Nettitelevisiopalvelut vertailussa

Teimme Yle Julkaisujen verkkokehitystiimissä vertailun netti-tv-palveluista osana tämän kevään toimintaympäristökatsausta. Katsauksen ensisijaisena kohderyhmänä oli Ylen hallitus. Vertailun tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä vod- (video-on-demand) markkinakentästä Suomessa.  

Tässä vaiheessa oli tarkoituksenmukaista tehdä vertailu jäljempänä kuvatulla tavalla asiantuntija-arviointina. Tämä on hyvä pitää mielessä juttua luettaessa. Määrittelimme arvioitavat asiat, mutta emme laatineet yksityiskohtaisia kriteerejä. Tein itse suurimman osan arviointityöstä, mutta käyttäjäkokemusta arvioi useampi henkilö.

Tarkempi ja systemaattisempi arviointi saattaa olla paikallaan jatkossa.

 

Vertailuun valittiin 13 palvelua

Vertailuun valitsimme tällä hetkellä merkittävimmät Suomen markkinoilla toimivat palvelut. SVT Play ja BBC iPlayer otettiin mukaan tuomaan ymmärrystä muiden yleisradioyhtiöiden tarjoomasta, vaikka niiden merkitys kotimaassa onkin melko pieni.

Vertailussa olivat mukana

Yle Areenan suhteen emme tietenkään olleet jäävejä, mutta yritimme parhaamme mukaan arvioida sitä ei-yleläisen käyttäjän silmin.

 

Lisäys 14.6.2013: Vertailu tehtiin alunperin sisäiseen käyttöön. Emme ottaneet vertailussa kantaa palveluiden laillisuuteen tai laittomuuteen. Vertailussa mukana olleet palvelut (pl. BBC iPlayer ja SVT Play) toimivat Suomen netti-tv-markkinoilla ja kilpailevat keskenään ihmisten ajasta. Nämä palvelut ovat siis osa jatkuvasti muuttuvaa toimintaympäristöämme, jota meidän tulee kokonaisuudessaan ymmärtää. 

 

Käyttökokemus, sisältö ja saavutettavuus

Vertailussa arviomme seuraavia seikkoja:


Käyttökokemus ja palvelusuunnittelu (asteikko 1-5)

Käyttökokemusta arvioidessamme mielessä olivat mm. palvelun ja sen mediasoittimen käytettävyys, valikoiman esittelyn selkeys, haun toimivuus ja sisältösuosittelut. Käyttökokemuksen saumattomuutta eri päätelaitteiden välillä ei tässä vaiheessa arvioitu.


Sisältö

Sisältöä arvioimme kolmesta eri näkökulmasta:

1. Sisällön määrä (asteikko 1-5): Koska BooxTV, TVkaista, Sonera Viihde ja Elisa Viihde tarjoavat usean tv-kanavan ohjelmiston, ne saivat täydet pisteet. Muiden palveluiden kohdalla nimikkeiden määrä laskettiin manuaalisesti. Netflixin kohdalla määrä on karkea arvio, koska aakkosellista hakemistoa ei ole ja genrelistauksessa yksi nimike saattaa kuulua useampaan eri genreen.  

2. Palvelussa olevat uudet korkean profiilin nimikkeet (asteikko 1-5): Kuinka paljon palvelussa on uusia nimikkeitä, jotka ovat saatavilla hyvin nopeasti ohjelman globaalin tv-ensiesityksen jälkeen.

3. Genrejen määrä (max. 10): Palvelut saivat jokaisesta genrestään yhden pisteen. Määritimme genret Yle Areenan genrejen mukaan: suorat, sarjat, elokuvat, viihde, kulttuuri, dokumentit, fakta, lapset, uutiset ja urheilu.


Ansaintalogiikka

Palvelun ansaintalogiikka kirjattiin ylös, mutta tietoa ei arvotettu eikä otettu mukaan indeksiin.

 

Saavutettavuus eri päätelaitteilla (max. 27)

Määritimme ensin strategisesti tärkeät päätelaitteet ja selvitimme palveluista mitä päätelaitteita ne tukevat.

  • Älypuhelimet (0-5): iOS, Android, Windows Phone 7, Windows Phone 8, Symbian

  • Mobiili-/responsiivinen palvelu (0-1): toimii selaimilla varustetuissa älypuhelimissa

  • Tabletit (0-4): iOS, Android, Windows Phone 7, Windows Phone 8

  • Pelikonsolit (0-3): Xbox, PlayStation, Wii

  • ÄlyTV (0-4): Samsung, LG, Sony, Panasonic

  • Suoratoistosoittimet (0-3): (AppleTV, Phillips, WD TV)

  • IPTV (0-2): Elisa Viihde, Sonera Viihde

  • NettiPVR* (0-2): TV-kaista, BooxTV. Esim. Areenan lasketaan olevan näissä molemmissa, koska Ylen kanavia voi tallentaa kummankin netti-PVR:n kautta.

  • Muita (0-2): Bluray, digisovittimet

* Personal video recorder eli digitaalinen videotallennin

Jokaisesta listalla olevasta tuetusta päätelaitteesta palvelu sai yhden pisteen, enimmäispistemäärän ollessa 27. "Muita" -kategoriassa meillä on vain kaksi laitetta, mutta tiedämmme, että BBC:llä niitä on satoja.

 

Indeksi kiteyttää vertailun tulokset

Vertailtavuuden vuoksi laskimme indeksin, johon vaikuttavat kaikki ansaintalogiikkaa lukuunottamatta kaikki yllä kuvatut muuttujat. Perusajatus on,  että käyttökokemuksella, sisällöllä ja päätelaitetuella on sama painoarvo.

Indeksi laskettiin näin:

summa((Päätelaitetuki yhteensä/5)+((Genrejen määrä/2)+Käyttökokemus+Sisällön määrä)/3+Uusia korkean profiilin tuotteita)/3

Korkein mahdollinen indeksiluku tällä kaavalla on 5.13. 

Vertailutaulukko netti-tv -palveluista

Vertailun anti: tärkeimmät havainnot

Netflix nousee käyttökokemukseltaan muiden arvioitujen video-on-demand –palvelujen yläpuolelle. Käyttöliittymä on selkeä ja suosittelualgoritmi on omaa luokkaansa.

Millään toimijalla ei ole sekä sisällöllisesti että määrällisesti laajaa ja uutuusarvoltaan korkeaa sisältöä. Viaplaylla on Netflixiä enemmän nimikkeitä. Globaalit ensi-illat puuttuvat valikoimista Netflixin omaa tuotantoa lukuunottamatta. Silläkin on valikoimassaan vain muutamia tällaisia nimikkeitä vuodessa.

Päätelaitetuessa suomalaistoimijoilla on tekemistä verrattuna kansainvälisiin kilpailijoihinsa. Palvelut eivät juuri tue älyTV- ja pelikonsolikäyttöä.

Älypuhelimissa heikoin tuki yleisesti on Windows Phone –alustalla. Windows Phonen markkinaosuushan on suurempi Suomessa kuin muulla maailmassa, minkä vuoksi sen tukeminen ei todennäköisesti ole ulkomaisille palveluille korkea prioriteetti. 

Tilausmaksun lisäksi useammassa palvelussa on sisältökohtaisia maksuja (esim. sarjan kausi, jääkiekko-ottelu, elokuva).

 

Lisää aiheesta

 

 

 

2 kommenttia

Mielestäni tämä vertailu on tehty todella kökösti. Verrataanpa nyt vaikka Areenaa ja TV-kaistaa (rip). Areenassa on totaalisen surkea kuvanlaatu ja sisällön määrä onneton. TV-kaistassa KAIKKI ilmaiskanavien ohjelmat kuukauden ajalta, ja ne saa KAIKKI halutessaan tallennettua omalle koneelle haluamallaan laadulla. Katselu onnistuu kyllä oikeasti ihan kaikilla laitteilla, tableteilla ja älypuhelimella. Katselu onnistuu myös hitaalla 3g-yhteydellä, kun lataa ohjelman puskuriin. Areena ei muuten todellakaan ole myöskään ilmainen palvelu. Muistetaan, että YLEn budjetti on noin 500 miljoonaa. :D Eikö sillä rahalla saa parempaa aikaiseksi, kuin areenan kaltainen räpellys? Veronmaksajien rahojen haaskausta.

Netflixin käyttöliittymä hyvä? :D Kivan näköinen, mutta samat leffat ovat eri "genrejen", ja listassa näkyy vain leffan mainos / kansi. Nähdäkseen leffan nimen, pitää hiiren osoitin viedä kansikuvan päälle ja odottaa hetki, että nimi tulee näkyviin. :D Niin, eipä niiden tosiaan tarvitse olla esim. aakkosjärjestyksessä, saati että näkymää saisi jotenkin itse muokattua. Kökköydeltään käyttöliittymä kilpailee samassa sarjassa areenan kanssa. Kaistassa on/oli hyvät mahdollisuudet muokata kanavanäkymää ja lisätä sarjoja suosikkilistaan, selata pelkkiä elovkuvia, you name it.
Todella puutteellinen ja puolueellinen on tämä vertailu!

Kiitokset hyvistä pointeista. Ikävä kuulla, että vertailu ei mielestäsi ollut laadukas. Kyseessä oli todellakin asiantuntija-arvio, ts. heuristinen analyysi, jonka luonteeseen kuuluu, että sitä ei voi objektiivisesti kvantifioida.

Areenan kuvanlaatua on parannettu ja se on nyt HD-tasoista VOD-sisällössä (desktop, iOS, Android, Windows Phone silloin, kun lähdemateriaali on HD-tasoista) ja suoratoistoissa. Vain Areenassa lähetettävissä suorissa lähetyksissä kuvanlaatu paranee samalle tasolle kevään aikana. Kuvanlaatu riippuu käyttäjän verkkoyhteydestä.

Avoin Yle

Uusia blogikirjoituksia ei enää julkaista tällä blogit.yle.fi -alustalla. Ylen yhtiösivustolla yle.fi/yleisradio on avattu paikka Näkökulma-teksteille. http://yle.fi/aihe/yleisradio/nakokulma Palautetta tai kysymyksiä Ylestä tai Ylen ohjelmista voit antaa myös yhtiösivuilla. https://palaute.yle.fi/

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2012

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu