Onko puvulla väliä?
Sibelius-Akatemian laulun lehtori Annika Ollinkari seuraa laulajien pukuvalintoja ammattiesiintyjän silmin. ”Pukuvalinnan ajatus voi lähteä monesta. Toisaalta etiketistä, toisaalta omista mieltymyksistä ja toisaalta musiikista. Tästä on hyvä esimerkki Elizabeth Baileyn taftipuku strassikoruineen välierässä. Se olisi ollut ylipukeutumista välierän aamujaksossa, mutta koska hän lauloi Lepakon Adelea, joka on siis pukeutunut emäntänsä hepeneisiin, asu sopi esitykseen hyvin.”
Suomalaisten pukeutumisesta Ollinkari on iloinen. ”Kaisa Rannan lyhyt puku aamupäiväkonsertissa oli hyvä valinta. Musta puku sopi hänelle ja siinä oli lyhyydestä huolimatta näyttävyyttä ja helmaa, jota tarvitaan, kun lauletaan Zerbinettaa.”
Melis Jaatinen ja Marjukka Tepponenkin saavat kiitosta ”Meliksellä oli kauniita nuoren ihmisen pukuja. Nuoren ihmisen kannattaa näyttää nuorelta. Lyhyt puku sopi alkuerään ja pitkä nosti taas arvokkuutta nyt välierän iltakonsertissa, joka onkin jo vähän arvokkaampi tilaisuus. Marjukan harmaa puku oli huomiota herättävän kaunis, istui kantajalleen ja antoi kuitenkin tilaa tärkeimmälle, eli instrumentille.”
Annika Ollinkari. Kuva: Kaisa Erola/YLE.
Miehillä on tietysti pukeutumisessa vähemmän vaihtoehtoja, mutta hekin voivat Ollinkarin mielestä panostaa pukuvalintoihin. ”Nyt alku- ja välierissä nähtiin erittäin tyylikkäitä tumma puku ja tumma tai valkoinen paita -yhdistelmiä ilman kravattia. Se sopi hyvin tilaisuuteen. Voisin kuvitella, että nämä miehet pukeutuisivat finaaliin kuitenkin frakkiin.”
Kilpailuja vuodesta 1984 seuranneet muistavat ehkä ajan, jolloin alkuerissä laulettiin farkuissa. Mitä Ollinkari ajattelee siitä? ”Se oli varmaan 1960-luvun vaikutusta, jolloin kaikki hienostelu haluttiin riisua pois. Nyt ollaan menty siihen suuntaan, että esiintyjät pukeutuvat juhlavammin, mutta yleisö arkisemmin. On tietysti hyvä, että konserttiin menemisen kynnys on ainakin vaatetuksen puolesta madaltunut, mutta toisaalta välinpitämättömyys on sääli. Kuitenkin yleisönkin pukeutumisella on osansa tilaisuuden tunnelman luomisessa.”
Elizabeth Bailey: "Puvun ostopaikka oli Vevy, Sveitsi. Katsotko tuolta lapusta mikä se on? Merkki on Unique: Just Be You."
Elisabeth Bailey. Kuva: Anu Jaantila.
Plussat ja miinukset
Juha Kareinen on sitä mieltä, että esiintyjien asut eivät olleet ainakaan yhtä persoonallisia kuin hänellä itsellään.
Juha Kareinen. Kuva: Kaisa Erola/YLE
Kansallisoopperan tiedotussihteerin Heli Rislakin mielestä on eduksi, jos puku sopii lavapersoonaan. ”Melis Jaatisella sopi puku persoonaan. Kaisa Rannallakin oli kaunis musta puku ja kauniit kengät, jotka tulivat lyhyessä puvussa esille. Marjukka Tepponen lukeutui myös tyylikkäimpiin. Ja Kishani Jayasinghe, jonka asu sopi hyvin hänen
säteilevään persoonaansa ja Jalokiviaariaan.”
Kishani Jayasinghe: "Äitini ostaa kaikki pukuni. Hän on ainoa joka osaa valita minulle täysin sopivia pukuja ilman että olen paikalla. Hän tuntee makuni ja tietää kokoni. Valkoinen puku on joko Lontoosta tai Sydneystä ja punainen Singaporesta."
Kishani Jayasinghe. Kuva: Anu Jaantila.
Oopperalaulaja Pirkko Talolan mielestä monella olisi stailistin tarvetta. ”Harva onnistuu. Lavalle pitää laittaa estradiasu eikä mitä tahansa kaapin pohjalta. Jos ei itse osaa, voisi kysyä apua joltain, joka osaa. Katharina Göresin mekko näytti yöpaidalta ja kengät olivat kävelykengät! Baileyllä oli kyllä stailia. Puvun väri sopi hänelle hyvin.”
Katharina Göres: "Ostin puvun Mannheimista eräästä saksalaisesta putiikkiketjusta, merkki on Jake's."
Katharina Göres. Kuva: Anu Jaantila
Oopperalaulaja Riikka Rantanen oli pukeutunut sunnuntain välierään kesäiseen pellavamekkoon. Hänen mielestään Baileyn puku oli juuri hänelle hyvän värinen.
Anna-Suvi Vakkuri oli sonnustautunut pirteään musta-keltaiseen asuun. Hänen mielestään Baileyn puku toi hänen hiustensa värin hyvin esiin ja toi muutenkin hänestä parhaat puolet esiin.
Riikka Rantanen. Kuva: Anu Jaantila
Kilpailun ainoan naissäestäjän Tuula Hällströmin musta-lila eleganssi oli itse koottu kokonaisuus: "Puvun yläosa on Meslewistä, hame Marimekosta ja koriste on ihan oma. Se on kiinnitetty hameen
rypytykseen vasemmalle eikä siksi oikein näy - minun pitäisi luultavasti keskittää esiintymiset Lahden Sibelius-taloon, jossa lavalle tullaan oikealta puolelta jolloin koriste näkyy!"
Tuula Hällström. Kuva: Anu Jaantila