Yhteinen sävel löytyy helposti
Kapellimestarin kannattaa varmistaa ennen alkuakordeja, että kaikilla orkesterilaisilla on oikeat nuotit. Eri versioita oli ollut liikkeellä ennen finalistien ensimmäisestä orkesteriharjoitusta, jossa nuottien ja tempojen on jo loksahdettava kohdalleen.
"Yleensä tästä Mozartin aariasta lauletaan toista versiota jossa on ihana käyrätorvisoolo, mutta minä olen laulanut tätä harvinaisempaa", kertoo srilankalainen Kishani Jayasinghe.
Muutama kilpailija selvisi pelkällä läpimenolla, ja loput keskustelivat kapellimestarin kanssa pienistä tempotoiveista tai nyansseista. Kishani Jayasinghen Gershwin-numerossa on hurjia nousuja, ja yhteinen tulkinta löytyi nopeasti parilla kokeilulla - Kishani oli kiitollinen!
Leif Segerstamilla oli RSO:n kanssa alkukilpailun aikana vielä yli yhdeksänkymmenen finaalikappaleen repertuaari tutkittavana, välikilpailun jälkeen se onneksi väheni kuuteentoista teokseen. Ja nyt ne ovat niin valmiit kuin voivat illan finaalia varten.
RSO:lle sukeltaminen oopperan maailmaan on mukavaa vaihtelua. "Kaikki kappaleet eivät olleet ooppera-aarioita, vaan mukana on muutakin lauluohjelmistoa joka on orkesterille tutumpaa", Segerstam kertoo.
"Maanantaina pääsimme saattamaan ohjelman taiteellisesti sopivaan kuntoon ja tiistaina laulajien kanssa säädeltiin sitten enää herkkyyttä ja atmosfääriä. Muusikoiden ei tarvitse juurikaan puhua, musiikki toimii portaana intuitioon."
Kilpailu on Segerstamin mielestä todella korkeatasoinen ja laulajat mukavia ja sympaattisia - perjantain keikalle Ouluun on mukava lähteä. Ja siellä orkesteri saa päästellä myös alkusoitot Ruslan ja Ludmilan -oopperasta sekä Figaron häistä.