Televisio ei kuole, se muuttaa muotoaan – Ylen toimintaympäristö muuttuu nopeasti
Tuija Aalto on strategiapäällikkö Ylen strategiaosastolla, Jari Lahti on strategiapäällikkö Julkaisut-yksikössä ja Janne Holopainen mediasääntelyn päällikkö Lakiosastolla. Juttusarja käsittelee keskeisimpiä Ylen toimintaympäristöön liittyviä ilmiöitä. Kuvitus: Christer Nuutinen.
Alle 45-vuotiaiden tv:n ja radion käyttö ovat olleet viime vuosina hienoisessa laskussa. Yli 45 -vuotiaiden radion kuuntelu näyttää vakiintuneen neljään tuntiin päivässä kun taas alle 45-vuotiaat kuuntelevat radiota yhä vähemmän.
Yli 45-vuotiaiden tv-katseluaika kasvanee edelleen. Alle 45-vuotiaiden tv-katselu väheni viidessä vuodessa viidellä minuutilla päivässä. Jatkuuko lasku, vai kääntyykö tv:n katselu kasvuun, kun ns. ajansiirtokatselun mahdollisuudet lisääntyvät ja sisältötarjonta kasvaa?
25 44-vuotiaiden tv-katseluajasta 11 % on ajassa siirrettyä. Koko väestön tasolla television katseluajasta on
- 91 % katselua silloin kun ohjelma tulee televisiosta
- 7 % silloin kun itselle sopii (ajansiirto)
- 2 % nettitelevisiopalvelujen käyttöä
Internetin päivittäistä käyttöaikaa koko väestön tasolla on vaikea mitata. Yksittäisten palvelujen tarjoajat toki tietävät kävijöidensä liikkeet tarkkaan. Ajankäytön vertailu internetin ja perinteisen mediakäytön välillä on aivan erityisen vaikeaa. Internet-ajankäyttö kun kattaa kaikki netin käyttötavat tiedonhausta yhteydenpitoon jne.
Internetin aktiivisimpia käyttäjiä ovat lapsiperheet, joista 90 % käyttää nettiä päivittäin. Nuorilla lapsiperheillä on muita enemmän sekä älypuhelimia (84 %) että tablet-tietokoneita (34 %).
Älypuhelinten käyttäjillä uutiset, sosiaalinen media ja sähköpostit ovat mukana yhä useammassa päivän hetkessä. Puhelimen käyttö ajanvietteeseen ja eri medioiden kuluttamiseen on selvästi ensisisjaista alle 25-vuotiaiden ja opiskelijoiden parissa. Television katselu tabletilta kasvoi vuodessa 4 %:sta 8 %:iin. Internet-tv-katselu yleistyi 12 %:iin. Netflixiä käytti viimeisen puolen vuoden aikana 8 % ja kotimaisten tv-yhtiöiden sivustoilta ohjelmia katsoi viikoittain 28 % suomalaisista.
Lähteet: KRT Online, Finnpanel/Yle Julkaisut. Tv-mittaritutkimus, Finnpanel/Yle Julkaisut, Tv-mittari, Finnpanel, comScore - Yle Julkaisut,Taloustutkimus Oy; Web & Mobile Tracking 2012, Tilastokeskuksen Kuluttajabarometrin laitetiedustelu helmikuu 2012, Tv-taloudet Suomessa 1/2013, Finnpanel
Lineaarisen television merkitys ja tv:n käyttökontekstit murroksessa
Televisiostatulee yhä useammin taustamedia, ja se joutuu vangitsemaan katsojan huomion yhä uudelleen. Lähempänä olevat läppärit, kännykät ja tabletit imevät katsojan huomiota isolta ruudulta.
”Televisio on usein päällä, vaikken varsinaisesti mitään ohjelmaa katsoisikaan”, sanoo puolet 15 44-vuotiaista naisista.
Kiinnostavuutta lisätään vahvistamalla katsojakokemusta verkossa. Tv-teollisuus satsaa nyt second screen -konsepteihin. Toisella ruudulla pyritään vahvistamaan katsomiskokemusta yhteisöllisyyden ja vuorovaikutteisuuden avulla.
Yleisöjä rakennetaan sosiaalisessa mediassa. Ohjelmat ja merkkituotteet, joilla on kiinnostavaa ja jaettavaa sisältöä verkossa, pärjäävät paremmin myös televisiossa.
Nousussa: sosiaalinen televisio
29 % kaikista vastaajista kertoo käyttävänsä nettiä yhtä aikaa tv:n kanssa. Nettisosiaalisuus television äärellä on alle 44-vuotiaiden juttu. Puolet alle 44-vuotiaista pitää nettiä auki kotonaan jatkuvasti.
12 % katsojista haluaa kommentoida tai keskustella tv-ohjelmista netissä. Näin tekee
• 17 % miehistä
• 10 % naisista
37 % 15 29-vuotiaista naisista kertoo jakavansa mediasisältöjä sosiaalisessa mediassa.
Lähde: Monimediatutkimus 2012, Yle Julkaisut.
Kysymyksiä blogin lukijoille
- Onko tv-ammattilaisten suunnittelema ohjelmakartta sinulle hyödyllinen?
- Löydätkö kiinnostavat sisällöt mieluummin nettihaulla tai suosittelun avulla?
- Miten sinä etsit ja löydät tv-sisältöä?
Lue sarjan ensimmäinen blogi: Mediatalous murroksessa – Ylen toimintaympäristö muuttuu nopeasti
Löydät esityksen Ylen toimintaympäristö keväällä 2013 myös seuraavista palveluista:
Tuija Aallon blogi
http://blogit.yle.fi/aalto/media-ala-muuttuu-mita-ylen-toimintaymparisto...
Facebook:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152856608010603.1073741826.5...
Flickr
http://www.flickr.com/photos/tuija/sets/72157633755330699/with/8863662757/
Google Plus:
https://plus.google.com/111656240650692979516/posts/8NGHsWmiXBK#11165624...
9 kommenttia
Pe 07.06.2013 @ 11:53
ohjelmakartta, ohjelmasuunnittelu ja kanavaprofiili on avallaan suosittelu, minua kiinnostavat myös tausta-artkkelit ohjelmistä. Ohjelmat katson aina boksilta kun itse haluan, yleensä kausi kerrallaan. Facebook-suosittelu on tärkeä mutta sen pitää olla hyvin toimitettu ja asiantunteva, ei lässytystä.
Pe 07.06.2013 @ 14:59
Tavallaan ovat suositteluja, totta, ja Ylen kanavien voi ajatella olevan valmiiksi kuratoitu kokonaisuus, jos haluaa tämän päivän muotitermiä käyttää. Löydätkö anonyymi Ylen netistä noita kaipaamiasi tausta-artikkeleita vai mikä on luotetuin ohjelmatiedon lähteesi?
Pe 07.06.2013 @ 17:59
Tausta-artikkelit erityisesti dokumenteista jää usein kaipaamaan ja enemmän keskustelua netissä toivoisi niistä olevan. Hashtageilla tulee haettua, syvää tyydytystä ei dokumenttien osalta ole vielä tullut. Ajankohtaisohjelmista kylläkin some-keskustelu on vilkasta ja viriiliä.
Suosittelu on ohjelmakarttaa tärkeämpi. Harvoin, jos koskaan, tulee katsottua etukäteen mitä televisiosta tulee, mutta kaverin suositus somessa koukuttaa usein.
La 08.06.2013 @ 08:57
Minua huolettaa radionkuuntelun vähentyminen. Entä jos perinteinen radio kuolee? Olen vasta parikymppinen ja toivoisin, että saisin nauttia oikeasta radiosta vielä kauan; radiolla tässä tarkoitan sekä sisätöjä että konkreettista laitetta. Ei ajeta radiota alas, tulee jätettäkin, jos hienot laitteet joudutaan viemään romuina kaatopaikoille.
La 08.06.2013 @ 22:22
-Onko tv-ammattilaisten suunnittelema ohjelmakartta sinulle hyödyllinen?
Yhä vähemmän. Luovuin telkkarista kokonaan (siis siitä laitteesta), nyt katson kaikki TV-ohjelmani Areenasta, Netflixistä, Nokia TV:stä ja toisinaan kaupallisten kanavien nettipalveluista joko tietokoneella tai kännykällä. Täppärin hankintaa olen harkinnut lähinnä Netflixin vuoksi. Nykyään käytän siis ohjelmakarttaa lähinnä silloin kun olen jossain muualla kuin kotona, ja katson mitä telkkarista tulisi.
-Löydätkö kiinnostavat sisällöt mieluummin nettihaulla tai suosittelun avulla?
Selaan Areenan sivustoa ja Netflixin sovelluksia ja käytän personoituja suosituksia Netflixin yhteydessä jonkun verran. Ehkä Yle voisi rakentaa samantyyppisen suositusjärjestelmän Areenaan, toki ymmärrän että se on melko haasteellista ja aikaavievää ja kenties resursseja tarvitaan muuallakin. Aika usein tutustun sarjoihin ja leffoihin joita ystäväni suosittelevat.
-Miten sinä etsit ja löydät tv-sisältöä?
Taisin jo vastata kysymykseen; ystävieni suosittelujen kautta, ja osittain palvelujen suosittelujen kautta ja niiden valikoimaa selaamalla. Monesti vieläkin esimerkiksi Hesarin arvostelujen innoittamana tulee uusia sisältöjä löydettyä (ei mulle toki lehteä tuu, mutta puhelinappsi-versio on aiheesta.)
Eli siis joo, olen pyrkinyt melko lailla tietoisestikin luopumaan perinteisestä tavasta käyttää mediaa ja korvannut fyysisen lehden ja fyysisen television internet-palveluilla muutenkin, mutta myös testatakseni miten tällä tavoin voi nykyään elää ja olla. Melko hyvin nykyään, nettipalvelut kehittyvät koko ajan. Ja hyvä niin.
Su 09.06.2013 @ 17:56
Marko, kiinnostava kuvaus. Tv- ja muiden videosisältöjen käyttöä ajatellaan yleensä passiiviseksi "lean back" sohvalla löhöämiseksi, mutta kuvaamasi aktiivinen ja määrätietoiseltakin kuulostava sisältöjen valikointi on tosiaankin muuta
-Onko tv-ammattilaisten suunnittelema ohjelmakartta sinulle hyödyllinen?
Yhä vähemmän. Luovuin telkkarista kokonaan (siis siitä laitteesta), nyt katson kaikki TV-ohjelmani Areenasta, Netflixistä, Nokia TV:stä ja toisinaan kaupallisten kanavien nettipalveluista joko tietokoneella tai kännykällä. Täppärin hankintaa olen harkinnut lähinnä Netflixin vuoksi. Nykyään käytän siis ohjelmakarttaa lähinnä silloin kun olen jossain muualla kuin kotona, ja katson mitä telkkarista tulisi.
-Löydätkö kiinnostavat sisällöt mieluummin nettihaulla tai suosittelun avulla?
Selaan Areenan sivustoa ja Netflixin sovelluksia ja käytän personoituja suosituksia Netflixin yhteydessä jonkun verran. Ehkä Yle voisi rakentaa samantyyppisen suositusjärjestelmän Areenaan, toki ymmärrän että se on melko haasteellista ja aikaavievää ja kenties resursseja tarvitaan muuallakin. Aika usein tutustun sarjoihin ja leffoihin joita ystäväni suosittelevat.
-Miten sinä etsit ja löydät tv-sisältöä?
Taisin jo vastata kysymykseen; ystävieni suosittelujen kautta, ja osittain palvelujen suosittelujen kautta ja niiden valikoimaa selaamalla. Monesti vieläkin esimerkiksi Hesarin arvostelujen innoittamana tulee uusia sisältöjä löydettyä (ei mulle toki lehteä tuu, mutta puhelinappsi-versio on aiheesta.)
Eli siis joo, olen pyrkinyt melko lailla tietoisestikin luopumaan perinteisestä tavasta käyttää mediaa ja korvannut fyysisen lehden ja fyysisen television internet-palveluilla muutenkin, mutta myös testatakseni miten tällä tavoin voi nykyään elää ja olla. Melko hyvin nykyään, nettipalvelut kehittyvät koko ajan. Ja hyvä niin.
Ma 10.06.2013 @ 11:20
Pankaa muuten kalenteriin: Ti 18.6.2013 13.00 – 14.00 http://areena.yle.fi/tv/suora Suomalaiset verkossa 2013 -tutkimuksen julkistustilaisuus, jossa 15/30 Research -tutkimusyrityksen toimitusjohtaja Markus Keränen esittelee Yleisradion ja 15/30 Researchin yhteistyössä toteuttaman tutkimuksen tuloksia.
Ma 10.06.2013 @ 22:39
Minua huolettaa radionkuuntelun vähentyminen. Entä jos perinteinen radio kuolee? Olen vasta parikymppinen ja toivoisin, että saisin nauttia oikeasta radiosta vielä kauan; radiolla tässä tarkoitan sekä sisätöjä että konkreettista laitetta. Ei ajeta radiota alas, tulee jätettäkin, jos hienot laitteet joudutaan viemään romuina kaatopaikoille.
Todennäköisesti radio ei kuole. Sen kuolema on ennustettu siitä saakka kun tv keksittiin. Viimeksi radio kuolemasta puhuttiin 2000-luvun alussa. Eipä ole mihinkään kuollut.
Ma 17.06.2013 @ 19:21
Radio pysyy kuvioissa vielä kymmeniä vuosia. Varmaan hiljakseen välineen yleisösuhde hiutuu, kun ajan tasalla pysymiseen ja viihtymiseen tulee yhä enemmän liikkuvassa käytössä käteviä palveluja tarjolle kilpailemaan sen asemasta, mutta varmasti kaltaisiasi vannoutuneita radiofaneja tulee aina olemaan.