Viisi kysymysmerkkiä muutoksesta
TV-tuottajavisionäärit Saku Tuominen ja Juha Tynkkynen Broadcasters-yhtiöstä luonnostelivat maaliskuussa Talentumin järjestämässä tilaisuudessa tulevaisuuden median muutostrendejä. Tiivis muistiinpano videotaltion perusteella tässä.
- 1989 -99 TV:ssä tapahtui "tiettyjä muutoksia"
- 1999-2009 suhteellisen stabiili
- Maailman muutos TV:n ulkopuolella ollut melkoinen
"Viisi faktaa, joista voin mennä takuuseen."
- Tuotanto halpenee - se on halventunut jo.
- Jakelu on mahdolista ja se on halpaa.
- Muistikapasiteetti ja nopeus lisääntyvät. Tietokoneiden muistikapasiteetti ja prosessiteho.
- Tarjonta lisääntyy, kilpailu kovenee. Ohjelman käsitys tulee muuttumaan. Kilpailu kovenee ja erottuminen vaikeutuu.
- Perinteiset rahoitusmallit vaativat arviointia
Viisi avointa kysymystä muutoksesta
-
Ovatko ihmiset valmiita maksamaan TV-sisällöstä? (For free vs. pay tv) Chris Andersonin tekeillä oleva kirja ilmaistaloudesta
-
Suomen markkinan pienuus. Perhokalastajien kanavalla olisi vain 600 katsojaa.
-
Helppous vs. oma aktiivisuus. Onko siirrytty aidosti maailmaan, jossa ihmiset on muuttunu perustavalla tavalla aktiivisiksi? Nyt kaksikymppiset ovat aktiivisia, ovatko edelleen kun on perhe ja kiireitä
-
Tradition merkitys
- Muutoksen nopeus = edelliset neljä asiaa yhteenlaskettuna. Se, että jokin on teknologisesti mahdollista, ei tarkoita että löisi läpi kuluttajille
Viisi skenaariota tulevasta
- Timeshifting -> Elevator television. Amerikassa ajansiirto on arkea. BBC tutki ajansiirtovälineistä käyttäviä talouksia. Yleisöt siirsivät elokuvia ja draamaa, eivät viihdettä, urheilua tai visailuja. Tanssii tähtien kanssa -tyyppiset tapahtuma-tv-ohjelmat on katsottava suorana.
- "Makuuni meets YouTube meets Google". Mahdollista hakea minkä tahansa TV-ohjelman hetkessä.
- "Spotify my tv". Spotifyn kaltainen malli tulee televisioon. Iso määrä TV-ohjelmia, joiden väliin tulee mainoksia. Ihmiset tekee omia tv-kanavia. Sulle tulee tietyntyyppisiä staroja, jotka tekee "helvetin mielenkiintoidia kaavioita"
- "1.000.000 channels and nothing on". Dallas, Seinfeld, Frendit, ei mene kauaa siitä että kaikilla on omat kanavat.
- "Like a Madonna". Koko musiikkibisnes on rakentunut levyjen ympärille: tehdään levy, että voidaan tehdä rahaa. TV:n mahdollinen visio on, että isot tapahtumat, TV-ohjelmat saakin olla tappiollisia, se raha tehdään tapahtumilla tai oheistuotteilla. Tosin palaa kysymys Suomen markkinan pienuudesta: tehdäänkö tällä rahaa.
Katso myös samaan videotaltioon liittyvä keskustelu Wikipediasta Tuhat sanaa -blogissa.