Ylen some-ohjeiden perusajatus: kannattaa miettiä, ennen kuin tekee
Saako Facebookissa olla työaikana? Onko sosiaaliseen mediaan pakko mennä, jos ei halua? Tällaiset kysymykset olivat päällimmäisinä, kun tieto Yleen valmistuneista sosiaalisen median ohjeista levisi. Ja sitten vielä kysytään, miksi ohjeet piti laatia.
Ohjeita alettiin miettiä uutisten vastaavan päätoimittajan Atte Jääskeläisen pyynnöstä keskellä syksyä.
Kasasin poikkitieteellisen työryhmän, johon kuuluivat itseni lisäksi yle.fi:n kehityspäällikkö Tuija Aalto, YLEX:n suunnittelupäällikkö Jonna Ferm, Svenska Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen toimituspäällikkö Jonas Jungar, YLE Populaarimusiikin tuottaja Airi Saastamoinen ja ajankohtaisohjelmien vastaava tuottaja Matti Virtanen.
Ryhmä tutustui hyvään pinoon ulkomaisten mediatalojen sosiaalisen median ohjeistuksia, tapasi neljä kertaa, keskusteli vilkkaasti periaatteista, käsitteistä ja pilkkujen paikoista ja päätyi hyvään yhteisymmärrykseen ohjeista.
Tuija Aalto keksi ensimmäisessä tapaamisessa iskeä ohjeet jo ensimmäisessä luonnosvaiheessa Yle-wikiin kaikkien yleläisten muokattavaksi. Ohjeista avattiin myös keskustelu intraan. Tästä ei paljon avoimemmaksi pääse.
Ohjeista tuli viralliset viime perjantaina.
Niiden väsäämisessä oli kolme keskeistä tavoitetta: sosiaalisen median käyttöön pitää rohkaista, absoluuttisia kieltoja pitää välttää ja ohjeiden pitää olla lyhyet.
Kun lukee ohjeet - jotka sivumennen sanoen mahtuvat hienosti yhdelle A4:lle, jos joku nyt vielä sellaisen mittaluokkakäsitteen sattuu muistamaan - kaikkien kolmen tavoitteen syy käy selväksi.
Kansainvälisiin esimerkkeihin verrattuna ote on hyvin salliva. Perusajatus on, että kannattaa miettiä, ennen kuin tekee. Ei ole kauhean paljon pyydetty.
Minusta ohjeiden ydin on tämä: "Voit tykätä, klikata, seurata, liittyä, jakaa tai muuten osallistua sosiaalisen median ilmiöihin. Tämä on olennainen osa verkkoläsnäoloa. Harkitse kuitenkin, miten toimintasi vaikuttaa uskottavuuteesi työroolissasi ja mielikuvaan kyvystäsi hoitaa tehtäväsi tasapuolisesti."
Palaute on ollut suorastaan yllättävän myönteistä.
Toki olen sellaistakin huomannut, että tällainen ohjeistaminen on monille niin vieras ja vastenmielinen ajatus, että pelkkä harkintaan kehottaminen tuntuu herättävän ärtymystä.
Ohjeet on tarkoitettu kaikille yleläisille. Siksi niiden ote on aika yleisluontoinen. Tarkempi syynäys olisi tuottanut vaaksan paksuisen yksityiskohtaisen tiiliskiven, jossa erikseen muistutetaan eri ammattiryhmien työn erityispiirteistä ja niiden vaikutuksista sosiaalisessa mediassa toimimiseen - ja olisi kestänyt luultavasti kuukausikaupalla valmistua.
Nyt ohjeisiin voivat vedota alaiset ja esimiehet. Kukin soveltakoon niitä omien tarpeidensa mukaan. Ohjeista ei saa kaikkia vastauksia, ei voi eikä kuulukaan saada. Eihän sitä tiedä, miten maailma muuttuu, joten ohjeita luultavasti päivitetään ajan mittaan.
Mika Rahkonen
Toimituspäällikkö
YLE Uutiset