Pe 24.08.2012 @ 11:44Gunilla Ohls

Suomalaisten Yle vaatii meiltä päivittäisiä tekoja

Gunilla Ohls. Kuva: Jukka Koski / Yle

Kirjoittaja on Ylen strategiajohtaja.

Ylessä on alkanut jokasyksyinen strategian päivitystyö. Strategiassa yleensä kerrotaan olemassaolon tarkoitus, arvot ja tavoitteet. Mihin Ylen olisi hyvä kiinnittää huomiota, kun suuntaviivoja seuraavan parin kuukauden aikana päivitetään?

Toimintaamme ohjaa uudistettu Yle-laki. Rahoitusmalli muuttuu ensi vuoden alusta niin, että jokainen suomalainen, riippumatta laitteistaan tai suhteestaan Yleen, maksaa Yle-veron. Miten tämä muuttaa suhdettamme asiakkaisiin? Meidän on vastattava entistä paremmin kaikkien suomalaisten tarpeisiin. Uudessa tilanteessa suomalaiset vaativat meiltä varmasti myös suurempaa avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Meidän pitää varautua kertomaan entistä enemmän toiminnastamme.

Mediamaisemassa tapahtuu rajuja muutoksia. Teknologiamuutokset, uudet laitteet kuten älypuhelimet ja tabletit, mobiilisuus ja uudet toimijat muokkaavat perinteisen joukkoviestintäkentän uuteen uskoon. Iso joukko suomalaisia on edelleen perinteisen television tai radion suurkuluttajia. Samalla internetin mobiilikäyttö kasvaa voimakkaasti. Suurin osa kansasta kuluttaa mediaa, mutta yhä useampi haluaa itse valita, missä ja milloin se tapahtuu. Neljäsosa suomalaisista ei juurikaan käytä Ylen palveluja.

Ylellä on vahva institutionaalinen maine. Samalla Yleltä odotetaan rohkeutta ja edelläkävijyyttä. Tehtäväämme voisi olla luonnollista liittää velvollisuus rakentaa siltoja vanhojen perinteiden ja uusien mahdollisuuksien välillä. Kuka muu tämän roolin voisi ottaa? Yle on sekä kansakunnan muisti että kulttuuria koossa pitävä liima. Toisaalta Yle on myös muuttuvan suomalaisuuden tulkitsija ja esille tuoja.

Arvot ohjaavat valintoja. Seuraavien viikkojen aikana käymme Ylessä vilkasta keskustelua yhtiömme perusarvoista kuten suomalaisuus, riippumattomuus tai luotettavuus. Miten arvot näkyvät arjessamme? Yrityksen arvoilla on kasvava merkitys. Äskettäin julkaistun Kansallisen nuorisotutkimuksen mukaan myös nuorille arvot ovat tärkeitä. Monet haluavat esimerkiksi töihin vain sellaisiin yrityksiin, joiden arvot ovat lähellä heidän omiaan.

Yhä edelleen Ylen suurin haaste on olla aidosti vuorovaikutuksessa suomalaisten kanssa sekä suoraan että sisältöjen kautta. Vuorovaikutus tarkoittaa laajassa merkityksessä kohtaamisia. Koska strategia on valintoja, ensimmäinen valintamme voisi olla, että kaikessa toiminnassa olemme entistä enemmän ihmisten parissa.

Olemme oikealla tiellä. Mutta kuten eräs kollega totesi: edelläkävijyys vaatii jatkuvaa uudistumista. Maailman myllerrys ei jätä ketään rauhaan. Edelläkävijyys, avoimuus, suomalaisille helposti lähestyttävä Yle vaatii meiltä päivittäisiä tekoja. Strategia voi ainoastaan antaa sille suunnan ja tuen.

Teoilla lunastamme paikkamme suomalaisten elämässä.

8 kommenttia

Strategiajohtaja vois herätä ja olla puhumatta paskaa strategian vuorovaikutuksesta, ellei sitten tarkoita sillä vastakkainasettelun lisäämistä, kun yhtiö samaan aikaan tahallisesti loukkaa satoja tuhansia suomalaisia Mannerheim "tuotannollaan". Ja vielä päälle tehty monta kertaa alkuperäistä materiaalia kalliimpi dokumenttisarja jolla voidaan illistellä lisää. Hävetkää! Pyytäkää anteeksi ja jättäkää se loukkaava materiaali näyttämättä, niin jotain on vielä pelastettavissa. Ja tälle Lyytiselle potkut. Mahtaa senkin ihmisen elämä olla hienoa kun kuulee vittuilua lopun ikäänsä....

"Meidän on vastattava entistä paremmin kaikkien suomalaisten tarpeisiin. Uudessa tilanteessa suomalaiset vaativat meiltä varmasti myös suurempaa avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Meidän pitää varautua kertomaan entistä enemmän toiminnastamme."
Kunkahan monetta kertaa jo. Suuret on puheet, vaan milloinkohan alkaa tapahtua..
Tuohon Marsalkkaan viitaten, nyky-ylen tapa on tehdä salaisia juttuja salaisilla summilla. Ollaan hiljaa ettei kansa suutu. Sitten löpistään em. liirumlaarumia ja ollaan niin olevinaan.
Huomatkaa muuten, miten kaikki kiinnittaa huomionsa mustaan Marskiin todellisten ongelmien ollessa aivan muualla.

"Neljäsosa suomalaisista ei juurikaan käytä Ylen palveluja."
Niin mistähän mahtaa johtua. Olisiko ratkaisu yle-palvelujen käyttöpakko.

"Teknologiamuutokset, uudet laitteet kuten älypuhelimet ja tabletit, mobiilisuus plaaplaa..."
Joka uutuusvimpaimen tarjoamiin mahdollisuuksiin ei ole pakko lähteä mukaan. Voisi resurssit siten riittää muuhunkin.

" Iso joukko suomalaisia on edelleen perinteisen television tai radion suurkuluttajia."
Tekstistä päätellen se on ongelma? Kun yle haluaa kaikin keinoin kaikki käyttämään vain nettiä. Ylpeänä kerrotaan, kuinka taas on hankitu vain netissä tarjottavaa ohjelmista jne.. Isolla joukolla suomalaisia ei sitä nettiä kuitenkaan ole, ja se pitäisi ylessäkin ymmärtää.

Nykyisellä turaamisella ja sinne-tänne huitomisella yle ei vakuuta. Hienoa.

PS. strategian ykköskohtana olkoon johtajien vähentäminen tolkulliselle tasolle, turhan pönötyksen poistaminen ja todellisen työn tekijöitten lisääminen. Vois ruveta rahatkin riittämään ilman jatkuvia miljoonakorotuksia.

PPS. Mikä ihmeen Suomalaisten Yle? Ei suomalaisilla ole ylen kanssa muuta tekoa kuin maksaa kulut.

Ylessa on kaynnissa ennennakematon ruotsittamiskampanja ja suomalaisuuden alasajo taydessa kaynnisa. Nyt kun emme enaa voi aanestaa jaloillamme, eli irtisanoa tv/lupaa, yle on unohtanut taysin suomenkieliset katsojat. Siksi on taytta valhetta kayttaa ilmaisua suomalaisten yle.
Mita maksaa SVT Worldin ohjelmat, kukaa maksaa. Kenen paatos. Kuinka paljon ruotsinkielisten osuus on ylen budjetista tava vuonna.
Oletteko katsonut, mita ohjelmia yle tv esittaa.

PS. kaikki kirjaimet eivat koneessani nyt jostain syysta toimi, joten virheellista tekstia.

On hyvä, että YLE:ssä pohditaan linjauksia ja strategioita. Nyt on myös hyvä tilaisuus linjata sitä, miten tuetaan suomalaisia terveellisten elintapojen omaksumisessa. Juuri tällä hetkellä YLE ei saa kovin hyvää arvosanaa. Pikemminkin tuntuu, että tarkoitushakuisesti tuodaan esiin kaikkea "virallista tietoa" vastustavaa tietoa.
Hyvänä esimerkkinä tästä on aamu tv:n Voita ja sokeria ohjelma esimerkiksi tänä aamuna 5.9. Ohjelmassa esitetty kuharesepti sisältää yhdessä annoksessa noin 900 kcal ja 50 g kovaa rasvaa. Toki 150 g:n voin lisäys oli jo nettiin kirjoitetussa reseptissä ymmärretty poistaa, puhutusta tekstistä se edelleen löytyy. Harva kuitenkaan käy sitä lukemassa. 900 kcal tarkoittaa naishenkilöllä puolta koko päivän energiantarpeesta. Jos tämän saa yhdestä aterian osasta, on todella vaikea tai mahdotonta pitää koko päivän energiansaanti sopivana. Aamu TV olisi erinomainen paikka esittää vinkkejä terveellisestä ja vaihtelevasta syömisestä. Vain toimittajien omat puutteelliset tiedot, stereotyyppinen ajattelu ja ennekkoluulot ovat tämän esteenä.
Nyt kun YLEn strategioita mietitään olisi myös syytä tarkistaa, mitkä taloudelliset tekijät ovat esim. yllämainitun reseptin taustalla. Mainonnaltahan ainakaan tässä yhteydessä ei ole vältytty.
Toivon kovasti, että YLE alkaisi kantaa vastuunsa siitä, mihin suuntaan se veronmaksajia kuljettaa - halutaanko tahallisesti lisätä terveydenhuollon työtä ja kustannuksia vai puhalletaanko kaikki yhteen hiileen suomalaisten terveyden edistämiseksi.

Anonyymi kirjoitti:

On hyvä, että YLE:ssä pohditaan linjauksia ja strategioita. Nyt on myös hyvä tilaisuus linjata sitä, miten tuetaan suomalaisia terveellisten elintapojen omaksumisessa. Juuri tällä hetkellä YLE ei saa kovin hyvää arvosanaa. Pikemminkin tuntuu, että tarkoitushakuisesti tuodaan esiin kaikkea "virallista tietoa" vastustavaa tietoa.
Hyvänä esimerkkinä tästä on aamu tv:n Voita ja sokeria ohjelma esimerkiksi tänä aamuna 5.9. Ohjelmassa esitetty kuharesepti sisältää yhdessä annoksessa noin 900 kcal ja 50 g kovaa rasvaa. Toki 150 g:n voin lisäys oli jo nettiin kirjoitetussa reseptissä ymmärretty poistaa, puhutusta tekstistä se edelleen löytyy. Harva kuitenkaan käy sitä lukemassa. 900 kcal tarkoittaa naishenkilöllä puolta koko päivän energiantarpeesta. Jos tämän saa yhdestä aterian osasta, on todella vaikea tai mahdotonta pitää koko päivän energiansaanti sopivana. Aamu TV olisi erinomainen paikka esittää vinkkejä terveellisestä ja vaihtelevasta syömisestä. Vain toimittajien omat puutteelliset tiedot, stereotyyppinen ajattelu ja ennekkoluulot ovat tämän esteenä.
Nyt kun YLEn strategioita mietitään olisi myös syytä tarkistaa, mitkä taloudelliset tekijät ovat esim. yllämainitun reseptin taustalla. Mainonnaltahan ainakaan tässä yhteydessä ei ole vältytty.
Toivon kovasti, että YLE alkaisi kantaa vastuunsa siitä, mihin suuntaan se veronmaksajia kuljettaa - halutaanko tahallisesti lisätä terveydenhuollon työtä ja kustannuksia vai puhalletaanko kaikki yhteen hiileen suomalaisten terveyden edistämiseksi.

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Ylen ravitsemusinformaatio pitäisi saada luotettavaksi ja kansalaisten terveyttä edistäväksi. Luotettavuus ja vastuullisuus ravitsemusasioiden esiintuomisessa on ollut kehnoa. Palkkaamalla edes yksi toimittajia, jolla olisi myös ravitsemustieteellinen koulutus, voisi auttaa. Voita ja sokeria -tyyppinen ohjelmaformaatti pitäisi poistaa. Tosiaankin tulee mielen kenen etuja se palvelee? Miksi tällaista saa esittää? Tällaisen esittämisestä kaikkien on vielä pakko maksaa.

[quote=Anonyymi]On hyvä, että YLE:ssä pohditaan linjauksia ja strategioita. Nyt on myös hyvä tilaisuus linjata sitä, miten tuetaan suomalaisia terveellisten elintapojen omaksumisessa. Juuri tällä hetkellä YLE ei saa kovin hyvää arvosanaa. Pikemminkin tuntuu, että tarkoitushakuisesti tuodaan esiin kaikkea "virallista tietoa" vastustavaa tietoa.

Voi hyvänen aika sentään! Täällä vaaditaan että YLE:n pitäisi ottaa strategiaksi ihmisten holhoaminen viralliseen "oikeaan" suuntaan. Ei sitä voissa paistettua kuhaa tarvitse syödä jos ei halua.

YLE on julkinen laitos ja sen strategian kulmakivenä pitäisi olla objektiivisuus ja neutraali asioiden esittäminen. Ihmiset osaavat itse päättää mitä valintoja he tekevät eikä YLE:n tehtävä voi missään tapauksessa olla jonkin muodissa olevan agendan tuputtaja tai että se sensuroisi asioita jotka ovat jonkun henkilön mielestä väärin.

Pieleen menneestä tiedotusvälineestä on esimerkkinä mainos-teeveet.

YLE:n netti sivut ovat muuten varmasti sekavin kokonaisuus mitä olen selannut. Näillä sivuilla on paljon sisältöä mutta sen löytäminen on vaikeaa, harmi kun YLE istuu sellaisen media kulta-arkun päällä ja toteutus on niin sekava. Kopiokaa reilusti joku hyväksi havaittu rakenne niin ne muutkin tekevät.

Yle ulostaa "ylen hyvää"

"Suomalaisten Yle vaatii meiltä päivittäisiä tekoja"
Suosikkiohjelmien poisto, TV2:n muuttaminen nuorisokanavaksi, kaikkien ohjelmien pilaaminen
vasemmasta laidasta silmille hyppivällä logolla...Kauhulla ajattelen, mitä päivittäisiä neronleimauksia on vielä tulossa.

Avoin Yle

Uusia blogikirjoituksia ei enää julkaista tällä blogit.yle.fi -alustalla. Ylen yhtiösivustolla yle.fi/yleisradio on avattu paikka Näkökulma-teksteille. http://yle.fi/aihe/yleisradio/nakokulma Palautetta tai kysymyksiä Ylestä tai Ylen ohjelmista voit antaa myös yhtiösivuilla. https://palaute.yle.fi/

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2012

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu