Su 16.08.2009 @ 23:00Kaisa Erola

Laulajat kilpailun jälkeen yhä Helsingissä

Mezzosopraano Zhuo Zhangin kiinalaiset ruoat, mansikkakakku ja muikut. Ja tuo ruokasatsi on vain minulle! Kuva: Kaisa Erola/YLE.Perjantai-iltana 14.8. blogistin laulukilpailuväsymys painaa vielä. Soitan uudelle ystävälleni Mirjam Helin -kilpailuun osallistuneelle kiinalaiselle mezzosopraanolle Zhuo Zhangille syntymäpäiväonnittelut. Hän onkin yksin kotona Lönnrothinkadulla ja kutsuu syömään opettajansa tekemää kiinalaista ruokaa. Mikäs siinä. Kyllä aito kiinalainen ruoka maistuu!

Jälkiruoaksi mansikkakakkua ja muikkuja! Tällä kertaa syntymäpäiväsankari laulaa itse itsellensä meillekin tutun syntymäpäivälaulun kiinaksi.

Sitten on aika lähteä ajelemaan kohti Juttutupaa, jossa Carita Holmströmillä on keikka. Zhuo Zhang hyppää pyörän tarakalle ja suuntaamme pimenevänä juhlailtana kohti Hakaniemeä. Kiinalainen ystäväni kuvaa välillä matkan tekoa omalla videokamerallaan ja selostaa kiinaksi tunnelmiaan. Vaikuttaa siltä, että tarakalla on kiva istua, joskin mukulakivillä hieman kovaa.

Juttutupa on täynnä ihmisiä seisomassa. Tilaan itselleni tuopin ja Zhuolle kuumaa vettä. Ravintolan perimmäisessä nurkassa muutaman askeleen ylempänä näyttää olevan väljempää. Mennään sinne, jos pääsisimme vaikka istumaan. Silmäni tarkentavat hämärässä istuvaan tutun oloiseen naiseen... mutta onko se... Tv-tuottaja Marjo Mäkinen ja mezzosopraano Zhuo Zhang Juttutuvassa. Kuva: Kaisa Erola/YLE.Kyllä vain! Mirjam Helin -kilpailun televisiotuottaja Marjo Mäkinen on tullut Huvilateltan konsertin jälkeen ystävättärensä kanssa lasilliselle rentoutumaan pitkän työrupeaman jälkeen. Ja ainoat vapaat paikat ovat hänen vieressään, annamme heidän olla rauhassa. Mutta lopuksi Marjo pääsee yhteiskuvaan Zhuon kanssa.

Lauantaina Zhuo haluaa ostaa muistoja Helsingistä. Sovimme treffit Kauppatorille. Tarkempaa paikkaa puhelimessa sopiessamme huomaan tutut kasvot kahvilassa Esplanadilla. Käynpä kysymässä DQ:n kuulumiset Oulusta.

David DQ Lee kahvilassa Katariina ja Risto Siirilän kanssa. Kuva videosta: Kaisa Erola/YLE.

David DQ Lee on juuri ollut suomalaisten vanhempiensa Katariina ja Risto Siirilän kanssa lounasristeilyllä saaristossa. Samalla risteilyllä oli yllättäin myös kamerunilainen baritoni Florent Mbia isäntäperheensä kanssa. Kotiin lähtö DQ:lla koittaa tunnin kuluttua. Konsertti Oulussa meni hyvin ja RSO soitti paremmin kuin Helsingissä. Koskakohan tämä blogisti pääsee lomalle?

Katso video: DQ Oulun konsertin jälkeen.

David DQ Lee sekä Kaarina ja Risto Siirilä kahvilla Esplanadilla. Kuva: Kaisa Erola/YLE.

Kauppatorin jälkeen polkaisimme Zhuon kanssa Hakaniemen halliin, joka oli juuri mennyt kiinni. Turistikierros polkupyörätaksilla jatkui Linnunlaulun kautta Temppeliaukion kirkkoon. Temppeliaukion katolla Zhuo suostuu hyräilemään Pekingin oopperan kuuluisaa laulua.

Katso video: Zhuo Zhang hyräilee Pekingin oopperan laulua. Video aukeaa blogin yläreunaan.

Zhuo Zhang blogistin pyörätaksin kyydissä. Kuva: Minna Salonen.Sunnuntaina jälleen tapaan Zhuon shoppailun merkeissä. Hän on ensimmäistä kertaa Kiinan ulkopuolella ja lähdössä Roomaan ja Pariisiin laulutunneille. Löydämme lopulta Stockmannin matkalaukkuosastolta adapterin kiinalaisen tietokoneen ja puhelimen töpseleihin akkujen lataamista varten. Kauppatorin muikkuaterian jälkeen palaamme Mannerheimintieltä polkupyörätaksillani Lönnrothinkadulle. Zhuo selostaa matkan tarakalla kiinaksi. Pahoittelen kovan tuulen aiheuttamaa huonoa äänen laatua.

Katso video: Zhuo Zhang selostaa kiinaksi Mannerheimintieltä Lönnrothinkadulle./In Chinese. Video aukeaa blogin yläreunaan.

Pe 14.08.2009 @ 12:55Lotta Emanuelsson

Kyllä kansa tietää

Kishani Jayashinghe välieräkilpailussa. Kuva: Kaisa Erola/YLE.Mirjam Helin –laulukilpailu päättyi keskiviikkona ja samalla päättyi myös YLE-blogin äänestys. Tulos taisi uhmata kaikkia vaalistatistiikan lakeja (ainakin monipuoluejärjestelmässä): 50 % äänipotin vei srilankalainen sopraano Kishani Jayasinghe, jonka tuomaristo rankkasi naisten sarjassa vasta neljänneksi. Miehet saivat ääniä kaiken kaikkiaankin paljon vähemmän, mutta heistä ykköseksi nousi kilpailun miesten sarjan voittanut korealaisbasso Kihwan Sim.

Tutkimattomia ovat tuomariston tiet, ja selvästikin juryn päätös herätti kummastusta ja erinäisiä muita ristiriitaisia tunteita. Kuuluin itsekin niihin, jotka Jayasinghen (31 vuotta) välieräsuoritus huikeine Britteneineen sai nostamaan hänet ykkössijalle – kunnes Keunghea Kang (30 vuotta) pani pelin uusiksi uskomattomilla finaaliaarioillaan. Kummankin kypsän ja mielenkiintoisen taiteilijan ohi meni lopullisessa pesänjaossa kaksi moitteetonta ja taitavaa, mutta kovin nuorta ja muusikkoina vielä nupullaan olevaa laulajaa.

Keunghea Kang välieräkilpailussa. Kuva: Kaisa Erola/YLE.Kuten sanottua, finaali hieman muutti käsityksiäni: Keunghea Kang lauloi molemmat, jopa hieman eri fakkia edustavat aariansa loistavasti, kun taas Kishani Jayasinghen ohjelmistovalinta ei tainnut loksahtaa ihan kohdalleen. Ensimmäisenä aarianaan hän lauloi Sifaren aarian Mozartin neljätoistavuotiaana kirjoittamasta oopperasta Mitridates, Pontoksen kuningas. Aaria oli minulle ja varmaan monelle muullekin ihan uusi tuttavuus, mutta enpä oikeastaan ihmettele, miksi tuo sinänsä sievä aaria ei juuri tule vastaan. Kaikki mihin Mozart koski, ei suinkaan muuttunut kullaksi, ei ainakaan vielä hänen teinivuosinaan. Sifaren rooli on sitä paitsi housurooli – kirjoitettu alun perin kastraatille – mikä tietysti asettaa tiettyjä rajoituksia sen näyttämölliselle toteutukselle, silloinkin, kun esiinnytään konserttilavalla iltapuvussa.

Kishani Jayasinghe finaalissa. Kuva: Heikki Tuuli.Jayasinghe näkyy tehneen roolin vasta kesäkuussa Classical Opera Companyn kanssa Lontoon perinteikkäässä Sadler’s Wells -teatterissa. Voin mielikuvitukseni korvin kuulla, miten kauniilta hänen laulunsa on tuolloin voinut kuulostaa, toisenlaisessa akustiikassa ja toisenlaisessa tilanteessa – sellaisessa missä ei juuri ole takana toista viikkoa kestävää, äärimmäisen rankkaa kilpalaulantaa: Jayasinghen puhtaalla kullalla silattu ääni on liidellyt epätodellisena enkelimäisissä pianissimosfääreissä. Mutta Kansallisoopperan jättiakustiikassa ja ison, moderneilla soittimilla soittavan orkesterin syleilyssä Jayasinghen eteerinen Mozart-taide jäi auttamatta heiveröisen oloiseksi. Tosin hän kyllä pelasti tilanteen upealla Gershwin-numerollaan.

Keunghea Kang finaalissa. Kuva: Heikki Tuuli.Kishani Jayasinghen ura urkenee huristen, ja tuskinpa hän pitkäksi aikaa jää harmittelemaan Helin-kisojen finaalin häntäsijoitusta, ainakin toivon niin. Hieno ura on varmasti luvassa muillekin finalisteille. Mutta jollakin tavoin finaalista jäi sellainen jälkimaku, että maailma tuntuisi oikeudenmukaisemmalta, jos ei nuoria nuppuja aina palkittaisi siitä, että he ovat nuoria nuppuja, ja jos sen sijaan palkittaisiin niitä, jotka jo kiistatta lunastavat heihin asetetut odotukset. Miesten sarjassa näytti menneen juuri näin. Miksiköhän?
 

To 13.08.2009 @ 12:37Karla Suvanto

Kiitos ja kumarrus

Yulia Lezhneva harjoituksissa, kuva: Heikki TuuliKilpailut ovat ohi ja jäljellä voittajien konsertti. Oliko palkintojärjestys oikea? Siitä voi varmasti olla montaa mieltä. Omasta puolestani voin sanoa miesten sarjan voiton menneen sinne, minne se kuuluikin, mutta muut palkintosijat olisin jakanut toisin.

Yleisön reaktioista päätellen en ollut ainoa. Tuomaristo on kuitenkin tehnyt valintansa ja meidän on siihen tyytyminen. Toivon kuitenkin erityisesti kilpailun kolmosille onnea konsertinmetsästyksessä ja muussa kilpailunjälkeisessä elämässä. Tämä kilpailu avaa voittajille ovia, muttei ole automaattinen tie onneen. Kiitän blogimme lukijoita omasta puolestani. Kilpailu on ollut antoisa kokemus –toivottavasti myös teille! Ensi kisoissa taas katsomoon.
 

To 13.08.2009 @ 11:11Laura Autio

Nuoruus palkittiin

Mirjam Helin -kilpailun voittajat Yulia Lezhneva ja Kihwan Sim. Kuva: Heikki Tuuli.Ei se taito, vaan se ikä. Tämä ajatus oli päällimmäisenä mielessäni eilen naisten sarjan tulosten julkistamisen jälkeen.

Kilpailun kuluessa on ollut mielenkiintoista arvuutella sitä, mikä mahtaakaan olla tuomariston linja jatkoon pääsevien ja voittajien valinnassa. Painotetaanko koulutettua taitoa vai nuorta lahjakkuutta? Tekniikkaa vai eläytymistä? Kriteerejä on monia ja nyt nähty tulos on yksi mahdollinen.

Täytyy silti sanoa, että yllätykseni Yulia Lezhnevan voitosta vaihtui ällistykseksi, kun Nadine Sierra julistettiin naisten sarjan toisen palkinnon saajaksi. Miten voidaan ohittaa sellainen ääni ja taito, jotka Keunghea Kangilla on? Hän oli niitä harvoja kilpailun laulajia, joka ei tarvinnut sirkustemppuja yleisön liikuttamiseksi, vaan pelkkä ääni riitti. Kun hän lauloi korkealta, tuntui, että vielä korkeampia ääniä olisi varastossa, ja kun hän lauloi kovaa, vieläkin enemmän volyymia olisi takataskussa. Sen sijaan Sierran ääni yllätti kapeudellaan suuressa salissa ison orkesterin kanssa.

Yulia Lezhneva finaalissa. Kuva: Heikki Tuuli.Linjana oli selvästi suosia nuoruutta. En sano, etteikö Yulia Lezhneva olisi myös taitava. Hänhän on aivan uskomaton luonnonlahjakkuus. Mutta hänen huomiovoimansa perustuu iän ja taitojen ilmeiseen ristiriitaan. Hän ihastutti, mutta ei vielä koskettanut ainakaan minua. 25-vuotias Kihwan Sim sen sijaan ansaitsi kyllä miesten sarjan voittonsa niin ikään jo nuorella iällä saavutetuilla suurilla taidoilla, mutta myös ilmaisuvoimalla. Ja siitä olen iloinen, että äänen soivuus, eikä vain sen volyymi sinänsä, palkittiin. Monille kilpailun miesosallistujille voisi nimittäin antaa Mieskuoro Huutajien yhteystiedot…

Nuoret lahjakkuudet siis palkittiin. Mutta hetkinen – sen logiikan mukaanhan nuoren Azamat Zheltyrguzovin olisi pitänyt saada miesten sarjan toinen palkinto, mutta sen sai 31-vuotias Timothy Mix. Miksi? Kilpailun kuluessa hänen äänestään sai aika yksitoikkoisen vaikutelman. Finaalissa hän pääsi kyllä näyttämään äänelliset ja näyttämölliset resurssinsa Fordin aariassa, joten siinä mielessä palkinto oli ansaittu.

Nadine Sierra finaalissa. Kuva: Heikki Tuuli.Selväksi on varmaan jo käynyt, että Keunghea Kangin olisi pitänyt mielestäni voittaa tai vähintäänkin päästä toiselle sijalle. Onneksi ainakin yleisö palkitsi Kangin raikuvilla suosionosoituksilla, jotka saivat hänet liikuttumaan kyyneliin. Kuinka usein kolmanneksi tullut saa paremmat aplodit kuin voittaja ja toiseksi tullut?

En halua nyt kuitenkaan antaa sellaista kuvaa, etten olisi iloinen Yulia Lezhnevan puolesta. Hänellä on selvästi mahdollisuus loistavaan tulevaisuuteen, varsinkin, jos hän noudattaa tuomariston puheenjohtaja Jorma Silvastin ohjetta edetä urallaan maltillisesti pienin askelin. Toivon, ettei hän haaskaa loistavaa materiaaliaan ja ole liian malttamaton odottaakseen sekä fysiikan että henkisen puolen kypsymistä. Ja pieniä pettymyksiäkin toivon hänelle – niitä, jotka kasvattavat sitä norsunnahkaa, jonka esiintyvä taiteilija tarvitsee.

On ollut jännittävää ja antoisaa seurata kisaa ja kaikkea siihen liittyvää. Mukaan on mahtunut elämyksiä, yllätyksiä ja hämmästyksiä, aivan kuten kilpailuun kuuluukin. Kiitän kaikkia blogia lukeneita ja tehneitä. Toivottavasti kohtaamme taas viiden vuoden päästä uudestaan!

To 13.08.2009 @ 08:35Sandra Saulo

YLEn äänestyksen voittajat: Kishani Jayasinghe ja Kihwan Sim

Miesten sarjan voittaja Khwan Sim välikilpailuissa, kuva: Heikki TuuliMirjam Helin -laulukilpailun tuomaristo totesi, että voittajien valinta kilpailussa oli selkeä. YLEn äänestyksessä naisten sarjassa voittajaksi olisi tullut Kishani Jayasinghe (50 % äänistä). Toinen sija olisi mennyt kilpailun voittajalle Yulia Lezhnevalle (34 % äänistä), kolmas sija Keunghea Kangille (4 % äänistä) ja neljäs sija Nadine Sierralle (1 % äänistä).

Miesten voittaja äänestyksessä oli sama kuin itse kilpailussakin eli Kihwan Sim (5 % äänistä), toiseksi olisi tullut David DQ Lee (4 % äänistä), kolmannen sijan jakoivat Azamat Zheltyrguzov ja Mix Timothy (1 % äänistä). Äänestykseen tuli kaiken kaikkiaan 895 ääntä.
 

Ke 12.08.2009 @ 22:16Sandra Saulo

Mirjam Helin -laulukilpailun voittajat

Kuudennen Kansainvälisen Mirjam Helin -laulukilpailun tuomaristo on valinnut kilpailun palkinnonsaajat seuraavasti:

Naisten sarja

1. palkinto (25 000 euroa): Yulia Lezhneva, sopraano, venäläinen
2. palkinto (20 000 euroa): Nadine Sierra, sopraano, yhdysvaltalainen
3. palkinto (15 000 euroa): Keunghea Kang, sopraano, korealainen
4. palkinto (10 000 euroa): Kishani Jayasinghe, sopraano, srilankalainen

Miesten sarja

1. palkinto (25 000 euroa): Kihwan Sim, basso, korealainen
2. palkinto (20 000 euroa): Timothy Mix, baritoni, yhdysvaltalainen
3. palkinto (15 000 euroa): David DQ Lee, kontratenori, kanadalainen
4. palkinto (10 000 euroa): Azamat Zheltyrguzov, baritoni, kazakstanilainen


Saksalaissopraano Katharina Göres sai 3000 euron palkinnon, joka myönnetään parhaan suomalaisen yksinlaulun esityksestä ei-suomalaiselle laulajalle.
Pääpalkinnon lisäksi voittajille tarjotaan mahdollisuus konsertoida Tokion Musashino-salissa. Palkintojen yhteissumma on 143 000 euroa.

Juhlahumu jatkuu voittajien konsertilla Oulussa 14.8. Jos et pääse paikalle, voit kuunnella ohjelmat YLE Radio 1:stä:

klo 14.45-15.00
Ennen illan konserttia
Toimittajana Outi Paananen.

klo 19.03-20.00
Mirjam Helin -laulukilpailun voittajien konsertti.
Radion sinfoniaorkesteri, joht. Leif Segerstam.
Toimittajana Outi Paananen.
(Suora lähetys Oulun Madetojan salista)

klo 20.00-20.20
Haastateltavina kilpailussa palkittuja nuoria laulajia.
Toimittajana Anu Karlsson.

klo 20.20-21.30
Mirjam Helin -laulukilpailun voittajien konsertti
Radion sinfoniaorkesteri, joht. Leif Segerstam.
Toimittajana Outi Paananen.
(Suora lähetys Oulun Madetojan salista)

Lähetykset on kuultavissa myös YLE Areenasta.

 

Ke 12.08.2009 @ 16:12Lotta Emanuelsson

Tomowa-Sintow: Laulamisen sävyn on oltava pohjimmiltaan positiivinen

Kilpailujen välipäivinä, maanantaina ja tiistaina, kilpailuorganisaatio tarjoili Sibelius-Akatemian konserttisalissa harvinaista herkkua. Neljä tuomariston edustajaa, Thomas Moser, Teresa Berganza, Anna Tomowa-Sintow ja Jevgeni Nesterenko pitivät mestarikurssin alkuerässä pudonneiden joukosta valituille kahdeksalle laulajalle. Oppitunnit olivat yleisölle avoimia, ja aiheesta kiinnostuneita kuulijoita olikin kerääntynyt saliin lähes yhtä paljon kuin itse kilpailuihin.

Michael Feyfar ja Thomas Moser, kuva: Heikki Tuuli

Maanantai-iltapäivänä pääsi ensin Thomas Moserin käsittelyyn kaksi tenoria, suomalainen Mika Nisula ja sveitsiläinen Michael Feyfar. Yhdysvalloissa syntynyt ja sittemmin Itävaltaan asettunut Moser on itsekin tenori, joka on tullut tunnetuksi erityisesti Mozart-rooleistaan sekä liedtulkinnoistaan. Oppilaiksi valitut herrat edustavat kahta eri tenorityyppiä: Feyfar on lyyrinen Mozart-tenori, Nisula taas jykevämpi italialainen tenori. Feyfar lauloi Belmonten aariaa Mozartin oopperasta Ryöstö Seraljista, Nisula alkueränsä Händel-numeroa Ev’ry valley sekä Puccinin Rodolfon aariaa La Bohèmesta.

Neljästä mestarikurssin pitäjästä juuri Moserilla oli eniten lauluteknistä antia. Lyhyessä ajassa on tietysti vaikea antaa kovinkaan ratkaisevia teknisiä neuvoja – pahimmassa tapauksessa niillä saa vain oppilaan konseptit sekaisin. Moser sai kuitenkin varsinkin Feyfarin silmin nähden vapautumaan, ja hänen ylä-äänensä soivat heti kevyemmin ja kirkkaammin. Yleisön riemuksi Nisula pantiin laulamaan kädet taskussa, jotta hän saisi keskityttyä vapaaseen äänentuottoon eikä ”auttaisi” laulamistaan maneerimaisilla kädenliikkeillä.

Teresa Berganzan astuessa lavalle sali tuli tupaten täyteen: moni halusi nähdä omin silmin tuon aikamme legendaarisimpiin laulajatähtiin kuuluvan mezzosopraanon. Hän ottikin heti yleisönsä ilmoittamalla vaatimattomasti: ”Minun nimeni on Teresa Berganza. Olen Espanjasta”. Berganzan oppiin pääsi kaksi taitavaa mezzoa, puolalainen Elzbieta Wroblewska ja suomalainen Carolina Krogius.

Wroblewska teki alkuerässä suorastaan goottimaisen synkän vaikutelman ankaralla olemuksellaan, takaisella äänenmuodostuksellaan ja suurimmaksi osaksi vakavalla ohjelmallaan.

Nyt, kilpailupaineiden lauettua, hänestä kuoriutui eläväinen nuori nainen, joka kieputteli Rossini-aariansa kuvioita vielä häkellyttävämmin kuin alkuerässä. Äänen on oltava jatkuvassa liikkeessä kuin ympyrä, selitti Berganza ja viittilöi sanojensa vakuudeksi Helin-kilpailun tunnusbanderollin palloihin.

Berganzan karisma ja into sai Wroblewskan näyttämään todelliset kyntensä. Sama tapahtui Carolina Krogiukselle, joka sai laulaa Rosinan cavatinan lisäksi kolme Mozartin aariaa kilpailuohjelmansa ulkopuolelta. Oppitunnin päätteeksi yleisö hyvästeli Berganzan osoittamalla suosiotaan seisten.

Tiistaina iltapäivän ensimmäisen kurssin piti bulgarialaissyntyinen Anna Tomowa-Sintow. Hänet tunnetaan erityisesti laajasta ohjelmistostaan, johon kuuluvat Verdin, Puccinin, Mozartin ja Wagnerin tärkeimmät sopraanoroolit. Tomowa-Sintow työskenteli Herbert von Karajanin luottolaulajana seitsemäntoista vuoden ajan. Hänellä on ikää lähes seitsemänkymmentä vuotta, mutta äänessä välkehtii yhä taianomaista loistetta, niin kuin mestarikurssiyleisö sai todistaa.

Tomowa-Sintow lauloikin paljon malliksi oppilailleen ukrainalaiselle Julia Aleksejevalle ja korealaiselle Jung Nan Yoonille. Aleksejevan tien välikilpailuun katkaisivat varmaankin alkuerän Händel- ja Brahms-numeroiden huono saksa ja tyylirikkeet. Puccinin Manon Lescaut-oopperan Manonin aaria sen sijaan sopi hänelle loistavasti: Aleksejeva omistaa harvinaisen suuren, loistokkaan ja puhuttelevan sopraanon. Tomowa-Sintow rohkaisi häntä rakentamaan suuren aarian dramaattiset huiput vielä vaikuttavammin. Ääntä ei saa myöskään keinotekoisesti tummentaa: roolihenkilön kohtalosta huolimatta laulamisen sävyn on aina oltava pohjimmiltaan positiivinen.

Samaa asiaa Tomowa-Sintow tähdensi myös Jung Nan Yoonille. Korealaissopraano oli selvästi paremmassa äänellisessä vedossa kuin alkuerässä viikko sitten, jolloin hän oli kärsinyt vilustumisesta. Hän lauloi Puccinin Mimín aarian sekä välieräohjelmastaan Straussin Cäcilien uskomattoman intensiivisesti. Mimín roolihahmon karaktääriä tarkennettiin: koketeeraus ei kuulu tämän vaatimattoman tytön luonteenpiirteisiin.

Venäläinen basso Jevgeni Nesterenko on Suomessa usein nähty vieras. Hän oli valinnut oppilaikseen marilaisen baritonin Nikolai Shamovin ja valkovenäläisen bassobaritonin Anatoli Siukon.

Vaikka herrojen sujuvin yhteinen kieli olisi epäilemättä ollut venäjä, Nesterenko päätyi kuitenkin yleisön vuoksi opettamaan englanniksi. Pientä sanallisen kommunikoinnin kankeutta hän kompensoi sitäkin vilkkaammalla kehonkielellä. Lavaolemus ja roolihahmon nahkoihin asettuminen olivat hänen oppituntinsa tärkeimmät aiheet Nikolai Shamoville, joka lauloi Rodrigon kuolinaarian Verdin Don Carloksesta sekä Tonion prologin Leoncavallon Pajatsosta.

Melko pienillä asioilla, roolihahmon tilanteeseen ja olemukseen keskittymällä, Nesterenko taikoi nuoren marilaisen näyttämötyöskentelyyn kosolti lisää uskottavuutta. Laulutekniikkaakin käsiteltiin: yleisön joukosta ojennetusta pikkuruisesta puuteripeilistä Shamov sai vahtia, ettei ylähuuli ja sitä myöten leuka laskeudu liian alas.

Suun liiallisesta aukomisesta sai pyyhkeitä myös Anatoli Siuko. Hän lauloi kaksi osaa Musorgskin Kuoleman lauluista ja tansseista, joka kuuluu Nesterenkon omaan keskeisimpään lauluohjelmistoon.

Tälläkin oppitunnilla suurimman huomion saivat esitykselliset seikat, synkkien tekstien henkilöhahmot, tilanteet ja merkitykset. Kiinnostavaa oli myös kuulla, miten tarkkaan Nesterenko itse kontrolloi äänensä kuntoa ja toimintaa: hänellä on neljänkymmenen vuoden ajan ollut tapana nauhoittaa kaikki konsertit ja tärkeimmät harjoitukset. Tätä tapaa Nesterenko suositteli myös kaikille nuorille laulajille.
 

Ke 12.08.2009 @ 13:21Anu Jaantila

Yhteinen sävel löytyy helposti

Kishani Jayasinghe ja Leif Segerstam, kuva: Anu Jaantila

Kapellimestarin kannattaa varmistaa ennen alkuakordeja, että kaikilla orkesterilaisilla on oikeat nuotit. Eri versioita oli ollut liikkeellä ennen finalistien ensimmäisestä orkesteriharjoitusta, jossa nuottien ja tempojen on jo loksahdettava kohdalleen.

"Yleensä tästä Mozartin aariasta lauletaan toista versiota jossa on ihana käyrätorvisoolo, mutta minä olen laulanut tätä harvinaisempaa", kertoo srilankalainen Kishani Jayasinghe.

Muutama kilpailija selvisi pelkällä läpimenolla, ja loput keskustelivat kapellimestarin kanssa pienistä tempotoiveista tai nyansseista. Kishani Jayasinghen Gershwin-numerossa on hurjia nousuja, ja yhteinen tulkinta löytyi nopeasti parilla kokeilulla - Kishani oli kiitollinen!

Leif Segerstamilla oli RSO:n kanssa alkukilpailun aikana vielä yli yhdeksänkymmenen finaalikappaleen repertuaari tutkittavana, välikilpailun jälkeen se onneksi väheni kuuteentoista teokseen. Ja nyt ne ovat niin valmiit kuin voivat illan finaalia varten.

RSO:lle sukeltaminen oopperan maailmaan on mukavaa vaihtelua. "Kaikki kappaleet eivät olleet ooppera-aarioita, vaan mukana on muutakin lauluohjelmistoa joka on orkesterille tutumpaa", Segerstam kertoo.

"Maanantaina pääsimme saattamaan ohjelman taiteellisesti sopivaan kuntoon ja tiistaina laulajien kanssa säädeltiin sitten enää herkkyyttä ja atmosfääriä. Muusikoiden ei tarvitse juurikaan puhua, musiikki toimii portaana intuitioon."

Kilpailu on Segerstamin mielestä todella korkeatasoinen ja laulajat mukavia ja sympaattisia - perjantain keikalle Ouluun on mukava lähteä. Ja siellä orkesteri saa päästellä myös alkusoitot Ruslan ja Ludmilan -oopperasta sekä Figaron häistä.

 

Sivut

Mirjam Helin

YLE Radio 1:n, Ylen Klassisen ja YLE Teeman lähetykset ovat kuunneltavissa ja katsottavissa YLE Areenassa tallenteina 2.8.2010 asti:

Suomeksi
Mirjam Helin -laulukilpailut YLE Areenassa

In English
The Mirjam Helin International Singing Competition in YLE Areena
 

Mirjam Helin -laulukilpailun teema:
>Mirjam Helin Elävässä arkistossa

Loppukilpailu ja palkintojenjako 2009
>Elävä arkisto

Laulukilpailun voittajat 2009
>Elävä arkisto

Loppukilpailu ja palkintojenjako 2004
>Elävä arkisto

Mirjam Helinin haastattelu (1999)
>Elävä arkisto

 

>Lue kisatoimiston tiedote vuoden 2009 voittajista

Haluatko kisatiedot mahdollisimman nopeasti. Laita tekstiviesti LAULUKILPAILU numeroon 16149. (Palvelu maksaa 0,35 euroa / viesti) Saat aina viimeisimmät uutiset suoraan puhelimeesi.

IV Kansainväliset Mirjam Helin - laulukilpailut YLEn radio- ja tv-kanavilla ja netissä.

>YLE Radio 1
Kooste alkukilpailuista ja välikilpailuista ammatilaisten kommenttien kera.Finaali suorana.


>YLE Areena
Finals live

YLE Radio 1:n, Ylen Klassisen ja YLE Teeman lähetykset ovat kuunneltavissa ja katsottavissa YLE Areenassa suorina lähetyksinä ja tallenteina. YLE Areenasta löytyvät myös semifinalistien klipit.
>Välierät löytyvat YLE Areenasta myös kokonaisuudessaan

Seuraa tallenteiden julkaistumista YLE Areenaan RSS-syötteen avulla:
>RSS


>YLE Teema
Kooste välikilpailusta ja finaalilähetys ja palkintojenjako suorana.

Tutustu kilpailijoihin ja heidän ohjelmistoonsa Mirjam Helinin kilpailusivuilta

 

Elävä arkisto
Katso ja kuuntele suurten laulajien esityksiä ja haastatteluja Elävässä arkistossa
>Suuret laulajat Elävässä arkistossa

Blogistit:

Juha Ahonen
Laura Autio
Lotta Emanuelsson
Kaisa Erola
Anu Jaantila
Karla Suvanto

Äänestä suosikkiasi

>In the competition the jury makes the decision, but here you can do it! >Kilpailussa jury päättää, mutta täällä voit päättää sinä!

Blogiarkisto

2009

elokuu