Ma 03.12.2007 @ 14:32admin

Sivustojen kirjosta profiloiduksi kanavaksi

Yle.fi:n uudistus käynnistyi viime keväänä  kanavaprofiilin ja brändilupauksen määrittelyllä. Kanavaidentiteetin löytäminen oli haaste. Mitä tarkoittaa kanava nimeltä yle.fi? Miten se asemoituu suhteessa muihin YLEn tv- ja radiokanaviin tai muihin verkkopalveluihin?

Monet mieltävät yle.fi:n alustana, jonka päälle kerrostuvat kaikki YLEn kanavasivut, ohjelmasivut, uutiset, kielikurssit, opettajien palvelut, sidosryhmäpalvelut, lasten elämysmaailmat, nuorten yhteisölliset palvelut, teksti-tv:n sisällöt, organisaatiotiedot sekä yle.fi:n omat sisällöt ja paljon paljon muuta YLEssä tuotettua vanhaa ja uutta sisältöä.

Sovelletaanpa vastaavaa ajatuslogiikkaa vaikka televisioon: entä jos televisio käsitettäisiin alustaksi, jonne voisi tuupata sisältöä sitä mukaa kun tilaa vapautuu – ilman suunnitelmallista ohjelmakaaviota tai kanavaprofiilia? Ainoa erottava tekijä näiden kahden median välillä on lineaarisuus ja tilan määrä. Netti on joustavampi.
Mutta lopputuloksena tämä logiikka tuottaisi molempiin sekavasti hahmottuvaa sisältömassaa, josta olisi vaikea viestiä, josta olisi vaikea löytää haluamaansa ja josta olisi vaikea saada oikein mitään tarttumapintaa.
 
Yle.fi:n mieltäminen kanavaksi on merkittävä suunnanmuutos meille suunnittelijoille ja sisällöntuottajille: tavoitteena on nostaa YLEn eri osaamiskeskuksissa tuotettavat laadukkaat sisällöt entistä kiinnostavammalla tavalla esiin ja kohdentaa ne paremmin löydettäviksi.
Yle.fi:lle kanavastatus antaa paremmat eväät puhutella ja kuunnella erilaisia suomalaisia sekä se antaa myös mahdollisuuden tuottaa linjakasta ja aikaan reagoivaa sisältöä houkuttelevammiksi paketeiksi. Ihannetapauksessa yle.fi on aarrearkku, jossa kävijä voi seikkailla, tehdä löytöjä ja osallistua ilman eksymisen tai turhautumisen vaaraa. 
 
Yle.fi:n kanavaprofiili linjaa myös strategiaa: mihin osa-alueisiin panostetaan, miten sisältöjä priorisoidaan ja miten yle.fi täydentää YLEn muuta kanavapalettia tarjoten yleisölle parempaa julkista palvelua ja vastinetta rahoille.
 
Yle.fi:stä haarautuu myös kaksi merkittävää itsenäistä kokonaisuutta: ruotsinkielinen palvelu svenska.yle.fi sekä yhtiötietoon keskittyvä sivusto YLE Info. Nyt olemme uudistaneet vain ohuen pintakerroksen yle.fi:stä ja uudistukset tulevat jatkumaan tasaiseen tahtiin seuraavien kuukausien ja vuosien ajan.
 
Kehitys kehittyy, niin mekin. Mitä sinä odotat meiltä?
 
Marja Honkakorpi / YLE Uudet palvelut
 
> Lue aiempia blogimerkintöjä

1 kommentti

No hei! Tiiättekö mitä, oisko mahollista saada joskus tv-ohjelmistoon ohjelmia enemmän 70-80 luvulta, esim. Rekkakuskit, (Movin On 75-76) Meitä niinsanottuja 70-luvun nuoria on täällä aika joukko, jotka haluaisimme ruutuun vanhoja 70- 80- luvun tv-ohjelmia...

Kehitys kehittyy - kokeile ja kommentoi yle.fi:tä

Tässä ryhmäblogissa yle.fi:n tekijät kertovat tulevista verkkopalveluista sekä valottavat ajatuksiaan suunnitelmien takaa.

Blogiarkisto