Matti Johannes Koivu löysi äänensä

Matti Johannes Koivun uusin levy ”Toisen maailman nimi” on äärimmäisen persoonallinen, kunnianhimoinen ja vaativa. Sellainen, joka haastaa kuulijansa.

Usein noiden sanojen taakse, genrestä riippumatta, kätkeytyy ajatus, että ko. musiikkia on asianharrastajan pakko kunnioittaa, mutta ei sitä kyllä viime pelissä moni oikeasti kuuntele.

Monet ”maallikot” epäilisivät jo tässä vaiheessa, että nyt taitaa kyse olla siitä tekotaiteellisesta paskasta.

Mutta tällä kertaa, kyllä. Tämä levy imee mukaansa ja sitä haluaa kuullella kerta toisensa jälkeen kuin parastakin popmusiikkia.

Ja totta vieköön, tämä ei ole popmusiikkia.

Perinteisen popsävelmän riimit ja kertosäkeet puuttuvat. Kyse on paremminkin hitaasti etenevistä tuokiokuvista, ihmiselämän kuvista. Ja kyllä kai myös Koivun oman sukupolven kuvista.

Matti, Irwin ja Vexi

Matti Johannes Koivun kaksi ensimmäistä soololevyä ”Puuhastellen” ja ”Kovat piipussa” ovat tähän uuteen verrattuna, jos ei nyt puuhastelua, niin hyviä harjoitelmia.

Sen sijaan Koivun v. 2008 ilmestynyt ’Irwin Goodmanin lauluja’ voisi nähdä tämän levyn henkisenä edeltäjänä. Tuntuu kuin vasta Irwinin tunnettujen laulujen kautta Koivu löysi oman äänensä. Tuolla levyllä Irwinin ja Vexi Salmen ronskit rallit kääntyivät hartaiksi filosofisiksi pohdinnoiksi elämästä. Levy oli yhtä paljon Koivun kuin Vexin ja Irwinin. Se ei ollut pelkkä tribuuttilevy.

”Toisen maailman nimi” on jatkumoa tuolle pohdinnalle. Laulut ovat nyt Koivun omia, mutta sama vire on vallalla. Kyse on elämästä, sen ihmettelystä ja pohdinnasta. Sen edessä hiljentymisestä.

Koivu kummastelee maailmamme menoa, mutta ei ota suoraa kantaa toisenlaisen maailman puolesta. Sanoman ydin voi olla, että tärkeintä on pysähtyä kysymään.

”Kaikki pyörii, kaikki pyörii ja hermot on pinnassa / mut mä en tiedä oonko tulossa vai menossa”. ”Ylös ja alas, tyhjä ja täysi / millä niitä yhdistäisi?”

Rakkaudesta Koivu laulaa kauniisti. ”Täällä on kaikille / monta sataa elämää / Annan yhden niistä sinulle / enkä voisi antaa enempää”. Mutta rakkaus, sekin on menossa ja tulossa: ”Sinä istut viimeistä kertaa / huoneeni tuolissa / ja sanot ettei mikään tässä maailmassa / ole pysyvää ”.

Matti ja Iro

Koivu on todennut, että levyä on synnytetty pitkään. Sen kuulee. Ja kuulee myös kuinka olennainen osa levyn synnyssä on varmasti ollut Iro Haarlalla, joka tunnetaan paremmin jazz- ja taidemusiikkipiireistä.

Esimerkiksi ”Peukaloinen” -kappaleen kertosäkeessä soivat harppu, oboe ja sello. ”Maailman kallioilla” soivat harppu, oboe, piano, kontrabasso.

Soivat häkellyttävän kauniisti.

Levyn isoin laulu sovitukseltaan, teemaltaan ja tarinan monimuotoisuudessa on ”80-luvun lapset”. Siinä vilahtaa myös 60-lukulainen maailma ja se kuuluu myös kunnianhimoisena ”Love Records” -tyyppisenä sovituksena.

Kappaleen kertosäkeessä Koivu laulaa näin:

”Ja minä kadehdin 80-luvun virkamiesten naivia utopiaa /
Ja minä vihaan sitä”.

On aikamoinen saavutus saada tuollaista kertosäettä toimimaan.
Matti Johannekselta se onnistuu. Hän laulaa sen kun muusikko, ei julistaja.

Viime kädessä, ja onneksi, Matti Johannes Koivu kun on laulaja. Vain hänen laulunsa sävyjen, kauneuden ja voimakkaan läsnäolon kautta nämä laulut elävät ja saavat kuulijan mukaansa.

Muuten tämän levyn laulut voisivat jäädä vain tauluiksi gallerian seinällä.

Mitä genreä tämä levy sitten edustaa?

Nyt voisi kerrankin sanoa, että kyse on ’vain’ genrestä nimeltä musiikki.

 

 

 

Vuoden 2010 parhaat levyt?

Vuoden paras. Vuosikymmenen 10 parasta levyä. Kaikkien aikojen 100 parasta levyä. Kaikkien aikojen 20 parasta kakkosalbumia. Kaikkien aikojen 6 parasta kitarasooloa.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin, koska tuohan on meidän musiikin ongelmakäyttäjien mielipuuhaa.

Voihan meitä tietysti yrittää ymmärtää. Kyllähän jotain järjestystä ja jäsennystä tähän kaoottiseen ja runsauden pulan maailmaan on saatava.

Mutta oikeasti parhaat? Ikään kuin meillä olisi jokin säännöstö tai ohjekirja, jolla paremmuutta pystyisi mittaamaan. Tosin rocklehtiä lukemalla tuntuu usein, että asia todella on niin. Neil Youngin huonokin levy on rockin arvoasteikossa aina korkeammalla kuin jonkun vähemmän arvostetun artistin hienokin levy.

Vuoden parhaat voi siis ainakin olla kuviteltu objektiivinen näkemys (eri musiikki lehtien ym. vuosiäänestykset) tai sitten subjektiivisista subjektiivisin näkemys parhaista. Jälkimmäinen tarkoittaa käytännössä sitä, että katso, tässä ovat valitsemani levyt, tällainen minä olen tai tällaisena haluan näyttäytyä.

Tässä joukko vuoden 2010 aikana ilmestyneitä minulle läheisiä levyjä.

Näistäkin olen nauttinut. Parhaita? Hmm..osa on.

On mukana yksi huonokin levy.

Kategoriat ovat hatusta vedettyjä, levyt ei.

 

Vuoden tenhoavin kotimainen albumi:


Magenta Skycode: ”Relief”

 

 
 

Pariisin kevät: ”Astronautti”

 

 

 

Ensimmäinen on PMMP:n tauskavelhon Jori Sjöroosin bändin kakkosalbumi ja jälkimmäinen Arto Tuunelan melkein yhden miehen yhtyen kakkosalbumi.

Molemmat sisältävät, näin kai voidaan sanoa, elektronista popmusiikkia.
Molemmat ovat..tenhoavia levyä. Sjöroosin levyn tenho kestää lähes koko levyn,
Pariisiin kevään ehkä vain puolen levyn ajan.

Sekin riittää minulle. Tämä maa tarvitsee artisteja, jotka laulavat uusia kiehtovia lauluja, suomen kielellä.

Vuoden tenhoavin brittialbumi:


Villagers: “Becoming A Jackal”

 

 

  

Mt Desolation: ”Mt Desolation”

 

 

 

Larsen B: ”Musketeer”

 

 

 

Jos artistit tai levyt eivät sano mitään, ole huoletta. Ei noin 99, 9 % briteistäkään näitä tunne. Pelkästään Englannissa ilmestynee muutama kymmenen tuhatta albumia vuosittain. Suurin osa niistä ei saa minkäänlaista huomiota osakseen oman kaveri- tai fanipiirin ulkopuolella.

Kaikki kolme ovat levyä kuulostavat siltä, että ne on ollut pakko tehdä.
Ei niinkään kunnianhimoisesta sanomisen pakosta, vaan silkasta ilosta tehdä musiikkia. Ilman haaveita maailman valloituksesta eikä edes oman maan valloituksesta.

Tuossa hengessä levyt edustavat myös varminta tulevaisuuden suuntausta. Musiikki palaa alkujuurilleen, osaksi yhteisöä.

Levyjä yhdistää myös outo, maaginen kyky luoda uusia melodiakulkuja, joita et kuvitellut enää voivan edes syntyä, ainakaan noin vaivattoman tuntuisesti.

Villagers on näistä taiteellisin, Mt Desolation maanläheisin ja Larsen B. iloisin.

Kaikkia kolmea voisi yhdessä kuvata englanninkielisillä sanoilla ’warm and lovely’.


Vuoden isoin kertosäe-albumi: My Chemical Romance: “Danger Days”

Levy, joka äskeisten vastapainoksi, yrittää ja onnistuukin valloittamaan maailman. Tämä levy on naurettavan hyvä, ennen kaikkea yllä mainitussa sarjassa. Yhtä hyvin kuin tarvitaan edellisen sarjan kaltaista musiikkia, tarvitaan tämän kaltaista musiikkia, josta heijastuu hullu kunnianhimo ja loputon luottamus omiin, elämää suurempiin haaveisiin.

 Vuoden kotiinpaluu-levy: Hanna Pakarinen: ”Paperimiehen tytär”

Tätä levyä kehuin jo sen ilmestyessä eikä ole mitään syytä vaihtaa mielipidettä, vaikka tämä ei ole ainakaan vielä ollut sellainen kaupallinen menestys kuin ehkä tuolloin kuvittelin.

 

Vuoden kaupallinen kotiinpaluu-levy: Tuomari Nurmio: ”Paratiisin puutarha”

 

 

 

Tällä levyllä Tuomari Nurmio palasi Top Ten-artistiksi. Nurmion levyistä tämä on hyvällä tavalla kaupallinen. Ehkä oudonkin seesteinen, iloinen ja rento levy. Niin kuin eräs arvostelija kauniisti totesi, tämä levy kuulostaa siltä, että taitaa Tuomari olla rakastunut.

Vuoden anti-comeback-albumi: Steve Miller Band: “Bingo!”

Steve Miller tekee levytyspaluun 17 vuoden tauon jälkeen soittamalla
ilman sen suurempaa ajatusta vanhoja blues-standardeja. Bingo? Ei.
Hohhoijaa.

 

Olisin toivonut, että tämä olisi ollut vuoden kotimainen albumi:
Ultramariini: ”Ydin”

 



Ikävää, mutta melkein jokainen albumin raita lupaa enemmän kuin loppujen lopuksi antaa. Matti Johannes Koivun ääni ja tämän yhtyeen sointi on nykyisin sitä luokkaa, että aineksia olisi vielä parempaan. Minusta ’Ydin’ kuulostaa nimestään huolimatta siltä, että se ei ole vielä löytynyt. (Päinvastoin kuin Matti Johannes loistava Irwin levy, joka kuulosti siltä, että sitä on mietitty ja toteutettu niin pitkään, että ydin löytyi.)

Vuoden kotimainen pop-kappale: Jenni Vartiainen: ”En halua kuolla tänä yönä”

Päinvastoin kuin jotkut ovat erehtyneet luulemaan, popkappaleet eivät kuole toistettaessa, vaan ne niiden laatu mitataan vasta toiston kautta.
Tämä kappale on vain kasvanut ajan myötä. ”En halua kuolla tänä yönä” kertosäkeen henkilökohtaisuus on jo muuttunut yhteiseksi omaisuudeksi; niin kuin klassisen poplaulun kohdalla pitääkin.

Vuoden ulkomainen pop-kappale: Rihanna: ”Only Girl (In The World)”

Rihannan uusin ‘Loud’ on niin vetävä hittialbumi, että yhtä hyvin valinta olisi voinut osua levyltä poimittuun singleen ’What’s Your Name’. Jos levyltä poimitaan vielä singleksi ’Complicated’, niin saman tien saadaan popkappale-ehdokas vuodelle 2011.

’Only Girl (In The World)’-videota on katsottu parissa kuukaudessa YouTubesta yli 65 miljoonaa kertaa. Sillä ei ihan pääse listaykköseksi, mutta kyllä kärkikymmenikköön.
Videon sisältö viittaa myös Rihannan seuraavaan siirtoon. Helmikuussa markkinoille tulee Rihanna-parfyymi nimeltä ’Rebe’L Fleur’.

Poptähti? Kyllä. Tarvitaanko heitä? Ehdottomasti. Kysehän oli popmusiikista.

Vuoden Suvi Teräsniska-kappale: ”Älä ikinä sano niin”

Suvin uuden levyn ”Rakkaus päällemme sataa” ilmestyessä puoli vuotta sitten piti vielä kysyä, kuka on Suvi Teräsniska. Nyt, kiitos tämän levyn ja Kuorosodan, Suvi on jo melkein kiintotähti. Tämä on Suvin levyn paras Yö-yhtyemäinen sävellys. Siis iso ja tunteikas ja jonka kertosäe tuntuu jatkuvan ikuisesti, niin kuin asiaan kuuluu.

Totean vielä kerran, että tässä meille suomalaisille on laulaja, joka kuulostaa siltä kun hienon tulkinnan aikaansaaminen olisi maailman luonnollisin asia.

 

Vuoden poliittisesti korrektein kotimainen levy: Paleface: ”Helsinki-Shangri-La”

 

 


Totean vain sen yhden asian, joka tämän levyn yhteydessä on jotenkin minusta unohtunut. Jos Palefacen levy on raplevy, niin tämä on raplevy aikuisille. Ei aikuisille kohdistettu, mutta lähestymistavaltaan 'vakavasti otettava' ja aikuinen, ilman, että sanoman terää olisi mitenkään pehmennetty. Tuossakin mielessä levy on avannut uuden kauden suomalaisessa musiikissa.

Tämä levy on kehunsa ja kultalevynsä ansainnut. Niin kuin Pekka Laine Soundi-arvostelussaan osuvasti määritteli, ”Helsinki-Shangri-La” on ”rautainen asiaviihdepaketti”.

 

Vuoden ulkomainen retroalbumi: Rumer: “Seasons of My Soul”

 



 

 

Jos kaikki maailman sisustuslehdet valitsisivat vuoden levyä, niin sen pitäisi olla
tämä. Täydellinen taustamusiikkilevy ’harmoniseen, vaaleansävyiseen kotiin, johon
isäntäväen vuosien varrella keräämät retrohuonekalut tuovat oman persoonallisen lisänsä.’

Kaunista seinäpaperimusiikkia? Paljon enemmän.

Tämän kolmekymppisen britti-pakistanilaisen Rumerin (Sarah Jones) ensilevy on täydellinen kokonaisuus, joka kestää myös lähikuuntelua, kerta kerran jälkeen. Levy on täynnä hienoja sävellyksiä, hienoja yksityiskohtia, hienoa laulua. Vaikka tämä ei edes pelkistä historiallisista syistä voi olla saman kategorian levy kuin Carole Kingin ’Tapestry’, niin tässä on jotenkin paljon samaa. Sävellysten, sanoitusten, sovitusten ja soiton syvää hallintaa ja osaamista.

Totesinko jo, että hienoa laulua? Kyllä, hienoa ja hienovaraista.

Jos koskaan olet pitänyt Dusty Springfieldistä tai Dionne Warwickin ja Burt Bacharachin yhteisistä levyistä, on hyvin todennäköistä, että pidät myös tästä.
 

Vuoden kotimainen retroalbumi:


Jo Stance: ”Jo Stance”

 

 


 
Villa Nah: ”Origin”

 

 

 

Levyt kumpuavat täysin eri perinteistä (soul vs. 80-luvun syntikkapop), mutta niitä yhdistää positiivinen retrohenki, jossa turha kunnioitus ja mailan puristus esikuvia kohtaan on jäänyt pois. On otettu oma askel ulospäin eikä vain katsottu ylöspäin.

Vuoden kotimainen uustulkinta: Liljan Loisto: ”Muistatko Monrepos’n”

Tämä tulkinta vanhasta 50-luvun klassikosta niin kiireetön, lempeä ja oivaltava, että se saa hymyn huulille joka kerta. Perinnettä ei tässä kanneta raskaana harteilla, vaan annetaan sille uudet siivet.

Vuoden kaunein vakavamielinen albumi: The National: ”High Violet”

Olin aiemmin kuullut yhtyeen edellisestä neljästä albumista vain yhden, joten tämä oli oikeastaan uusi tuttavuus. Ei tätä ole turhaan kehuttu (esim. Soundi-lehden vuoden albumi ja Option-lehden kriitikon Saku Tuomisen ehkä vuosikymmenen albumi). Tästä levystä voidaan todella sanoa, että se muodostaa tyylillisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Se on syvällinen, tummasävyinen ja paranee joka kuuntelukerralla. Koossa on kaikki perinteisen rockestetiikan mukaiset laatuvaatimukset.

 

Vuoden ulkomainen naisartistialbumi: Laura Marling: ” I Speak Because I Can”

 

 


Anteeksi kategoria ja luokittelu, mutta lähes aina törmätessäni tällaiseen folkpohjaiseen naisartistilevyyn, kiinnostukseni herää. Monesta, monesta tänä vuonna kuulemistani tämä lienee vaikuttavin. Ehkä siksi, että tämä välttää, ja tämä on samalla myönnettävä, genren pahimman karikot eli tämä ei ole vain ’niin kovin kaunista’, vaan tässä on myös draamaa ja syvyyttä.

Luulenpa, että ymmärrän jotain jopa Lauran sanoituksista.



Vuoden maailmanmusiikkilevy: ”Africa -50 Years of Music”

 

 

 

 

Yksi maanosa, 18 cd:tä, 183 artistia, 183 eri kappaletta 38 eri maasta,
50-luvulta tähän vuoteen.

Vaikka maailmanmusiikin maanosista Afrikka on minulle ilman muuta läheisin,
tunnen sen suhteen olevani edelleen kaikinpuolinen turisti. Uskon kuitenkin, että tämä levy toimii sekä vasta-alkajille että tuntijoille. Mukana ovat maanosan tunnetuimmat artistit ja ne harvat hitit, jotka täälläpäin tunnetaan, mutta myös paljon, tai pääosin, sellaista, joiden olemassaolosta ei ole ollut aavistustakaan.

Vaikka tämän kuunneltua tajuaa taas paremmin sen rikkauden ja moninaisuuden, mitä Afrikka on musiikkikulttuurina tuottanut, niin olen tästä kaikesta löytävinäni
yhden yhdistävän tekijän. Kaiken sorron, köyhyyden, raakuuksien ja vääryyksien jälkeen tämä on syvästi positiivista, iloa hehkuvaa, ylentävää musiikkia, joka merkittävällä tavalla kertoo aivan toisenlaisesta Afrikasta.

Tämän musiikin sanoma voisi olla, Samuli Putron kappaletta lainatakseni,
’Elämä on juhla’.

Olisiko niin, että tässä kohtaa voidaan musiikin ja elämän suhdetta kuvata samalla tavoin kuin on kuvattu Italian ja jalkapallon suhdetta eli Afrikassa musiikki ei ole osa elämää vaan elämä on osa musiikkia?

Vuoden rap-albumi: Kanya West: “My Beautiful Dark Twisted Fantasy”

Tämä oli helppo valinta, koska tämä oli yksi harvoista genren levyistä, joita vuoden aikana ylipäänsä kuulin. Vaikea tosin kuvitella, että parempaa olisi tehty.

Huima levy. Tällaista voi syntyä silloin kun kaikki on sallittua eikä olla oman genren panttivankeja. Tätä ei tarvitse valkoisen miehen väkisin ymmärtää, tämä tulee suoraan päälle ja tyrmää silkalla mielikuvituksellisuudella.

Kunnianhimo, vakavat artistiset tavoitteet ja hauskuus eivät ole sittenkään toisiaan poissulkevia.

Kanya West on todennut, vähintäänkin puolitosissaan, että ’tässä elämässä minulla on yksi päämäärä ja se on olla kaikkien aikojen suurin artisti. Mutta se on vaikeaa jos et osaa laulaa etkä tanssia’.

Jos Michael Jackson eläisi ja Kanya West osaisi tanssia, King Of Popilla olisi tässä vakavasti otettava kilpailija.

Vuoden olisi tämä voinut olla huonompikin albumi:
Renee Fleming: ”Dark Hope”

 

 

Renee Fleming on maailman kuuluisimpia oopperasopraanoja. Managerin ja levy-yhtiön toimesta hänelle ehdotettiin, monen muun klassisen musiikin laulajan tavoin, ’erilaisen’ levyn tekoa. Jotakin, joka voisi tavoittaa uutta yleisöä. Renee suostui, osin lastensa innoittamana, kokeilemaan.

Tuloksena oli Reneen, viime keväänä ilmestynyt ’rocklevy’ ”Dark Hope”.

Tässä vaiheessa jokaisen itseään kunnioittavan rockihmisen niskakarvat alkavat nousta pystyyn. Onhan näitä klassisen musiikin tähtien epätoivoisia yrityksiä laajentaa ’kevyen musiikin’ puolelle tehty jo ihan riittävästi.

Kovin kevyitä nämä Reneen levylle valikoituneet rockkappaleet eivät tosin ole.
Esimerkkeinä toimikoon Muse -yhtyeen ”Endlessly”, Mars Voltan ”With Twilight As My Guide”, Arcade Firen ”Intervention”, Jefferson Airplanen ‘Today’, Duffyn “Steppin’ Stone” ja jopa vain Tavastia-kokoisen Band Of Horses-yhtyeen ‘No One’s Gonna Love You’.

Ei tämä huono levy ole. Joskaan ei myöskään missään nimessä oopperasopraanon uusi, suuri voitto. Tällä kertaa laulaja, niinkuin tämän kaltaisilla levyillä on tapana, ei yritä liikaa, mutta sovitukset ja tuotanto tuntuvat vähän olevan hakusessa.

Fleming on kertonut, että hänen oma sopraanoäänikorkeutensa ei ensikokeilujen jälkeen tuntunut istuvan näihin lauluihin ja siksi hän joutui madaltamaan lauluääntään lähelle normaalin puheäänensä korkeutta. Samalla kun hän tutustui itsellensä ennen täysin tuntemattomaan musiikki-ilmaisu maailmaan, samalla hän joutui oppimaan kokonaan uuden tavan laulaa.

Tuo on tämän levyn mukana tullut kaunis opetus. Iskelmälaulajien pitää toki olla nöyriä, mutta ei kai nyt sentään oopperadiivojen?

Albumin päättää levyn tunnetuin sävellys, monen kertaan tulkittu Leonard Cohenin ”Hallelujah”. Voi olla, että tämä ei ole kuolematon versio, mutta arvatkaa onko
tulkitsijan ääni herkullisen matala ja täyteläinen?

Luulenpa, että tämän levyn teossa ei ole tarvittu Auto-Tunea sävelkorkeusvirheiden korjaamiseen.

 

 

 

 

Vuoden juurimusiikki-levy: Justin Townes Earle: “Harlem River Blues”

 

 


Artistin ja levyn nimi sekä kannen kuva kertovat jo kaiken. Townes viittaa edesmenneeseen kulttiartisti Townes Van Zandtiin, Earle artistin isään, toiseen ’vaihtoehto-country’ -artistiin Steve Earleen, levyn nimi mihin tahansa oikeanlaiseen juurimusiikkilevyyn ja kannen kuva Amerikan syvään etelään.

Kaikki tuo toteutuu musiikissa. Gospel, country, rockabilly, r&b ja soul yhdistyvät levyllä tavalla, joka tuntuu niin luonnolliselta kuin se silloin tuntuu kuin asia on täysin sisäistetty. Levyn sävyjä lisää myös se, että monet lauluista ovat myös samalla tavoin hartaita kuin Bruce Springsteenin tummasävyisimmät laulut.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pe 05.11.2010 @ 14:08Jukka Haarma

Hanna Pakarinen rockkritiikin kourissa

Kirjoitin jokin aika sitten Hanna Pakarisen uuden levyn arvion yhteydessä näin:

"Nyt v. 2010 Hanna Pakarinen on poplaulaja, ex-Idols -voittaja, ex-euroviisu-edustaja, yleisjulkkis, jonka levymyynti on ollut vahvassa laskusuunnassa.
Kuulostaako siltä, että puhutaan musiikkimedian lemmikistä?
Ei ihme, että toimittajakollegan kommentti oli kertoessani Hannan laulavan nyt suomeksi: ’No, täytyyhän hänen jotain vielä yrittää.’’

Hanna ei tosiaan tunnu olevan musiikkimedian lemmikki, ei ainakaan rockhenkisen lehdistön. Uusin Rumba-lehti ruttaa surutta Hannan levyn antaen sille yhden tähden viidestä.

’Hanna Pakarisen viides albumi ’Paperimiehen tytär’ käyttää vielä viimeisen hätävarakortin: laulukielen vaihtamisen’.

Tämähän tuntuu menevän ihan käsikirjoituksen mukaan.

On hienoa, jos Hannan levystä ollaan eri mieltä. Mutta kun kyseessä ei ole keskustelupalsta, vaan vakavasti otettavaksi tarkoitetun lehden kritiikistä, niin pysähdytään nyt kerrankin hetkeksi.

Rockkritiikki kun on kritiikin lajeista se, joka on eniten saanut elää ihan rauhassa muulta maailmalta.

Rockkritiikki: Oman elämänsä herra?

Ko. kritiikki jatkuu:

’Harmittaa Hannan puolesta, että..levyn tekemiseen on panostettu arviolta saman verran kuin aivokuolleen koomapotilaan herättelyyn ihmepelastuksen toivossa.’

Mitä tuollaisesta lauseesta pitäisi sanoa? Minustakaan musiikin arviointia ei voi perustaa sille, kuinka paljon sen eteen on mahdollisesti tehty töitä, mutta minun on kyllä äärimmäisen helppo kuvitella, miltä kyseessä olevan levyn tekijöistä tuntuu tuon lauseen luettuaan.

Tai miltä tuo voi tuntua viattomasta ulkopuolisesta eli ihan vaan musiikista monissa sen eri muodoissa pitävästä ihmisestä?

Ja jatkoa seuraa: ’Musiikillisesti levy on vain poikkeuksellisen halvan kuuloista ja joutavanpäiväistä pop-iskelmää, josta ei saa jalostettua hittejä kuin lahjomalla radiokanavat.’

’Joutavanpäiväistä pop-iskelmää’. Kyseessä on vain yksi monista ilmaisuista, joilla pyritään kuvamaan kaupallisen hittikoneiston ulos suoltamia tuotteita. Tuosta on olemassa monia versioita, keskitien pop, tusinapop, aikuispop & rock, iskelmällinen rock jne. Niille kaikille on ominaista, että niitä käytetään rockkritiikissä ilmaisemaan musiikkia, joka on tavalla tai toisella vesitetty muoto itse pilaantumattomasta, aidosta asiasta. Ne ovat ominaisuuksia, joita oikealla (so. meidän) musiikilla ei ole.

Kulttuurin tutkijat voisivat tässä yhteydessä sanoa, että luokittelu (’joutavanpäiväinen pop-iskelmä’) luokittelee luokittelun kohteen sijasta paremminkin itse luokittelijan (arvostelijan, joka haluaa tällä tavalla erottautua tavallisesta mausta). Itse musiikista nuo luokittelevat ilmaisut eivät paljoakaan kerro. Eikä se ole tarkoituskaan, koska ko. musiikki ei määritelmällisesti ansaitse lähempää tarkastelua.

Rockkritiikissä muoto korostuu. Jos musiikin muoto ei noudata rockin sisäisiä hyvän musiikin kriteerejä (rajoja rikkovaa, särmikästä, tinkimätöntä, ironisoivaa jne.),
koko sisältö saa mennä.

Siksi rockin ulkopuolisia konventioita noudattava musiikki ei yleensä ansaitse tarkempaa kuuntelua.

Tilanne on vähän sama kuin vähättelisi lännen elokuvia sillä perusteella, että niissä esiintyvät aina ne inkkarit ja pyssymiehet.

Vihje: Jos Hanna Pakarisen ’Paperimiehen tytär’ halutaan asettaa historialliseen yhteyteensä, niin pitää katsoa amerikkalaisen countryn suuntaan. Se on traditio, jossa ensimmäisenä on laulettu niistä asioista, josta Hannan levyllä lauletaan.
Naisten näkökulmasta. Hannan levy alkaa sanoilla: ”Rakas älä masennu / olet menossa suuntaan oikeaan / sä oot vahva nainen / ei se mies pysty koskaan sua rikkomaan”. Ja päättyy näin: ”Nyt on mun vuoro / keskellä yötä itkeä ja laulaa peilin edessä / nyt on mun vuoro laittaa pinkki lamppu eteiseen / ja sänky olohuoneeseen”.

’Joutavanpäiväistä’? Ehkä nuoren miehen näkökulmasta.

Hannan uran loppu?

Arvostelu alkaa lauseella ’Säälin sinua, Hanna’.

Lause suomennettuna: Säälin ja harmin takaa löytyy ajatus, jossa syntipukki ei ole niinkään Hanna itse, vaan iso paha levy-yhtiö. Se on pakottanut Hannan viimeisenä kaupallisena keinona laulamaan suomeksi ja yhtiön olemattoman panostuksen tuloksena tuotantomyllyn toisesta päästä on tullut ulos ’joutavanpäiväistä pop-iskelmää’.

Kyseessä on klassinen, vahvasti rockkritiikkiä sävyttänyt käsitys taiteen ja bisneksen suhteesta. Artistin, ja hyvän musiikin, suurin uhka on paha bisnes.

Joskus tuo teoria on totta, joskus ei. Varmaa on vain se, että rockkritiikki on hellinyt tuota syntipukkiteoriaa alusta alkaen.

Hannan kohdalla tuo oletus tuntuu vain olevan kovin, kovin kaukana totuudesta. (En aio tässä yhteydessä sen enempää perustella, oma aiempi arvosteluni kertonee jotain asiasta.)

Arvostelun lopussa Hannan ura pannaan vielä varmuudeksi pakettiin:

’Albumi lienee viimeinen sinetti Pakarisen uralle. On silti täysin ansaittua, että Hanna sai vihdoin oma äänensä kuuluville edes hetkeksi, vaikkei ketään ei enää kiinnostakaan’.

Tässäkin toistuu halu ymmärtää Hannaa, mutta kun rockkritiikille niin tärkeä asenne painaa päälle, niin tuloksena on taas täysin käsikirjoituksen mukainen ylhäältä päin heitetty tölväisy. Ilmaisu ’ketään ei enää kiinnostakaan’ tarkoittaa käytännössä lähinnä kirjoittajan omaa kaveripiiriä.

Jos ette yleensä lue rockkritiikkiä, niin voin kertoa, etteivät tuonkaltaiset arvostelut ole harvinaisuuksia. Aineistoa löytyy helposti yhden väitöskirjan tarpeisiin.
(Siksi minulla ei ole mitään syytä nostaa silmätikuksi ko. arvostelun tehnyttä
Oskari Onnista, joka on kirjoittanut myös oivaltavaa kritiikkiä.)

Onko rockkritiikillä merkitystä?

Niin, miksi rockkritiikki on saanut elää varsin rauhassa omaa elämäänsä?

Paljolti siksi, että sillä ei ole niin väliä.

Kritiikin merkitys on sitä suurempi, mitä enemmän se määrittelee menestystä.
Siksi kirja-, teatteri- ja kuvataidekritiikillä on ratkaisevasti suurempi merkitys on populaarimusiikin kritiikillä. Siksi kyseisten taidelajien piirissä käydään jatkuvalta tuntuvaa debattia kritiikin tilasta; milloin on kriisissä kritiikki, milloin itse taidelaji.

En muista, koska rockkritiikki olisi ollut kriisissä. Siksi se on saanut rauhassa luoda omat sääntönsä ja arviointimittarinsa. Niinhän ovat tehneet muutkin kritiikin lajit, mutta rockkritiikin kohdalla on yksi aivan erityinen ongelma.

Rockkritiikki yleensä, ja yleensä tiedostamattaan, kuvittelee, että sillä on monopoli määritellä millaisilla arvoilla kaikkea muutakin populaarimusiikkia arvioidaan. Aivan samoin kuin taidemusiikki on oikeastaan tähän päivään asti yrittänyt määritellä omat arvonsa universaaleina musiikin arvoina.

Siksi rockkritiikillä on merkitystä. Ei yksittäisinä kirjoituksina, mutta laajempana tapana hahmottaa ja arvottaa musiikkimaailmaa.

Suvaitsevaista?

Rockkritiikki ei perusteiltaan ole koskaan ollut erityisen suvaitsevaista. Ainakaan suhteessa muuhun populaarimusiikkiin.

Siihen on olemassa ymmärrettävät, historialliset syynsä. Rockin ideologiaan on niin syvälle rakennettu vaihtoehtoisuuden, kapinan, erilaisuuden, merkitsevyyden ajatus ja odotus, että tuon kehyksen kautta on vaikea ajatella, mitä musiikki voi olla ja merkitä tuon maailman ulkopuolella.

Rock on kehittänyt itsellensä monopolin tai vähintäänkin erikoisaseman määrittää, millaisia ovat populaarimusiikkia koskevat aidoimmat tai syvimmät tunteet ja merkitykset.

Tiedän tuon tunteen, 40-vuoden kokemuksella.

Eikä tämä ole pelkkää teoretisointia. Joka kerta kun musiikin kuuntelija esim. tuntee enemmän tai vähemmän häpeää pitämästään musiikista, ollaan tekemissä rockin (ja laajemmin korkeataiteen) perinteen kanssa ja sen kanssa, miten nuo perinteet ovat vaikuttaneet tapaan, miten ihmiset kokevat ja arvottavat musiikillisia elämyksiään.

Onhan rockin sisään rakennettu juuri siksi mm. käsite ’guilty pleasures’. Kyse on musiikista, jonka nauttimiseen on sisällytettävä häpeän tunteita ja pelkoja kasvojen menettämisestä.

Tiedän tuon tunteen, olen kokenut sen tuhansia kertoja.

Lopuksi

Musiikki, sen tekijät ja kuluttajat, ansaitsevat tuota parempaa, syvempää, oivaltavampaa kritiikkiä.

Voi hyvä kritiikki toki olla myös suvaitsematonta, omaan asiaansa silmittömästi uskovaa ja muun maailman kieltävää. Rockkritiikki on jopa usein parhaimmillaan ollut sitä. Se on vain aivan erityinen taitolaji, johon harvat pystyvät.

Hyvältä kritiikiltä voisi kuitenkin toivoa, jopa vaatia, erilaisia näkökulmia ja näkökulmien vaihtamista. Se on tietysti vaikeaa, jos näkökulmat on rajattu etukäteen yhteen.

Kyllä, tämä on yleistys. Ei rockkritiikki ole aina näin yksioikoista.

Ja sitä paitsi: Rock elää ja voi hyvin. Rockin aikakausi on vain jo sen verran pitkään ollut ohi, että on jo aika toivoa musiikkikritiikkiin lisää uusia, rockin asettamia rajoja rikkovia näkökulmia.

Rockkritiikin itsensä kannalta ikävintä on, että ne asiat, jotka sen omien kriteerien mukaan ovat perinteisesti olleet hyvän musiikin ominaisuuksia eli rajojen rikkominen, haastavuus, rohkeus, toteutuvat sen kritiikissä aivan liian harvoin.


 

Hanna Pakarinen: Idols takana, elämä edessä


 

 

Olen kerran polvistunut Hanna Pakarisen edessä.

Tuosta on lähes kahdeksan vuotta aikaa. Hanna oli hieman aiemmin voittanut Suomen ensimmäisen Idols-kisan. Hanna oli tehnyt vaikutuksen tuhansiin ja taas tuhansiin suomalaisiin, myös minuun.

Nyt v. 2010 Hanna Pakarinen on poplaulaja, ex-Idols-voittaja, ex-euroviisu-edustaja, yleisjulkkis, jonka levymyynti on ollut vahvassa laskusuunnassa.

Kuulostaako siltä, että puhutaan musiikkimedian lemmikistä?

Ei ihme, että toimittajakollegan kommentti oli kertoessani Hannan laulavan nyt suomeksi: ”No täytyyhän hänen jotain vielä yrittää”.

Paperimiehen tytär

Hannan ensimmäinen suomenkielinen albumi ’Paperimiehen tytär’ (ilmestyy 20.10.) on aivan jotain muuta kuin pelkkä yritys.

’Paperimiehen tytär’ on hieno levy. Merkittävä levy. Totta kai Hannan kannalta, mutta laajemminkin.

Hannan ensimmäinen suomenkielinen levy ei todellakaan ole mikään yritelmä. Uusi suunta ja tyyli ovat löytyneet ensi yrittämällä, toki pitkällisen synnytysprosessin jälkeen.

Tiedämme Hannan äänen vahvaksi ja persoonalliseksi. Nyt noille ominaisuuksille on löytynyt myös luonteva suunta ja ilmaisutapa.

Levyn yleissävy on voimakas, täynnä sanomisen pakkoa, jopa vimmaa. Kuitenkin samanaikaisesti levyltä kuuluu vilpitön sanomisen ja laulamisen ilo ja rentous.

’Paperimiehen tytär’ kuulostaa siltä, että sillä on tarkoituksensa. Levyn musiikki osuu maaliinsa, menee läpi suoraan keskeltä ja luo samalla uutta.

Siinä mielessä tämä levy muistuttaa toisen Idols-tähden, Anna Puun ensilevyä. Sekin uudisti suomalaista musiikkia, ei marginaalista vaan keskeltä käsin.

Muuten ’Paperimiehen tytär’ poikkeaa paljon Anna Puun ja muidenkin uusien suomalaisten naislaulajien ilmaisumaailmasta.

Debyyttilevy?

Ei ole syytä epäillä Hannan omia ajatuksia tästä levystä. Vasta nyt Hanna on ollut tilanteessa, että edes pystyy kirjoittamaan tekstiä omista ajatuksistaan ja tunteistaan. ”Sitä varten on tarvinnut elää riittävästi tätä elämää. Välillä on tuntunutkin, että tässä tehdään debyyttilevyä.”

Debyyttilevy kahdeksan vuoden harjoitusajalla. Suurimpana harjoitusareenana Euroviisujen finaali.

Harjoitus kyllä kuuluu lopputuloksessa.

Ehkä juuri siksi ’Paperimiehen tytär’ tarjoaa yhden vakuuttavimmista albumin aloituksista, joita olen kuullut. ”Rakas älä masennu / olet menossa suuntaan oikeaan /sä oot vahva nainen / ei se mies pysty koskaan sua rikkomaan’ (’Prinsessa Armaada’).

Sävy, jolla Hanna nuo sanat laulaa, on niin lempeän määrätietoinen, että tuossa muutamassa sekunnissa levy saa heti suuntansa. Niin tyylillisesti kuin sanoituksellisesti.

Albumi sisältää myös yhden parhaista kappaleen lopetuksista, joita olen kuullut: ”Miehet ovat meidän ystäviä / pöntön rengas ylhäällä” (”Miehet”).

Puhumattakaan siitä, että samainen laulu on yksi terävimmistä, hauskimmista ja samalla lempeimmistä lauluista, mitä miehistä on tässä maassa kirjoitettu.

On turha kieltää sitä tosiasiaa, että tämä levy on naisen tekemä, naisen näkökulmalla. Tuo ei ole leiman lyömistä, vaan suoraan levyltä välittyvä asia.

Levyn tuottaja ja Hannan sanoittajakaveri Markus Koskinen on suoraan minulle tunnustanut, että tämän levyn teko oli hänelle oppimatka nuoren aikuisen naisen maailmaan.

En epäile.

”Sun täytyy oppii miten nainen käyttäytyy / ensin seuraus ja sitten syy” (’Hetken pieni liekki’).

”Kaksi Saimaan neitoa / illan punaa poskilla / katsoo yli selän / katsoo kohti tulevaa / minä rakastan sinua / eikä koskaan uppoa / Prinsessa Armaada” (’Prinsessa Armaada’).

’Ei perhokalastus mua kiinnosta / mut koskessa seison kumisaappaissa/../Bruce Willis konnat selättää / kyllä tää HD:n laatu hämmentää” (’Miehet’).

”Nyt on mun vuoro / keskellä yötä itkeä ja laulaa peilin edessä / nyt on mun vuoro /
laittaa pinkki lamppu eteiseen / ja sänky olohuoneeseen”
(’Nyt on mun vuoro).

Hienoja riimejä jo pelkästään paperilla.

Rockia? Poppia? Iskelmää?

Hannan aiemman päätyylin, keskitien popin kanssa tällä levyllä ei ole paljoakaan tekemistä. Jos vähän liioitellaan, niin ilmaisun voimassa ja tunneskaalassa tällä musiikilla on enemmänkin tekemistä oopperan kuin kevyen popin (tai ’runotyttölaulun’) kanssa.

Jos tyylillistä suuntaa etsitään, niin ”Paperimiehen tytär” istuu ehkä jonnekin rockin ja iskelmän välimaastoon. Tehden sen kuitenkin niin luontevasti, että koko genremäärittely menettää samalla merkityksensä.

Mutta ok. Tämä levy on iskelmää, jos sillä tarkoitetaan selkeitä muotoja ja sävelkulkuja, suurta tulkintaa ja isoja, jaettaviksi haluttuja tunteita. Ja olkoon tämä rockia, jos sillä tarkoitetaan yhtyesointia, omakohtaisuutta, tinkimättömyyttä ja itsensä likoon pistämistä.

Mutta ennen kaikkea tämä on hyvää, hienoa musiikkia, jos sillä tarkoitetaan musiikkia, joka saa sinut tuntemaan, innostumaan, hiljentymään, laulamaan, miettimään, nauramaan, väittelemään, kirjoittamaan, liikuttumaan.

Markus Koskinen

Markus Koskinen on tämän levyn tuottaja, säveltäjä, Hannan sanoittajapari ja kannustaja. Hannan sanoin: ”Ilman häntä tätä levyä ei olisi ikinä syntynyt, sen uskallan myöntää”.

Koskinen (mm. vuoden tuottaja-Emma 2007) on jostain loihtinut nämä yksitoista
levyn kappaletta, joista yksikään ei tunnu turhalta välipalalta. Koukkuja ja oivalluksia riittää, vaikka pysytäänkin perusasioissa. Tärkeintä on laulun ja tulkinnan tukeminen ja siivittäminen, ei ylimääräiset päälle liimatut hienoudet.

Myös minulle levyn pääosassa on Hanna Pakarisen ääni. Siinä on herkkyyttä ja päättäväisyyttä, haavoittuvuutta ja uhmaa, tyttömäisyyttä ja kypsyyttä,
leikittelyä ja vakavuutta.

Vertailukohtia?

Muistuttaako Hanna ketään toista suomalaista laulajaa? Ei tyylillisesti, mutta ilmaisun intensiteetissä ehkä Anna Erikssonia.

Lähin sukulais-sielu voisi kuitenkin olla Paula Koivuniemi. Ei niin voimakas ja karheaääninen kuin Paula, mutta, ja pyydän tätä anteeksi, ääneltään monipuolisempi ja sävykkäämpi.

Löytyy tästä kritisoitavaakin. Levylle toki yhtenäisyyttä antava bändisointi alkaa pitemmän päälle syödä tehojaan. Hieman monipuolisemmat sovitusratkaisut olisivat kuitenkin voineet tuoda vähän lisäväriä. Myös jotkut sanoitusriimit eivät joko osu laulun kanssa kohdalleen tai ovat riimeinä ehkä jo kuluneita. Ja totta myös se, että Hannan voimakas tunnelataus voi koko levyn mittaisena olla..aika paljon.

Mutta kuitenkin: Jos tämä levy ei kosketa eikä synnytä vastakaikua monissa, monissa levyn kuulleissa suomalaisissa, niin sitten minä en ymmärrä mitään naisista, miehistä, elämästä tai musiikista.

Tuon sanominen on sinänsä pelkkää varman päälle pelaamista suhteessa tämän levyn panoksiin.

Voin jo nyt helposti kuvitella millaista on olla Hannan keikalla sen jälkeen kun yleisö on nämä laulut kuullut ja ottanut omakseen.

Luulenpa, että ilmassa on silloin kotiinpaluun, uuden alun, elämän tuntua.

Hanna, lauluasi siteeraten: Olet menossa suuntaan oikeaan.

Terveisin,
fanisi
 

Kuka on Suvi Teräsniska?

Suvi Teräsniskan kahta ensimmäistä levyä on myyty yhtyeensä lähes 50 000 kappaletta. Se on tämän päivän Suomessa suuri määrä. Keikkoja hän ehtinyt tehdä satoja. Siitäkin huolimatta kysymys kuuluu edelleen, kuka on Suvi Teräsniska? Media on ollut Suvin kohdalla kovin hiljaa. (Perinteistä radiota lukuun ottamatta.)

Suurin piirtein ainoa media-ihmisten kysymys Suvista on ollut, että onko tuo todella hänen oikea nimensä? (On.)

Tämä ei varmaan johdu Suvista, jolla tarinoita ja persoonaa riittäisi, vaan yksinkertaisesti siitä, että Suvi edustaa medialle väärää genreä, iskelmää. (Ja ehkä myös ’väärää’ paikkakuntaa, täältäpäin kaukaista Oulua.)

Entinen valtavirta, suomalainen iskelmä on siirtynyt marginaaliin. Tai paremminkin, siltä se näyttäytyy median valokeilassa. Iskelmä on joutunut kotimaassaan puolustuskannalle. Sen täytyy nykyisin ansaita julkisuutensa, mieluiten sydänsuruisten ja karikkoisten elämäntarinoiden tai juhlallisten palkintojenjakojen ja -konserttien kautta.

Siellä jossain kuitenkin on vielä se suurehkokin, ’iskelmää rakastava Suomen kansa’,
jolle iskelmä on edelleen osa arkipäivää. Se osa kansaa, joka on kiitollinen siitä, että joku uusi nuori tulokas haluaa vielä edustaa ja esittää heidän musiikkiaan.

Ehkä tilanne Suvin kohdalla kuitenkin muuttuu kun hänet on saatu mukaan Nelosen Kuorosota-ohjelmaan edustamaan kotikaupunkiaan.

Kirjoitin pari vuotta sitten Suvin ensilevystä ’Särkyneiden sydänten tie’, että se on vuosikymmenen paras iskelmädebyyttilevy. Kantaani en ole tarvinnut muuttaa. Enkä myöskään sen suhteen, että Suvi on hieno, poikkeuksellisen kauniin ja syvän äänen omaava nuori laulaja.

Uusi levy

Uudella "Rakkaus päällemme sataa"-levyllä Suvin ääni pääsee entistä paremmin esiin. Riittää kun kuuntelee levyn aloituskappaleen ja singleraidan ’Jos menet pois’ ensiminuutin. Suvin ääni on saanut entistä enemmän varmuutta ja tuotanto samalla ilmavuutta. Suvin ääneen voi luottaa, sitä ei tarvitse peittää minkään ylimääräisen alle.

"Rakkaus päällemme sataa" -levy on tehty huolella. Säveltäjiä, sanoittajia ja tuottajia on useita. Oikeita lauluja, oikeita sanoituksia ja oikeata tapaa lähestyä niitä on selvästikin mietitty.

Ei ole uutinen, että suomalainen iskelmä on liian usein, resurssien tai ajattelun puutteesta, liukuhihnatuotantoa. Suvin kohdalla näin ei ole. Mikä ei sinänsä ehkä ole yllätys, harva se haluaisi pilata kultalevyillä alkaneen uran puolihuolimattomalla
toteutuksella.

Vaikka kokonaisuus toimii, niin katsoisin noin puolen levyn materiaalista nousevan tietyn rutiinitason, vaikka hyvänkin sellaisen, yläpuolelle. Ja parhaat raidat nousevat isoiksi, koskettaviksi lauluiksi, joista moni löytänee oman tarinansa, omien tunteidensa sen hetkisen tulkin.

Niin kuin kaikki tiedämme, sellaisiksi iskelmät ovat parhaimmillaan tarkoitettu. Iskelmälle ei ole olemassa etukäteen määrättyjä objektiivisia hyvän mittareita. Ne nousevat isoiksi lauluiksi käytön kautta. Sellaisen voi toki aavistaa, mutta ei tietää.

Singleraita ja radiohitti ’Jos menet pois’ voi olla yksi niistä. Muita mahdollisia elämään jääviä lauluja ovat ’Elän kosketuksesta’, ’Kaksi yksinäistä’, ’Jos mikään ei riitä’ ja ’En saanut sua pilviin’. Viimeksi mainittu on vanha Jussi Hakulisen sävellys ja Yö-yhtyeen hitti, jota Suvi on esittänyt myös Yön keikoilla. Siinä meillä on ison laulun upea tulkinta. Olli Lindholmin omanlaisensa juron tulkinnan jälkeen tämä kuulostaa joltakin aivan muulta.

Toinen iso laulu on Nalle Alhstedtin säveltämä ja Sinikka Svärdin sanoittama ’Älä ikinä sano niin’. Tuossa on aineksia lauluksi, jota keikoilla lauletaan mukana käsiä kertosäkeen kohdalla ylhäällä keinuttaen.

Tuollaiset laulut ovat Suville omiaan. ’Älä sano ikinä niin’ sisältää suuria tunteita, suuria kertosäkeitä, herkkiä suvantokohtia, sielukasta tulkintaa. Pikkusievyys tai liiallinen siloisuus, joista tälläkin levyllä on joitakin merkkejä, ei minusta Suville sovi.

Mutta kokonaisuutena ottaen: Jos pidätte suomalaisesta iskelmästä, kuunnelkaa tämä levy. Luulen, että ette pety. Suvin kautta suomalainen iskelmä on saanut tärkeän lisän perintönsä jatkeeksi. Suomalaista iskelmää ei pidä esittää tai kuunnella anteeksipyytäen, vaan juuri niin kuin Suvi sen tekee, siitä aidosti nauttien.

 


 

Tähteyden kriisi?

Siitä ei ole kauaakaan kun konserttilipussa luki: ”Kameroiden ja videolaitteiden tuominen konserttipaikalle ehdottomasti kielletty”.

Tämän päivän perspektiivistä katsottuna tuo lause tuntuu lähinnä koomiselta. Se mikä oli aikoinaan lehtikuvaajien yksinoikeus tähtikonserttien kahden ensimmäisen kappaleen aikana, on nyt kaikkien konserttilipun lunastaneiden jokamiehenoikeus. Tai melkeinpä kansalaisvelvollisuus.

Sekään ei ole enää uutinen, että artistit taustajoukkoineen käyttävät eri tavoilla hyödykseen yleisön/fanien kuvaamaa konserttimateriaalia.

Kontrollin aika on ohi, sanotaan. Tuo koskee niin musiikkiteollisuutta kuin työpaikkojakin. Musiikkiteollisuuteen olennaisesti liittyvän tähteyden näkökulmasta tämä aika on siksi mielenkiintoista.

Tähteyteen kun on perinteisesti kuulunut julkisuuden kontrolli.

Tähteyden kulta-aikana eli valkokankaan suuruuden aikoina tähteyttä oli taatusti helpompi pitää yllä ja kontrollissa verrattuna tähän aikaan, jolloin sekä tähdet että yleisö kilpailevat usein siitä, kumpi pääsee lähemmäksi toinen toistaan.

Mutta tähteydestä ja kontrollista pidetään toki vielä kiinni; ainakin konserttilavojen suljetulla puolella.

Axl Rose ja tavallinen vesipullo

Ilta-Sanomat julkaisi Gun N’Rosesien Suomen konsertin yhteydessä Axl Rosen ns. raiderin eli lähinnä listan kaikesta siitä, mitä tähdille pitää olla tarjolla ennen konserttia, joko hotellissa tai konserttipaikalla. Listalla on n. 60-70 tarjoiluun liittyvää vaatimusta, kahdesta erikois-shampanjapullosta 12:ta tavalliseen vesipulloon. Ja ohjeita esim. siitä, mihin suuntaan tarjottimella olevien porkkanat pitää olla siivutettu tai minkä merkkistä pähkinävoita pitää pöydästä löytyä.

Konsertin järjestäjän Kalle Keskisen mukaan vaadittavien tuotteiden hankkimiseen ja etsimiseen osallistui kaksi asiantuntijaa monine avustajineen.

Listan luettuaan sitä alkaa kummasti miettiä, mitä se tavallinen vesipullo mahtaakaan tässä yhteydessä tarkoittaa.

Kuilu tolkuttoman kalliiseen elämäntapaan tottuneen ja lähinnä pr-toimistonsa kautta kommunikoivan perinteisen tähden ja tämän päivän ekologisesti tietoisen ja faniensa lähellä olevan tähden välillä on koko ajan suurenemassa.

Mutta Axl Rose edustaakin jo vanhaa maailmaa.

Tavallinen tähti?

On selvää, että netin alulle panema uusi maailma on muuttanut ratkaisevasti tähden ja fanin, artistin ja yleisön, levy-yhtiön ja kuluttajan suhdetta. Siinä missä aiemmin oli kontrollia, on nyt uutta avoimuutta, siinä missä aiemmin oli korkeita rauta-aitoja, on nyt yhteisöllisyyttä, siinä missä aiemmin oli tiedotteita, on nyt keskustelua.

Tuo on kehitystä, joka on muuttanut (musiikki)kulttuuria positiiviseen, rikastuttavaan suuntaan.

Mutta toisaalta, onko samalla kadotettu jotakin tähteyden lumosta ja siihen olennaisesti liittyvästä salaperäisyydestä?

Niin kuin PMMP:n Paula Vesala kirjoitti keväällä Nyt-liitteen kolumnissaan, nykyisin pitää cd- ja dvd -levyille lisätä kaikenlaista tylsää arkista lisämateriaalia sen nimissä, että pitää tulla fania lähelle.

Neuvonsa artisti-kollegoilleen Paula kiteytti näin: ”Jos musiikkinne kuljettaa kuulijan hetkeksi arjesta johonkin unimaailmaan, älkää tulko lähelle nöyränä ja tavallisena. Pysykää siellä jossain kaukana.”

Kyllä. Tavallisuus on ainakin tähteyden vastakohta.

Tosin ei välttämättä Suomessa. Suomalaistähdiltä on aina vaadittu myös tavallisuutta. Pitää olla jalat maassa, tähteydellä ei pidä ylpeillä. Tämän suhteen jopa Anna Abreu ja Kari Tapio ovat samalla viivalla.

Suomessa tähdeksi ei synnytä vaan siihen pitää kasvaa ja sen kanssa pitää elää siivosti.

Mutta pitäisikö kuitenkin kirjoittaa: Eläköön tähteys, eläköön se mitä aikoinaan kutsuttiin eskapismiksi, eläköön taiteilijan ja yleisön välinen ero!?

Eikö tähteyteen liittyvät unelmat ja salaperäisyys ole osa tähteyden ydintä eikä suinkaan bonusmateriaalia?

Tämä voi olla ääriesimerkki, mutta hei, kuka meistä oikeasti olisi halunnut nähdä, miten Marilyn Monroe selviää aamuaskareistaan?



 

Ke 12.05.2010 @ 13:35Jukka Haarma

Anna Puun toinen levy

Onko Anna Puun toinen levy ”Sahara” hyvä?
On.
Tekeekö Anna Puu hyvää suomalaiselle musiikille?
Tekee.

Anna Puu rikkoo kaavaa. On tehnyt sitä alusta asti. On selvää, että hän on erilainen Idols-tähti. Jo se on positiivista. Minusta vieläkin hienompaa on, että hän rikkoo kaavan siitä monien vaalimasta oletuksesta, että musiikkia uudistetaan vain sivuteillä, syrjässä valtateiltä ja suurelta yleisöltä.

Anna Puu tiimeineen osoittaa, että noin ei aina ole eikä tarvitse olla. Jos on riittävästi ymmärrystä, näkemystä ja rohkeutta, uudistaminen voi tapahtua musiikkikentällä missä tahansa.

Toisaalta, niin kuin olen tainnut aiemminkin kirjoittaa, Anna Puun kohdalla ei ole mitään tarvetta miettiä, mihin lokeroon tai genreen tämä musiikki pitäisi asettaa.

Tuollaiset kysymykset tuntuvat Annan kohdalla lähinnä koomisilta.

Samanlainen vai erilainen?

Tämä on kuitenkin oikeutettu kysymys: Kuulostaako levy samanlaiselta kuin Anna Puun ensimmäinen?

Kyllä ja ei. Annan oma tyyli tekee levystä edellisen kaltaisen, hyvässä mielessä. Uutta on levyn jotenkin miettivämpi ote ja sävy. Ehkäpä siksi ”Sahara” ei avaudu niin nopeasti kuin ensilevy. Uutta ovat myös híenovaraiset jousisovitukset, lastenlaulutyyppiset kappaleet (”Anna ja merikarhu” , ”Ruusunen”), hiipivä tanssigroove (”Vuoroin vieraissa”) ja 50-lukumainen iskelmätyyli (’nimikappale ”Sahara”).

Ainakin ”Sahara” on jälleen kaunis, mietitty, monimuotoinen kokonaisuus, joka on enemmän kuin osiensa summa.

Tälläkään levyllä ei ole mitään turhaa, mitään päälle liimattua, mitään joka ei siihen luontaisesti kuuluisi.

Anna on itse eräässä haastattelussa kuvannut ”Saharaa” ensilevyä naisellisemmaksi.

Luulen ymmärtäväni, mitä Anna tarkoittaa.

Itse koen tuon toteutuvan pienimuotoisesti vaikkapa ’Onnen viipaleet’ -laulun kolmessa sanassa: ’Tanssittaa niin vietävästi’.

Tyyli

Hämmästyttävää Anna Puun kohdalla on se, kuinka nopeasti hän on löytänyt oman persoonallisen tyylinsä. Hän on nyt, tämän albumin myötä, levyttänyt 20 laulua ja yksikään niistä ei kuulosta siltä kun laulu ei olisi Annan oma.

On oikeasti outoa, että Anna Puu ei kuulosta keneltäkään muulta kuin Anna Puulta. Ei Suomessa tai ulkomailla. Ja naislaulajat ovat sentään tehneet valtavan esiinmarssin tällä vuosituhannella, joten vertailukohtia pitäisi löytyä.

Tiimityötä

Anna Puun ympärillä ei ole koneistoa, mutta kylläkin tiimi. Hieno tiimi. Se on tällä uudella levyllä lähes sama kuin ensimmäisellä. Tuottajina, säveltäjinä ja soittajina Jukka Immonen, Lasse Kurki ja Knipi, sanoittajina pääosin Mariska ja Heimo Hatakka, osin myös Anna itse.

Omat suosikkini levyltä ovat, tällä hetkellä, 1. singleraita ”Riko minut”, nimiraita ”Sahara”, ”Sinä olet minä” ja ”Nopeimmat junat”. Erityisesti viimeisin näistä on melodisesti, soitannollisesti ja sanoituksellisesti poikkeuksellisen kaunis laulu.

Pisteitä?

Annoin Annan ensilevyllä pisteitä, asteikolla yhdestä kymmeneen, 9/10. Tälle uudelle annan 8/10. Lähinnä siksi, että kappalemateriaali ei ehkä ole aivan yhtä vahvaa kuin ensimmäisellä ja/tai siksi, että ensimmäisen levyn yllätyksellisyys ei luonnollisesti voi enää yhtä voimakkaasti toistua.

Mutta antaa nyt niiden pisteiden olla. Viime kädessä tämän musiikin, käyttääkseni Peter von Baghmaista ilmaisua, pohjavire on, kepeydestään huolimatta, syvästi humaani. Tämä musiikki kertoo tarinaa ihmisyyden parhaista, rohkaisevista puolista.

Tämä musiikki ei kyynistele, ei viisastele, ei asetu minkään tai kenenkään yläpuolelle.

Levyn lopettavalla raidalla Anna laulaa ”Miltä nyt tuntuu /mistä tuulee nyt?/ Mitä aion nyt?”

Omasta asemastaan musiikin tekijänä ja tähtenä hän varmaankin tuossa laulussa laulaa.

Mutta luulenpa, että vähän myös tästä meidän kaikkien elämästä.

Levy loppuu sanoihin:

Uskomaton juttu, kerta kaikkiaan”.

”Sahara” ilmestyy 26.5.
 

Asiasanat: 

Musiikkihistorian subjektiivisin levyarvio

Rättö ja Lehtisalo: UU mama (Ektro Records)

Röyhkä ja Rättö ja Lehtisalo -kokoonpanon mainion Hiekkarantaa-albumin jälkeen parivaljakko Rättö ja Lehtisalo taikovat hatustaan hieman vaisun levyn. Levy vaikuttaa välityöltä, jonka tasapaksun keskitempoisissa kappaleissa hittipotentiaali loistaa poissaolollaan. Naiivisti nimetyt kappaleet kertovat etäännyttävästä ironiasta ja lopputulos vaikuttaa postmodernilta sekoilulta. Tuntuu että aika on kulkenut länsirannikon herrojen ohi ja he taitavat olla siirtymässä jo eläkkeelle pop-museoon. Läpimurto jäi heiltä saavuttamatta, mutta jotain omaperäistä tässä kuitenkin on.

Tuo levyarvostelu ei ole käsialaani, vaan se on kopioitu suoraan Ektro Recordsin nettisivuilta. Rättö ja Lehtisalo ovat kirjoittaneet sen itse.

Vaikka tämä tapaus, jossa bändi kirjoittaa oman arvionsa omasta levystään, ei olisikaan aivan ainutkertainen, niin ainakin kyseessä on yksi hauskimmista levyarvioista, joita olen lukenut.

Pakko lähteä levykauppaan ostamaan tämä uutuustuote heti kun se ilmestyy 12.5., jotta voin luoda levystä oman subjektiivisen näkemykseni.

Levyn kokonaiskesto on nettisivujen mukaan 35:28.

Tuntuu todella hyvältä kestolta. Mahdollisesti yksi musiikkihistorian parhaista kestoista.

Musiikkihistorian lyhyin levyarvio julkaistiin muuten aikoinaan Rolling Stone-lehdessä. Kyseessä oli jokin Yes-yhtyeen levyistä ja arvio oli sanan pituinen:

No.

 

 

www.ektrorecords.com/ektro.php
 

Tämän vapun sanoma: Jokainen on vähän homo

Jukka Takalo on juuri julkaissut EP-levyn, jossa toteutuu ns. huumorilevylle ainakin kolme harvinaista ominaisuutta:

1) Se oikeasti naurattaa
2) Se kuulostaa paremmalta kuultuna kuin pelkkänä tekstinä
3) Se kestää kuuntelua

Levy kantaa nimeä ”Homo EP” ja se viittaa levyn avausraitaan, joka on nimeltään
”Jokainen on vähän homo”.

Tuossa ei sinänsä ole mitään ainutlaatuista. Kuuluisa ’Meissä jokaisessa asuu pieni..’ -lauseesta on tehty monta eri muunnosta vuosien varrella. Jukka Takalo saa teemasta kuitenkin uutta irti.

”Jokainen meistä on homo” on yhtä aikaa sekä hauska että hellyyttävä laulu suvaitsevaisuudesta. ”Miksi taivas ei ole mustavalkoinen / sitä niityllä miettii mehiläinen / miksi jokainen kukka on erilainen / niin erilainen, silti samanlainen /
Se on aivan sama hetero vai homo / jokainen on sydämensä pomo / ja jokainen on vähän homo”.

Sääntöihin kuuluu, että tuollaista kertosäettä hoilataan sitten yhdessä ja näin levyllä myös tapahtuu. (Levyn lopun kuoro-osuus on toteutettu siten, että ihmiset ovat voineet lähettää sähköpostitse omia homohuutojaan.)

Laulu toimii hienosti levyllä ja toivottavasti myös kansan lauluna Hangosta Utsjoelle.

Tuon lisäksi ”Homo EP” sisältää laulun ’Jäin munista kiinni lauteisiin’, joka alkaa perinteisenä Suomi-Ruotsi-Norja maaotteluvitsinä, mutta päättyy Suomen edustajan Matin tässä yhteydessä outoon elämänfilosofiseen löytöretkeen.

”Elämä on vittu(maista murehtemista)” on sanaleikkinä perinteinen vappulaulu, mutta sekin saa loppua kohden uusia vakavampia sävyjä.

”Elämä on ou nou” jatkaa samalla tragikoomisella linjalla. ”Elämä on ou nou / yhenlainen gameshow / siinä jos ei pärjää / puttoo pois // Kuuleppas nyt veikka /
tää ol’ vika keikka / mount everest multa / kokemati jää”.


Jokainen laulu pitää kuitenkin siis kuulla, sillä ne oikeasti soivat. Sovituksissa ja soitossa on monia pieniä koukkuja, jotka ovat harvinaisia mausteita tämän tyyppisillä levyillä.

Jos haluat lisähappea vappuun, kuuntele tämä levy.

Jukka Takalo MySpacessa

 

 


 

Johanna Kurkela teki kauniin levyn

Alkuun on pakko todeta, että laulaja Johanna Kurkelan ja minun välilläni on aina ollut ongelma.

Ongelma on tosin pelkästään minun ja se johtuu lähinnä Johannan äänen korkeudesta. Se on yleensä soinut niin korkealta, että en ole päässyt sen kanssa sinuiksi. Johannan tulkintatavassa olen myös usein vierastanut sen liiallista siisteyttä. Kyse lienee minulle vieraan kansanlauluperinteen (tai kansanlaulukoulukunnan) tavasta laulaa ennen kaikkea puhtaasti ja heleästi.

Olisi väärin odottaa Johannalta rocktulkinnan karheutta, joten siitä ei ole kyse.
Vaikka ero kauniin ja vain soman lauluäänen -ja tulkinnan välillä saattaa olla hienon hieno, niin tuo ero on kuitenkin merkitsevä.

Johannan uudella levyllä ”Hyvästi, Dolores Haze’” (Warner) tuo ero kääntyy ilman muuta kauniin puolelle. Syynä varmaankin, että levyn laulut ja sovitukset ovat niin onnistuneita. Johannan lauluun on ehkä juuri niiden kautta tullut uusia sävyjä, uutta uskottavuutta suhteessa teksteihin. Laulussa on nyt määrätietoisuutta, joka ylittää puhtaan laulutavan ehkä aiemmin aiheuttaman varovaisuuden.

Albumin ensimmäinen single ”Rakkauslaulu” on jo ollut ansaittu hitti. Alun perin The Rasmuksen Lauri Ylönen oli tiettävästi säveltänyt sen englanninkieliseen tekstiin. Levy-yhtiössä huomattiin sävellyksen potentiaali ja loppujen lopuksi suomenkielisen tekstin tekijä löytyi läheltä eli sen teki PMMP: n Paula Vesala. Eli ”Rakkauslaulun” melodia ja sanat ovat syntyneet samassa talossa, mutta eri aikaan.

Kerron tarinan siksi, että kyseessä on poikkeuksellisen hieno rakkauslaulu. Teksti tasapainoilee perinteisen iskelmätekstin pateettisuuden ja syvällisyyden välimaastossa, mutta viime kädessä Kurkelan tulkinnan kauneus ja voima, laulun huikea melodisuus ja sovituksen täydellisyys nostavat kappaleen aivan omalle tasolleen. Eihän tällaista melodista runsautta ole kuultu Suomessa aikoihin!

Sanalla sanoen: Klassikko.

Toinen tuleva hitti on varmaankin levy avausraita ”Tuo se mulle”. Tuo Timo Kiiskisen sävellys ja sanoitus on sekin rikasmelodinen, keskitempossa kulkeva sävellys, joka on kuin luotu radioon. Se ei kuitenkaan kuulosta mitenkään pakonomaisesti siltä, että ”nyt kuulkaa tehdään radiohitti”.
’Tuo se mulle’ yksinkertaisesti vain kulkee vastustamattoman kevyesti eteenpäin ja toteuttaa sen minkä sanat lupaavat: ”Maailma on suuri / on paljon piilossa / ei ole olemassa / mitään mahdotonta / Kun sä löydät länsituulen / tuo se mulle tuo se mulle / pienen hetken tai ikuisuuden / tuo se mulle”.

Muita levyn suosikkejani ovat kaunismelodinen irlantilaisvaikutteinen, levyn toisen tuottajan Markus Koskisen sävellys ”Ilta saapuikin niin äkkiä”, Radio Suomen Levylautakunnassakin kehuttu, hienosti sovitettu Juha Tapion sävellys ”Piha ilman sinua” sekä Poets Of The Fall-yhtyeen laulajan Marko Saareston sävellys ”Jos sä tarvitset mua”.

Sekin toteuttaa kauniisti tämän levyn epävirallista teemaa: Melodian kauneutta ja runsautta.

”Hyvästi, Dolores Haze” on huolellisesti koostettu albumi lauluja, joka on todiste ainakin kolmesta positiivisesta asiasta:

1) Suomesta löytyy nykyisin uusia tuottajia, jotka ymmärtävät muutakin kuin rockin kieltä (tässä tapauksessa Markus Koskinen ja Sampo Haapaniemi).

2) Suomesta löytyy nykyisin hienoja säveltäjiä ja sanoittajia, jotka alkavat olla kovan luokan suomalaisen ”kevyen” musiikin perinteen jatkajia.

3) Populaarimusiikissa laatu ja suosio kohtaavat jälkeen kerran. Tämä levy oli viime viikolla Suomen listaykkönen (ja tällä viikolla kolmonen).

Kannen ulkoasusta en tosin oikein pidä. Tuntuu vähän turhan hempeältä.

Mutta sekin lienee taas vain minun ongelmani.

 

 

 

 

 

Sivut

Jukka Haarma

Aloin kuunnella musiikkia 50-luvun lopulla.

Se ei ollut populaarimusiikin kulta-aikaa. Se on nyt.

Kirjoitan tässä blogissa musiikin kuluttamisesta, uusista ja vanhoista levyistä, musiikkilehdistä ja -kirjoista, musiikkikritiikistä, musiikkialasta ja sen ilmiöistä, laidasta laitaan.

Blogiarkisto