Onko työ jo tehty? Vai voiko lauluopettaja tehdä vielä ihmeitä?
Konserttisalin parvella seurasi keskiviikon kisoja laulunopettaja Pirkko Törnqvist. Hänen oppilaansa Ilona Jokisen oli vuorossa seuraavana iltana.
Mikä on opettajan tehtävä kilpailun aikana?
Työhän on jo tehty. Viimeinen varsinainen laulutunti meillä taisi olla kesäkuussa. Opettaja voi tässä vaiheessa rauhoittaa oppilasta ja antaa mentaalista tukea. Pahin moka on, jos opettaja alkaa juuri ennen kisoja viilata jotain pikkuasiaa tai kiinnittämään huomiota johonkin vaiheessa olevaan tekniseen asiaan. Ainahan laulaja on jossain vaiheessa.
Mitä teet kilpailupäivänä?
Olen läsnä. Sanon jotain vain, jos oppilas haluaa.
Kuulutko niihin opettajiin, jotka melkein laulavat yleisössä oppilaan mukana ja antavat käsimerkkejä?
En! Hengitän kyllä esityksen mukana, mutta ulospäin näytän aina rauhalliselta. Hymyilen, vaikka miten menisi.
Millä asioilla tämä kilpailu voitetaan?
Äänellisillä resursseilla, teknisillä taidoilla ja sillä, että pystyy hyvään ilmaisuun. Tekstilliset asiat varmasti merkitsevät. Pitää saada ilmaisu menemään perille. Täällä on paljon aika kokeneita noin kolmekymppisiä laulajia. Nuoremmilla painottuvat varmasti eri asiat. Tai mielenkiintoista nähdä, mitä tuomaristo painottaa.