Aktiiviset auttavat verkossa - vaikka toimittajaa
Viime syksynä toteutettu Suomalaiset verkossa –tutkimus avaa aktiivisten netin käyttäjien merkitystä journalismin kehittämisessä. Yleisöjen halu osallistua toimittajien työhön tuli puheeksi tostaina Johanna Vehkoon Painokoneet seis -kirjan julkistamistilaisuuden paneelikeskustelussa, jossa olin yhtenä panelistina (ks. keskusteluketju G+:ssa ja keskustelu Kari Haakanan seinällä).
Aktiiviset auttavat muita
46 % kaikista suomalaisista käyttää verkkoyhteisöpalveluita ja sosiaalista mediaa (esim. Facebookia, IRC-Galleriaa tai Twitteriä). Useimmin verkkoyhteisöpalvelut liittyvät sosiaalisten (85 %), aktiivisten (84 %) ja teknologisten (71 %) verkon käyttöön.
Kaikista verkon käyttäjistä 33 % auttaa muita. Aktiivisten segmentistä 76 % kertoo, että heidän verkon käyttönsä liittyy usein muiden ihmisten auttamiseen. Tuen saaminen, muiden auttaminen, suosittelu ja jakaminen korostuvat hieman 25 - 34 -vuotiaiden verkonkäyttäjien parissa.
28 % netin käyttäjistä vaikuttaa verkossa. Vaikuttamisen arvioivat tärkeäksi osaksi nettielämäänsä useimmin aktiiviset (61 %).
Kaikista vastanneista 10 % koki pystyvänsä halutessaan vaikuttamaan Ylen ohjelmistoon tai sisältöihin. Aktiivista tämä käsitys oli viidenneksellä (19 %).
Joka kolmas aktiivinen on valmis auttamaan toimittajaa
37 % aktiivisista haluaisi osallistua toimittajien työhön kommentoimalla, keskustelemalla, ideoimalla juttuja tai seuraamalla niiden tekemistä. Tämä on merkittävästi yli kaikkien netin käyttäjien keskiarvon.
Kaikista 15 - 74 -vuotiaista suomalaisista verkon käyttäjistä vajaa viidennes, 18 %, haluaisi auttaa toimittajia.
Keskimäärin Internetin käyttäjien halu vaikuttaa ja osallistua tai tehdä itse on matalahko, ja häviää yleisemmille netin käyttömotiiveille. Kuitenkin aktiivisten ilmaisema halu osallistua toimittajan työhön ja vaikuttaa tarjoaa merkittävästi potentiaalia yhteistyön suunnitteluun yleisöjen kanssa.
Aktiivisten piirteitä
Aktiivisisten verkon käyttö on tutkimuksen segmenteistä kaikkein monipuolisinta. Heitä on 13 % netin käyttäjistä. Aktiivisten enemmistö (65 %) on naisia.
- Verkko erittäin tärkeä ja mukana kaikilla elämän alueilla
- Aktiivinen elämä, ”kaikessa mukana”, aktiivisuus myös verkossa (sisällön tuottaminen verkkoon)
- Verkossa kiinnostaa kaikki mahdollinen - mitä verkossa vain voi tehdä, aktiiviset sen tekevät
- Ovat halukkaimpia osallistumaan toimittajatyöhön ja kokevat muita useammin voivansa halutessaan vaikuttaa Ylen ohjelmiin ja palveluihin
- Uutisista kuullaan usein muilta ihmisiltä esimerkiksi Facebookissa
Suomalaiset verkossa -tutkimus 2010 toteutettiin osana Ylen Internetin avointa innovaatiotyötä. Tutkimuksen julkaisemisen yhteydessä Yle järjesti 15/30 Research-yhtiön asiantuntijoiden kanssa luento- ja työpajatilaisuuden, joka lähetettiin suorana streamina Yle Areenassa. Luentokalvot julkaistiin Slidesharessa samaan aikaan. Videotallenne löytyy Yle Areenasta termillä “Suomalaiset verkossa”.
Julkistettavissa oleva osuus tutkimusdatasta on julkaistu koneluettavassa taulukkomuodossa avoimella lisenssillä verkossa. Aineisto on julkaistu CC-lisenssillä (CC BY-NC-SA 3.0). Dokumentin sisältämää tietoa saa sen nojalla julkaista vapaasti ja sitä saa yhdistellä muuhun tietoon. Julkaistaessa on linkitettävä Ylen Kehitys kehittyy -blogiin ja ilmoitettava tiedon lähde, Ylen ja 15/30 Researchin Suomalaiset verkossa -tutkimus.
- Suomalaiset verkossa -työpajan luento ja materiaalit
- Suomalaiset verkossa -tutkimuksen vastaukset avoimena datana
- Yleisökertomus 2010
- Yle-strategia 2010