Uutiset menivät mobiiliin - mediabrändit kilpailevat parhaasta käyttökokemuksesta nyt Applen ja Facebookin kaltaisten toimijoiden kanssa
Älypuhelimien käyttö uutisten lukemiseen lisääntyy. Uutisia ei kuitenkaan aina lueta uutismedian julkaisijan omasta mobiilipalvelusta, vaan esimerkiksi sosiaalisen median tai erilaisten koontipalvelujen, aggregaattorien kautta.
Facebook ja Apple haluavat tarjota mobiilikäyttäjilleen uutiset omassa palvelussaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen varmistamiseksi. Nettijättien valtavat yleisöpotentiaalit houkuttelevat mediayhtiöitä.
Apple julkaisee personoitavan uutissovelluksen syksyllä lanseerattavassa iOS9-käyttöjärjestelmäpäivityksessä. Nykyisen Lehtikioskin (Newsstand) korvaa yksi sovellus, News, jossa uutiset ovat esillä aiheittain jokaiselle käyttäjälle automaattisesti yksilöllisesti taitettuna.
Facebook puolestaan kertoi toukokuussa sopineensa sisällönjulkaisuyhteistyöstä yhdeksän mediatalon kanssa: Instant articles -lanseerauksessa oli viisi USAlaista ja neljä eurooppalaista yhtiötä: BuzzFeed, National Geographic, The Atlantic, NBC News ja The Times; sekä The Guardian, BBC News, Bild and Spiegel Online. Yhteistyöllä tavoitellaan parasta mahdollista käyttökokemusta Facebookin mobiilisovelluksessa: suoraan Facebookiin julkaistut jutut latautuvat merkittävästi nopeammin kuin muualle johtavat linkit. Facebookin uutisjulkaisemisen uusi ominaisuus on aluksi käytössä vain Applen älypuhelimien käyttäjillä.
Apple News -palvelussa mukana olevat mediayhtiöt tuovat sisältönsä sovellukseen RSS-syötteinä, minkä lisäksi niillä on mahdollisuus räätälöidä sisältöä Applelle erityisellä julkaisutyökalulla samoin kuin Facebookin Instant Articlesissa.
Applella hyödynnetään myös yhtiön sisälle palkattavaa journalistista työpanosta. Apple rekrytoi kesäkuussa uutistoimittajia valitsemaan uutisvirrasta kiinnostavia juttuja, joita algoritmit eivät löytäisi.
Merkittävä yleisöpotentiaali
Apple julkaisee uutissovelluksen aluksi USA:ssa, UK:ssa ja Australiassa. Käyttöjärjestelmäpäivitys tulee asennetuksi Applen käyttäjien enemmistön laitteisiin muutamassa viikossa. Kun Applen mobiililaitteita on maailmanlaajuisesti käytössä satoja miljoonia, uusi uutissovellus tarjoaa huikeasti lisää potentiaalisia - myös nuorempia - uutisyleisöjä.
Facebookia käyttää 2,4 miljoonaa suomalaista, ja yhä useampi mobiilisti (Harto Pönkä; Tilastokeskus), ja 35 % suomalaisista kertoo käyttäneensä Facebookia uutisten hakemiseen, lukemiseen, katsomiseen tai jakamiseen tai niistä keskustelemiseen (Uutismedia verkossa 2015 - Reuters Institute Digital News Report – Suomen maaraportti, PDF).
Näiden julkaisualustojen arvo kuluttaja-asiakkaille perustuu parempaan käyttökokemukseen kuin millaisen yksittäisen uutisjournalismin julkaisija voi yleensä sovelluksessaan tarjota.
Globaalien alustojen uutiskäytöstä keräämä data on arvokasta
Yhtäältä mediayhtiöt hyötyvät teknologiajättien tuotekehityksestä mobiilimainonnassa. Mediayhtiöt voivat myydä Facebookin tai Applen alustalle julkaisemiin sisältöihinsä itse mainontaa ja saada tulot kokonaan, tai antaa teknologiayrityksen myydä mainostila ja ottaa 30 % osuus tuloista. Toisaalta ne voivat menettää itsenäisen asemansa julkaisijana ja tulla entistä riippuvaisemmaksi kumppanin alustasta. Toki esimerkiksi Facebookin tarjoama sopimus ei edellytä sisällön julkaisemista yksinoikeudella Facebookissa. Julkaisijan prosessiin rinnakkaisjulkaisemisesta tulee kuitenkin ylimääräinen työvaihe.
Mainostaja-asiakkaiden kannalta näistä alustoista kertyvä kattava käyttäjädata mahdollistaa mainonnan tehokkaamman kohdentamisen kuin yksittäisen mediabrändin sovelluksen keräämä data.
IDC ennustaa Applen iOS:n globaalin markkinaosuuden älypuhelimista laskevan 2019 mennessä 14,2 %:iin Googlen Androidin pitäessä ylivoimaista 79 % osuutta. Älypuhelinmarkkina kasvaa enää maltillisesti (viiden vuoden CAGR-ennuste 8,2 %). Käyttöjärjestelmien kilpailun uudet rintamat ovat autoissa ja puettavassa teknologiassa.
Suomalaisilla mediabrändeillä on yhä kansainvälisessä vertailussa vahva suhde yleisöihinsä: peräti 63 % menee verkossa suoraan sille uutissivustolle, joka häntä kiinnostaa (Uutismedia verkossa 2015, s. 19). Miten mediayhtiöt pystyvät tulevaisuudessa tarjoamaan globaalien alustojen kanssa kilpailukykyisen käyttökokemuksen omilla sovelluksillaan?
6 kommenttia
To 13.08.2015 @ 11:11
Tuija, esität lopussa hyvän kysymyksen
Yritän antaa muutaman näkemyksen.
1) Verkkosivuilla tarjottavan journalismin ensisijainen julkaisukriteeri tulisi olla sen uutisarvo. Nyt erityisesti iltapäivälehtien ja MTV:n verkkosivuilla on häiritsevän paljon sisältöä, jonka tarkoituksena on vain hankkia mainoksille näkyvyyttä. Häiritsevyyttä lisää se, että sama uutinen voi tulla sivua scrollatessa monta kertaa uudelleen eteen. Se heientää käyttäjäkokemusta. Lisäksi Bull Mentula tyyppinen uutisointi vie median uskottavuutta.
2) Jos jutut ovat suoria kopioita (joskus jopa huonosti käännettyjä) ulkomaisista, ei suomalainen verkkomedia pärjää. Niihin pitää kyetä tuomaa lisäarvoa. Tänäänkin Hesarissa oli juttu Saksassa tehdystä tutkimuksesta, jonka artikkelin luin lähes sanasta sanaa jo monta päivää sitten muualta englannikielisenä. Jos tarjotaan ulkomaisia uutisia, se ei pysty vakavasti kilpailemaan muulla kuin sillä, että toimittaja tekee muutakin kuin käännöksen.
3) Applen alustalle on myös muita kilpailijoita. Itsekin olen ottanut käyttöön automaattisen palvelun, jossa Twitter ja Linkedin seuraajani saavat päivitäin koosteen Leadership alueen uutisista. Palvelun käyttöönotto ei maksanut minulle mitään ja minun lähipiirini saa kuratoituja uutisia muista medioista.
4) Kotimainen media voi myös miettiä uutisten jatkojalostamista ja niiden myymistä eteenpäin. Ison uutisen yhteydessä kaikki tuntuvat käyttävän samoja uutistoimistoja, mutta vaihtoehtoisten tietolähteiden lisäämisellä voidaan päästä siihen, että uutisella on lisäarvoa, joka myy jopa ulkomaille. Suomi tunnetaan melko neutraalina paikkana, joten ei olisi mahdotonta ajatella, että voisimme olla joissakin asioissa maailmanlaajuisestikin luotettava kuraattori.
Tässä päällimmäisiä ajatuksiani.
Pasi
To 13.08.2015 @ 12:36
Kiitos hyvistä huomioista! Otit kantaa laajemminkin ansaintamahdollisuuksiin, itse mediasisällön käyttökokemukseen vaikuttaa siis sinun nähdäkseni ennen kaikkea laadukas sisältö?
Kyllä. Hömpääkin saa ja pitää olla. Mutta senkin voi tehdä laadulla.
To 10.09.2015 @ 10:33
Uutisten yhteen kokoaminen on erittäin hyvä konsepti, varsinkin kun käyttäjä voi muokata, mistä aiheista haluaa uutisia nähdä.
To 10.09.2015 @ 10:53
Tuntuu, että kaikki siirtyy sosiaaliseen mediaan. Se on surullista, ja toivoisin, että perinteisen printtimedian asema ei heikentyisi, sillä lehteä on paljon mukavampaa lukea paperisena versiona. Luen toki itsekin uutisia paljon puhelimella, mutta menen suoraan uutissivustoille enkä sosiaalisen mediaan kautta.