvasin, että tuo logon sijainti tulisi saamaan kritiikkiä. Minusta taas tuo vasen reuna on oivallinen paikka, kerrankin vähän rohkeampaa ratkaisua käytetty. Toivottavasti paikkaa ei tultaisi ainakaan vielä muuttamaan. Eiköhän itse kukin ehdi siihen tottua, kun neljällä kanavalla tuo logo on käytössä.

Uusi johtaja haluaa näyttää osaamisensa. Mika Vehviläinen uusi Finnairin ilmiasun. Tappiofirmalle se ei ollut halpa leikki. Pitää vain jättää muka jälkensä. Finnairin ulkoinen ilmiasu oli kuitenkin kaiken arvostelun kestävä. Ei sen uusimiseen olisi tarvinnut miljoonia tappiofirman heittää.

Samat teki headhuntereitten löytämä ylen uusi johtaja Lauri Kivinen. Hänkin haluaa laittaa käden jälkensä ylen soppakattilaan. On helpompaa vaihtaa viirit, liput, autojen teippaukset ja painotuotteet, kuin osoittaa osaamistaan ohjelmapuolella ja asiakastyytyväisyyttä siellä.

Miten voisimme murtaa päättäjiemme uskon headhuntereitten osaamiseen?

Tuo logon sijainti vasemmalla on varsin häiritsevää, tosin siihen (ehkä) voi ajan oloon tottua. Mutta siihen erittäin häiritsevään taustaneliöön en totu enkä aio tottua. Tuollainen täysin tarpeeton kuva-alan peittäminen on katsojien halveksimista. Miksi itse asia pitää peittää kaiken maailman tarpeettomien pillien ja kellojen alle?

Ohje Kvikin ongelmaan.
Jos ruudussa ei näy koko kanavatunnus niin kuvakoko-asetukset ovat väärin, joko digiboksissa tai itse televisiossa. Oli televiso kuinka pieni tahansa niin oikeilla asetuksilla koko kuva kanavatunnuksineen kyllä näkyy ruudulla.
-Ylen tekninen neuvonta

Kanavatunnus vasemmalla on loukkaus sekä katsojia että alkuperäisen kuvamateriaalin eli elokuvien tekijöitä kohtaan.
Ei kyseessä ole "rohkea" design vaan typerä ratkaisu.

Kanavatunnus on nyt oikein sopivassa paikassa. En suoraan sanottuna ymmärrä, miten tällainen asia edes voi olla joillekin elämää suurempi kysymys. Toivottavasti annatte logojen olla paikoillaan ja jätätte joidenkin kommentoijien puheet katsojan ja ohjelmantekijöiden halveksimisesta omaan arvoonsa.

Kanavatunnus vasemmalla helpottaa huomattavasti.
Usein kun vaihtaa ykköseltä kakkoskanavalle niin ei tiedä mihin on päätynyt :-) vaikka ihan itse painoi kapulassa kakkosta.
Kun nyt vain saataisiin kaikkien Suomessa näkyvien kanavien tunnukset samaan paikkaan. Katsoja voi pelästyä kun kolmannen kanavan tunnus on ihan eri paikalla!

Netissä ulkoasu on raikas, mutta TV-kuvassa näkyvä kanavalogo on häiritsevä kahdesta syystä: vasempaan kulmaan tulee kiinnitettyä liikaa huomiota eli oikea kulma olisi parempi valinta; toiseksi yle-laatikko on liian vaalea ja peitää liikaa TV-kuvaa. Ehdotan että kanavalogo siirretään vanhalle paikalla ja että yle-laatikon läpinäkyvyyttä lisätään.

Samaa mieltä "katsojan" kanssa, tähän asti olemme tottuneet ei-häiritsevään kanavatunnukseen.

Ylen kanta tietysti on se että logot ovat samassa paikassa firman nettisivuillakin, mutta väittäisin että suurin osa katsojista kokee uuden paikan TV-kuvassa erittäin häiritseväksi.

En usko että Ylelle oli ennen muutosta tullut yhtään pyyntöä tai toivomusta siitä että kanavatunnus haluttaisiin siirtää ruudussa vasemmalle?

"Ilme on tehty tinkimättömällä ammattitaidolla. "
Kommentoijilla näyttää olevan eri käsitys 'tinkimättättömästä ammattitaidosta'

-moni kakku päältä kaunis-

Ainakin yle.fi uudistuksista yksi on häiritsevä, nimittäin lasten yle kuvake on vaihdettu valikossa olevaan tekstiin -> hiukkasen hankalaa alle kouluikäisten lasten (jotka eivät osaa lukea) itse mennä yle.fi (joka aloitussivuna selaimessa) sivustolta nykyisin sinne lasten yle alasivustolle..

Oksettaa koko yle, joka on mennyt mukaan kokoomuksen naziosociaaliseen 1930- luvun ajatusmaailmaan. Kun pressakin on walrossi, tunnuksellaan; työ tekee vapaaksi. Ja ylen tunnus on sitä yhtäsamaa ruiskukansinistä. Toistaiseksi jaksan tätä, kun vielä on mahdollisuus katsoa Ruotsin SVT:tä kaapelissa. Ja entistä enemmän näin 60-kymppisenäkin siirryn nettiin hakemaan todellista puolueetonta tietoa.

Oksettaako ketään muuta tuo itseensä tyytyväisen kokkari-johtajan, pikkunilkki pukumiehen kuva tällä sivulla ???

Useat henkilöt näkyvät jo aikaisemmin kommentoineet noita tunnusääniä. Aivan liian voimakkaat, ihan niitä säikähtää, kun Matti Rönkä esim. lopettaa uutiset rauhallisesti ja sen päälle rävähtää ruiskukan väri ja liian voimakas ja korkea ääninen tunnusmusiikki. Aikaisemmin nämä oli rauhallisia ja matalampia, ei mitään tälläista kimakkaa pimputusta. Pois nämä.

Eikö ruutuun riirttäisi paljas tv1 ilman pirullista valkoista läpyskää. Myös A-ohjelmien rauhaton tausta pois. Haluamme keskittyä keskustelun seuraamiseen ilman kovin lasista heiluvaa taustaa.

Ai se oli toimitusjohtaja, ei okseta mutta naurattaa, on sillä niin tekoiloinen ilme, samaa ulkoapäin väkisin tuotettua tekoiloa kuin ylen uudistetussa ilmeessä. Parin vuoden sisällä huomataan, että iloinen ilme ei tuonut mitään uutta keisarin vaatteisiin, ja sitten keksitään taas joku uusi hokkuspokkusyritys.

Avoin Yle

Uusia blogikirjoituksia ei enää julkaista tällä blogit.yle.fi -alustalla. Ylen yhtiösivustolla yle.fi/yleisradio on avattu paikka Näkökulma-teksteille. http://yle.fi/aihe/yleisradio/nakokulma Palautetta tai kysymyksiä Ylestä tai Ylen ohjelmista voit antaa myös yhtiösivuilla. https://palaute.yle.fi/

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2012

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu