Mitä vastinetta haluaisit tv-maksullesi YLE Areenasta?
Ensi kesän korvilla YLE Areenassa tulee käyttöön rekisteröityminen, joka edellyttää tv-maksun maksamista. Rekisteröitynyt katsoja saa enemmän sisältöä, kuten vaikkapa suosikkisarjoja tai ennakkonäytöksiä tulevista ohjelmista. Areenan nykytarjonta säilyy pääpiirteittäin avoimena kaikille, esimerkiksi Uutiset tulevat jatkossakin olemaan kaikkien saatavilla.
Rekisteröityminen tullee aiheuttamaan käyttäjille jonkin verran ylimääräistä vaivaa, mutta se mahdollistaa entistä monipuolisemman ja laadukkaamman tarjonnan. Tv-maksullahan rahoitetaan myös Areenan toiminta, joka tarkoittaa muun muassa ohjelmien esitysoikeuksien ostamista verkkoon.
Areenan tarjontaa on kasvatettu teiltä käyttäjiltä tulleen kysynnän ja palautteen perusteella. Esimerkiksi vanhemmat toivoivat lisää lastenohjelmia ja vuoden alusta Areenasta löytyneitä Muumeja onkin ladattu jo yli miljoona kertaa!
Siis kerro meille, mitä sinä haluaisit katsella YLE Areenasta rekisteröitymistä vastaan.
Haluaisitko Areenaan lisää kansainvälisiä klassikkoja, kuten Hercule Poirotin seikkailuja tai Sydämen asialla –maratooneja vai haluaisitko ennemminkin ladata sarjoja ja elokuvia koneellesi? Innostaisiko sinua, jos saisit rekisteröityneenä katsoa ohjelmia Areenalla ennen kuin ne tulevat televisiosta?
Vai saisiko rekisteröityminen sinut lopettamaan Areenan käytön?
Marja Honkakorpi / YLE Uudet palvelut
> Tutustu YLE Areenan nykytarjontaan
> Lue aiempia blogimerkintöjä
235 kommenttia
To 21.02.2008 @ 09:54
Entäs minä, joka en omista televisiota? Miksi maksaisin kalliin lupamaksun nähdäkseni vain osan TV:ssä näkyvistä ohjelmista. Kaikki ohjelmatarjonta Areenaan, sitten saatan maksaa lupamaksun. Mutta jos kotimainen draama pysyy Karjalan kunnailla sarjan tasolla niin en maksa lupamaksua.
To 21.02.2008 @ 10:03
Areenassa saisi olla tv-lähetykset nähtävillä hiukan pidemmän aikaa, kun viikon sisällä ei ehdi katsoa, varsinkaan kun on matkoilla tai muuten kiireinen.
To 21.02.2008 @ 10:38
Jos kotimainen draama pysyy Karjalan kunnailla tasolla niin en maksa tv-lupaa, taas on ostettu halvall ahuonoa. Televisiota minulla ei ole. Areenaan kaipaisin kotimaisia elokuvia, etenkin 60 - 80-luvulla tehtyjä. Samoin eurooppalaisten ohjaajien, Kieslowski, Tarkowski, Godard, Lang jne, elokuvia. Ei missään tapauksessa pitkiä sarjoja niitä ei jaksa töllöttä viikosta toiseen. Erityisesti haluaisin nähdä 80-luvun puolivälissä esitetyn enlantilaisen minisarjan Pimeyden ytimessä. Siinä poliisi tutkii piilotettua uraanijätekätköä. Se on jopa ajankohtainen tänä päivänä.
To 21.02.2008 @ 16:33
Sitten saatte temmeltää areenallanne ilman minua. On kohtuutonta vaatia kalliin tv-lupamaksun maksamista vain siksi että saa katsella ylen tuotantoa Areenan kautta. Tv:tä en enää omista enkä aio hankkiakaan. Illalla parhaaseen katseluaikaan tulee pelkkää soopaa joka kanavalta. Kaikki ohjelmat, esim. elokuvat mitkä ehkä kiinnostaisivat, tulevat niin myöhään yöllä että en ikinä jaksaisi niitä katsoa kuitenkaan ja kalliiseen tallentavaan digiboxiin ei ole varaa, kun pienestä eläkkeestä menee suuri osa lääkkeisiin joka kuukausi.
Onneksi on sentään radio vai joko olette suunnitelleet siihenkin muutaman sadan euron lupamaksun?
Kohtuullinen maksu joka peritään vain siitä mitä katsookin, sen olisin valmis maksamaan mutta en nykyisenlaista könttämaksua joka on sama katsoit sitten tunnin viikossa tai kuusi tuntia päivässä.
To 21.02.2008 @ 14:26
Kyllä ehdoton edellytys rekisteröitymiselle ja tv-maksun maksamiselle pitää olla oikeus katsoa kaikki Ylen ohjelmat Areenassa sekä koti- että ULKOmailla. Ei luulisi tekijänoikeuksien silloin olevan ongelmana kuten nyt. Kotimaiset sarjat ja elokuvat ja myös dokumentit olisivat mieluisaa katseltavaa.
To 21.02.2008 @ 19:55
Televisiolupamaksua vastaan odotan että ylen areenan ohjelmistoformaatit ovat avoimen lähdekoodin formaatteja ja katseltavissa siten (ilman lainrikkomusta) kaikilla käyttöjärjestelmillä.(Tai toisinpäin sanottuna: eivät ole formaatteja, jotka on katseltavissa vain tiettyjen ohjelmistovalmistajien ohjelmilla.) Tämän pitäisi olla tietysti itsestäänselvää julkisyhteisön palveluperiaatteissa.
t. Risto Rönnberg, Jyväskylä
To 21.02.2008 @ 19:59
Minun järkeeni ei mahdu, miksei Areenasta voi tallentaa ohjelmia. Ei tekijänoikeudet ainakaan voi olla syynä, sillä mitä eroa on livetallennuksella ja sen mahdollisella kopioinnilla sekä streamin tallennuksella.
Minä haluaisin tv-maksulleni vastineeksi tuon ominaisuuden Areenaan. Hercule Poirot oli hyvä esimerkki ohjelmatarjonnasta.
To 21.02.2008 @ 22:39
Klassikkosarjat olisivat toki hyviä: Gilmore Girls vaan alusta uudestaan, sehän loppuu piakkoin. Oikeastaan haluaisin enemmänkin paneutua RADIOtarjontaan: ottakaapa oppia Ruotsin tai Tanskan yleisradioiden nettiradioista; kummassakin on useita ilmaisia, kaikkialla kuuluvia musiikkikanavia normaalien radiokanavien lisäksi, samoin ohjelmien in demand-tarjonta muissa pohjoismaissa sekä BBC:ssä on paljon laajempaa.
Pe 22.02.2008 @ 00:21
YLEn täytyy kyetä tarjoamaan Areenan kaltaiset videopalvelut alustariippumattomassa tiedostomuodossa. Hävettää maksaa televisiolupaa viranomaislaitokselle, joka toiminnallaan pönkittää yksittäisen ohjelmistoyrityksen asemaa, vieläpä kun tämä yritys on jatkuvasti oikeudessa monopoliaseman väärinkäytöstä. Kyseinen firma on tietenkin Microsoft.
<i>Tavattoman asiantuntematonta tai maksettua päätöksentekoa ja toimintaa!</i>
Pe 22.02.2008 @ 06:56
..muuten en maksa mitään lupamaksuja enkä avaa ovikelloa taaskaan kun tv-lupatarkastaja (oikeasti poliisi joka haluaa lisäansiota ja saa samalla liikuntaa kävellessään tänne Hervannan 9. kerrokseen kun ei hissi taas toimi)
Pe 22.02.2008 @ 08:47
Elävä areena ainakin tähän asti on ollut samanlaista rimanalitusta kuin ylen tv- kanavoiden tarjonta muutenkin. En tule tv-lupaa maksamaan edelleenkään jatkossa, koska ylen tarjonta ei vain yksinkertaisesti kykene vastaamaan kriittisen tv- katselijan odotuksiin. Areenan sisältö on ainakin tähän asti ollut hyvin suppea, eikä surkuhupaisten halpisdraamojen uusintojen seuraaminen ole mielestäni sitä järkevintä ajankäyttöä. Vastinetta tv- maksulle Yle Areena ei pysty missään olosuhteissa tarjoamaan ja aionkin jatkaa tv:n katselua maksutta hamaan tulevaisuuteen asti.
Pe 22.02.2008 @ 08:50
Suorille lähetyksille enemmän kaistaa.
Ei ole mukavaa katsella jalkapalloa (tai muutakaan urheilua) sellaisesta kahden tulitikkurasian kokoisesta kuvasta.
Jos kuvan suurentaa, siitä tulee vielä epäselvempää.
Muuten olen erittäin tyytyväinen koko palveluun ja TV-maksulla kirjautuminen saa täältä kaksi peukkua!
Pe 22.02.2008 @ 09:28
Hei,
rekisteröityminen on varmaan hyvä idea, mutta jos suomessa on n. 2 milj. tv-lupa maksajaa, niin meinaatteko, että areenan katselemiseen tarvittavat tunnukset eivät leviä netissä? Ne ketkä eivät maksa maksuja, saavat kyllä toimivat tunnarit areenaan hyvinkin helposti. Eli tuskin areenan käyttö lisää tv-maksutalouksia yhtään vaan aiheuttaa turhaa vaivaa niille, jotka käyttävät areenaa nyt.
Voin ennustaa lonkalta, että areenan käyttäjistä ainakin 50% on satunnaisia käyttäjiä, eivätkä ole valmiita rekisteröitymään, koska se on työlästä. Kun nettiä käytetään pääosin kouluissa, työpaikoilla ja SIELLÄ MISSÄ sitä tv-maksu lupalappua EI ainakaan ole (josta pitänee joku koodi ottaa), niin vaikeaksi menee rekisteröityminen. Eli useita vuosia menee, ennenkuin saatte aktiivisen katsojajoukon rekisteröitymään.
-klunssila
Pe 22.02.2008 @ 10:18
Niin, meistäkin olisi mukava saada koko YLEn hieno tarjonta Areenaan!
Se lienee toivottavasti vain ajan kysymys. Tällä hetkellä Areenan tarjontaa säätelevät tiukasti tekijänoikeudelliset asiat, jotka vaativat melkoisia taloudellisia panostuksia. Näiden lisäksi koko YLEn tarjonnan saaminen Areenaan edellyttää palvelun käytettävyyden ja teknisen alustan kehitystä, jota toki jatkuvasti teemme.
Vaikka koko YLEn ohjemistoa emme Areenaan ihan vielä saa edes rekisteröinnin taakse, niin tarjonta kasvaa jatkuvasti. Nyt kartoitamme teidän toiveita ja muodostamme näkemystä siitä, millaiseen ohjelmatarjontaan kannattaisi seuraavaksi panostaa!
Pe 22.02.2008 @ 10:57
Areenan palvelut voidaan aivan hyvin sisällyttää tv-lupamaksuun. Ne, joilla ei ole tv:tä (tai lupaa), voisivat maksaa jonkin käyttömaksun, onhan näitä esimerkkejä sanomalehtien verkkopalveluista.
Minä seuraan pääasiassa vain ykköstä, kakkosta, teemaa ja FST:tä, korkeintaan elokuvia katson muilta kanavilta. Ylen tarjonta on ehdottomasti parasta mitä TV:stä tulee ja olen valmis siitä maksamaan.
Koko Ylen tarjonta joskus Areenaan ja vähän pidemmäksi aikaa, niin vapautuisi kaikista tallennustoimista.
Pe 22.02.2008 @ 12:06
Jos tämä rekisteröityminen sidotaan tv-lupaan, niin silloin unohdetaan tärkeä käyttäjäryhmä, joka on varmasti myös yksi Areenan aktiivisimpia. Eli sellaiset joilla ei ole tv:tä eikä näin ollen tv-lupaa.
Miksi yle ei tarjoaisi muuta maksutapaa? Esimerkiksi muutaman euron kuukausimaksu olisi varmastikin kohtuullinen korvaus Areenan käytöstä. Tällä yle saisi varmasti myös lisää käyttäjiä (lue: rahaa), jotka eivät tule tv-lupaa Areenan takia hommaamaan.
Teknisesti tällainen systeemi ei pitäisi olla mitenkään vaikea toteuttaa. Ja lisäksi se olisi mielestäni myös oikeudenmukaisempi.
Pe 22.02.2008 @ 14:47
Ainakin Areenassa näkyy sitten Hercule Poirotin tekstitykset. Toivottavasti.
Pe 22.02.2008 @ 15:31
bbc:n areenaa myöhemmin avattu palvelu heikompaa. ohjelmat näkyvissä kans vaan viikon. areenassa jotkut on jopa kukaauden.
Pe 22.02.2008 @ 15:46
Ihmettelen miksei kukaan tuo julki, että tv-lupamaksuilla rahoitetaan myös mm.radiokanavat?
Tiedoksi se tässä nyt. Itse kannatan tv-maksun nimen muuttamista yle-maksuksi. Koska 18,60 euron kuukausimaksuun sisältyy: TV1, TV2, TEEMA, FST5, YLEX,
RADIO SUOMI, RADIO YLE1, RADIO EXTREM, YLE AREENA, YLE ELÄVÄ ARKISTO, RADION SINFONIAORKESTERI, Riippimaton YLE UUTISPALVELUT TV/MOBIILI/RADIO/NETTI.
Koko kansan palvelussa on varmasti tarjontaa jota en käytä mutta joutuu sitä formulankin kanssa näemmä maksamaan "turhasta" naisten kanavasta. Pulinat pois!
Ja takasin töihin. T. Seppo
Pe 22.02.2008 @ 18:40
Voin katsoa käyttöjärjestelmä riippumattomasti lähetyksiä ilman DRM suojausta. Esimerkiksi haluan katsoa lähetykset VLC Playerillä BSD:ssä. Maksan tällä hetkellä sen ~200e vuodessa vaikka asun ulkomailla määräaikaisesti, haluaisin sen vuoksi myös mahdollisuuden katsoa niitä sarjoja maanrajojen ulkopuolelta käsin.
Mahdollisuus ladata jaksoja tietokoneelle katsottavaksi, jolloin jaksoon tulisi DRM suojaus, jossa avaimena olisi käyttäjätunnus. Jaksojen suorastreamaus olisi mahdollista ilman DRM suojausta ja juurikin sillä VLC Playerillä, joka on saatavilla Mac/Bsd/Linux/Windows/PocketPC alustoille.
Haluan sähköisen televisio oppaan, josta voin katsoa jaksoja, lisämaksusta voisi tuoda mahdollisuuden katsoa vaikka 4 vuotta sitten lähetettyä jaksoa? Ilmaiseksi voisi olla 4kk taaksepäin.
Voisiko saada myös sen paljon puhutun HD-materiaalin tätä kautta, kun kerta maksellaan jo maksuja.
Pe 22.02.2008 @ 22:39
Ensinnäkin suorien internet-lähetysten laatu on tällä hetkellä riittämätön. Sen tulisi olla parempi.
Minusta areenan käytöstä voi maksaa jotakin, mutta maksu ei voi mitenkään olla yhtä suuri kuin nykyinen TV-lupa. Syystä, että arenassa ei ole kaikki ohjelmat tarjolla ja kuvan laatu suorissa lähetyksissä on surkea. Esim. jääkiekkoa ei voi katsoa, kun ei erota kiekkoa ollenkaan.
La 23.02.2008 @ 01:34
Täydellinen OS X ja Linux käyttökokemus (ilman epämielyttävää Real Playeria). Onvatko ohjelmakohtaiset RSS-feedit jo käytössä? Creative Commons lisensoituja sisältöjä.
La 23.02.2008 @ 19:33
Tämänpäivän TV-tarjonta on niin rahastusta ettei siinä auta Areenan ohjelmat yhtikäs mitään.Minä ainakin laitan telkkarini Naftaliin,ja sanon lupani irti.
La 23.02.2008 @ 20:24
Jos Areenan sivuille vaaditaan tv lupamaksu ,niin näkyvyyden ja ohjelma tarjonnan pitää olla samakuin oikessakis TV:ssä
La 23.02.2008 @ 21:01
Toivottavasti radio-ohjelmat ja niiden podcast-syötteet ovat edelleen vapaasti tarjolla rekisteröitymismuutoksen jälkeenkin.
Onko näin?
Su 24.02.2008 @ 00:47
Eipä ole minullakaan asiaa Areenaan rekisteröitymisen jälkeen, eikä koko ylen sivustoille. Löytyyhän mailmalta muitakin sivustoja.... ja parempia...
Su 24.02.2008 @ 02:56
(Pahoittelen jenkkinappista - olen rapakon takana)
Areena hapaisee koko Ylen julkisen palvelun imagon sitomalla palvelun Microsoftin alustoihin. Tama myos tunnutaan tekevan jopa harvinaisen royhkeasti suosittelemalla Linux/MAC kayttajille Microsoftin lisenssien rikkomista (VLC, Mplayer kayttoa).
Olen miettinyt jo kauan lupamaksun maksamatta jattamista puhtaasti Areenan aiheuttaman riesan vuoksi. Takuuvarmasti en tule rekisteroitymaan palveluun joka toimii milloin toimii miten toimii - ja mikali palvelua ei tule, maksujakaan ei makseta.
Su 24.02.2008 @ 10:31
Kaipaan Radioteatterin kuunnelmia Areenaan, siis kokonaisina ja miel. voisi olla ladattavissa omalle koneelle mp3-pakattuna. Voisi sitten kuunnella kuunnelmia esim. autoillessa millon huvittaa, lenkillä, jne.
Su 24.02.2008 @ 11:06
Niin, useampi kommentoikin jo sitä, että entäs me, joilla ei ole telkkaa ollenkaan joten eipä tv-lupaakaan?? Luulen, että aika iso osa Areenan nykyisistä käyttäjistä on kaltaisiani?
Tällä viikolla tuli juuri lupalappu postissa, odotankin nyt, että mikä ilta se tarkastaja on oven takana. Mielestäni tekee kyllä tärkeää työtä. Minulle voi tulla sisälle asti katsomaan ettei sitä telkkaa tosiaan ole.
En ole valmis maksamaan kaikesta, mutta jotain olisi joskus kiva nähdä. Toisaalta ihan hyvä, että Areena muuttuu maksulliseksi, viime aikoina jumittanut koneen ääreen vähän liikaakin.
Eli itselläni katselu vähenee/loppuu rekisteröitymisen myötä, mutta jostain olisin kyllä valmis vaikka maksamaan.
Mielestäni ihan ok käytäntö esim mtv3:lla, osa ohjelmista maksullisia ja osa ilmaisia. Maksullisissa joko kertamaksu (pari tuntia kesto) tai sitten koko "tuotantokausi" jolloin omilla tunnuksilla pääsee katsomaan.
Su 24.02.2008 @ 11:08
Maksu on ihan ok, jos kaikki ohjelmat näkyvät myös ulkomailla. Kotimaiset sarjat kiinnostaa aina, kotikatu mukaan lukien!!!!
Su 24.02.2008 @ 11:53
katson ilman lupamaksua jatkossakin myös areenaa.....
Su 24.02.2008 @ 12:56
Mitenkas meidan ulkosuomalaisten kay?? 7,5 vuotta ulkomailla asuneena on ollut kiva kayda koti-ikavassa katsomassa Areenan tarjontaa.
Su 24.02.2008 @ 13:00
Entas me ulkosuomalaiset? Kauan ulkomailla asuneena on ollut kiva kayda katsomassa Areenan tarjontaa koti-ikavaan.
Su 24.02.2008 @ 15:24
Tervehdys
Rekisteröityminen on ihan luonnollinen asia TV luvan maksamisen myötä.
Haluaisin, että IP televisio olisi kehitystyön suuria painopisteitä ja että koko tuotanto olisi sen myötä internetin kautta katsottavissa. Ei siis pelkästään digiboxin kautta.
Su 24.02.2008 @ 17:12
Enpä katsele sitten minäkään enää areenan pätkiviä ohjelmia. Jääpähän taas enemmän aikaa luoville harrastuksille. Joten adios areena!!
Su 24.02.2008 @ 18:55
Sen, että tekstitys toimii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Su 24.02.2008 @ 19:53
terveisia ulkomailta. Minulla ei ole Suomen televisiolupaa, kun en edes Suomessa asu. Jo nyt on isanmaan asioiden seuraaminen hankalaa, kun edes kaikki ajankohtaisohjelmia pysty netista "tekijanoikeuksien" vuoksi katsomaan, saati etta pysyisin karryilla nykyisessa kielenkaytossa ja uudessa suomalaisessa musiikissa, kun radion nuoriso-ohjelmat eivat netista kuulu. Tilanne on turhauttava. Jos nyt viela tarvitsen TV-luvan voidakseni katsoa tatakaan vahaa..
Ulkomailla asuva on Suomi-tietamyksessaan netti-TV:n seka paivia jalkijunassa saapuvien sanoma- ja aikakauslehtien lehtien varassa. Radio Finland on lahinna ratiseva vitsi, kuuluneeko tuo enaa ollenkaan, en ole kahteen vuoteen saanut kuuluvaa signaalia radiooni. Ei tietotekniikastaan maailmankuulun maan kansalainen tassa oikein paase proystailemaan. Kuitenkin kuuluu yleissivistykseen olla tietoinen siita mista tulee, ja mita siella kotimaassa tapahtuu.
Mita siis odotan maksakseni sen luvan: etta kaikki sitten myos on katsottavissa, myos ulkomailla, vahintaan EU:n alueella. Sen toteuttaminen ei nykytekniikalla ja EU:n aikana voi olla mahdotonta.
Kiitos.
LV
Su 24.02.2008 @ 19:53
terveisia ulkomailta. Minulla ei ole Suomen televisiolupaa, kun en edes Suomessa asu. Jo nyt on isanmaan asioiden seuraaminen hankalaa, kun edes kaikki ajankohtaisohjelmia pysty netista "tekijanoikeuksien" vuoksi katsomaan, saati etta pysyisin karryilla nykyisessa kielenkaytossa ja uudessa suomalaisessa musiikissa, kun radion nuoriso-ohjelmat eivat netista kuulu. Tilanne on turhauttava. Jos nyt viela tarvitsen TV-luvan voidakseni katsoa tatakaan vahaa..
Ulkomailla asuva on Suomi-tietamyksessaan netti-TV:n seka paivia jalkijunassa saapuvien sanoma- ja aikakauslehtien lehtien varassa. Radio Finland on lahinna ratiseva vitsi, kuuluneeko tuo enaa ollenkaan, en ole kahteen vuoteen saanut kuuluvaa signaalia radiooni. Ei tietotekniikastaan maailmankuulun maan kansalainen tassa oikein paase proystailemaan. Kuitenkin kuuluu yleissivistykseen olla tietoinen siita mista tulee, ja mita siella kotimaassa tapahtuu.
Mita siis odotan maksakseni sen luvan: etta kaikki sitten myos on katsottavissa, myos ulkomailla, vahintaan EU:n alueella. Sen toteuttaminen ei nykytekniikalla ja EU:n aikana voi olla mahdotonta.
Kiitos.
LV
Su 24.02.2008 @ 21:15
yleensä parempia ohjelmia.ei näitä kohta katso sikakaan
Su 24.02.2008 @ 23:58
Yle areena voisi toimia minulle toissijaisena katsomistapana. Jos katsomisen arvoinen ohjelma menee ohi varsinaisen (broadcast) tv-lähetyksen puolella. Haluasin nähdä sen jälkikäteen täältä.
Ma 25.02.2008 @ 00:32
Jutut saisi säilyä pidemmän aikaa Areenassa ja myöskin vielä korkeampitasoisia videoita voisi olla tarjolla nykyisten lisäksi.
Ma 25.02.2008 @ 13:20
Kyllä mainoksista pitää päästä eroon, mieluiten myös minimoida YLE:n omat, sisäiset mainokset hyvin lyhyiksi ja asiallisiksi. MainosTV on roskakulttuurin tarvitsijoille, kuten nakkilihapiirakat humalaisille roskaruuan käyttäjille.
Ma 25.02.2008 @ 15:50
Koti- ja ulkomaisia sarjoja tuotantokausittain, niin uusia kuin vanhoja (Harvoin tarjolla saisi olla jo katsottavissa, missasin alun). Dokumentteja, tiede- ja luonto-ohjelmia (kaipaan erityisesti Sir David Attenborough'ta). Parin viikon ohjelmatarjonta tuoreeltaan.
Ma 25.02.2008 @ 16:44
Ulkosuomalaisena minua kiinnostaisi tietää, miksi
meidän, joille tarjonta on kovin vaillinaista eikä
mieleisimmästä päästä valittua, pitäisi maksaa
koko TV-maksu Suomeen ja Suomessakin vieraillessa
pitäisi olla mahdollisuus maksaa vain siltä tai
niiltä kuukausilta, jotka siellä viipyy, jos asuu
sivurakennuksessa ja katselee sen TV:tä erollään
muusta tilan perhekunnasta päärakennuksessa osan
aikaa varsinkin aamuisin ja iltaisi myöhemmällä.
Onkos tätä tullut pohdiskelluksi miljoonavaillinki-Ylen talousriihessä? Muutoin on kiusauksena katsella pimeästi ja tarkastajan paikalle osuessa ilmoittaa juuri tulleensa vierailulle eikä vielä ehtinyt kirkolle lupaa hankkimaan. Ja mistä se muuten saa, kun kaikki toiminnot on lopetettu maalla?
Ma 25.02.2008 @ 17:16
Olen aina ihmetellyt kuinka YLE voi julkisesti ohjeistaa esim. Linux -käyttäjiä ohjesivuillaan käyttämään VLC-playeria taikka Mplayer -ohjelmistoa. Totuushan on se, että ilman ns. w32codecs -pakettia Areenan sisältöä ei voi Linuxissa katsoa.
Kyseinen paketti taas sisältää Microsoftin lisenssin alla olevia vidoekoodekkeja, ja yksiselitteisesti rikon Microsoftin lisenssiehtoja sekä tekijänoikeuksia jos sen Linux-koneelleni asennan.
Avoin kysymys: Kuinka voitte ohjeistaa Linux-käyttäjiä tämmöiseen?
Rehellisempää olisi sanoa suoraan, että Areenan sisällön katsominen vaatii Microsoftin tuotteet eikä laillisesti onnistu avoimilla käyttöjärjestelmillä. Toisaalta sen suoraan tunnustamiseen teillä ei taida rohkeus riittää..
Koska ilman TV:tä ja TV-lupaa elelen, niin mielestäni on aivan ok että Areenaan tulisi TV-luvattomille jokin pienempi rekisteröitymismaksu, jonka kyllä olisin halukas maksamaan. Ehdottomasti vain täytyisi käyttää avoimia formaatteja.
-Janne
Ma 25.02.2008 @ 18:40
Minun mielestäni on aivan oikein, että areenaa pystyy käyttämään vain lupamaksun maksajat! On väärin, että osa ihmisistä pystyy olemaan ns. vapaamatkustajia, ja maksattaa omat huvinsa toisilla. Jos haluaa katsoa tv:tä niin sitten maksaa lupamaksun. Jos ei pidä tarjonnasta tms narinaa pitää eikä koe saavansa rahalleen vastinetta, niin sitten voi valita olla maksamatta lupaa = katsomatta tvtä. Minulle kyllä käy sekin, että peruskanavia katsottaisiin myös ns. maksullisen kortin kautta, ja ne jotka haluavat sitten katsoa erikoiskanavia voivat niitä katsoa sitten oman korttinsa kanssa. Jos Yleisradio haluaa sitten periä erikoiskanavilta jotain lisämaksua verkkonsa tms käytöstä, niin tehköön sitten niin.
Areenasta toivoisin edelleenkin näkeväni tv-uutiset ja muut ajankohtaisohjelmat. Toivoisin, että viimeisin uutislähetys tulisi areenaan niin nopeasti kun se vaan on mahdollista tv-esityksen jälkeen!! Mielestäni näiden ajankohtaisohjelmien lyhyt säilyminen areenassa on ok. Harva haluaa katsoa uutisia 5:ltä edeltävältä päivältä. Olen myös sitä mieltä, että uutiset areenassakin voisi saada nähdä vain lupamaksajat. Sehän se on Ylen "hittituote"...
Areenaan lisää toivoisin mahdollisuutta nähdä kokonaisuudessaan vanhoja dokumenttejä, sarjoja ja elokuvia. Olisi hyvä jos valikoima olisi laaja, ja vaikka sitten jotenkin vaihtuva tietyin periodein. Tekstimuodossa voisi julkaista seuraavat "esitysajat" tms.
Ilman muuta myös olen muidenkin kirjottaneiden kanssa samaa mieltä siitä, että areenan katsomiseen ei pitäisi vaikuttaa se millainen käyttöjärjestelmä tietokoneessa on vaan sen pitää sitten toimia kaikilla järjestelmillä!
Olen kaikenkaikkiaan ollut erittäin tyytyväinen yleisradion ohjelmatarjontaan! Ylen uutiset ja sää ovat mielestäni parhaat informaatioltaan ja neutraalilta asenteeltaan. Ylen brittisarjat ovat suuria suosikkejani!! (Tyyliin epäilyksen polttopiste, Toinen alku jne.) Pidän myös australialaissarja McLeodin tyttäristä, ja olen iloinen että se otettiin arki-iltapäiviin uudelleen esitettäväksi ja että siitä nähdään uusia jaksoja! Samoin lauantai-illan luonto-ohjelmat ovat olleet hyviä. Kiitos!
Terveisin tyytyväinen katsoja Päijät-Hämeestä
Ma 25.02.2008 @ 19:21
Osa Arenan sisällöstä ilmeisesti säilyy maksuttomana? Ennenkuin pystyy arvioimaan tulisiko tv-maksua maksettua, tulisi tietää mikä osa tarjonnasta (mitkä ohjelmat) säilyvät maksuttomina. Onko tästä jotain listausta tai periaatelinjausta olemassa?
Ti 26.02.2008 @ 08:05
Areenaan pitäisi poistaa Windows formaatit lähetyksistä.
Ihmeellistä kuinta pääjohtajanne voi olla 2 :ssa firmassa töissä samaan aikaan. Vielä kehtaa metsästää lupa pinnareita kun itse kusettanut suomalaisia oikein olan takaa.
Ti 26.02.2008 @ 13:10
Radioteatterin kaikki kuunnelmat pitäisi pystyä tallentamaan mp3-muodossa omalle soittimelle. Luulisi, että RT saisi sillä tavalla lisääkin kuuntelijoita.
Erityistoiveena Knallit ja Sateenvarjot sekä Pekka Lipposet (jotka eivät kyllä taida olla RT-kuunnelmia).
Ti 26.02.2008 @ 13:36
Areenan opmalle soittolistalle pantujen ohjelmien säilyvyys on aivan naurettava, on ehdottomasti kehitettävä sellainen säilytysjärjestelmä, jolla kaikki YLEn ohjelmat olisivat katsottavissa maailman tappiin siitä hetkestä alkaen, kun ne Areenaan liitetään. Tässä tapauksessa mitään soittolistaa ei tarvitsisikaan olla, kun ohjelmat voisi katsoa silloin kun huvittaa vaikka vuosien päästä.
Tällä tavalla saisi kerrankin lupamaksulle vastinetta, mutta vain tällä tavalla!