Ti 23.06.2009 @ 12:04Tuija Aalto

Viisi kysymysmerkkiä muutoksesta

TV-tuottajavisionäärit Saku Tuominen ja Juha Tynkkynen Broadcasters-yhtiöstä luonnostelivat maaliskuussa Talentumin järjestämässä tilaisuudessa tulevaisuuden median muutostrendejä. Tiivis muistiinpano videotaltion perusteella tässä. 

  • 1989 -99 TV:ssä tapahtui "tiettyjä muutoksia"
  • 1999-2009 suhteellisen stabiili
  • Maailman muutos TV:n ulkopuolella ollut melkoinen

"Viisi faktaa, joista voin mennä takuuseen."

  • Tuotanto halpenee - se on halventunut jo.
  • Jakelu on mahdolista ja se on halpaa.
  • Muistikapasiteetti ja nopeus lisääntyvät. Tietokoneiden muistikapasiteetti ja prosessiteho.
  • Tarjonta lisääntyy, kilpailu kovenee. Ohjelman käsitys tulee muuttumaan. Kilpailu kovenee ja erottuminen vaikeutuu.
  • Perinteiset rahoitusmallit vaativat arviointia

Viisi avointa kysymystä muutoksesta

  • Ovatko ihmiset valmiita maksamaan TV-sisällöstä? (For free vs. pay tv) Chris Andersonin tekeillä oleva kirja ilmaistaloudesta

  • Suomen markkinan pienuus. Perhokalastajien kanavalla olisi vain 600 katsojaa.

  • Helppous vs. oma aktiivisuus. Onko siirrytty aidosti maailmaan, jossa ihmiset on muuttunu perustavalla tavalla aktiivisiksi? Nyt kaksikymppiset ovat aktiivisia, ovatko edelleen kun on perhe ja kiireitä

  • Tradition merkitys

  • Muutoksen nopeus = edelliset neljä asiaa yhteenlaskettuna. Se, että jokin on teknologisesti mahdollista, ei tarkoita että löisi läpi kuluttajille

Viisi skenaariota tulevasta

  • Timeshifting -> Elevator television. Amerikassa ajansiirto on arkea. BBC tutki ajansiirtovälineistä käyttäviä talouksia. Yleisöt siirsivät elokuvia ja draamaa, eivät viihdettä, urheilua tai visailuja. Tanssii tähtien kanssa -tyyppiset tapahtuma-tv-ohjelmat on katsottava suorana.
  • "Makuuni meets YouTube meets Google". Mahdollista hakea minkä tahansa TV-ohjelman hetkessä.
  • "Spotify my tv". Spotifyn kaltainen malli tulee televisioon. Iso määrä TV-ohjelmia, joiden väliin tulee mainoksia. Ihmiset tekee omia tv-kanavia. Sulle tulee tietyntyyppisiä staroja, jotka tekee "helvetin mielenkiintoidia kaavioita"
  • "1.000.000 channels and nothing on". Dallas, Seinfeld, Frendit, ei mene kauaa siitä että kaikilla on omat kanavat.
  • "Like a Madonna". Koko musiikkibisnes on rakentunut levyjen ympärille: tehdään levy, että voidaan tehdä rahaa. TV:n mahdollinen visio on, että isot tapahtumat, TV-ohjelmat saakin olla tappiollisia, se raha tehdään tapahtumilla tai oheistuotteilla. Tosin palaa kysymys Suomen markkinan pienuudesta: tehdäänkö tällä rahaa.

Katso myös samaan videotaltioon liittyvä keskustelu Wikipediasta Tuhat sanaa -blogissa

0 kommenttia

Aikaleima

Millaista on nyt? Mitä nyt ajatellaan siitä, millaista tulevaisuudessa tulee olemaan? Miltä menneisyys näyttää tämän hetken valossa? Ylen tietotyöläiset ja vaihtuvat vieraskynäilijät havainnoivat nykyaikaa ja kirjoittavat näkemästään.
 

Blogiarkisto

2011

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

maaliskuu

helmikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

heinäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu