Ke 06.08.2014 @ 15:46Jaakko "Zeikko" Ojalehto

Ainutlaatuiset Assyt

Ylen Assembly-lähetyksen tarkkaamo

Ostin konepaikkalipun Assemblyille tarkoituksenani nähdä kavereita, tutustua uusiin ihmisiin, katsoa demoja ja tietenkin pelata. En kuitenkaan nähnyt yhtäkään demoa, pelannut juuri lainkaan saati edes ehtinyt istua konepaikallani muutamaa minuuttia pidempään. Mitä tapahtui?

Tarina alkaa jo tammikuussa, jolloin Yle striimasi Teemu “wabbit” Hiilisen sekä Otto “shAsur” Turkin juontaman Lantrek lähetyksen Yle Areenasta. Pian tämän jälkeen Yle sopi Huutosakki Ry:n kanssa myös Dreamhackin Summerin StarCraft 2 -turnauksen selostamisesta, jonka tuotannossa olin itsekin mukana. Lantrek ja Dreamhack lähetykset olivat ainakin omasta mielestäni teknisesti ja sisällöllisesti hyviä, mutta eivät kuitenkaan keränneet suuria määriä katsojia.

Katsojaluvuista huolimatta päätimme kokeilla pidemmän ja useita pelejä näyttävän lähetyksen tekemistä Assemblyiltä yhdessä Assemblyn järjestäjien kanssa. Tavoitteena ainakin oman käsitykseni mukaan oli kokeilla löytyykö pidemmälle ja useita pelejä näyttävälle suomenkieliselle lähetykselle katsojia. Mahtavana lisänä myös Yle TV2 oli kiinnostunut näyttämään Assemblyn pääturnauksen finaalin televisiossa.

Striimin ja TV-lähetyksen tuotti Assemblyjen LiveCrew sekä GameCrew, joiden työntekijät tekevät työtään vapaaehtoisvoimin ja rakkaudesta lajiin periaatteella. Yle lainasi kuvauskalustoa ja osallistui TV-tuotantoon muutaman hengen voimin. Yle ei luonnollisesti osallistunut itse turnauksen tai koko tapahtuman järjestämiseen millään tavalla.

Mitä siis itse tein Assemblyillä? En osallistunut itse lähetyksen tekemiseen, vaan taustoitin ja kirjoitin yhdessä Kim Viljasen kanssa juttuja Assemblyjen elektronisen urheilun turnauksista Ylen verkkosivuille ennen tapahtumaa ja sen aikana, ylläpidin @yle_eurheilu-twitter tiliä ja moderoin striimin chattiä. Päivät venyivät siis aina vähintäänkin striimi-lähetyksen pituisiksi ja yleensä tunteja pidemmäksikin. Näiden töiden lisäksi ehdin nähdä muutamia kavereita, pelata kaksi peliä Counter-Strike Global Offensivea sekä nukkua muutamia tunteja joka yö Assemblyn nukkumatiloissa.

Ennen näitä Assemblyjä olen intohimoisena pelaajana kiertänyt elektronisen urheilun turnauksissa niin katsojana kuin pelaajana aina Saksan Kölnissä asti, mutta nämä Assemblyt olivat silti täysin ainutlaatuiset. Henkilökohtaisesti ainutlaatuisuuden takasi täysin uusi perspektiivi elektroniseen urheiluun striimi- ja TV-tuotannon kautta ja ne useat uudet ihmiset, jotka tapasin sekä se upea fiilis, joka varsinkin CS:GO semifinaaleissa ja finaalissa oli läsnä.

Isommassa perspektiivissä ainutlaatuiset näistä Assemblyistä teki elektronisen urheilun näyttäminen valtakunnallisessa televisiossa, elektronisen urheilun nouseminen puheenaiheeksi ja ehkä jopa koko kansan tietoisuuteen. Ja mikä tärkeintä elektroninen urheilu näyttäisi kiinnostavan ihmisiä. Finaalilähetystä katsoi samanaikaisesti televisiosta  parhaimmillaan 72 000 ihmistä, joka on hyvä luku lämpimälle ja kesäiselle lauantai-illalle. Myös striimi herätti erittäin paljon kiinnostusta ja livestriimi sekä finaalin Areena tallenne on tähän mennessä käynnistetty noin 155 000 kertaa, joka on sekin huikea luku. Lähetys herätti paljon keskustelua myös Twitterissä. Kirjoitin itse tapahtuman aikana noin neljäsataa twiittiä ja yhteensä koko #yleassembly-hashtagille kertyi reilut neljä tuhatta twiittiä. Myös chat oli suosittu ja sen moderointi oli ajoittain erittäin haastavaa suuren viestitulvan myötä. Chattiin kirjoitti yhteensä 1115 eri nimimerkkiä, jotka lähettivät yhteensä 10844 viestiä.

Assemblyn aikana ja sen jälkeen olen saanut lukuisia kysymyksiä Ylen seuraavista elektronisen urheilun lähetyksistä. Mitään päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta henkilökohtaisesti toivon ja uskon että elektronisen urheilun lähetykset saavat jatkoa. Omasta mielestäni Ylen tulisi keskittyä ensisijaisesti kotimaisten sekä pohjoismaisten tapahtumien lähettämiseen sekä elektronisen urheilun journalismin kehittämiseen. Mielestäni elektronisen urheilun tulisi keskittyä jatkuvuuteen ja liiga- sekä turnaustoiminnan kehittämiseen. Mikäli elektronisesta urheilusta halutaan televisiossa usein näytettävä laji myös peliformaatteja tulisi miettiä hieman uudestaan, televisiossa on hyvin vaikea näyttää otteluita joiden kesto voi vaihdella jopa 90 minuuttia. Pelaajana tiedän, että tämä ei ole helppoa ja että striimaus tai televisiointi ei ole hyvä syy tehdä pelistä arpapeliä tai epämieluisaa kokemusta pelaajille. Ilman pelaajia ei ole katsojia, mutta onko ilman katsojia kovatasoisia pelaajia?


4 kommenttia

Lähetyksenhän toteutti Assemblyn LiveCrew. GameCrew järjestää pelit. Tosin selostajat olivat kyllä Gamesta, mutta muu lähetykseen osallistunut henkilökunta oli Liveä.

Masa kirjoitti:

Lähetyksenhän toteutti Assemblyn LiveCrew. GameCrew järjestää pelit. Tosin selostajat olivat kyllä Gamesta, mutta muu lähetykseen osallistunut henkilökunta oli Liveä.

Varmaankin yksinkertaisinta olisi sanoa, että lähetyksen toteutti Assembly Organizing (tai suomeksi tapahtuman järjestäjät). Tuotannossa oli selostajien lisäksi tekniselläkin puolella ainakin yksi pelipuolen edustaja. Koko paketti vaati myös muiden ryhmien osallistumista.

Masa kirjoitti:

Lähetyksenhän toteutti Assemblyn LiveCrew. GameCrew järjestää pelit. Tosin selostajat olivat kyllä Gamesta, mutta muu lähetykseen osallistunut henkilökunta oli Liveä.

Pahoittelen virhettä. Lisäsin nyt myös LiveCrew:n.

Tapahtumissa voitaisiin pelata useampia eri pelilajeja samaan aikaan ja pidemmistä matseista voitaisiin hypätä haastatteluihin, peliesittelyihin, pelaajaesittelyihin, muihin insertteihin ja kommentoida twiittejä. Kukaan ei jaksa katsoa 5000 metrin juoksua, mutta kun väliin heitetään keihästä ja hypätään pituutta niin esports-lähetyksetkin alkavat keräämään väkeä.

Kehitys kehittyy - kokeile ja kommentoi yle.fi:tä

Tässä ryhmäblogissa yle.fi:n tekijät kertovat tulevista verkkopalveluista sekä valottavat ajatuksiaan suunnitelmien takaa.

Blogiarkisto